Miehen sukua tapaamaan, vaatimukset ahdistaa
Olen menossa tapaamaan erimaalaisen mieheni laajempaa sukua ja appivanhemmat neuvoivat että tulee olla sitten hienosti pukeutunut, koruja ja hieno meikki... Pienten lasten kotiäitinä en ole laittautunut nyt vuosiin ja ahdistaa miten selviän muutenkaan niin erilaisessa kulttuurissa jossa minulta sitten odotetaan ties mitä. Kukaan ei kuitenkaan ymmärrä miksi olen tästä niin stressaantunut :(
Miten te reagoisitte? Olenko ainoa jota tällainen stressaa?
Kommentit (171)
Suomessa asuvista turkkilaisista 95% paistavat työkseen pizzaa ja vääntävät kebabia. Ei kovin fiiniä, joten etköhän tuossa seurassa pärjää ihan normaalivaatteilla.
Ihmiset puhuu täällä Turkista kuin se olisi Saudi Arabia 😂 ei hyvää päivää. Jos ei tiedä mitään kyseisestä maasta omakohtaisesti ja on vain lukenut netistä niin olkaa nyt jo hiljaa. Säälittävää parjaamista asiasta, josta ei edes tiedä mitään.
Ihan omakohtaisesti olen kokenut sen ja ei mun appi vanhemmat olleet mitään Koraanin vartioita. Totta kai kun on muslimimaa nii eihän siellä sukuloimassa olla reidet ja tissit esillä. Siistit ja peittävät vaatteet samoin kuin kirkkoon menisit, ei sielläkään olla napa paidassa ja shortseissa.
AP ostaa siistit vaatteet ja pukeutuu fiksusti. Ei se muuta vaadi.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun intialaiselta mieheltä. :D
Kun oltiin ekaa kertaa Intiassa, en tiennyt maasta mitään ja otin mukaan haaremihousuja... intialaiset naiset olivat tosi tyylikäitä ja oli pakko ostaa farkut ja pari mekkoa, jotta kehtasi kulkea heidän kanssa ostoskeskuksessa. Zara oli suosituin länkkärikauppa. Jotain suomalaisten juhliin sopivia vaatteita käytettiin siellä illalla kun mentii ulos syömään ja loungeen.
Häissä oli tosi hienot vaatteet (silkkiä, aitoa kultaa ja timantteja), ja meillä oli ammattikampaaja ja meikkaaja laittamassa kaikki naiset valmiiksi kolmen päivän ajan. Suomalaiset juhlat alkoivat tuntua vaatimattomilta siihen verrattuna.
Ehdotin ennen matkaa miehelle, että viedään sen sukulaisille Iittalaa tms tuliaisiksi. Mieheni sisko oli kuitenkin jo lähettänyt listan suvun naisten toivomista tuliaisista, vietiin niille Diorin hajuvesiä ja Chanelin ja Macin meikkejä. Miehet saivat viskiä, ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Älä suostu kynnysmatoksi! Me oltiin Intiassa ekalla kerralla kuukausi ja hermostuin välillä vähän kaikkiin niihin sukulaisiin ympärillä, oli pakko päästä pois. Sanoin mun miehellä ja hän oli samaa mieltä, olimme pari päivää matkoilla pois siitä hullunmyllystä. Yksityisyyden konsepti on aivan olematon. Tietysti puolisolle se kontakti maahan ja sukulaisiin on aivan erilainen ja on ihana nähdä perhettä pitkästä aikaa.Kuulostaa hyvin samantyyppiseltä ja kiva kuulla että kaikki meni kuitenkin hyvin.
Meilläkään ei tule olemaan yksityisyyttä vaan sukua koko ajan ympärillä. On siinäkin tottumista, mutta pahin on nämä erilaiset odotukset ja jatkuva epäonnistumisen pelko. Ehkä tulen tänne sitten tekemään päivityksen että miten matka sujuu!
Olisipa kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Varmasti tosi monet kuitenkin lähtevät etelän maihin tänä kesänä erilaisiin perheisiin sukuloimaan.
