Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
841/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän älykkyydellä ja kirjoitustaidolla on selkeä yhtymäkohta.

Voidaan me toki leikkiä juuri tällä palstalla, että yhdyssanoilla, välimerkeillä ei ole merkitystä, mutta kyllä  sillä on valtava merkitys.

Ei ketään voi ottaa vakavasti, jos hän ei osaa ilmaista itseään kirjallisesti. Ei duunissa, parisuhteissa, netissä, missään.

Enoni on fiksuimpia ihmisiä, joita tiedän. On ollut töissä monissa maissa, on ollut YK-joukoissa, on ollut Afrikassa jännissä projekteissa, on osannut elää hyvää elämää, osaa tehdä käsillään mitä vaan, ja pärjää hankalienkin ihmisten kanssa (ollut mm. mielisairaalassa hankalien potilaiden osastolla, ja kun hän pääsi eläkkeelle, järjestivät potilaat hänelle läksiäisjuhlat). Lukee kirjan tai kaksi joka viikko, usein tietokirjoja. Korkea yleissivistys.

Eikä osaa jumalauta kirjoittaa viiden sanan tekstiviestiä ilman vähintään kolmea kirjoitusvirhettä, koska on vakavasti lukihäiriöinen.

Tämä on minulle vastaansanomaton todiste siitä, että viisaus ja kirjoitustaito eivät aina kohtaa samassa henkilössä.

Itse mielestäni osaan kirjoittaa ja tartun kyllä aika hanakasti omiin ja muiden kirjoitusvirheisiin. Minulla ei ole lukihäiriötä. Siitä huolimatta lähes poikkeuksetta puhelimella kirjoittamissani teksti- ja WhatsApp-viesteissä on vähintään yksi kirjoitusvirhe. Kun nuo pirun sormet osuvat kosketusnäytöllä viereisiin merkkeihin, lukulasejakaan ei viitsi aina lähteä hakemaan toisesta huoneesta, kun ihan nopeasti vastaa johonkin viestiin. Eikä sitä oikolukuakaan tule suoritettua tuollaisiin teksteihin.

Tämä siis voi tapahtua myös jopa itseänikin älykkäämmillä ihmisillä.

Vierailija
842/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan me toki leikkiä juuri tällä palstalla, että yhdyssanoilla, välimerkeillä ei ole merkitystä, mutta kyllä  sillä on valtava merkitys.

Ei ketään voi ottaa vakavasti, jos hän ei osaa ilmaista itseään kirjallisesti. Ei duunissa, parisuhteissa, netissä, missään.

Olen täysin samaa mieltä. Jokaiselle tulee näppäilyvirheitä, mutta ne on täysin eri asia kuin selvät kieliopilliset virheet.

Etenkin toimittajilta edellytän oikeinkirjoitustaitoa. Muissakin ammateissa olettaa ihmisen osaavan ammattinsa.

En ole täydellinen itsekään, mutta en ole ammattilainen kirjoittamisessa, mutta jos itse teen työssäni virheitä, niin ihmisä kuolee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teitä häiritsee tällaiset?

Vierailija
844/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän lainen mielipide kertoo kuitenkin alhaisesta älykkyydestä. Jos hlön äo olisi oikeasti korkea, ymmärtäisi hän, että säännöt ovat keksittyjä ja sovittuja, ja että ne muuttuvat. Miksi se on niin vakavaa? Nimenomaan keskimääräisen älykkäille tällaisilla jutuilla on niin kovin tärkeä rooli.

Vierailija
845/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on merkitystä ainoastaan, jos on pikkumainen. Ja pikkumaisuus on selkeä osoitus siitä, että pitää yrittää jotenkin esiintyä muille toisia parempana -eli on raukka.

Jos ihminen osoittaa pikkumaisuutta jo näin vähäisessä asiassa, se kertoo elämän prioriteettien olevan totaalisesti hukassa. Ymmärtämättömyys ja pikkumaisuus eivät ole mitään hyveitä, vaan henkisen heikkouden merkki.

Vierailija
846/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen vie energiaa ja tehoa työntekosta." x(

Vierailija
847/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, kun siinä pitäisi lukea "sika"

Vierailija
848/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kommenteistanne koskien kirjoitustaitoa. 

Kirjoitin toki tarkoituksella  pari kirjoitusvirhettä, mutta ketään ei kiinnosta.  Ei - en ole kusipää, enkä pidä itseäni turhamaisena. Nämä jutut nyt vain aikuisen ihmisen pitää osata.

Tottakai voi olla sydämen sivistystä ja elämän koulua, mutta työmarkkinoilla on heikohko tilanne.

Rauhaa ja rakkautta.  Toiv. tältä palstalta poistettaisiin trollit, tämä oli kovin mukava ennen.

M48 

Vierailija
849/1072 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minua vituttaa ihmiset joilla ei ole mitään sanottavaa.

Vierailija
850/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten en tiedä, onko tämä jo mainittu?

Joka tapauksessa minua häiritsee kysymysmerkin holtiton käyttö? Kysymysmerkkihän kuuluu kysymyslauseen loppuun? Paljon näkee sitä kuitenkin laitettavan minkä tahansa lauseen loppuun?

Mitähän tällaisella kysymysmerkin käytöllä haetaan? Ei ainakaan tekstin selkeyttä ja ymmärrettävyyttä? Vai mitä itse arvelette tästä kirjoittamastani, jossa kyseisellä tavalla olen tuota merkkiä käyttänyt?

Vierailija
851/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kokoajan on sanottu?

Vierailija
852/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteiini, ei vaan se on GLUTEENI! En tiedä miksi just tuo ottaa aina aivoon.

Googlaa gluteiini. Se on vain eri asia kuin gluteeni, mutta ihan oikea on kirjoitusasu, jos tarkoittaa sitä, mitä kirjoittaa.

T.tutkija

Vierailija
853/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispuoleinen ja miespuoleinen.

Minä käytän useinkin noita termejä, koska niillä on helppoa erottaa henkilöiden välinen suhde. Miespuolinen kaveri on eri asia kuin mieskaveri.

Vierailija
854/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa

Ulkolainen

Enään

Vierailija
855/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalOpeno. carramba!

Vierailija
856/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää Suomen kieliopin vastaisuus ,ja pilkun paikka.

Vierailija
857/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budabest

Vierailija
858/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani, jotka huomaan vasta kun olen jo lähettänyt viestin/postannut kommentin. Aina. 

Vierailija
859/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotta

2-istuttava

90 luku

Ei tarvii

60:stä (kuudestakymmenestä, kirjoitetaan 60:sta)

Enenpää

Coctail

Tässä muutama. Näitä väärin kirjoitettuja juttuja näkyy lehtiuutisissakin.

Vierailija
860/1072 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-vuotta

2-istuttava

90 luku

Ei tarvii

60:stä (kuudestakymmenestä, kirjoitetaan 60:sta)

Enenpää

Coctail

Tässä muutama. Näitä väärin kirjoitettuja juttuja näkyy lehtiuutisissakin.

Teen itse korjauksen ylläolevaan tekstiini, piti olla muoto 90 luku (pitää siis olla 90-luku).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän