Merja säästää poikansa lapsilisät: ”Sijoittamalla puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti”
LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan suurin osa perheistä käyttää lapsilisät yhteisiin kuluihin. Neljäsosa säästää lapsen tulevaisuutta varten.
Helsinkiläinen Merja Mähkä on sijoittanut 5-vuotiaan poikansa lapsilisät matalan kulun indeksirahastoihin tämän syntymästä saakka.
Perheenäiti on kertonut asiasta avoimesti Helsingin Sanomien Onnellinen omistaja -sijoitusblogissaan.
– Sijoitamme, koska nimenomaan lapset, joilla on pitkä elämä edessä ja siten paljon sijoitusaikaa, hyötyvät eniten niin sanotussa korkoa korolle -efektistä. Sen ansiosta pienistäkin summista voi syntyä iso potti. Laskin joskus blogiini, että sijoittamalla lapsilisästä puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti rahaa, Mähkä sanoo ja jatkaa, että sijoituksen avulla lapsi voi myöhemmin päästä vaikka omistusasuntoon kiinni.
Merja Mähkä ei ole ainut. LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä selviää, että 23 prosenttia kyselyyn vastanneista vanhemmista laittaa lapsilisät säästöön lapsen tai lasten tulevaisuutta varten.
Kyselyyn vastasi yhteensä 188 vanhempaa.
Mähkä kertoo, että sijoittaa lapsen lapsilisien lisäksi lahjaksi saadut rahat.
– Pienempänä ostin lapselle osakkeita myös joulu- ja synttärilahjaksi, koska lahjoja tuli muutenkin niin paljon, ettei niitä tarvittu yhtään enempää.
Kommentit (99)
Meidän lapsella on jo nyt, ikää 8. Lapsilisistä ei ole mitään havaintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.
No mitä hittoa se haittaa jos lapsi ei tarvi sossutukea vaan säästöjen turvin elättää itseään jonkin aikaa? Eikö mennyt yhteiskunnan tuki silloin ihan oikeaan osoitteeseen?
No mutta sittenhän siinä olisi säästetty turhaan ja käytännössä menetetty rahaa, kun tukien sijasta joutuukin elämään omilla varoillaan! Vrt. lapsilisät käytetty elämiseen ja 18-vuotiaana täydet tuet. Tämän takia ei kenenkään kannata Suomessa kerryttää varallisuutta, koska sossun asiakkaana on aina tiedossa varma elintaso. Elämä on tässä ja nyt, ja siitä kannattaa nauttia.
Sossun varma elintaso. Minä toivon lapselleni elintasoa, johon sossun rahat ei riitä: opetan siis säästämään, ansaitsemaan ja tulemaan omillaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät pois varakkailta. Itse asiassa varakkaille pitäisi määrätä lapsivero, josta saadut tulot annettaisiin vähävaraisille lapsiperheille. Lasten tulee olla keskenään yhdenvertaisia.
Mikä on varakkaan raja? Minulla menee 35 % palkasta veroihin ja muihin maksuihin, ja koska ylitän hienoisesti tulorajan, maksan kaikesta täydet maksut. Se on minusta kyllä sinänsä ihan ok. Se kuitenkin sapettaa ja paljon, että kaikki maksut nousevat, sähkönsiirto etunokassa. Eläminen ei ole ilmaista edes keskituloiselle. Minä en pie raise yks kaks pöytään viittä tonnia siinä kohtaa, kun lapsi aloittaa lukion tai menee autokouluun, joten totta mooses säästelen pikkuhiljaa tässä koko lapsen lapsilisäajan tulevaisuutta varten. Lasta varten ne rahat kuitenkin menevät.
Vähävaraiset voisivat lakata ruikuttamasta. Jos ei raha riitä, sopii jättää lapsensa hankkimatta tai tyytyä yhteen eikä aina syyttää niitä, jotka tienaavat sen verran, että pystyvät perheensä elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin lapset ostavat lapsilisillään ensiasunnon kun taas toiset perheet käyttävät sen ruokaan. Näin valtio tukee eriarvoistumista.
