Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
981/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävintä vaikka onkin tarkoituksellinen eikä virhe: " Mukava olla rannalla koska aurinko."' Täytyy mennä kauppaan koska tarjoukset." Menisin töihin mutta kun sairas."

Vierailija
982/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teksti sisältää paljon kirjotusvirheitä se tietenkin antaa vähemmän mairittelevan kuvan tekijästään. Kielellisellä kyvykkyydellä ainakin itse osoitan paikkani, että en kuulu ns. alempaan sosialiluokkaan. Toki ymmärrän myös näitä jotka kanppailevat oikeinkirjotuksen suhteen mutta en silti ala tuomitsemaan heitä. Sivistys sanoissa moni haksahtaa, esim. poliitikka-poliitikko voi mennä väärin, samoin usein näkee kuinka käytetään g kirjainta koon asemasta esim. sanassa gynegoloki (siis pitää olla tietysti gynekologi). No onhan näitä mutta turha hermostua kuiteskaan

No oli tässäkin ainakin 8 kielioppivirhettä. Mihin sosiaaliluokkaan sitten kuulut?

Minä löysin äkkiseltään kymmenen virhettä. Kirjainpuutoksia sekä pilkkujen käytössä puutteita. Osa ehkä tahallisia, koska jo automatiikka näyttää viittä sanaa punaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pisteen jälkeen ei käytetä välilyöntiä

Enään

Mitalli

Vierailija
984/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotta

2.1 - siis päivämäärä ilman kuukauden perässä olevaa pistettä.

"Tuletko mua vastaa niin mennää kauppaa, siellä on tänää halvempaa kuin koskaa" - siis n-kirjaimien puuttuminen sanojen lopuista.

Näitä kaikkia näkee nykyään lehdissäkin, toimittajien tekemissä teksteissä. Tulee niin voimaton, epätoivoinen oli näiden edessä.  

Vierailija
985/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin yksinkertainen ja kaikille selvä asia, kuin että käyttämällä ajatusviivaa kun pitäisi käyttää väliviivaa.

Vierailija
986/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta, kun Mikael Jungnerin sanomisista tai tekemisistä nousee some- tai palstakeskustelu, vähintään joku kirjoittaa nimen muotoon "Jugner".

Onko englannin kielen ylivalta todella Suomessa jo niin suurta, että englannin sana jug 'ruukku, kannu' on ihmisille tutumpi kuin saksan sana jung 'nuori' - vai mistä oikein on kysymys?

Vierailija
987/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme naista haluavat. Kolme naista haluaa on oikea muoto. Minua huolestuttavat nuo pilvet. Oikeen on: Minua huolestuttaa nuo pilvet.

Vierailija
988/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pomo ei erota b:tä ja p:tä, siis jos sille vaikka tavaa jonkun sanan, ja siinä on "pehmeä b" niin se kirjoittaa just sen toisen, eli p:n ja kyselee vielä että niin mikä p?  Ääliö vielä kertoi sen ääneen. Silloin mun teki mieli tehdä jotain väkivaltaa sille. Miten voi olla noin tyhmä?????

Vierailija
989/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika dorka jos ei edes aakkosia osaa :D

Vierailija
990/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhdys sana virheet

Yhdyssana on yhdyssana.

Vierailija
991/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enään

Erinlainen

Siittä

Ketä, kun pitäisi olla kuka

Nuo on pahimmat. Ajattelen että kirjoittajalla on aivovamma.

Vierailija
992/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha lehtori se vaan yrittää päteä koulu aikana oikein keräsi murre sanoja on se kamalaa narsistille kun ei voi luokassa päteä ja sauvastakin on patterit loppu. avustajako teki aloituksen kun sitä ei 1800 luvun ABC  KIRJASSA NEUVOTTU.. kamalaa elämää tapa ittes

Vierailija
993/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkin yksinkertainen ja kaikille selvä asia, kuin että käyttämällä ajatusviivaa kun pitäisi käyttää väliviivaa.

