Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaisiko perustulo elämääsi?

Vierailija
22.02.2024 |

Jos saisimme kaikki perustuloa, sanokaamme vaikka 800 €/kk, niin vaikuttaisiko se jotenkin elämääsi ja päätöksiisi? Tekisitkö vähemmän tai enemmän töitä?

Minun elämääni se ei tässä vaiheessa vaikuttaisi. Olen kokoaikatyössä ja tämänhetkinen suunnitelma on jatkaa työntekoa seuraavat 10 vuotta ja sen jälkeen siirtyä elämään pääomatuloilla. Olisihan se perustulo siinä vaiheessa lisäyllyke työelämästä poistumiseen.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeastaan saan tk eläkeläisenä ns.perustuloa koska eläkkeeni ei muutu vaikka saan työtuloja sen mitä saan tienata. Se vaikuttaa niin että selviämisestä ei ole stressiä, tiedän että saan ruokaa ja laskut tulee maksettua on töitä tai ei. Se myös kannustaa hakeutumaan töihin, koska ylimääräisellä rahalla voin turvata elämääni paremmin, varautua isompiin lääkekuluihin ja säästää leikkauksiin, voin hakea yksityiseltä hoitoa jos julkiselta ei saa. Pystyn tasapainottamaan työn ja levon joten en heti kulu loppuun. Pystyn tekemään osa-aikaista ja työvuoroja joita ei kannata kenenkään muun ottaa. 

Vierailija
2/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan suuresti. Olen ihan hyvin toimeentuleva, rahan laittaisin ehkä säästöön tai kulutukseen, tilanteesta riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tekisin myös arkivuoroks enkä nostelisi soviteltua. 

Vierailija
4/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa hyvinkin. Olen tyytyväinen eläkeläinen.

Vierailija
5/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo nyt niin iso raha ole että vaikuttaisi sinne tai tänne.  Tosin minua ei koske koska en asu Suomessa, mutta jos, niin lisänä rikka rokassa.

Työntekoa en tietenkään tuon takia vähentäisi, se on selvä.  Työni on minulle tärkeä osa elämää.  Tunnen olevani tarpeellinen ja muutenkaan en osaisi alkaa laiskanpäiviä viettämään.  Mutta rahalle en nyt kuitenkaan sanoisi ei :D

Vierailija
6/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin tuollaisen perustulon, niin veroprosenttini nousisi samantien yli 45 %, koska palkkatyössä olevalta perustulo verotetaan pois ja käteen jäisi vähemmän kuin nyt. Olisihan se aika kurjaa huomata, miten pieni osa tuloista enää tulisi minulle ja miten suuren osa saisivat ne, joilla ei ole mitään halua itse elättää itseään. Olisi todennäköisesti erittäin katkera! Sen sijaan jos perheessä olisi 18v täyttänyt lukiolainen, joka saisi vuodessa säästöön 9600 e, niin olisin varmaan sitä mieltä, että hyvä homma, yhteiskunta antaa rahaa sijoitettavaksi.

Vierailija
7/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeastaan saan tk eläkeläisenä ns.perustuloa koska eläkkeeni ei muutu vaikka saan työtuloja sen mitä saan tienata. Se vaikuttaa niin että selviämisestä ei ole stressiä, tiedän että saan ruokaa ja laskut tulee maksettua on töitä tai ei. Se myös kannustaa hakeutumaan töihin, koska ylimääräisellä rahalla voin turvata elämääni paremmin, varautua isompiin lääkekuluihin ja säästää leikkauksiin, voin hakea yksityiseltä hoitoa jos julkiselta ei saa. Pystyn tasapainottamaan työn ja levon joten en heti kulu loppuun. Pystyn tekemään osa-aikaista ja työvuoroja joita ei kannata kenenkään muun ottaa. 

Kuulostaa järkevältä. Itsellänikin on 2 syytä kannattaa perustuloa. 

Ensimmäinen on se, että silloin tosiaan vajaatyökykyisten tai vajaatyöhaluisten kannattaa kuitenkin tehdä jonkin verran töitä vointinsa sallimissa rajoissa.

Toinen on se, että inhoan turhaa työtä ja byrokratiaa. Nykyään työkkärit, kelat, sosiaalihuollot ja työttömät itse joutuvat puljaamaan kaiken maailman lappujen ja hakemusten kanssa. Lopputulos kaikesta siitä turhasta työstä on kuitenkin se, että työtön saa rahan kouraan, katon pään päälle, ruokaa suuhun ja elämä jatkuu.

Vierailija
8/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi suuresti. Tällä hetkellä saan 800 e eli se tuplaisi tuloni. Ai että mää oisin rikas!

Vierailija
9/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun pikkusumman kuten 800 perustuloa ihminen saisi eikä mitään muuta, niin ei sillä eläisi ihmisarvoista elämää pk-seudulla kuten ei nytkään. Asumiskuluineen ja perustarpeineen (johon 800 summa ei edes riittäisi) ei ole mikään summa ja pk-seudun hintataso söisi suurimman osan samantien.

Se ei kannustaisi ketään menemään töihin tai jäämään pois töistä. Kokoomuslaisilla on vain pakkomielle ajatukseen että tuet joko kannustavat tai eivät. 

Perustulon pitäisi olla reippaasti yli tuhateuroa pk-seudulla asuville ainakin 1500. Muuten sellainen järjestelmä jossa vain yksi tuki ajaisi ihmisiä viellä enemmän ongelmiiin.

