Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän älykkyydellä ja kirjoitustaidolla on selkeä yhtymäkohta.
Voidaan me toki leikkiä juuri tällä palstalla, että yhdyssanoilla, välimerkeillä ei ole merkitystä, mutta kyllä sillä on valtava merkitys.
Ei ketään voi ottaa vakavasti, jos hän ei osaa ilmaista itseään kirjallisesti. Ei duunissa, parisuhteissa, netissä, missään.
Olen täysin samaa mieltä. Jokaiselle tulee näppäilyvirheitä, mutta ne on täysin eri asia kuin selvät kieliopilliset virheet.
Etenkin toimittajilta edellytän oikeinkirjoitustaitoa. Muissakin ammateissa olettaa ihmisen osaavan ammattinsa.
En ole täydellinen itsekään, mutta en ole ammattilainen kirjoittamisessa, mutta jos itse teen työssäni virheitä, niin ihmisä kuolee.
Miksi teitä häiritsee tällaiset?
Vierailija kirjoitti:
Voidaan me toki leikkiä juuri tällä palstalla, että yhdyssanoilla, välimerkeillä ei ole merkitystä, mutta kyllä sillä on valtava merkitys.
Ei ketään voi ottaa vakavasti, jos hän ei osaa ilmaista itseään kirjallisesti. Ei duunissa, parisuhteissa, netissä, missään.
Tämän lainen mielipide kertoo kuitenkin alhaisesta älykkyydestä. Jos hlön äo olisi oikeasti korkea, ymmärtäisi hän, että säännöt ovat keksittyjä ja sovittuja, ja että ne muuttuvat. Miksi se on niin vakavaa? Nimenomaan keskimääräisen älykkäille tällaisilla jutuilla on niin kovin tärkeä rooli.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on merkitystä ainoastaan, jos on pikkumainen. Ja pikkumaisuus on selkeä osoitus siitä, että pitää yrittää jotenkin esiintyä muille toisia parempana -eli on raukka.
Jos ihminen osoittaa pikkumaisuutta jo näin vähäisessä asiassa, se kertoo elämän prioriteettien olevan totaalisesti hukassa. Ymmärtämättömyys ja pikkumaisuus eivät ole mitään hyveitä, vaan henkisen heikkouden merkki.
"Sen vie energiaa ja tehoa työntekosta." x(
Mies, kun siinä pitäisi lukea "sika"
Kiitos paljon kommenteistanne koskien kirjoitustaitoa.
Kirjoitin toki tarkoituksella pari kirjoitusvirhettä, mutta ketään ei kiinnosta. Ei - en ole kusipää, enkä pidä itseäni turhamaisena. Nämä jutut nyt vain aikuisen ihmisen pitää osata.
Tottakai voi olla sydämen sivistystä ja elämän koulua, mutta työmarkkinoilla on heikohko tilanne.
Rauhaa ja rakkautta. Toiv. tältä palstalta poistettaisiin trollit, tämä oli kovin mukava ennen.
M48
Miksi minua vituttaa ihmiset joilla ei ole mitään sanottavaa.
En lukenut koko ketjua, joten en tiedä, onko tämä jo mainittu?
Joka tapauksessa minua häiritsee kysymysmerkin holtiton käyttö? Kysymysmerkkihän kuuluu kysymyslauseen loppuun? Paljon näkee sitä kuitenkin laitettavan minkä tahansa lauseen loppuun?
Mitähän tällaisella kysymysmerkin käytöllä haetaan? Ei ainakaan tekstin selkeyttä ja ymmärrettävyyttä? Vai mitä itse arvelette tästä kirjoittamastani, jossa kyseisellä tavalla olen tuota merkkiä käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Gluteiini, ei vaan se on GLUTEENI! En tiedä miksi just tuo ottaa aina aivoon.
Googlaa gluteiini. Se on vain eri asia kuin gluteeni, mutta ihan oikea on kirjoitusasu, jos tarkoittaa sitä, mitä kirjoittaa.
T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
Naispuoleinen ja miespuoleinen.
Minä käytän useinkin noita termejä, koska niillä on helppoa erottaa henkilöiden välinen suhde. Miespuolinen kaveri on eri asia kuin mieskaveri.
Minua ärsyttää Suomen kieliopin vastaisuus ,ja pilkun paikka.
Omani, jotka huomaan vasta kun olen jo lähettänyt viestin/postannut kommentin. Aina.
50-vuotta
2-istuttava
90 luku
Ei tarvii
60:stä (kuudestakymmenestä, kirjoitetaan 60:sta)
Enenpää
Coctail
Tässä muutama. Näitä väärin kirjoitettuja juttuja näkyy lehtiuutisissakin.
Vierailija kirjoitti:
50-vuotta
2-istuttava
90 luku
Ei tarvii
60:stä (kuudestakymmenestä, kirjoitetaan 60:sta)
Enenpää
CoctailTässä muutama. Näitä väärin kirjoitettuja juttuja näkyy lehtiuutisissakin.
Teen itse korjauksen ylläolevaan tekstiini, piti olla muoto 90 luku (pitää siis olla 90-luku).
Itse mielestäni osaan kirjoittaa ja tartun kyllä aika hanakasti omiin ja muiden kirjoitusvirheisiin. Minulla ei ole lukihäiriötä. Siitä huolimatta lähes poikkeuksetta puhelimella kirjoittamissani teksti- ja WhatsApp-viesteissä on vähintään yksi kirjoitusvirhe. Kun nuo pirun sormet osuvat kosketusnäytöllä viereisiin merkkeihin, lukulasejakaan ei viitsi aina lähteä hakemaan toisesta huoneesta, kun ihan nopeasti vastaa johonkin viestiin. Eikä sitä oikolukuakaan tule suoritettua tuollaisiin teksteihin.
Tämä siis voi tapahtua myös jopa itseänikin älykkäämmillä ihmisillä.