Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Minua ei kirjoitusvirheet hetkauta sinne, ei tänne. Saati, että nostaisivat verenpainetta. Vaikka joku kirjoittaisi koko tekstin takaperin, niin kukaan ei kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Just näin! Itse kirjoitan somessa nopeasti ja huolettomasti. En tuhlaa tällaiseen aikaa enkä vaivaa. Pilkkua viilaan sitten aidosti tärkeissä asioissa ja esim. asiakirja teksteissä.
Suomalaisten välinpitämättömyys kirjoitti:
Välilyönnin jättäminen pois pisteen tai pilkun jälkeen.Siis tarkoitan tätä.Jopa monen lauseen jälkeen,samassa tekstissä.Selitykseksi ei kelpaa esim.lukihäiriö,koska henkilö voi ihan itse tarkistaa ne välilyönnit ennen tekstin lähetystä,niin ja keskittyä niiden välilyöntien naputteluun.On ärsyttävää lukea tällaista tekstiä,siis välilyöntivajaata,vieläpä sellaista tekstiä minkä joutuu velvollisuudesta lukemaan,vaikka työtehtävissä,ja tätä näkee paljon.Tällä tavoin jopa Suomessa,jossa valtaväestö on mielestään aina ja joka asiassa parempaa kansaa,kuin muut.GRRR!!
Välilyönti väärään paikkaan ,eli ennen pistettä tai pilkkua .Ja seuraava sana kirjoitetaan pilkun tai pisteen jälkeen ilman välilyöntiä .Tämä tapa ei näyttäisi olevan kovinkaan yleinen ,mutta kyllä sitä näkee satunnaisesti eri keskustelupalstoilla .
Ylpeänä esittää, kun oikea sanajärjestys olisi: esittää ylpeänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien
MiehienYstävä sä lapsien?
Lasten olisi kai oikeampaa suomea, mutta eikös siinä vanhassa virressä lauleta, että lapsien? Ehkä vanhaa kieltä.
Kumpikin on aivan yhtä oikeaa suomea. Lähde: Kielitoimiston sanakirja
Mua ärsyttää nää facessa kirjoittavat boomerit, jotka ei osaa käyttää väliä välimerkkien välissä. Toinen on nämä,,,, kolmen pilkun sankarit.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää nää facessa kirjoittavat boomerit, jotka ei osaa käyttää väliä välimerkkien välissä. Toinen on nämä,,,, kolmen pilkun sankarit.
Toinen vastaava porukka ovat ne, jotka kuvittelevat, että huutamisen osoittamiseksi tarvitaan enemmän kuin yksi huutomerkki!!!!!!!!!!
-Thaimaaseen
-Seinäjokelainen (isolla toki)
-belargonia, rotesti, Risma, sittari, akressiivinen, teranssi, diaknoosi
-Kerro mitä kuuluu????
-Eipä sitten ,vaikka luulin ,että
-siintä
-enään
-ketä
-30-kymppinen
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Joutuu olemaan samaa mieltä
Vierailija kirjoitti:
-Seinäjokelainen (isolla toki)
Mikä vika tässä on, jos pienellä kirjoitetaan?
1) Enään
2) Koittaa (kun pitäisi olla koettaa)
3) 18-vuotta
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten välinpitämättömyys kirjoitti:
Välilyönnin jättäminen pois pisteen tai pilkun jälkeen.Siis tarkoitan tätä.Jopa monen lauseen jälkeen,samassa tekstissä.Selitykseksi ei kelpaa esim.lukihäiriö,koska henkilö voi ihan itse tarkistaa ne välilyönnit ennen tekstin lähetystä,niin ja keskittyä niiden välilyöntien naputteluun.On ärsyttävää lukea tällaista tekstiä,siis välilyöntivajaata,vieläpä sellaista tekstiä minkä joutuu velvollisuudesta lukemaan,vaikka työtehtävissä,ja tätä näkee paljon.Tällä tavoin jopa Suomessa,jossa valtaväestö on mielestään aina ja joka asiassa parempaa kansaa,kuin muut.GRRR!!
Välilyönti väärään paikkaan ,eli ennen pistettä tai pilkkua .Ja seuraava sana kirjoitetaan pilkun tai pisteen jälkeen ilman välilyöntiä .Tämä tapa ei näyttäisi olevan kovinkaan yleinen ,mutta kyllä sitä näkee satunnaisesti eri keskustelupalstoilla .
Katoppakö kaikilleijoo vördii ni sitteijoo kirjotuxen korjaustakaa suomex ja sit kö kirjottaa tiiätkö sillee nopeesti niiei viitti niikö alkaa nussii sen tekstin kaa yötäpäivää kö sitä on kato muutakii tekemistäkö ruveta miellyttelee jotai takakireitä maailmanmestareita jotka on keksiny ratkasun koko universumin pahimpii ongelmii niikö vaik justii jos sormet lentää pitki näppäimii kö äkkii näpyttää.
Täytyy ihan oikeasti ihmetellä. että jollain ottaa niin vastaskarvaan joku tuollainen, kun ei edes tiedä, missä olosuhteissa tai kuinka nopeasti joku jotain joutuu näppäilemään, tai varsinkaan, millä laitteella tai softalla se sitä tekee. Luuletteko te oikeasti, että ihmisen älyllä tai taidoilla on mitään tekemistä jonkun tuollaisen kanssa? Se on sama kuin syyttäisi toista imbesilliksi avainten pudottamisesta vahingossa -ja se oikea imbesilli on se, jolla on oikeasti aikaa ottaa siitä ongelma., Ei hävetä yhtään? Laittakaa nyt ihmeessä parhaat päälle, kun alatte näppäillä, koska kielioppi on sentään kansallinen juhlatilauisuus.
Vierailija kirjoitti:
10-vuotta
2:si
Kpl:tta
Nämä virheet ovat nykyään nousussa. Miten olisi "10:nen-vuotta" ? :)
Nykyään ärsyttää huomattavasti se, kun ei ymmärretä kW:n (teho) ja kWh:n (energia) eroa ja näitä käytetään sujuvasti ristiin. Vähän sama kuin jos sanoisi, että auton huippunopeus on 160 km. Tämäkin on jo peruskoulussa opetettu asia.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kirjoitusvirheet hetkauta sinne, ei tänne. Saati, että nostaisivat verenpainetta. Vaikka joku kirjoittaisi koko tekstin takaperin, niin kukaan ei kuollut.
Ärsyttää tuo, että ei välitetä.
"Vaan", vaikka pitäisi olla "vain" (eli lähes aina).
Väärin: Antaa mennä vaan!
Oikein: Antaa mennä vain!
Väärin: Lintuja on vaan kolme.
Oikein: Lintuja on vain kolme.
Oikein: Ei väärin vaan oikein.
Ärsyttää sijapäätteiden osaamattomuus ja sillä saa helposti lukukelvotonta tekstiä.
Väärin: Ostin Tesla Model 3:n karvanopat.
Oikein: Ostin Tesla Model 3:een karvanopat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin! Itse kirjoitan somessa nopeasti ja huolettomasti. En tuhlaa tällaiseen aikaa enkä vaivaa. Pilkkua viilaan sitten aidosti tärkeissä asioissa ja esim. asiakirja teksteissä.
Ärsyttää tuollainen asenne. Nykyään on aika vähän mitään "aidosti tärkeää" kirjoittamista. Kirjoitusvirheillä ei tee muuta kuin antaa itsestään typerän ja kouluttamattoman kuvan.
Hä? Lause se on siinä missä mikä muukin lause tahansa ja piste loppuun.