Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdys sana virheet
Yhdys sana poliisi. Ei ärsytä, mutta huvittaa tämä pilkun paikan tarkalleen tietävä akateeminen luuseri.
??? sUUlleES siit olee mittan vääli miTTen ketäkää kirjutTIA
'Vaateet' ja 'vaatteet' olen kuullut jonkun radiossa sekoittavan keskenään pahasti (vielä ihan vakavaa asiaa käsittelevässä jutussa , joten väistämättömän, ( vaikkakin tahattoman) tragikoomiselta kuulosti )
Elämä -sanan taivutus - se ei ole elämiä!!! Elämä, monta elämää jne - usein väärin jopa lehdissä. Särkee mun korvia ja silmiä joka kerran.
Mikä juttu muuten on se että jotkut kirjoittavat systemaattisesti välilyönnit ja -merkit väärässä järjestyksessä? Esimerkkinä seuraava:
"Kirjoitusvirheitä sattuu jokaiselle ,mutta jotkut tekevät näin aivan säännönomaisesti jokaisessa virkkeessä ,eli kyse ei voi olla vain satunnaisesta näppäilyvirheestä .Onko tämä peräisin jonkin muun kielen vaikutuksesta ,vai mistä on kyse ?"
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Enpä usko, että sinulla on parhaat mahdolliset äidinkielentaidot. Esimerkiksi lauserakenteessasi on korjaamista.
Kielitieteilijät tuntevat tutkimuksia, jotka todistavat kiistatta sen seikan, että kielellä on vaikutusta tekstin uskottavuuteen ja luotettavuuteen. Teksti, jossa on rakennevirheitä, menettää aina jotain luotettavuudestaan. Samaten teksti, joka kirjoitetaan vaikkapa kokonaan pienin kirjaimin tai joka sisältää oikeinkirjoitusvirheitä, joista on esimerkkejä edellisissä kommenteissa.
Mua risoo vietävästi nämä nykypuhelimien tekstinkorjausominaisuudet! Eli oikeammin tekstinvääristysominaisuudet.
Mun puhelimeni väkisinkin pilkkoo yhdyssanat. Teksti on aina käytävä läpi ja korjattava yhdyssanat ettei vaikuttaisi aivan bimbolta.
Tavanomaiset typot ei niinkään nostata verenpainetta.
Ohikulkija kirjoitti:
Rektiovirheet verbien käytössä: pystyä tehdä, onnistua tehdä, lakata tehdä. Pahoin pelkään, että monikaan tuollaisten muotojen käyttäjistä ei edes ymmärrä virhettään, koska niiden käyttö on yleistynyt niin vauhdilla, että nämä saattavat jo kuulostaa oikeilta muodoilta.
Omistusliitteiden puuttuminen muusta kuin puhekielestä.
Pilkun käyttäminen lauseenvastikkeiden yhteydessä tökkää aina hieman, muttei aiheuta niin suurta ärtymystä.
Itse joudun lounaissuomalaisena olemaan huolellinen, etten käytä ketä-sanaa kuka-sanan tilalla. Pystyn siihen hyvin, vaikka kyseessä onkin murretaustastani johtuvasta tavasta ja siksi voisi tulla helposti sorruttua. En uskoakseni kuitenkaa ole sen käyttöön koskaan kirjoituksessa sortunut.
Allekirjoitan tämän kommentin. Nimenomaan rektiovirheet ovat ärsyttäviä, koska ne ovat pahoja virheitä ja kertovat käyttäjänsä kielitajun puutteista. Ei ole luettu kirjoja eikä oltu hereillä äidinkielen tunneilla. Surullisinta asiassa on Kielitoimiston nykyinen lepsu linja: se on alkanut hyväksyä jo näitä virheitä kieleen, koska ne ovat yleisiä.
Poikotti :D *reps*
Minä poikotoin palvereita, en osallistu palveriin!
Vierailija kirjoitti:
Uusi tuttavuus on kaali. Jo pari kertaa joku on kysellyt kaalen valmistusohjeita ja toinen on kertonut syövänsä kaalen porkkanoiden kanssa.
Kaaleet viittaa romaneihin romanikielessä. Esim. laulavat kaaleet ...
Vanilija, avocado (suomeksi kirjoitettaessa) kuullostaa, agressiivinen, virheet päivämäärissä, esimerkiksi 19.5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Sama täällä. Olen S2-opettaja, joten olisin varmaan jo kuollut verenpainetautiin, jos kirjoitusvirheistä pitäisi hermostua.
Pidän kielipoliiseja vähän omahyväisinä besserwissereinä. Anteeksi.
No jos olet opettaja, niin olet sitten jo turtunut. Ei tunnu enää missään.
Olen muistaakseni joskus ennenkin kirjoittaut tänne siitä, kun löysin kirjaston kirjan välistä jonkun oppilaan kirjoittaman kouluaineen, puoli arkkia pelkkiä kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Kirjoitusvirheet vielä kestää, mutta ne kielioppivirheet oli aivan kauheita. Jokainen lause sisälsi sellaisen.
Ja opettaja oli antanut siitä ihan kiitettävän arvosanan! Joku kahdeksan muistaakseni.
Kai se oli tunnustus siitä, että oppilas oli edes jotain kirjoittanut. Sillä lailla sitä nykyään opitaan ja opetetaan.
Minun aikanani opettaja olisi lukenut sen luokan kuullen esimerkkinä mahdollisimman huonosta kirjoituksesta ja haukkunut ko. oppilaan laiskaksi ja huolimattomaksi ja antanut numeroksi yksi miinus. Ja ollut täysin oikeassa.
Koska nelosenkaan arvoinen se tekele ei ollut.
Ennen oli sanomalehdissäkin oikolukijat ja toimittajien kirjallinen esitystaito oli ehdoton edellytys alalle. Nyt luen melkein päivittäin lehdistä toimittajien kömpelöitä kuvauksia ja järjettömiä virkkeitä ja lauseita, jotka kunnolla ruodittuina antaisivat lauseelle ihan eri merkityksen. Olen myös ollut lautakunnassa, jossa käsiteltiin anomuksia, ja joitakin tapauksia oli, joissa jouduttiin joko hylkäämään koko anomus tai pyytämään lisäselvityksiä, koska ei ole saatu selvää, mitä itse asiassa anottiin.
Enään
Nytten
Thaimaaseen
Viellä
Sielä, täälä
Piirrustus
Siintä, siittä
10-vuotta
50-kymppinen
Erillainen, erinlainen
Lauseenvastike erotettuna pilkulla.
Letka kysymysmerkkejä lauseen jälkeen, vaikkei edes kysytä mitään.
Letka pilkkuja heitettyinä mihin tahansa sanojen väliin vailla minkäänlaista merkitystä.
Teititteleminen päin peetä eli "olette tulleet, olette olleet". Se on "olette tullut, olette ollut", koska teitittely ei ole monikko!
It-teknologia.
Tätä joku käytti toisessa ketjussa hyvin ahkerasti ymmärtämättä kirjoittavansa käytännössä informaatioteknologiateknologia.
Nytten