Syökö tosiaan vauva tai edes päiväkoti-ikäinen satasen edestä kuussa? Aika jännä, olen 26v nainen ja minullakin menee noin satanen kuussa ruokaan, vaikka syön terveellisesti ja monipuolisesti esim. sesonkikasviksia ja kanaa.
Ylijäävän rahan kun laittaa rahastoon kasvamaan, niin siinä sitä sitten on köyhänkin perheen muksulla tuhansia euroja tilillä, kun muuttaa kotoa esimerkiksi opiskelemaan.
Ylijäävä? Lapsi tarvitsee ruuan lisäksi, vaatteita ja tarvikkeita. Lisäksi päiväkotimaksu on yleensä reippaasti toista sataa. Ihan vaan, jos mietitään mitä kuluja lapsesta on. Urheiluvälineet ja harrastukset eivät nekään ihan ilmaisia ole.
No minä en säästä lapselle. Mutta on mulla henkivakuutus, jonka edunsaajana on lapsi.
Emme todellakaan ole mitään isotuloisia; mies lähihoitaja ja minä sairaanhoitaja. Olemme kuitenkin sijoittaneet lastemme lapsilisät ja isovanhempien (ja muidenkin) antamat lasten synttärilahjarahat rahastoihin ihan syntymästä asti. Olemme priorisoineet näin, ehkä jostakin muusta karsien. Itse jouduin aikoinaan ottamaan opintolainaa opiskelua varten ja muutenkin kituuttamaan monta vuotta. Haluan lapsillemme parempaa. Uskon, että molemmilla lapsilla on n. 20 000 euroa rahastoissa kun he tulevat täysi-ikäisiksi.
Meillä molemmilla on vanhat autot ja käymme etelän matkoilla muutaman vuoden välein korkeintaan. Maksamme myös kesämökkilainaa, mutta rivitaloasunto on jo omaksi maksettu.
Vierailija kirjoitti:
nallekarkit ei mene tasan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin lapset ostavat lapsilisillään ensiasunnon kun taas toiset perheet käyttävät sen ruokaan. Näin valtio tukee eriarvoistumista.
Ajattel mieluummin niin että lapsi saa nyt lapsilisäll ruokaa ja vanhemmat lahjoittaa hänelle omista palkkatuloistaan. Helpottiko?
Ei? Miten tuo muuttaa tätä kuviota yhtään :D
Sinun mielestäsi ilmeisesti lapselle ei saisi säästää paitsi jos pystyy säästämään kokonaan ilman lapsilisääkin? Mitä jos ainoa mahdollinen säästöön menevä raha on juuri tuo puolikas lapsilisä ja kaikki muu menee siihen elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.
No mitä hittoa se haittaa jos lapsi ei tarvi sossutukea vaan säästöjen turvin elättää itseään jonkin aikaa? Eikö mennyt yhteiskunnan tuki silloin ihan oikeaan osoitteeseen?
No mutta sittenhän siinä olisi säästetty turhaan ja käytännössä menetetty rahaa, kun tukien sijasta joutuukin elämään omilla varoillaan! Vrt. lapsilisät käytetty elämiseen ja 18-vuotiaana täydet tuet. Tämän takia ei kenenkään kannata Suomessa kerryttää varallisuutta, koska sossun asiakkaana on aina tiedossa varma elintaso. Elämä on tässä ja nyt, ja siitä kannattaa nauttia.
Niin, ajatella! Että ihan omilla varoillaan joutuu elämään! Ihan hitokseen kauhistuttaa tuollainen ajatus tämmöisestä itsensä palkkatöillä elättävästä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo osakkeet mene vähän ylös ja alas?
Kyllä, ylös ja alas. Yhtä hyvin voi tulla persnettoa ja 20 000 euron sijasta tilillä voi olla 5 000 siinä kohtaa, kun rahoja ollaa nostamassa. Ei se rahasto mikään automaattinen rahahana ole, josta vain valitaan, halutaanko isoa vai pientä korkoa. Ja pankki ottaa joka välissä omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattel mieluummin niin että lapsi saa nyt lapsilisäll ruokaa ja vanhemmat lahjoittaa hänelle omista palkkatuloistaan. Helpottiko?
Sinun mielestäsi ilmeisesti lapselle ei saisi säästää paitsi jos pystyy säästämään kokonaan ilman lapsilisääkin? Mitä jos ainoa mahdollinen säästöön menevä raha on juuri tuo puolikas lapsilisä ja kaikki muu menee siihen elämiseen?
Olen sitä mieltä ettei lapsilisää ole tarkoitettu säästöksi. Jos siitä on varaa säästää, ei sitä tarvita. Tämän vuoksi lapsareihin ehdottomasti tulorajat.
Vierailija kirjoitti:
Joittenkin hyppysissä raha pysyy ja joidenkin toisen ei sitten millään.
SDP on näitä jälkimmäisiä varten.
Meillä on avattu lapsille tilit saman tien kun sotutunnus on ollut tiedossa. Lapsilisien lisäksi varoja kertnyt mm. perinnöistä joita on hyppäytetty jopa muutaman sukupolven yli.
On siinä kateellisilla kestämistä.... voi voi sentään.
sori jotkut vaan pärjää ilmankin apua
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin hyvävarainen että lapsilisät riittää suoraan säästöön, niin ei tarvitsisi saada koko lisää ollenkaan.
Tienaan itse bruttona n.2100e kuussa, käteen tulee n.1600e. Puolisoni on opiskelija. Asumme Helsingissä, joten vuokraan menee paljon. Molemmat ollaan köyhistä perheistä eikä todellakaan saada apuja lapsen isovanhemmilta. Silti laitetaan lapsilisä suoraan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
No tää on hieman kaksiteräinen miekka.
Me ollaan pienituloisia ja olen laittanut 20-30e/kk säästöön rahastoihin lapsille sen jälkeen kuin hoitovapaa loppui. Lisäksi synttärirahoja. Molemmille on kertynyt hikiset 500e, ikää 5v ja 3v.
Periatteessa ne rahat on mielestäni kulutukseen. Toisaalta ajattelen että niillä voin avittaa lapsiani kenties hieman helpompaan elämään (alku oman asunnon käsirahalle) ja sitä myöten katkaista meidän suvun huono-osaisuuden jatkumon. Omat vanhemmat tuli tosi köyhistä oloista, me siskon kanssa ollaan päästy hieman "pidemmälle" (koulutus, varallisuus) ja toivottavasti meidän lapset pääsis siitäkin vielä pidemmälle. Itse sen olen kokenut kuinka hankalaa on saada esim. omistusasuntoa kun vanhemmat ei voi tulla takaajiksi ja itse pitää säästää kymppitonni jos toinenkin vuokranmaksun ohella. Ei ihan helppoa.. ja omistusasunto on kuitenkin ehkä helpoin tapa kartuttaa varallisuutta.
Eli kyllä niillä lapsilisillä voidaan parhaassa tapauksessa kammeta seuraava sukupolvi köyhyydestä ylös - jos vanhemmilla on jonkinlaiset tietotaidot sijoittamisesta olemassa.
Se on kuule pikemminkin poikkeus kuin sääntö että vanhemmat pyydettäisiin asunnon takaajiksi keskiluokkaisissakaan perheissä. On todella, todella vastuutonta pyytää ketään takaamaan lainaa. Jos ei kykene käsirahaa säästämään, ei pidä lainaa ottaa, niin yksinkertaista se on. Ei siinä käsirahan säästämisessä ole mitään ihmeellistä, itselläni oli työuran alussa palkka 1500e-2000e ja säästin käsirahan kerrostalokolmioon kolmessa vuodessa. Enemmänkin olisi pystynyt säästämään mutta en viitsinyt kituuttaa.
