Merja säästää poikansa lapsilisät: ”Sijoittamalla puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti”
LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan suurin osa perheistä käyttää lapsilisät yhteisiin kuluihin. Neljäsosa säästää lapsen tulevaisuutta varten.
Helsinkiläinen Merja Mähkä on sijoittanut 5-vuotiaan poikansa lapsilisät matalan kulun indeksirahastoihin tämän syntymästä saakka.
Perheenäiti on kertonut asiasta avoimesti Helsingin Sanomien Onnellinen omistaja -sijoitusblogissaan.
– Sijoitamme, koska nimenomaan lapset, joilla on pitkä elämä edessä ja siten paljon sijoitusaikaa, hyötyvät eniten niin sanotussa korkoa korolle -efektistä. Sen ansiosta pienistäkin summista voi syntyä iso potti. Laskin joskus blogiini, että sijoittamalla lapsilisästä puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti rahaa, Mähkä sanoo ja jatkaa, että sijoituksen avulla lapsi voi myöhemmin päästä vaikka omistusasuntoon kiinni.
Merja Mähkä ei ole ainut. LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä selviää, että 23 prosenttia kyselyyn vastanneista vanhemmista laittaa lapsilisät säästöön lapsen tai lasten tulevaisuutta varten.
Kyselyyn vastasi yhteensä 188 vanhempaa.
Mähkä kertoo, että sijoittaa lapsen lapsilisien lisäksi lahjaksi saadut rahat.
– Pienempänä ostin lapselle osakkeita myös joulu- ja synttärilahjaksi, koska lahjoja tuli muutenkin niin paljon, ettei niitä tarvittu yhtään enempää.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa perhe säästi lapsilisät lapselle ja lapsi sai ne käsiinsä kun täytti 18v. Lapsi hummasi rahat parissa kuukaudessa nollille. Jotain tais jossain vaiheessa mennä vähän pieleen...
Meidän tapauksessa ei näin käynyt. Meillä tosin lapset saivat lapsilisät ja elatusmaksut käyttöönsä 15 vuotiaan ja jatkoivat säästämistä ja sijoittamista.
Se mikä tässä kateuskeskustelussa usein tuntuu unohtuvan on kun säästöjä ja sijoituksia tulouttaa niistä joutuu maksamaan pääomaveroa.
Ja mä kirjoitin muutama päivä sitten ihan samasta asiasta yhteen ketjuun ja sain monta alapeukkua. Tulevaisuuteen varautuminen kannattaa aina.
Kerran töissä tuli puhetta kahden työkaverini kanssa lapsilisistä ja erehdyin sanomaan, että me säästetään lapsille opiskelurahoja, jotta lasten ei tarvitse ottaa opintolainaa. Työkaverit sanoivat, että lapsilisiä maksetaan turhaan, jos niistä jää säästöön. Hassua vain, että toinen oli ostanut uudehkon, ison omakotitalon ja toinen rakensi hirsimökkiä järven rannalle. Meillä ei ollut mökkiä ja asuntonakin oli kerrostalokolmio lähiössä. Kummallakin oli hyvätuloinen mies, oma mies oli pienituloinen. Kaksi kokopäivätyössäkäyvää pystyy kyllä pienentämään menoja, että säästöönkin jää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.
Laki lähtee siitä että ensisiijaisesti jokainen on velvollinen elättämään itsensä omillla varoillaan, olivat ne sitten pääomaa tai sen tuottoa. Sossun apuun turvaudutaan vain jos moisia varoja ei ole. Niin se meni ennenkin, joten miksei nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa perhe säästi lapsilisät lapselle ja lapsi sai ne käsiinsä kun täytti 18v. Lapsi hummasi rahat parissa kuukaudessa nollille. Jotain tais jossain vaiheessa mennä vähän pieleen...
Meidän tapauksessa ei näin käynyt. Meillä tosin lapset saivat lapsilisät ja elatusmaksut käyttöönsä 15 vuotiaan ja jatkoivat säästämistä ja sijoittamista.
Se mikä tässä kateuskeskustelussa usein tuntuu unohtuvan on kun säästöjä ja sijoituksia tulouttaa niistä joutuu maksamaan pääomaveroa.
Näinpä juuri. Lapsemme (9 vee) maksaa joka vuosi pörssinoteeratuista osakkeista veronsa ja valtio kiittää. Muuten on rahaa ETF:ssä. Lapsilisät käytetään/kulutetaan ja vanhemmat ja isovanhemmat laittavat tilille 4000€ joka kolmas vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.
