Ravintola-ala, huoh mitä pelleilyä
Ei muka ehdi pitää taukoja, koska on muka kiire. Pitäisi kuulemma pärjätä 8h pelkällä välissä lipitetyllä mehulla. Minä en ainakaan ala hampaitani ja terveyttäni pilaamaan sellaisella. Ruokatauon pidän ihan siksikin, koska se kuuluu minulle.
Kommentit (20)
Ravintolat edustaa työpaikkoina niitä huusseja.
Tarjoilijan työpaikkoja on tarjolla sadoille työttömille.
Mahtaisiko vanha läski mies kelvata työnantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan kelvannut vanha ( 55) läski nainen. Olen hakenut moneen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, pitää olla koulutus ja työkokemusta
Outoa, että työnantaja ei anna pitää ruokista.
Onko ravintolassa kaikki juonu pelkkää mehua
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla ihan normaalia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla ihan normaalia
Valitettavasti, mutta laitonta.
Joskus tosiaan näkee ihan anorektisia tarjoilijoita. Eivät ole pitäneet ruokatuntia varmaan moneen vuoteen.
Kannattaa mennä julkiselle puolelle, johonkin koulun keittiöön tms. Huomattavasti mukavampia työpaikkoja ja tauot kyllä pidetään aina. Ei se ole normaalia, jos ei tauolle pääse oli sitten ravintola-ala tai mikä tahansa kyseessä. Laitonta touhua ja lopulta pettää terveys sillä menolla.
Ensimmäiseltä koulutukseltani olen ravintolakokki. Älkää tehkö kukaan samaa virhettä. Paska palkka, huonot työajat ja aina pitää joustaa. Viimeinen pisara oli kun lukuisista ylityö tunneista maksettiin vain perustuntipalkan mukainen liksa. Sen jälkeen en ole kokin töitä tehnyt.
Nämä lapin matkailupaikat itkee työvoimapulaa enkä sitä ihmettele. Sesonki työ jossa tekijän pitää vielä maksaa majoituksesta. Eihän siinä jää mitään käteen kun maksat omasta ja työn takia asumisesta. Ilmainen majoitus ja kohtuullinen palkka niin varmasti löytyy tekijöitä vaikka työ on hanurista. Turisteilla rahastajat ei vain halua maksaa oikeastaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä julkiselle puolelle, johonkin koulun keittiöön tms. Huomattavasti mukavampia työpaikkoja ja tauot kyllä pidetään aina. Ei se ole normaalia, jos ei tauolle pääse oli sitten ravintola-ala tai mikä tahansa kyseessä. Laitonta touhua ja lopulta pettää terveys sillä menolla.
Koulun keittiö on kuin loma verrattuna pahimpiin paikkoihin. Aivan sama jos kuulostan leuhkalta mutta kun monta paistinpannua on edessä ja jokaisen pitää olla hyvää koska ihmiset maksaa siitä että saavat hyvää niin se ei ole mitään ihan helppoa.
Kyllähän jokainen perus järkevä osaa pihvin paistaa. Mitäs sitten kun pitää paistaa erillaisia pihvejä ja tehdä muitakin ruokia samaan aikaan useita koko ajan tuntitolkulla? Siinä pitää osata ja toimia eikä silti aika tahdo riittää.
Mä voin sanoa että teen hyvää jos haluan ja työksikin jos siitä maksetaan kunnolla. Todiste on se että olen nähnyt kun lautasia on nuoltu. On muutamat kehutkin tullut tarjoilijan välittämänä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseltä koulutukseltani olen ravintolakokki. Älkää tehkö kukaan samaa virhettä. Paska palkka, huonot työajat ja aina pitää joustaa. Viimeinen pisara oli kun lukuisista ylityö tunneista maksettiin vain perustuntipalkan mukainen liksa. Sen jälkeen en ole kokin töitä tehnyt.
Nämä lapin matkailupaikat itkee työvoimapulaa enkä sitä ihmettele. Sesonki työ jossa tekijän pitää vielä maksaa majoituksesta. Eihän siinä jää mitään käteen kun maksat omasta ja työn takia asumisesta. Ilmainen majoitus ja kohtuullinen palkka niin varmasti löytyy tekijöitä vaikka työ on hanurista. Turisteilla rahastajat ei vain halua maksaa oikeastaan mistään.
Näin se on. Minäkin olen alunperin kokki, nykyään muissa hommissa ruoka-alalla. Päivätyö ja enemmän kuin tuplapalkka.
Minun mielestäni ravintola-ala on ihan itse pilannut koko jutun. Mitään ei haluta maksaa, työolot syvältä, ja jousto on täysin yksipuolista.
Työvoima pulaa huudetaan myäs Helsingissä nykyään. Osaavia kokkeja ei enää saa tes-palkalla mistään. Jopa HOK joutui antamaan periksi ja nosti palkat yli tessin. Helsingissä työtätekevän kokin keski-ikä on 27 v. Kolmekymppiä kun tulee täyteen, jengi häipyy koska eihän sitä kukaan jaksa vuosikausia.
Kai ne alkaa ulkomailta kokkeja pian kuskaamaan, kun ei meikäläisten nuorten kannata alalle alkaa. Itsensä elättää helpommalla ja paremmalla palkalla niin monessa ammatissa.
Pahin omakokemus ulkomailla paikasta missä vedettiin kellon ympäri ja yli, vuorot 13-02, riippuen milloin viimeiset asiakkaat lähtivät.
Kerran viikossa päivä vapaata. Palkkaus noin tonnin kuussa plus tipit.
Taukoja ei suotu kuin 30 minsaa jossain vaiheessa vuoroa, ruokailua varten ja jos olit viimeisiä tauolla saattoi olla vastaus "ei olla safkaa jäljellä".
Ihan hirveä mesta "parhaimmalla" välimeren rannalla, keittiöön kun meni näki että lihat ennen paistoa jo harmahtavia ja kanafileet haisivat jo.
Kestin 3 viikkoa ja otin loparit.
Tämä oli 10 v sitten ja kumma kyllä yritys on täydessä paiskeessa silti vielä. Suomessa terveysviranomaiset olisivat sulkeneet jo moisen kättelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mestasta. Ite ollu 3 tähden raflassa Alain Ducassella ja Gordon Ramsaylla. Siellä syötiin yhdessä aina ennen ku rafla aukes. Molemmissa mestoissa tuli kimppakämppä työn puolesta ja liksat oli kohdillaan. Molemmissa olin Chef de partie.
Työntekijälle on annettava mahdollisuus ruokailuun työn ohessa, on muistaakseni sanamuoto eli ei tarkoita mitään taukoa. Pahin paikka oli kuuma, kosteusongelmainen ja käryinen pätsi jossa ei mahdollisuutta taukoihin. Vedin varmaan yli 5 vuotta ilman ruokataukoa töissä. Muitakaan taukoja ei pidetty. Työajat elivät asiakasmäärien mukaan eli jos työvuoro oli vaikka lauantaina 8-16 niin usein joustettiin 17-18 asti. 6pv epäsäännöllinen työviikko ja joka 7.vkl vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ravintolassa kaikki juonu pelkkää mehua
Terveellistä kaalimehua ainakin.
Kummallista riistämistä. Kannattaa ehkä ottaa yhteyttä ammattiliittoon etteivät ahneet työnantajat hypi silmille.
Meillä on töissä henksu ruoka.
Mutta koska töissä on kiire
Syön alle 5min.
Olen tottunut jo tähän ravintola-alalla.
Prööt! -sanoi perse.