Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Enpä usko, että sinulla on parhaat mahdolliset äidinkielentaidot. Esimerkiksi lauserakenteessasi on korjaamista.
Kielitieteilijät tuntevat tutkimuksia, jotka todistavat kiistatta sen seikan, että kielellä on vaikutusta tekstin uskottavuuteen ja luotettavuuteen. Teksti, jossa on rakennevirheitä, menettää aina jotain luotettavuudestaan. Samaten teksti, joka kirjoitetaan vaikkapa kokonaan pienin kirjaimin tai joka sisältää oikeinkirjoitusvirheitä, joista on esimerkkejä edellisissä kommenteissa.
Minusta tuo viimeinen lause on rakenteeltaan raskas, sillä se sisältää kaksi joka-viittausta ja yhden joissa-viittauksen. Lisäksi tuntuu kuin lauseesta jäisi puuttumaan jotain.
En osaa eritellä syitä tarkemmin, sillä olen enemmän intuitiivinen kirjoittaja kuin kielioppinero.
Osaako joku sanoittaa lauseen ongelmaa, vai onko se vain omassa päässäni?
Kirijaimia puuttu se häiritsee.
Juuri lähdimme ajelee sinne. Ensin kävimme tankkaa auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Enpä usko, että sinulla on parhaat mahdolliset äidinkielentaidot. Esimerkiksi lauserakenteessasi on korjaamista.
Kielitieteilijät tuntevat tutkimuksia, jotka todistavat kiistatta sen seikan, että kielellä on vaikutusta tekstin uskottavuuteen ja luotettavuuteen. Teksti, jossa on rakennevirheitä, menettää aina jotain luotettavuudestaan. Samaten teksti, joka kirjoitetaan vaikkapa kokonaan pienin kirjaimin tai joka sisältää oikeinkirjoitusvirheitä, joista on esimerkkejä edellisissä kommenteissa.
Minusta tuo viimeinen lause on rakenteeltaan raskas, sillä se sisältää kaksi joka-viittausta ja yhden joissa-viittauksen. Lisäksi tuntuu kuin lauseesta jäisi puuttumaan jotain.
En osaa eritellä syitä tarkemmin, sillä olen enemmän intuitiivinen kirjoittaja kuin kielioppinero.
Osaako joku sanoittaa lauseen ongelmaa, vai onko se vain omassa päässäni?
Ongelma ei ole sun päässäsi. Siinä lauseessa on jotain vialla.
Mulla oli kaveri joka väitti, että päivämäärään ei tule kuukauden jälkeen pistettä. Oli vähän yksinkertainen. Tai ovela: yritti saada mulle tyhmän maineen.
En ole persu, mutta on surullista kuinka lukutaito jakaa maan.
Tiketok toki kruunaa .
Kaikesta sitä valitetaan, en tajua<
Ei minua koskaan häiritse luonnollisen kielen kielioppivirheet, koska luonnollisen kielen kieliopilla ei ole mitään totuusarvoa.
Se, mikä häiritsee, että tekee virheitä tieteellisellä kielellä eli matematiikalla. Se on anteeksiantamatonta mielestäni.
Onpa täällä mielensä pahoittajia. Niitä "kirotus vihreitä" tulee jokaiselle jossain vaiheessa. Eniten harmittaa kokonaiset lauseet, joissa ei ole päätä eikä häntää. Hyvänä esimerkkinä Suomi24:n keskustelupalstat. Monilla ei ole kielioppi ollenkaan hanskassa. Onkohan tuo lähinnä nuorison ongelma kun kännykällä pimputtellaan mitä ihmeellisimmillä lyhenteillä ja lauseen oikaisuilla. Pieni kirjoitusvirhe jossain sanassa ei merkitse mitään, mutta kun alkaa jokainen sana olla pielessä.
Ymmärtääkö esimerkiksi kukaan mitään tästä lauseesta? Poimittu S24:n mopopalstalta. Olen kuitenkin moottoriasentaja ja mulle jäi arvoitukseksi mitä tässä yritetään kertoa.
"niin jonnwekin hiomolle... otetaanko vähän poizs höyläten syliterikannesta vähn pois samalla... lisäisi pkuta eli vääntöä'"
''-70 luku''
ARGH. Tätä näkee kummallisen usein tällä palstalla.
Huutomerkki tai kysymysmerkki välilyönnillä !!
pupi
ranvintola
väänrin
anbudaadio
ratio
Desimaalin erottaminen pisteellä eikä pilkulla. Esim 1.5 eikä 1,5
Vierailija kirjoitti:
Kirijaimia puuttu se häiritsee.
Onks sul joku ongelma ymmärtämisen kans vai mikä? Eiks puhekielellä saa ees kirjottaa jossai randomil vauvapalstalla?
Alan vispaa kermavaahtoa, kun pitäisi sanoa alan vispata kermavaahtoa. Ketä-sanan käyttäminen korvaamaan kuka-sanaa, vaikka puhuja ei ole Laitilasta kotoisin. Kirjoitetaan "aletaan tekemään" vaikka kuuluisi kirjoittaa "aletaan tehdä".
Mä en ole kovin hyvä pilkuissa, yhdyssanoissa, enkä oikein missään muussakaan mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta eniten ärsyttää kun nää pirun nykyluurit välillä itsestään vaihtaa sanoja, eikä sitä huomaa ku vasta sen jälkeen kun kommentti on jo lähtenyt 🤯
Se nosta muna verenpainetta kun joku pel.le nillittä jostäin kirjoitusvirheistö.
Ja vielä enemmän ottaa päähän, että päivämäärän jälkeen tulee erisnimi, jolloin kirjoittaja on joutunut vaihtamaan erikseen ison kirjaimen. Jos olisi tehnyt oikein eli laittanut pisteen kuukauden jälkeen, niin iso kirjain olisi tullut automaattisesti.
Siis 16.5. Helsingissä tuli H isolla automaattisesti, mutta 16.5 Helsingissä, joutui kirjoittaja erikseen vaihtamaan ison kirjaimen.