Älä stressaa! Jos ne on kun mun miehen sukulaiset, eli eivät ole kauheasti matkustaneet kotimaassaan, saatika ulkomailla, voisiko vaikka kuvien mukaan ottaminen auttaa? Itse teetin valokuvia esim meidän häistä Suomessa, mökiltä, kaupungilta, kun oltiin Pariisissa lomalla ja kaikkia kiinnosti hirveästi kuvat! Kuvien kautta voi myös helposti esitellä omaa puolta perheestään ja omaa arkeaan, joka heille näyttäytyy eksoottisena. Etenkin perhekuvat ovat kaikkien mieleen, ja kuvat missä on luontoa ja lunta. Siitä saa myös kuvan millainen ihminen olet :) älä stressaa! Kaikki bile- ja bikinikuvat kannattaa tietysti unohtaa, mutta eihän sitä aina omille vanhemmillekaan aivan kaikkea kerro. ;)
Toinen, joka voisi helpottaa, ovat vieraat Suomesta. Olisiko omien vanhempiesi mahdollisuus tulla vaikka viikoksi? Voisitte käydä nähtävyyksillä, edes pienillä jos kaupunki ei iso ja sinulle olisi jotain tekemistä.
Miten ap. siedät noin inhottavasti käyttäytyvää miestä joka kohtelee sua kuin olisit pökäle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko appivanhemmat pröystäilleet miniällään, joka on kotoisin rikkaasta länsimaasta? Nyt on sitten hätä kädessä, kun pelottaa, että suku käsittää, että ei se miniä niin kovin rikas taida ollakaan. Minä menisin omana itsenäni. Sen verran kunnioittaisin kuitenkin heidän kulttuuriaan, etten pukeutuisi paljastaviin, avonaisiin asuihin. Helyt jättäisin joulukuuseen. Ja meikkiä en sotkisi naamaan, koska en sitä tee muulloinkaan.
Jos en kelpaa omana itsenäni, niin sitten koko vierailu saa jäädä väliin. Menköön mies yksin. Lapsia en mukaan antaisi. Jos vähän mietitte, niin ymmärrätte kyllä, miksi.
Ottaen huomioon Turkin taloudellisen tilanteen, kyseiset "hyvävaraiset" tekevät rahaa samanverran kuin Suomen alempi keskiluokka.
Kyseisessä maassa hyvävaraisen esittäminen voi tottakai olla yleistä, mutta todellisuus ihan toinen. Kontrasti feikkivaatteiden +2008-luvun "rikkaalta" näyttämisen ja yleisten asumisolojen, johon Sinäkin tulet tutustumaan (10hengen perhe/ 3h keittiö, ei ilmastointia, jne) välillä tulee olemaan aina shokeeraava jos täällä ovat väittäneet sukulaistensa olevan "rikkaita"
Lähes kaikki ovat varakkaita miehen suvussa joten tuosta ei ole kysymys. Kuuluu vaan kulttuuriin että miniää esitellään
Intiassa on myös tärkeää näyttää hyvältä. Koska elintasoerot ovat niin suuret, suomalaisittain pienituloisella on varaa palkata joka päivä käyvä siivooja, käydä usein kampaamoissa ja hoitoloissa ja teettää vaatteita. Vähän pinnallista mutta mitäpä tuosta.
Sen lisäksi sielläkin on ostoskeskuksia missä on kansainvälisiä luksusbrändejä, ihmiset on tosi merkkitietoisia.
Vierailija kirjoitti:
Turkkilainen
Gambiaanialainen G€€N€RI ?
Vierailija kirjoitti:
Turkki ei pääse edes EU:seen vaikka kovasti ja epätoivoisesti jaksaa yrittää. Tämän pitäisi kaikille viestiä millainen ja minkätasoinen maa on kyseessä
Maa ja sen kansalaiset on kaksi eri asiaa. Suomikin on sivistynyt demokratia, mutta silti täällä asuu MYÖS mv-lehden lukijoita ja muita moukkia. Ja Turkissa vastaavasti sekä moukkia että sivistyneitä. Olisipa tympeää, jos minunkin oletettaisiin aina ajattelevan samoin kuin Suomen senhetkinen hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap. siedät noin inhottavasti käyttäytyvää miestä joka kohtelee sua kuin olisit pökäle?
Koska en huomaa sitä. Tuollaisille asioille sokeutuu eikä tajua sitten itsekään että joku juttu ei ole ok.
Ja sitten on se toinen puoli. Suku asettaa mun miehelle suuret vaatimukset ja hän ei ole itkenyt mulle sekunttiakaan sitä kun kerron mitä kaikkea pitää nyt hankkia eli mekot, korut, kosmetologit jne. Kaikki tämä maksaa hänelle varmaan kuukauden palkan vähintään. Hän on siis valmis auttamaan näiden vaatimusten täyttämisessä parhaansa mukaan.
Mutta kuten sanoitte, myös minua pitää kuunnella eikä saa vähätellä minun tyylitajuani.