Tässä taas näkee että se mikä tekee keskiluokasta keskiluokan on taito käsitellä rahaa. Kun kotona on oppinut ynnälaskua, ei tarvitse kuvitella yltäneensä huippusuoritukseen kun on ihan lainan saanut ilman vanhempien takausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, valitettavasti. Itse näkisin että lapsilisää tulisi maksaa vain niille jotka sitä tarvitsevat (eli lapsi ei muuten saisi ruokaa, lääkkeitä, vaatteita, koulutarvikkeita ym.).
Nimenomaan päinvastoin. Kouluttamattomat ja vähätuloiset ihmiset pitäisi steriloida tai ainakin lätkäistä tuntuva lisävero tai sakko jokaisesta lapsesta. Ja lapsilisät nousemaan suhteessa tuloihin. Nykyisessä systeemissä kaiken maailman wt-akat saavat suurimman osan lapsista, kun yhteiskunta maksaa, vaikka tällaisten ihmisten ei kuuluisi saada lapsia ollenkaan. Olisi erittäin tärkeää puuttua siihen, millaisiin perheisiin lapset Suomessa syntyvät.
Lapsilisän tarkoitus on kompensoida lapsesta aiheutuvia kuluja, tasata lapsiperheisen ja perheettömien elintasoeroja. Tarkoitus täyttyy vaikka vanhemmat olisivat varakkaita. Ei lapsilisän tarkoitus ole siis alunperinkään ollut mikään "köyhien apu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisävero tällaisille säästäjille. Kun saadaan SDP hallitukseen niin rapsahtaa roimat rahastoverot ja sinne valuu lapsen säästöt. Siitä minä nautin.
Nautit siitä etteivät ihmiset pysty säästämään? Miksi.......?
Nämä perheet pystyvät huolehtimaan lapsistaan ilman valtion tukeakin. Lapsilisillä tulisi tukea vain oikeasti sitä tarvitsevia lapsia.
Lapsilisän tarkoitus on tukea lisääntymistä, ei tasata tuloeroja (lisää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on hieman kaksiteräinen miekka.
Me ollaan pienituloisia ja olen laittanut 20-30e/kk säästöön rahastoihin lapsille sen jälkeen kuin hoitovapaa loppui. Lisäksi synttärirahoja. Molemmille on kertynyt hikiset 500e, ikää 5v ja 3v.
Periatteessa ne rahat on mielestäni kulutukseen. Toisaalta ajattelen että niillä voin avittaa lapsiani kenties hieman helpompaan elämään (alku oman asunnon käsirahalle) ja sitä myöten katkaista meidän suvun huono-osaisuuden jatkumon. Omat vanhemmat tuli tosi köyhistä oloista, me siskon kanssa ollaan päästy hieman "pidemmälle" (koulutus, varallisuus) ja toivottavasti meidän lapset pääsis siitäkin vielä pidemmälle. Itse sen olen kokenut kuinka hankalaa on saada esim. omistusasuntoa kun vanhemmat ei voi tulla takaajiksi ja itse pitää säästää kymppitonni jos toinenkin vuokranmaksun ohella. Ei ihan helppoa.. ja omistusasunto on kuitenkin ehkä helpoin tapa kartuttaa varallisuutta.
Eli kyllä niillä lapsilisillä voidaan parhaassa tapauksessa kammeta seuraava sukupolvi köyhyydestä ylös - jos vanhemmilla on jonkinlaiset tietotaidot sijoittamisesta olemassa.
Se on kuule pikemminkin poikkeus kuin sääntö että vanhemmat pyydettäisiin asunnon takaajiksi keskiluokkaisissakaan perheissä. On todella, todella vastuutonta pyytää ketään takaamaan lainaa. Jos ei kykene käsirahaa säästämään, ei pidä lainaa ottaa, niin yksinkertaista se on. Ei siinä käsirahan säästämisessä ole mitään ihmeellistä, itselläni oli työuran alussa palkka 1500e-2000e ja säästin käsirahan kerrostalokolmioon kolmessa vuodessa. Enemmänkin olisi pystynyt säästämään mutta en viitsinyt kituuttaa.
Tässä taas näkee että se mikä tekee keskiluokasta keskiluokan on taito käsitellä rahaa. Kun kotona on oppinut ynnälaskua, ei tarvitse kuvitella yltäneensä huippusuoritukseen kun on ihan lainan saanut ilman vanhempien takausta!
No itsellä ei ole asiasta tilastotietoa, sinulla ehkä on? Itsellä kaveripiirissä lähes kaikki ovat saaneet ekan takauksen vanhemmiltaan tai perintöä eikä siinä ole mitään kovin poikkeuksellista mielestäni...
En ole puhunut mistään huippusuorituksesta... ehkä voit nyt laskeutua sieltä jalustaltasi jo. Kiva jos sulla meni asiat kivasti ja palkkakin ollut ihan kiva uran alkupuolella. Mulla ja miehellä työelämää takana +10 vuotta ja edelleen ollaan tuossa palkkaluokassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät pois varakkailta. Itse asiassa varakkaille pitäisi määrätä lapsivero, josta saadut tulot annettaisiin vähävaraisille lapsiperheille. Lasten tulee olla keskenään yhdenvertaisia.
Lapsilisät pois kaikilta. Itse asiassa vähävaraisille pitäisi määrätä lapsivero, ettei he tekisi lapsia. Lasten tulee olla keskenään yhdenvertaisia ja syntyä vain perheisiin joilla siihe on omavaraisesti varaa.
Päivähoito on yhteiskunnalle paljon suurempi kuluerä. Lapsilisä on pikku juttu.
Ottaen huomioon sen jos joka toinen vanhempi on poissa työelämästä kunnes lapset ovat koulussa, niinkin?kö?
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Ei kai haittaa elää omilla rahoillaan? Itse olen elänyt ja lapset myös tulevat elämään. Viin heitä myös tukea. Isoja rahoja ei ome. Mutta lapselle säästetty kymppitonni saa mennä vaikka elämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä ettei lapsilisää ole tarkoitettu säästöksi. Jos siitä on varaa säästää, ei sitä tarvita. Tämän vuoksi lapsareihin ehdottomasti tulorajat.
Valitettavasti lukion kirjoja ei voi ostaa ennakkoon kirja kuukaudessa. En tiedä vielä tietokonevaatimuksiakaan, kun lapsi mennee lukioon vasta 10 vuoden päästä.
Ei se välttämättä mene niin, että vaan rikkaiden muksut saa lapsilisät. Mun vanhemmat on meidän lapsien tullessa kouluikään alkanu pistää meille lapsilisät säästöön, ja ärsyttää että heti joku aattelee, että oon joku kermaperse. Vanhemmat kuuluu nykyään alempaan keskiluokkaan, on ollu työttömyyttä ja välillä yhteiskuntaluokka on palkkojen perusteella ollu köyhän puolella.
Mutta vanhemmilla onkin pienehkö itsetehty omakotitalo, kaikki autot on hommattu käytettyinä, jopa parikyt vuotta vanhoina ja esim. ulkomaanmatkoja ei olla tehty yhtään.
Poikaystäväni perheessä taas rahaa löytyy kuin roskaa, ja on varaa sijoitusasuntoihin ja parin vuoden välein pistetään auto vaihtoon. Heidän perheessä lapsilisät kulutettiin ulkomaanmatkoihin, poikaystäväni on kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että parempi niin kuin se, että hänellä ois nyt ne rahat.
Valintojen maailma. Oma mielipiteeni on, että vanhempieni ratkaisu oli oikea. Elämäni näin opiskellessa, ja sivussa töissä käydessä, on rahojen kannalta huoletonta, ja voin miettiä mihin rahani sijoittaisin. Vanhempani ovat tinkineet vuosien mittaan omasta elintasostaan, ja siitä sietää olla kiitollinen. Vaikka rahaa olisi periaatteessa millä mällätä, olen todella sääatäväinen ja tarkka. Jälleen jos vertaan poikaystävääni, hänellä pienikin summa tilillä polttelee niin pirusti, ja se on pakko kuluttaa johonkin minun mielestäni turhaan. :D