Sä olet varmaan niitä ihmisiä, jotka ei osta asuntoakaan, kun sitten kuitenkin lapset tappelee perinnöstä. Helpompaa vaan olla vuokralla... Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo, mutta aivan varmasti sen lapsen elämä on mukavampaa jos tilillä on muutama kympitonni kuin pari senttiä :).
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienituloinen (tällä hetkellä taas työtönkin kun olen valmistumisen jälkeen saanut vain määräaikaisia töitä) mutta minäkin säästän lapselleni muutaman kympin kuussa rahastoihin. Onpahan hänellä sitten pieni pesämuna jos lähtee opiskelemaan, on varaa hankkia ajokortti tai sitten muuten vain.
Ennen vanhaan tupakoitsijana meni helposti 150 euroa kuussa röökiin ilman että mietti sitä sen suuremmin, nyt kun tupakka sai jäädä raskauden alettua niin on helppo tuosta nipistää muutama kymppi lapselle eikä se näy kyllä missään. Olen huomannut omassa tuttavapiirissä että kaikkein kovimpaa tätä lapsilisien poistamista isompituloisilta -huutelijat itse polttavat ainakin toista sataa euroa kuussa savuna ilmaan... Senkin rahan voisivat säästää itse lapsilleen, mutta ei. Helpompi valittaa ja vaatia itselleen lisää ja muilta pois.
Wau! Tiedätkö, ole ylpeä siitä että olet saanut tupakoinnin loppumaan. Ja hienoa, että säästät lapsellesi. Tulevaisuudesta kun ei tiedä, mitä tapahtuu.
Jos on niin hyvävarainen että lapsilisät riittää suoraan säästöön, niin ei tarvitsisi saada koko lisää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet varmaan niitä ihmisiä, jotka ei osta asuntoakaan, kun sitten kuitenkin lapset tappelee perinnöstä. Helpompaa vaan olla vuokralla... Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo, mutta aivan varmasti sen lapsen elämä on mukavampaa jos tilillä on muutama kympitonni kuin pari senttiä :).
On Mulla asunto ja mökki . Olen itse kokenut sen, ettei sitten saa sosiaalitukia, vaan pitäisi tuhlata vaivalla säästetty
No tää on hieman kaksiteräinen miekka.
Me ollaan pienituloisia ja olen laittanut 20-30e/kk säästöön rahastoihin lapsille sen jälkeen kuin hoitovapaa loppui. Lisäksi synttärirahoja. Molemmille on kertynyt hikiset 500e, ikää 5v ja 3v.
Periatteessa ne rahat on mielestäni kulutukseen. Toisaalta ajattelen että niillä voin avittaa lapsiani kenties hieman helpompaan elämään (alku oman asunnon käsirahalle) ja sitä myöten katkaista meidän suvun huono-osaisuuden jatkumon. Omat vanhemmat tuli tosi köyhistä oloista, me siskon kanssa ollaan päästy hieman "pidemmälle" (koulutus, varallisuus) ja toivottavasti meidän lapset pääsis siitäkin vielä pidemmälle. Itse sen olen kokenut kuinka hankalaa on saada esim. omistusasuntoa kun vanhemmat ei voi tulla takaajiksi ja itse pitää säästää kymppitonni jos toinenkin vuokranmaksun ohella. Ei ihan helppoa.. ja omistusasunto on kuitenkin ehkä helpoin tapa kartuttaa varallisuutta.
Eli kyllä niillä lapsilisillä voidaan parhaassa tapauksessa kammeta seuraava sukupolvi köyhyydestä ylös - jos vanhemmilla on jonkinlaiset tietotaidot sijoittamisesta olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen logiikka tässä on taustalla? Eikö lapsia kannusteta pikemminkin työllistymään eikä miettimään sossutukikikkailuja?
Voi olla, että sossutukiakaan ei kohta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On Mulla asunto ja mökki . Olen itse kokenut sen, ettei sitten saa sosiaalitukia, vaan pitäisi tuhlata vaivalla säästetty
Ok. Paitsi, että asunto ja mökki eivät ole sijoituksia vaan kulueriä. Kuulostaa ehkä oudolle, mutta jos mietit, miten paljon ne sitovat pääomaa suhteessa tuottoihin, niin ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks v*tussa pitäis saada sosiaalitukia jos on säästöjä? Ei tätä yhteiskuntaa oo rakennettu elättään pepullaan istujia. Stnan pummi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niille rahoille tulee käyttöä jo opiskeluvuosina. On kivempi aloittaa aikuinen elämä, kun niskassa ei ole opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sä tarvitsisit sosiaalitukia, jos sulla on omaisuutta?? Vieläpä mökki, jonka omistaminen on täysin vapaaehtoista luksusta. Suomessa on kyllä niin vinksahtanut tämä homma. Ihmisen kuuluu ensi sijaisesti elättää itsensä, jos se ei jostain syystä onnistu, niin sitten yhteiskunta auttaa. Eihän se nyt niin voi olla, että joku asuu miljoonalukaalissa ja hakee sossusta rahat, kun tili on tyhjä...
Mä oon sitä mieltä että jos ei oo varaa elättää lapsia ilman lapsilisiä, niin ei pitäis hankkia lapsia.
Mua ärsyttää tuo, että pienituloisten tai sossuelättien takia kaikilta vähintään keskituloisilta pitäisi ottaa lapsilisät pois, jos niitä ei tarvi. Yhtä lailla voin vasta-argumenttina sanoa, että jos ei lapsia pysty elättämään omalla palkallaan edes niitä tehdessä ( jokaista voi kohdata sairaus tai onnettomuus ja hyvä että sosiaaliturva on), niin olkaa tekemättä niitä lapsia. Mikä helvetin oikeus se kaikilla niitä lapsia on tehdä? Jos ei saa sitä lasta edes elätettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin lapset ostavat lapsilisillään ensiasunnon kun taas toiset perheet käyttävät sen ruokaan. Näin valtio tukee eriarvoistumista.
Näinhän se menee, valitettavasti. Itse näkisin että lapsilisää tulisi maksaa vain niille jotka sitä tarvitsevat (eli lapsi ei muuten saisi ruokaa, lääkkeitä, vaatteita, koulutarvikkeita ym.).
Olen toista mieltä. Jo keskituloiset maksavat progressioveroa reippaasti.
Merja laittaa PUOLET ! Lapsilisistä rahastoon.
Merja ei ole ostamassa lapselleen asuntoa vaan puhuu, että rahalla voi päästä ensiasuntoon kiinni. Puhutaan siis asunnon on KÄSIRAHAsta.
Lapsi tarvitsee ruuan, lääkkeiden, vaatteiden ja koulutarvikkeiden lisäksi kalliita hankintoja kuten sängyn, polkupyörän, harrastusvälineitä, talvivaatteita, vedenpitävät kengät... Ja kyllä me rahoitamme nämä hankinnat isoilta osin lapsilisillä. Sekään ei aina riitä kiitos verotuksen.
Kuka pystyy määrittelemään keskituloisen ja isotuloisen rajan. Bruttotuloja katsomalla se ei onnistu. Elinkustannukset vaihtelevat paljonkin Suomen eri osissa. En missään nimessä halua Suomeen enempää byrokratiaa ja palkata ihmisiä valtionhallintoon kyttäämään ihmisten ja perheiden vuosituloja ja vertailemaan elinkustannuksia - onko perhe tänä vuonna oikeutettu lapsilisään vai ei.
Joittenkin hyppysissä raha pysyy ja joidenkin toisen ei sitten millään.
SDP on näitä jälkimmäisiä varten.
Meillä on avattu lapsille tilit saman tien kun sotutunnus on ollut tiedossa. Lapsilisien lisäksi varoja kertnyt mm. perinnöistä joita on hyppäytetty jopa muutaman sukupolven yli.
On siinä kateellisilla kestämistä.... voi voi sentään.
Minä olen pienituloinen (tällä hetkellä taas työtönkin kun olen valmistumisen jälkeen saanut vain määräaikaisia töitä) mutta minäkin säästän lapselleni muutaman kympin kuussa rahastoihin. Onpahan hänellä sitten pieni pesämuna jos lähtee opiskelemaan, on varaa hankkia ajokortti tai sitten muuten vain.
Ennen vanhaan tupakoitsijana meni helposti 150 euroa kuussa röökiin ilman että mietti sitä sen suuremmin, nyt kun tupakka sai jäädä raskauden alettua niin on helppo tuosta nipistää muutama kymppi lapselle eikä se näy kyllä missään. Olen huomannut omassa tuttavapiirissä että kaikkein kovimpaa tätä lapsilisien poistamista isompituloisilta -huutelijat itse polttavat ainakin toista sataa euroa kuussa savuna ilmaan... Senkin rahan voisivat säästää itse lapsilleen, mutta ei. Helpompi valittaa ja vaatia itselleen lisää ja muilta pois.