Sinä pöytäkoneella kirjoittaja et tajua ettei kaisissa älypuhelimissa ole scandeja eikä kaikkia merkkejä.

Vierailija
994/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

perjaate

Vierailija
995/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

enään

Vierailija
996/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enään

Ompa

Monikaan ei tunnu osaavan yhdysanoja. Eniten silmään sattuu nämä linjaauto ja hallaaho tyypit.

No, itsekin mokasit. Minua nimittäin sattuvat silmiin yksittäisten tai useampiosaisten yhdyssanojen, tai nimien/firmojen/tms yhteydessä käytettävät yhdysmerkit: joko niitä ei ole ollenkaan, tai niitä käytetään väärin. 

Esimerkkisi (sic) mukaan: linjaauto- ja hallaaho-tyypit. 

Tuotemerkkien kanssa mokataan aina. Playstation 5 -konsoli. Ei siis Playstation 5 konsoli, eikä Playstation 5- konsoli. 

Tai voisi olla niinkin kuin vaikka Dog Party -koiratapahtuma. 

Ei ole sinullakaan siistiä kieltä. Viljelet kauttaviivaa eli et edes ymmärrä, pitäisikö kohdalla olla ja vai tai. Merkki ei yleensäkään sovi muualle kuin tekstiviesteihin, eikä missään nimessä asiakieleen. Käytät myös kaikenlaisia sic-sanoja, jotka eivät suurimmalle osalle lukijoista aukea ollenkaan, eli teet itsestäsi turhantärkeän pellen.

Vierailija
997/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äly laitteet tekevät virheitä paljon kirjoituksiin ja ne suorastaan vi***aa todella paljon.

Oikoluku kunniaan! Oikeasti, kyllähän se viesti pitää ensin itse lukea ja korjata virheet ennen lähetysnapin painamista. Surullisen moni kirjoittaja unohtaa tuon pienen homman.

Vierailija
998/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teksti sisältää paljon kirjotusvirheitä se tietenkin antaa vähemmän mairittelevan kuvan tekijästään. Kielellisellä kyvykkyydellä ainakin itse osoitan paikkani, että en kuulu ns. alempaan sosialiluokkaan. Toki ymmärrän myös näitä jotka kanppailevat oikeinkirjotuksen suhteen mutta en silti ala tuomitsemaan heitä. Sivistys sanoissa moni haksahtaa, esim. poliitikka-poliitikko voi mennä väärin, samoin usein näkee kuinka käytetään g kirjainta koon asemasta esim. sanassa gynegoloki (siis pitää olla tietysti gynekologi). No onhan näitä mutta turha hermostua kuiteskaan

No oli tässäkin ainakin 8 kielioppivirhettä. Mihin sosiaaliluokkaan sitten kuulut?

Minä löysin äkkiseltään kymmenen virhettä. Kirjainpuutoksia sekä pilkkujen käytössä puutteita. Osa ehkä tahallisia, koska jo automatiikka näyttä

En puutu pikkusieluisten saivartelijoiden korjailuihin enkä koskaan käytä mitään "automatiikkaa" vaan kirjotan tekstini ihan itse. Tietysti tiedän että "kuiteskaan" on kansanomainen muoto mutta varmasti tämän palstan tasoon aivan riittävä.

Pilkkujen käytössä olen mestari enkä noudata mitään sääntöjä. Tiedän mihin laitetaan pilkku ja mihin piste, niin helppoa se on kun osaa.

Sosiaaliluokkani on akateeminen jota tuskin on tarpeen edes erikseen kertoa.

Vierailija
999/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50- kymppinen. Se on 5-kymppinen.

Vierailija
1000/1072 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannista suomennetut koska-lauseet. Esim: tänään on kuuma koska kesä.

Ja sitten nämä perinteiset olen käynyt vaakalla ja lihonnut-jutut.

Uusi tuttavuus on kaali. Jo pari kertaa joku on kysellyt kaalen valmistusohjeita ja toinen on kertonut syövänsä kaalen porkkanoiden kanssa.

Kaaleet? ;)