Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
601/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivämäärät muodossa 16.5 ilman järjestyslukua osoittavaa pistettä.

Ja vielä enemmän ottaa päähän, että päivämäärän jälkeen tulee erisnimi, jolloin kirjoittaja on joutunut vaihtamaan erikseen ison kirjaimen. Jos olisi tehnyt oikein eli laittanut pisteen kuukauden jälkeen, niin iso kirjain olisi tullut automaattisesti.

Siis 16.5. Helsingissä tuli H isolla automaattisesti, mutta 16.5 Helsingissä, joutui kirjoittaja erikseen vaihtamaan ison kirjaimen.

Vierailija
602/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.

Enpä usko, että sinulla on parhaat mahdolliset äidinkielentaidot. Esimerkiksi lauserakenteessasi on korjaamista.

Kielitieteilijät tuntevat tutkimuksia, jotka todistavat kiistatta sen seikan, että kielellä on vaikutusta tekstin uskottavuuteen ja luotettavuuteen. Teksti, jossa on rakennevirheitä, menettää aina jotain luotettavuudestaan. Samaten teksti, joka kirjoitetaan vaikkapa kokonaan pienin kirjaimin tai joka sisältää oikeinkirjoitusvirheitä, joista on esimerkkejä edellisissä kommenteissa.

Minusta tuo viimeinen lause on rakenteeltaan raskas, sillä se sisältää kaksi joka-viittausta ja yhden joissa-viittauksen. Lisäksi tuntuu kuin lauseesta jäisi puuttumaan jotain.

En osaa eritellä syitä tarkemmin, sillä olen enemmän intuitiivinen kirjoittaja kuin kielioppinero.

Osaako joku sanoittaa lauseen ongelmaa, vai onko se vain omassa päässäni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirijaimia puuttu se häiritsee.

Vierailija
604/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bubi

Vierailija
605/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa finglish teksti.

Vierailija
606/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lähdimme ajelee sinne. Ensin kävimme tankkaa auton.

Vierailija
607/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.

Enpä usko, että sinulla on parhaat mahdolliset äidinkielentaidot. Esimerkiksi lauserakenteessasi on korjaamista.

Kielitieteilijät tuntevat tutkimuksia, jotka todistavat kiistatta sen seikan, että kielellä on vaikutusta tekstin uskottavuuteen ja luotettavuuteen. Teksti, jossa on rakennevirheitä, menettää aina jotain luotettavuudestaan. Samaten teksti, joka kirjoitetaan vaikkapa kokonaan pienin kirjaimin tai joka sisältää oikeinkirjoitusvirheitä, joista on esimerkkejä edellisissä kommenteissa.

Minusta tuo viimeinen lause on rakenteeltaan raskas, sillä se sisältää kaksi joka-viittausta ja yhden joissa-viittauksen. Lisäksi tuntuu kuin lauseesta jäisi puuttumaan jotain.

En osaa eritellä syitä tarkemmin, sillä olen enemmän intuitiivinen kirjoittaja kuin kielioppinero.

Osaako joku sanoittaa lauseen ongelmaa, vai onko se vain omassa päässäni?

Ongelma ei ole sun päässäsi. Siinä lauseessa on jotain vialla.

Vierailija
608/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri joka väitti, että päivämäärään ei tule kuukauden jälkeen pistettä. Oli vähän yksinkertainen. Tai ovela: yritti saada mulle tyhmän maineen.

Vierailija
609/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole persu, mutta on surullista kuinka lukutaito jakaa maan.  

Tiketok toki kruunaa .

Vierailija
610/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä valitetaan, en tajua<

Vierailija
611/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua koskaan häiritse luonnollisen kielen kielioppivirheet, koska luonnollisen kielen kieliopilla ei ole mitään totuusarvoa. 

Se, mikä häiritsee, että tekee virheitä tieteellisellä kielellä eli matematiikalla. Se on anteeksiantamatonta mielestäni. 

Vierailija
612/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä mielensä pahoittajia. Niitä "kirotus vihreitä" tulee jokaiselle jossain vaiheessa. Eniten harmittaa kokonaiset lauseet, joissa ei ole päätä eikä häntää. Hyvänä esimerkkinä Suomi24:n keskustelupalstat. Monilla ei ole kielioppi ollenkaan hanskassa. Onkohan tuo lähinnä nuorison ongelma kun kännykällä pimputtellaan mitä ihmeellisimmillä lyhenteillä ja lauseen oikaisuilla. Pieni kirjoitusvirhe jossain sanassa ei merkitse mitään, mutta kun alkaa jokainen sana olla pielessä.

Ymmärtääkö esimerkiksi kukaan mitään tästä lauseesta? Poimittu S24:n mopopalstalta. Olen kuitenkin moottoriasentaja ja mulle jäi arvoitukseksi mitä tässä yritetään kertoa.

"niin jonnwekin hiomolle... otetaanko vähän poizs höyläten syliterikannesta vähn pois samalla... lisäisi pkuta eli vääntöä'"

Vierailija
613/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

''-70 luku''

ARGH. Tätä näkee kummallisen usein tällä palstalla.

Vierailija
614/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutomerkki tai kysymysmerkki välilyönnillä !!  

Vierailija
615/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pupi

ranvintola

väänrin

anbudaadio

ratio

Vierailija
616/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desimaalin erottaminen pisteellä eikä pilkulla. Esim 1.5 eikä 1,5

Vierailija
617/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirijaimia puuttu se häiritsee.

Onks sul joku ongelma ymmärtämisen kans vai mikä? Eiks puhekielellä saa ees kirjottaa jossai randomil vauvapalstalla?

Vierailija
618/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan vispaa kermavaahtoa, kun pitäisi sanoa alan vispata kermavaahtoa. Ketä-sanan käyttäminen korvaamaan kuka-sanaa, vaikka puhuja ei ole Laitilasta kotoisin. Kirjoitetaan "aletaan tekemään" vaikka kuuluisi kirjoittaa "aletaan tehdä".

Vierailija
619/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kovin hyvä pilkuissa, yhdyssanoissa, enkä oikein missään muussakaan mikä liittyy kirjoittamiseen, mutta eniten ärsyttää kun nää pirun nykyluurit välillä itsestään vaihtaa sanoja, eikä sitä huomaa ku vasta sen jälkeen kun kommentti on jo lähtenyt 🤯

Vierailija
620/1072 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nosta muna verenpainetta kun joku pel.le nillittä jostäin kirjoitusvirheistö.