Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merja säästää poikansa lapsilisät: ”Sijoittamalla puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti”

Vierailija
16.05.2018 |

LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan suurin osa perheistä käyttää lapsilisät yhteisiin kuluihin. Neljäsosa säästää lapsen tulevaisuutta varten.

Helsinkiläinen Merja Mähkä on sijoittanut 5-vuotiaan poikansa lapsilisät matalan kulun indeksirahastoihin tämän syntymästä saakka.

Perheenäiti on kertonut asiasta avoimesti Helsingin Sanomien Onnellinen omistaja -sijoitusblogissaan.

– Sijoitamme, koska nimenomaan lapset, joilla on pitkä elämä edessä ja siten paljon sijoitusaikaa, hyötyvät eniten niin sanotussa korkoa korolle -efektistä. Sen ansiosta pienistäkin summista voi syntyä iso potti. Laskin joskus blogiini, että sijoittamalla lapsilisästä puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti rahaa, Mähkä sanoo ja jatkaa, että sijoituksen avulla lapsi voi myöhemmin päästä vaikka omistusasuntoon kiinni.

Merja Mähkä ei ole ainut. LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä selviää, että 23 prosenttia kyselyyn vastanneista vanhemmista laittaa lapsilisät säästöön lapsen tai lasten tulevaisuutta varten.

Kyselyyn vastasi yhteensä 188 vanhempaa.

Mähkä kertoo, että sijoittaa lapsen lapsilisien lisäksi lahjaksi saadut rahat.

– Pienempänä ostin lapselle osakkeita myös joulu- ja synttärilahjaksi, koska lahjoja tuli muutenkin niin paljon, ettei niitä tarvittu yhtään enempää.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pois varakkailta. Itse asiassa varakkaille pitäisi määrätä lapsivero, josta saadut tulot annettaisiin vähävaraisille lapsiperheille. Lasten tulee olla keskenään yhdenvertaisia.

Lapsilisät pois kaikilta.  Itse asiassa vähävaraisille  pitäisi määrätä lapsivero, ettei he tekisi lapsia. Lasten tulee olla keskenään yhdenvertaisia ja syntyä vain perheisiin joilla siihe on omavaraisesti varaa.

Vierailija
22/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pois varakkailta. Itse asiassa varakkaille pitäisi määrätä lapsivero, josta saadut tulot annettaisiin vähävaraisille lapsiperheille. Lasten tulee olla keskenään yhdenvertaisia.

Lapsilisät pois kaikilta.  Itse asiassa vähävaraisille  pitäisi määrätä lapsivero, ettei he tekisi lapsia. Lasten tulee olla keskenään yhdenvertaisia ja syntyä vain perheisiin joilla siihe on omavaraisesti varaa.

Päivähoito on yhteiskunnalle paljon suurempi kuluerä. Lapsilisä on pikku juttu.

Vierailija
24/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vaan kuvitella sitä vähävaraisten poikimisen määrää tässä tapauksessa.

Vierailija
25/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuositulot (brutto) on 26000eur + minimielarit + lapsilisä yh-korotuksella. Säästän lapsilisästä osan rahastoon lapselle. Olen tehnyt näin alusta asti. Eron jälkeen ymmärsin, ettei minulla tule olemaan kertainvestointina varaa lapsen opiskeluihin + ajokorttiin, kun hän niitä tarvitsee. Tämän vuoksi rupesin säästämään. Olen myös asuntovelkainen, mutta ihan hyvin tässä pärjätään.

Ja nyt palstalaisten mielestä minä en ansaitse / tarvitse lapsilisää, koska pystyn laittamaan siitä osan säästöön? Minä olen siis hyvätuloinen tämän logiikan mukaan, vaikka tienaan alle mediaanin (emme asu pk-seudulla, joten asumiskustannukset on edullisemmat). Loistavaa!

Vierailija
26/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.

No mitä hittoa se haittaa jos lapsi ei tarvi sossutukea vaan säästöjen turvin elättää itseään jonkin aikaa? Eikö mennyt yhteiskunnan tuki silloin ihan oikeaan osoitteeseen?

Vierailija
27/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei pankkien rahastoihin kannata laittaa, vaan esim seligsoniin tai sitten ostaa amerikkalaisia osakkeita, jotka maksavat osinkoa neljästi vuodessa. 

Täällä ei porukka a) ymmärrä lukemaansa b) lue artikkeleita. Voi että olette raivostuttavia.

" 5-vuotiaan poikansa lapsilisät matalan kulun indeksirahastoihin tämän syntymästä saakka."

Vierailija
28/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin lapset ostavat lapsilisillään ensiasunnon kun taas toiset perheet käyttävät sen ruokaan. Näin valtio tukee eriarvoistumista.

Syökö tosiaan vauva tai edes päiväkoti-ikäinen satasen edestä kuussa? Aika jännä, olen 26v nainen ja minullakin menee noin satanen kuussa ruokaan, vaikka syön terveellisesti ja monipuolisesti esim. sesonkikasviksia ja kanaa.

Ylijäävän rahan kun laittaa rahastoon kasvamaan, niin siinä sitä sitten on köyhänkin perheen muksulla tuhansia euroja tilillä, kun muuttaa kotoa esimerkiksi opiskelemaan. 

Lapset tarvitsevat paljon muutakin kuin ruokaa.

Vierailija
29/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tilit tasattaisiin niin, että jokaisella olisi tasan saman verran rahaa yhdenvertaista yhteiskuntaan ei saada luotua. Yhdellä ei olisi huomenna mitään, yhden tili olisi miinuksella, yksi olisi tuplannut, yksi kolmenkertaistanut, jne...Kukin on vaan elettävä kykyjensä mukaan.

Vierailija
30/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea kyllä saa vaikka olisi kuinka paljon rahaa pankkitilillä

Vierailija
31/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä hittoa se haittaa jos lapsi ei tarvi sossutukea vaan säästöjen turvin elättää itseään jonkin aikaa? Eikö mennyt yhteiskunnan tuki silloin ihan oikeaan osoitteeseen?

No mutta sittenhän siinä olisi säästetty turhaan ja käytännössä menetetty rahaa, kun tukien sijasta joutuukin elämään omilla varoillaan! Vrt. lapsilisät käytetty elämiseen ja 18-vuotiaana täydet tuet. Tämän takia ei kenenkään kannata Suomessa kerryttää varallisuutta, koska sossun asiakkaana on aina tiedossa varma elintaso. Elämä on tässä ja nyt, ja siitä kannattaa nauttia.

Vierailija
32/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ei tule olla keskenään yhdenvertaisia vaan heille tulisi pystymään tarjoamaan suojaa, vaatteita ja ruokaa. Jos tähän ei pysty ilman, että sitä kompensoidaan esim. lapsilisällä ei pidä tehdä lapsia varskinkaan perustaa mitään suurperhettä.

Vierailija
33/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää minkälainen summa lapsilisiä makaa vaan jossain ihmisten säästötileillä. Siinä on iso summa rahaa, jonka olisi voinut käyttää hyödyllisemmin. Lapsilisä tai jokin muu yhteiskunnan tuki voisi olla suurempi, jos lapsilisät karsittaisiin pois tällaisilta sijoittajilta :D

Eikö se säästetty raha kuitenkin palaudu kiertoon, jota kautta siitä maksetaan verotuloja ja se hyödyntää yhteiskuntaakin?

Vierailija
34/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää että lapsella on rahaa siinä elämänvaiheessa jossa sitä todella eniten tarvitaan. On ajokorttia ja koulukirjoja ja aika pian myös ihan elämisen kustannuksia koska opiskelut ovat ainakin nykyään on ihan naurettavia.

Suomessahan on ilmainen koulutus, näinhän työttömille ja köyhille aina sanotaan. Kuka tahansa voi opiskella Suomessa. Lapsilisä ei ole tarkoitettu opiskeluun, sen vuoksi niiden maksaminen loppuu kun lapsi pääsee peruskoulusta.

Vierailija
35/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea kyllä saa vaikka olisi kuinka paljon rahaa pankkitilillä

Työmarkkinatuki on niin pieni, että voi tarvita muutakin tukea.

Vierailija
36/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä käteisenä

Vierailija
37/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin lapset ostavat lapsilisillään ensiasunnon kun taas toiset perheet käyttävät sen ruokaan. Näin valtio tukee eriarvoistumista.

Syökö tosiaan vauva tai edes päiväkoti-ikäinen satasen edestä kuussa? Aika jännä, olen 26v nainen ja minullakin menee noin satanen kuussa ruokaan, vaikka syön terveellisesti ja monipuolisesti esim. sesonkikasviksia ja kanaa.

Ylijäävän rahan kun laittaa rahastoon kasvamaan, niin siinä sitä sitten on köyhänkin perheen muksulla tuhansia euroja tilillä, kun muuttaa kotoa esimerkiksi opiskelemaan. 

Lapset tarvitsevat paljon muutakin kuin ruokaa.

Juu ja ekat 9kk lapsen syntymästä oot äippalomalla/vanhempainvapaalla, niin se rahan tulo ei oo mitään mahdotonta. Mä saan vajaa 800€ kuussa käteen niin se 95€ siihen päälle on melko iso raha ja tulee tarpeeseen.

Eri asia sitten ku palaan töihin mut nyt ei oo mitään mahdollisuuksia laittaa lapsilisiä sivuun.

Vierailija
38/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle samat lapsilisät.  Vituttaa aina nuo " ei näillä palkoilla". Tosiasia kuitenkin on se, että ihmiset tekevät samoistakin palkoista hyvin erilaisia valintoja ja ratkaisuja. Esimerkiksi tuo Merja Mähkä ei ole mikään erityisen suurituloinen ihminen ja hattua nostan hänelle. On myös paljon keskituloisia, jopa pienituloisia, jotka silti ovat saaneet sijoitettua. Joku käyttää sen rahan tupakkaan, merkkilaukkuun, Tallinnan risteilyyn, uusiin aurinkolaseihin, vaatteisiin, baarireissuihin.  Omasta mielestään hänellä ei jää tietenkään mitään säästöön, kun jollekin tuo on ihan normaalia elämänsisältöä. Joku lukee vapaa-aikanaan kirjoja, lenkkeilee, harrastaa ilmaisia liikuntaharrastuksia, ostaa harvoin vaatteita, ei polta eikä käytä alkoa, ei käy Tallinnassa juomassa jne. Joku ei omista autoa.  Se palkka, josta joku ei saa mitään säästöön, joku toinen saattaa säästää 300 kuussa ihan ongelmitta. Itse olen sijoittanut ja bruttopalkkani on aika lailla suomalaisen keskipalkka. Olisi pitänyt aloittaa juo nuorena kun olis tajunnut, vaikka sitten kympillä kuussa.

Vierailija
39/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsi saa hyvän taloudellisen avun itsenäiseen elämäänsä ilmankin niitä lapsilisiä. Mites tämän estät? :D

Meillä naapurin perhe on parhaillaan Kreikassa ja me ei. On se niin väärin ja jotain tarttis tehdä, koska meidän lapset jää paitsi yhdenvertaisuudesta. Nyyh.

Vierailija
40/99 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen, jossa perhe säästi lapsilisät lapselle ja lapsi sai ne käsiinsä kun täytti 18v. Lapsi hummasi rahat parissa kuukaudessa nollille. Jotain tais jossain vaiheessa mennä vähän pieleen...

Kai pitää laittaa nosto-oikeus vasta 30-vuotiaana, lapsilisiä ei saa ikinä lakkauttaa, kaikki varakkaat miehet eivät anna rahaa vaimoilleen.

Sijoitus josta ei puhuta jälkikasvulle, sitten ei ainakaan mangu rahoja.