Minun mielestä hän kuitenkin yrittää tukea minua ja tässä yhdessä kohtaa on tehnyt pahan virheen ja siitä olen hänelle kertonut. Toivottavasti jatkossa toimii paremmin.
Olen ollut töissä Ranskassa ja asuin kimppakämpässä. Ranskalaiset tytöt olivat kovin suorapuheisia ja kummastelivat shortstyyliäni. He halusivat tehdä minulle muodonmuutoksen: meikkiä kilokaupalla, pieni kukkamekko ja korkokengät. Minusta se oli hauska kokemus, mietin vaan miten erilainen tyyli Nizzassa on kuin Nilsiässä missä sää ei sellaisia vaatteita sallisi kuin muutamana päivänä vuodessa. En kokenut että en kelpaa tms. Koen olevani ihan tyylikäs, enemmän painottuu talvivaatteisiin tyylini. Jos suomalainen yrittäisi väkisin muuttaa tyyliäni, se voisi tuntua kiusaamiselta.
Että ota se hauskana kokemuksena, katso salaa huvittuneena heidän riikinkukkoiluaan,pyydä vaikka apua juhlapukeutumiseen mutta korosta että arkena pukeudut suomalaiseen tyyliisi.
Mitä miehesi vaatteidesi arvosteluun tulee, pari kertaa meilläkin on suomalaisen miehen kanssa tullut sanomista toisen räikeästä vaatteesta. Mutta aina voi sanoa että tämä on minusta nätti, älä ota mua mukaan jos et kehtaa kulkea. Jatkuva nälviminen ei ole hyväksyttävää.
Ahdistus on kehon viesti jostakin. Ole rehellinen sille. Terve parisuhde virtaa ilman ongelmia. Siinä ei pitäisi olla minkäänlaista työskentelyn, tai vastavirtaan soutamisen makua. Toimiva parisuhde ei tarvitse näyttämistä, eikä uskomista tai toivoa. Se joko toimii tai ei toimi. Ja me joko näemme sen ja toimimme sen mukaisesti tai suljemme silmämme sen toimimattomuudelta kunnes todellinen maailma väistämättömästi murskaa sen. Jonkin asian puolesta uhrautuminen voi toimia vain itsensä kieltämisellä, mikä taas johtaa tuskaan ja uuteen ahdistukseen, ja kokonaistaakan kasvamiseen. Kaikki, mitä me tai parisuhteemme tarvitsee, löytyy nykyhetkestä. Ja eipä se muualta voisi löytyäkään, sillä nykyhetki kuitenkin on ainoa asia mikä meillä on.
Itse jäisin menemättä moisiin sukuloimisiin jos mun oma tyyli ja vaatteet ei kelpaa herrasväelle. Tai sitten menisin varkain etuajassa Turkkiin ja ostaisin kuteet ja korut sieltä. Siis pistäisin mieheni ostamaan, koska sehän on turkkilainen tapa. Turkissa vaatteet ja korut on halvempia kuin Suomessa. Ehkä sieltä löytyy myös paikallinen stylisti/kampaaja/kauneudenhoitaja joka taikoo sinusta turkkilaisen prinsessan. Suomen hintoihin nähden kauneuspalvelut ovat varmasti reilusti edullisempia.
googeloin pikaisesti turkkilaisia muotikuvia, niin naiset tuntuvat meikkaavan siellä aika isolla kädellä. Koltut ovat pitkiä ja koristeellisia. niissä on pitkät hiat ja tietenkin huivi päähän. Joten suosittelisin sinua ottamaan ongelmasi rohkeasti haasteena ja seikkailuna ja menemään paikan päälle varkain hyvissä ajoin etukäteen ja turvautumaan paikallisen naistenpukimon asiantuntemukseen. Sitten hemmottelemaan itseäsi paikalliseen kampaamoon ja kauneushoitolaan. He varmasti mielellään opettavat sinulle Turkkilaisen meikkauksen ja kampauksen salat.
Totta on, että me suomalaiset naiset olemme varmaan aika arkisia harmaavarpusia turkkilaisiin naisiin nähden, mutta muistathan, että meidän luontaisiin väreihin sopii parhaiten murrettu, luonnollinen, hienostunut värimaailma, eli me helposti hukumme liian värikylläisiin ja räväköihin väreihin.
Pukeudu siististi, kampaa tukka, vähän ehkä huolitellummin kuin kotioloissa. Siis ihan kuin Suomessa ottaisit vieraita vastaan. Mutta ei sun tarvitse esittää muuta kuin olet. Olet varmasti oikein hyvä sellaisena kuin olet.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäisin menemättä moisiin sukuloimisiin jos mun oma tyyli ja vaatteet ei kelpaa herrasväelle. Tai sitten menisin varkain etuajassa Turkkiin ja ostaisin kuteet ja korut sieltä. Siis pistäisin mieheni ostamaan, koska sehän on turkkilainen tapa. Turkissa vaatteet ja korut on halvempia kuin Suomessa. Ehkä sieltä löytyy myös paikallinen stylisti/kampaaja/kauneudenhoitaja joka taikoo sinusta turkkilaisen prinsessan. Suomen hintoihin nähden kauneuspalvelut ovat varmasti reilusti edullisempia.
googeloin pikaisesti turkkilaisia muotikuvia, niin naiset tuntuvat meikkaavan siellä aika isolla kädellä. Koltut ovat pitkiä ja koristeellisia. niissä on pitkät hiat ja tietenkin huivi päähän. Joten suosittelisin sinua ottamaan ongelmasi rohkeasti haasteena ja seikkailuna ja menemään paikan päälle varkain hyvissä ajoin etukäteen ja turvautumaan paikallisen naistenpukimon asiantuntemukseen. Sitten hemmottelemaan itseäsi paikalliseen kampaamoon ja kauneushoitolaan. He varmasti mielellään opettavat sinulle Turkkilaisen meikkauksen ja kampauksen salat.
Totta on, että me suomalaiset naiset olemme varmaan aika arkisia harmaavarpusia turkkilaisiin naisiin nähden, mutta muistathan, että meidän luontaisiin väreihin sopii parhaiten murrettu, luonnollinen, hienostunut värimaailma, eli me helposti hukumme liian värikylläisiin ja räväköihin väreihin.
Sä googletit miten turkkilaiset meikkaa ja pukeutuu? 😂 What...ihan vaa sullekin tiedoksi ei ne oikeasti pistä pakkelia kunnolla ja kulje pling pling mekoissa sukuloimassa. 😂tai sitten oon nähnyt vähän vähemmän meikkaavia turkkilaisia. Miehen sisko meikkaa JOS MEIKKAA vain juhliin niin se on perus meikki, mitä Suomessakin näkee. Mun anopilla oli ihan ne "peuruverkkarit" kun sukulaisiin mentiin. Mutta onneksi Google tietää...😂
Vierailija kirjoitti:
Sä googletit miten turkkilaiset meikkaa ja pukeutuu? 😂 What...ihan vaa sullekin tiedoksi ei ne oikeasti pistä pakkelia kunnolla ja kulje pling pling mekoissa sukuloimassa. 😂tai sitten oon nähnyt vähän vähemmän meikkaavia turkkilaisia. Miehen sisko meikkaa JOS MEIKKAA vain juhliin niin se on perus meikki, mitä Suomessakin näkee. Mun anopilla oli ihan ne "peuruverkkarit" kun sukulaisiin mentiin. Mutta onneksi Google tietää...😂
Vierailija kirjoitti:
Turkkilainen
Sitä saa mitä tilaa. En tunne myötätuntoa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkkilainen
Sitä saa mitä tilaa. En tunne myötätuntoa!!!
Jaa, no ihmisiä hekin ovat ja yksilöitä kuten suomalaisetkin.
Olen seurustellut muutaman suomalaisen kanssa ja ongelmia on ollut mm. miesten epäsiisteys eli jos koira pissasi vaikka lattialle niin kun tulin töistä niin mies on olohuoneessa katsomassa telkkaa eikä vaan tullut mieleen mopata. Kuulin miniältä että oma veljenikin piti kädestä pitäen opettaa siistiksi ja siihen meni vuosia. Mä en kestäisi tuollaista lapsellisuutta.
Moni suomalainen mies myös laittaa naisen kituuttamaan kotihoidontuella samalla kun itse elää herroiksi sillä mun rahat ja sun rahat. Mä en ymmärrä tuotakaan. Eikö vaimoa pitäisi arvostaa ja tukea taloudellisesti kun on ne lapset tehnyt?
Ei se ole miehen kulttuurista kiinni se parisuhteen onnellisuus. Kaikissa on hyviä ja huonoja.
Itse en toki suosittele liittymistä mihinkään konservatiiviseen muslimi perheeseen, en toki suosittele suomalaista känniperhettäkään....
Suomessa taidetaan paheksua jos nainen laittautuu miehen sukulaisille mennessä. Täällä taitaa olla vähä semmonen ole oma itsesi mikä siis tarkoittaa sitä että meikittömänä ja ei näteissä vaatteissa Exän perhe olivat maalta. Anoppi ihmetteli kerran miksi käytän pitsipaitaa arkena. Heittelivät vitsiä miten mulla on muita miehiä jne. Toinen oli hirveät utelut työasioistani ja olenko varmasti töissä..