Vierailija
10/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Olen freelanceri, perustulo mahdollistaisi satunnaisen loman pitämisen, nyt se on aika pitkälle mahdottumuus. Lisäksi se lievittäisi stressiä huomattavasti ja ehkä jopa mahdollistaisi sellaiset villit hankinnat kuin uudet silmälasit, kunnon talvikengät tai polkupyörän.

Vierailija
11/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan suuresti. Olen ihan hyvin toimeentuleva, rahan laittaisin ehkä säästöön tai kulutukseen, tilanteesta riippuen.

Se kannattaa tietysti ymmärtää, että jos nykyiset tulosi ovat ansiotuloja, niin ei perustulo toisi lisätuloja.

Saisit 800€ perustuloa, mutta maksaisit palkastasi noin 800€ enemmän veroa. 

Vierailija
12/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saisin tuollaisen perustulon, niin veroprosenttini nousisi samantien yli 45 %, koska palkkatyössä olevalta perustulo verotetaan pois ja käteen jäisi vähemmän kuin nyt. Olisihan se aika kurjaa huomata, miten pieni osa tuloista enää tulisi minulle ja miten suuren osa saisivat ne, joilla ei ole mitään halua itse elättää itseään. Olisi todennäköisesti erittäin katkera! Sen sijaan jos perheessä olisi 18v täyttänyt lukiolainen, joka saisi vuodessa säästöön 9600 e, niin olisin varmaan sitä mieltä, että hyvä homma, yhteiskunta antaa rahaa sijoitettavaksi.

Miksi saisit vähemmän? Tottahan prosentit pitäisi tarkastella uudeleen että ei menisi enmmän vain vaan tuo lisä pois.

Saisi ne joita ei kiinnosta. Hmmm johan ne saavat sen nytkin. Houkuttimena tosi olisi että tekrmällä edes vähän saisi enemmän rahaa. 

Miksi lukiolaisella jäisi koko raha säästöön? Tietenkin jos sinä maksat kaikki kulut niin toki silloin, mutta iso osa maksaa edes osan elämästään.

Perustulo olisi tuon suuruisena erittäin positiivinen asia mutta sen eteenpäin ajo vain aikanaan pysähtyi todella pitkäksi aikaa kun väärä henkilö sitä ehdotti eli Nalle W. Toki muut tuet olisi lakkautettu. 

Vierailija
13/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun pikkusumman kuten 800 perustuloa ihminen saisi eikä mitään muuta, niin ei sillä eläisi ihmisarvoista elämää pk-seudulla kuten ei nytkään. Asumiskuluineen ja perustarpeineen (johon 800 summa ei edes riittäisi) ei ole mikään summa ja pk-seudun hintataso söisi suurimman osan samantien.

Se ei kannustaisi ketään menemään töihin tai jäämään pois töistä. Kokoomuslaisilla on vain pakkomielle ajatukseen että tuet joko kannustavat tai eivät. 

Perustulon pitäisi olla reippaasti yli tuhateuroa pk-seudulla asuville ainakin 1500. Muuten sellainen järjestelmä jossa vain yksi tuki ajaisi ihmisiä viellä enemmän ongelmiiin.

Tuo 1500 euroa olisi kyllä täydellistä liioittelua. Sellaisen summa ei kyllä kannustaisi enää töihin. Moni saa palkkaa tuon verran.

Vierailija
14/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi. Alkaisin heti tekemään keikkaa ja yrittämään. Nyt pelottaa, että jää tyhjän päälle. 

Vierailija
15/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin yrittämistä. 

Vierailija
16/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin auton pois, lopettaisin työnteon ja jäisin kotirouvaksi.

Vierailija
17/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa järkevältä. Itsellänikin on 2 syytä kannattaa perustuloa. 

Ensimmäinen on se, että silloin tosiaan vajaatyökykyisten tai vajaatyöhaluisten kannattaa kuitenkin tehdä jonkin verran töitä vointinsa sallimissa rajoissa.

Toinen on se, ett

Toisaalta perustulon lisäksi tienattavia tuloja verotettaisiin alusta alkaen ankarasti, koska vaikka perustulo olisi verotonta, niin jokainen euro siihen päälle laskettaisiin niin, että perustulo lasketaan tuloksi. Mene töihin, tienaa 100 e ja saa tilillesi 55 e. Ei välttämättä hymyilytä!

Vierailija
18/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin mielummin vähemmän rahaa perustulona, kun enemmän muina tukina. Saisi vapaasti yrittää, keikkailla ja opiskella. Mahtavaahan se olisi. 

Vierailija
19/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen minun yksiössäni Helsingissä asuisi 20 salolaista, jotka olisi kirjoilla pääkaupungissa ja eläisi kivaa elämää kotikonnuillaan, jossa perustulo olisi pienempi. Ei kai meillä voi olla lähtökohtana se, että pelkkä asuminen pääkaupungissa on niin arvokasta, että siitä maksetaan enemmän kuin asumisesta muualla. Ai niin, noinhan se on nytkin, on kätevä tapa pitää Helsinki asuttuna maksaa siitä.

Vierailija
20/55 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin heti pois työstäni, josta saan 1200e/kk nettona jos saisin noin ison summan perustuloa tekemättä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän