Merja säästää poikansa lapsilisät: ”Sijoittamalla puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti”
LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan suurin osa perheistä käyttää lapsilisät yhteisiin kuluihin. Neljäsosa säästää lapsen tulevaisuutta varten.
Helsinkiläinen Merja Mähkä on sijoittanut 5-vuotiaan poikansa lapsilisät matalan kulun indeksirahastoihin tämän syntymästä saakka.
Perheenäiti on kertonut asiasta avoimesti Helsingin Sanomien Onnellinen omistaja -sijoitusblogissaan.
– Sijoitamme, koska nimenomaan lapset, joilla on pitkä elämä edessä ja siten paljon sijoitusaikaa, hyötyvät eniten niin sanotussa korkoa korolle -efektistä. Sen ansiosta pienistäkin summista voi syntyä iso potti. Laskin joskus blogiini, että sijoittamalla lapsilisästä puolet joka kuukausi, lapsella voi olla 17-vuotiaana 20 000 euron potti rahaa, Mähkä sanoo ja jatkaa, että sijoituksen avulla lapsi voi myöhemmin päästä vaikka omistusasuntoon kiinni.
Merja Mähkä ei ole ainut. LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä selviää, että 23 prosenttia kyselyyn vastanneista vanhemmista laittaa lapsilisät säästöön lapsen tai lasten tulevaisuutta varten.
Kyselyyn vastasi yhteensä 188 vanhempaa.
Mähkä kertoo, että sijoittaa lapsen lapsilisien lisäksi lahjaksi saadut rahat.
– Pienempänä ostin lapselle osakkeita myös joulu- ja synttärilahjaksi, koska lahjoja tuli muutenkin niin paljon, ettei niitä tarvittu yhtään enempää.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa perhe säästi lapsilisät lapselle ja lapsi sai ne käsiinsä kun täytti 18v. Lapsi hummasi rahat parissa kuukaudessa nollille. Jotain tais jossain vaiheessa mennä vähän pieleen...
Joo, mäkin sain lapsilisät itselleni suunnilleen siitä lähtien kun olin joku 13v. Kaikki meni shoppailuun ja baareihin. Olisi saattanut joku muu lapsi tarvita niitä rahoja vähän enemmän.
Minä myös, ostin vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.
Sä olet varmaan niitä ihmisiä, jotka ei osta asuntoakaan, kun sitten kuitenkin lapset tappelee perinnöstä. Helpompaa vaan olla vuokralla... Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo, mutta aivan varmasti sen lapsen elämä on mukavampaa jos tilillä on muutama kympitonni kuin pari senttiä :).
On Mulla asunto ja mökki . Olen itse kokenut sen, ettei sitten saa sosiaalitukia, vaan pitäisi tuhlata vaivalla säästetty
Miksi ihmeessä sä tarvitsisit sosiaalitukia, jos sulla on omaisuutta?? Vieläpä mökki, jonka omistaminen on täysin vapaaehtoista luksusta. Suomessa on kyllä niin vinksahtanut tämä homma. Ihmisen kuuluu ensi sijaisesti elättää itsensä, jos se ei jostain syystä onnistu, niin sitten yhteiskunta auttaa. Eihän se nyt niin voi olla, että joku asuu miljoonalukaalissa ja hakee sossusta rahat, kun tili on tyhjä...
Mökkien omistus ei aina ole vapaaehtoista, Kuitenkin nämä tarinat - voivat olla tuulesta temmattujakin- että jollain on kymmeniä tuhansia säästössä ja silti nostaa asumistukia, ottavat päähän.
Lapsilisän tarkoituksena on tasata lapsiperheiden kuluja suhteessa lapsettomiin perheisiin. Lapsista syntyy aina välttämättä kuluja ja yhteiskunta on oman etunsa nimissä, huoltosuhteen säilymisen kannalta, halunnut tukea lapsiperheitä suhteessa muihin perhemuotoihin.
Suomi on korkean verotuksen maa, jossa tuloerot tasataan tehokkaasti verotuksen keinoin. Päivähoitomaksut on porrastettu siten, että suuremmissa tuloluokissa päivähoidosta maksetaan eniten. Kaikkein vähävaraisimmille päivähoito on ilmaista. Vähävaraisia lapsiperheitä tuetaan yhteiskunnan ja kuntien taholta lisäksi erillisillä kohdennetuilla tukijärjestelmillä ja avustuksilla. Eli käytännössä Suomessa hyvätuloinen maksaa veroja ja lasten päivähoitomaksuja niin paljon, ettei käteen jää yhtään sen enempää kuin pienituloisellakaan.
Meillä ihmisillä on myös hyvin erilaisia kulutustottumuksia. Se, että joku saa rahaa säästöön tai pystyy sijoittamaan osakkeisiin tai rahastoihin, ei välttämättä kerro yhtään mitään hänen tuloistaan, vaan ennemminkin henkilön säästelijäisyydestä. Osakesijoittaminen on itseasiassa vähävaraisille erittäin hyvin sopivaa, sillä siinä henkilö voi hyvin pienellä pääomalla ostaa osuuksia yrityksestä ja saada voittoa sijoittamalleen pääomalle. Yritysostoihin sen sijaan tarvitaan jo aika paljon enemmän omaisuutta.
Tällaisilta ihmisiltä joutaa lapsilisät pois. Lapsilisä tulee tarpeeseen heille jotka sitä lapsen kasvuaikana tarvitsevat.
siis häh, kaikki tuet on viimeisin hätäapu jota ei tule säästää! jos pystyy kustantaan elämisensä ilman tukia käyttämättä niin ei niitä silloin tulisi myös saada!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nallekarkit ei mene tasan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin lapset ostavat lapsilisillään ensiasunnon kun taas toiset perheet käyttävät sen ruokaan. Näin valtio tukee eriarvoistumista.
Ajattel mieluummin niin että lapsi saa nyt lapsilisäll ruokaa ja vanhemmat lahjoittaa hänelle omista palkkatuloistaan. Helpottiko?
Ei? Miten tuo muuttaa tätä kuviota yhtään :D
Sinun mielestäsi ilmeisesti lapselle ei saisi säästää paitsi jos pystyy säästämään kokonaan ilman lapsilisääkin? Mitä jos ainoa mahdollinen säästöön menevä raha on juuri tuo puolikas lapsilisä ja kaikki muu menee siihen elämiseen?
Olen sitä mieltä ettei lapsilisää ole tarkoitettu säästöksi. Jos siitä on varaa säästää, ei sitä tarvita. Tämän vuoksi lapsareihin ehdottomasti tulorajat.
Valitettavasti lukion kirjoja ei voi ostaa ennakkoon kirja kuukaudessa. En tiedä vielä tietokonevaatimuksiakaan, kun lapsi mennee lukioon vasta 10 vuoden päästä.
Menee jos haluaa, todentuntusempi työllistyminen amitsun kautta nykyään...
Lapsilisät kaikille, on yksi niistä asioista, joihin en halua osallistua. Tässä maassa on niin paljon epäreiluutta verorahojen käytön suhteen, että oikein sylettää. Joka hemmetin päivä saa lukea näistä taloudellisista hyväksikäytöistä hyvin toimeentulevien osalta. Härskiys ja oman edun tavoittelu on tänä päivänä normi ja tavoite, valitettavasti. Minulta ei heru ymmärrystä enää kenellekään.
Lapsilisä on universaalietuus, jonka saa jokainen suomalainen lapsi. Miksi varakkaan lapsi ei olisi yhtä arvokas valtiolle kuin jonkun köyhä lapsi? Varakas ei muutenkaan hyödy hyvinvointivaltiosta juuri lainkaan. Eu tipu asumislisää, toimeentulotukea, työttömyyskorvausta jne jne. Lapsilisä on ainoa. Jotain varakaskin haluaa takaisin maksamistaan veroista, muuten loppuu veronmaksuhalukkuus ja varakas korjaa kimpsunsa ja muuttaa rahoineen ulkomaille. Sitten jää sekin köyhien elättäjä pois verokassasta.
Missä on sanottu, että lapsilisät pitää käyttää heti? Ne on tarkoitettu lapsen elämiseen - niitä voi ihan hyvin säästää ja kerryttä ja käyttää lapsen hyväksi myöhemmin. Me kaikki tiedetään, ettei vauva kuluta paljon mitään, kyllä ne kustannukset lapsesta kasvaa nimenomaan sen mukana, kun lapsi kasvaa.
Ja mitä tulee siihen lapsiveroon, jota hyvätuloisten tai siis "hyvätuloisten" pitäisi alkaa maksaa, niin tiedoksi, että me maksetaan jo. Me maksetaan meidän ansiotulosta sekä euroina että suhteellisesti enemmän veroja kuin pienituloiset. Sitä kutsutaan progressiiviseksi verotukseksi.
Myös päivähoitomaksut on tulosidonnaisia ja korkein maksuluokka napsahtaa aika matalallakin tulotasolla.
Jos tämä hyvätuloisena eläminen on niin kadehdittavaa, niin ei muuta kuin vuosien korkeakoulutusta hankkimaan ja hyväpalkkaista työtä hakemaan ja pitkiä työpäiviä tekemään. Pääsette samalla maksamaan maailman korkeinta työn veroa - jolla ne työttömienkin lapsilisät maksetaan. Vai luuletteko, että valtion rahat tyhjästä ilmestyvät?
Me ei olla pystytty säästämään rakkaalle lapsellemme lapsilisiä, kyllä niillä on lähinnä vaatetta hänelle ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää minkälainen summa lapsilisiä makaa vaan jossain ihmisten säästötileillä. Siinä on iso summa rahaa, jonka olisi voinut käyttää hyödyllisemmin. Lapsilisä tai jokin muu yhteiskunnan tuki voisi olla suurempi, jos lapsilisät karsittaisiin pois tällaisilta sijoittajilta :D
Ei sijoittajilla rahat makaa säästötileillä. Tänäänkin oli kiva päivä kun oli vähän kivaa extrarahaa tilille tipahtanut. Kuten eilenkin. Aloinkin hyräileen "tuotto, tuotto - tuotto tuotto" (sävel s-pankin laina-mainoksesta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa perhe säästi lapsilisät lapselle ja lapsi sai ne käsiinsä kun täytti 18v. Lapsi hummasi rahat parissa kuukaudessa nollille. Jotain tais jossain vaiheessa mennä vähän pieleen...
Joo, mäkin sain lapsilisät itselleni suunnilleen siitä lähtien kun olin joku 13v. Kaikki meni shoppailuun ja baareihin. Olisi saattanut joku muu lapsi tarvita niitä rahoja vähän enemmän.
Jaa 13-vuotias baareissa. no olisi kyllä ollut lasun paikka.
Lapsilisät pitäisi laittaa harkinnanvaraisiksi niin loppuisi tuo väärinkäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se lapsi joutuukin työttömäksi ja ei sitten saakaan sossutukea, kun täytyy ensin käyttää säästöt. Tämä minua tässä epävarmassa työllisyystilanteessa huolestuttaa enkä uskalla lapselle säästää.
Juuri tästä syystä tuet melkein pitäis lakkauttaa. Ei niiden tukien pitäisikään olla mikään etuoikeus vaan ainoastaan turvaverkko jos ei muuten pysty itsestään huolehtimaan. Tottakai ensin pitää ITSE yrittää itsestään huolehtia, ja tuet tulee vasta kun ei enää itse pysty huolehtimaan itsestään.
Mä ainakin alan välttelemään verottajaa kaikkien mahdollisten porsaanreikien kautta jos lapsilisiin tulee tuloraja. En mä halua rahottaa lisääntymistä niille ihmisille, jotka ei tajua että heillä ei oo siihen varaa.
T. Ex-demari
Täällä kiihkoillaan 95 eurosta kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilta ihmisiltä joutaa lapsilisät pois. Lapsilisä tulee tarpeeseen heille jotka sitä lapsen kasvuaikana tarvitsevat.
Ja kasvuaikako päättyy samaan aikaan kun peruskoulu päättyy?
m85 kirjoitti:
siis häh, kaikki tuet on viimeisin hätäapu jota ei tule säästää! jos pystyy kustantaan elämisensä ilman tukia käyttämättä niin ei niitä silloin tulisi myös saada!
Entä jos perheen äiti tai isä tupakoi? Tuet pois?
Ei se mitenkään motivoi hyvätuloisia lisääntymään.