Laita jotain siistiä päälle, mistä itse pidät. Ei liian paljastavaa.
Tunnen paljonkin turkkilaisia. Riippuu niin paljon suvusta ja perheestä. Osa on hyvin moderneja ja pukeutuminen sen mukaista. Sitten on näitä uskonnollisia sukuja. Naiset huiveissa ja pitkissä hameissa tai väljissä housuissa.
Tosin jos kesällä menette varmasti sattuu muutamat häät kohdalle. Niihin kutsutaan koko suku. Mikset juttele asiasta miehesi kanssa? Joillekkin turkkilaisille tuntuu olevan todella tärkeää näyttää varallisuutensa ulospäin. Etenkin jos asutaan Euroopassa. Turkkiin mennään sitten lomilla, kuin kuninkaat.
Mulla on joskus ollut samantyyppinen tilanne.
Appivanhemmat asuu mieheni kotimaassa joka on kauempana kuin Turkki, mutta kulttuuriltaan lähempänä Suomea. Kuitenkin siellä on myös sellainen ”hienosti pukeutumisen kulttuuri”.
Kun ekaa kertaa menin sinne niin tunsin olevani oikea homsantuu farkkuineni ja tennareineni (vieläpä lippis, kun oli hirveä helle). Appivanhemmat suhtautuvat minuun mukavasti, mutta kyllä sitä välillä tuli kommenttia (ei ilkeämielistä), että ravintolaan ei mennä farkuilla, ostarille ei mennä olkapäät paljaina, kaupungille laitetaan tyylikkäämpi mekko (mulla oli farkkuhame jossa henkselit) ja viralliseen tilaisuuteen ei liian kirkkaan väristä kynsilakkaa... Appiukkoni jopa osti minulle pienen, kauniin merkkilaukun johon itselläni ei ollut varaa, koska ”sellaista tarvitsee joissain tilanteissa”. Ihmetytti kovasti.
Kyllä sitä ajan myötä oppi, nyt ollaan kymmenisen vuotta miehen kanssa reissattua siellä joka vuosi.
Paikallisten naisten tyyliä en koe omakseni, heillä on kovasti pitsiä, röyhelöitä, korkokenkiä ja supernaisellisia vaatteita. Olen kuitenkin alkanut hankkimaan kauniita ja siistejä omaan tyyliini sopivia vaatteita, osa on pohjoismaiden suunnittelijoiden työtä, esim. Malene Birger on mielestäni jees. Marimekon veska löytyy myös. Ja sitten ihan perus siistejä muttei prameita merkkejä (Diesel, Ralph Lauren ym). Vintagea ostan myös. Ja kyllähän miehen kotimaastakin sitten löytyi pari suosikkimerkkiä :). Tyylissäni on se idea että kaikki sopii yhteen ja sitten joku erikoinen/hauska yksityiskohta.
Sikäläiset naiset myös meikkaavat paljon, käytössä on tekoripset (lähes kaikilla nuoremmilla naisilla) ja hiukset ovat aina laitetut. Itse käytän meikkiä melko vähän, mutta kuitenkin niin etten ole ihan ”paleface”. Hiukset olen värjännyt ja hoitanut kiiltäviksi niin että menevät joko vapaana tai ponnarilla ilman sen kummempaa hässäkkää.
Vaikken ole ”pramea” kuten monet paikalliset, saan usein tyylistäsi kehuja. ”Wow, you look so European” kohteliaisuutena, tai ”you look very effotlessly chic”.
No kauhea sepustus tuli, mutta ehkä ap voisi pukea päälleen kauniita eurooppalaisten tai jopa skandi/suomalaisten suunnittelijoiden vaatteita ja koruja? Niissä olisi varmasti kotoisampi olo ja olisivat siistejä ja kauniita. Sukulaisia voisi jopa kiinnostaa täkäläinen muoti. Meikiksi riittää hyvin vaikka vain meikkivoide tai sävyttävä päivävoide, ripsiväri ja huulipuna tai -kiilto. Ei mitään sotamaalausta tarvitse tehdä. Kampaajalla vielä hiuksiin kiva malli ja väri niin hyvä tulee!
Turkki ei pääse edes EU:seen vaikka kovasti ja epätoivoisesti jaksaa yrittää. Tämän pitäisi kaikille viestiä millainen ja minkätasoinen maa on kyseessä