Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Susanna Koski vastaa työttömän haasteeseen

Vierailija
14.05.2018 |

Areenassa pätkä, miten hommassa lopulta kävi. Täytyy sanoa, ettei hirveästi yllättänyt.

Kommentit (1461)

Vierailija
921/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää vuokran ja muiden asumiskulujen jälkeen näihin perustarpeisiin kuukaudessa 480e (ruoka, vaatteet, hygieniatarvikkeet jne.), jotka siis toimeentulotuen perusosan kuuluis korvata. Nykyäänhän tuo perusosa on suunnilleen 490e eli 10e enemmän kuin mitä mulle jää, mutta ei mulla silti ole mitään ongelmia selvitä tuolla. Tosin en harrasta mitään maksullista. Syön tosin suht kalliisti, n. 300e/kk. Yleensä mulle jää vielä jotain 50e kuukaudessa kaiken jälkeen säästöön. Paljon vähemmälläkin helposti siis pärjäisin.

Taitaa tuo nainen syödä määrällisesti (kaloreina) aika paljon. Oma terveyskin voisi edes hällä edes osittain parantua jos söisi vähemmän. Tiedettävästi runsaasti ylipainoisilla monia sairauksia enemmän tai tietyt sairaudet ainakin pahemman laatuisia kuin mitä normaalipainoisilla. Ei sitä rahaa varmasti riitäkään jos syö kahden edestä.

Vierailija
922/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää vuokran ja muiden asumiskulujen jälkeen näihin perustarpeisiin kuukaudessa 480e (ruoka, vaatteet, hygieniatarvikkeet jne.), jotka siis toimeentulotuen perusosan kuuluis korvata. Nykyäänhän tuo perusosa on suunnilleen 490e eli 10e enemmän kuin mitä mulle jää, mutta ei mulla silti ole mitään ongelmia selvitä tuolla. Tosin en harrasta mitään maksullista. Syön tosin suht kalliisti, n. 300e/kk. Yleensä mulle jää vielä jotain 50e kuukaudessa kaiken jälkeen säästöön. Paljon vähemmälläkin helposti siis pärjäisin.

Taitaa tuo nainen syödä määrällisesti (kaloreina) aika paljon. Oma terveyskin voisi edes hällä edes osittain parantua jos söisi vähemmän. Tiedettävästi runsaasti ylipainoisilla monia sairauksia enemmän tai tietyt sairaudet ainakin pahemman laatuisia kuin mitä normaalipainoisilla. Ei sitä rahaa varmasti riitäkään jos syö kahden edestä.

Niin, vuokran ja muiden asumiskulujen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut palstalaiset olisitte sanoneet työttömälle Tikkaselle, jos olisitte olleet ohjelmassa Kosken sijaan?

Olisin itse pyytänyt Tikkasta ensin miettimään, mihin kaikkeen rahat riittäisi jos lapsi lopettaisi sellon soiton. Sen jälkeen olisin antanut esimerkkejä halvoista harrastuksista, joista lapsi saisi mielekästä tekemistä iltoihinsa ilman että perheen tslous menee kuralle, ja kysynyt Tikkasen mielipidettä niistä. Lopulta olisin todennut, että jos Tikkanen pitää sellon soittoa kaikkien uhrauksien arvoisena, sillä on toki oikeus käyttää rahansa miten tahtoo. Mutta sitten on turha valittaa, ettei rahat riitä edes kunnon ruokaan, kirppisvaatteisiin ja uuteen käytettyyn tietokoneeseen.

Pullojenkerääminnen ja lehtienjakamainen on ilmaista harrastustoimintaa jolla myös ansaitsee hyvin rahaa. Sello myyntiin ja hopihopi lehtiä jakamaan.

Lehtiä jakamalla ja pulloja keräämällä ansaitsee hyvin rahaa? Missä todellisuudessa oikein elät?

Vierailija
924/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuollainen benkun tallin typy oikeasti osaa tehdä?

Mielestäni aika hedelmätöntä ottaa toisen ihmisen sukupuoli lyömäaseeksi. Mieti vähän suhtautumistasi. Koskesta en pidä yhtään mutta on aika asiatonta typytellä 33-vuotiasta kansanedustajaa.

Vierailija
925/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vuokran ja muiden asumiskulujen jälkeen.

Niin? Toimeentulotuen perusosa on tarkoitettu juuri niihin kuluihin, eli ruokaan ym. Siihen lisäksi saa erikseen hyväksyttävät asumiskulut kattavaa perustoimeentulotukea. Ei mitään asumiskuluja tuosta 490€ :sta tarvitse maksaa, ellei ole vuokralla jossain liian kalliissa asunnossa. Mielestäni hyväksyttävät vuokrakattorajat ovat kuitenkin aivan kohtuulliset.

Vierailija
926/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskella ei ole mitään käsitystä työttömän/syrjäytyneen elämästä, tämän huomasi heti keskustelun alussa siitä, että hän sanoi köyhyyden olevan aineellista puutetta ja taloudellinen ongelma. Köyhyys pitää nimenomaan nähdä laajempana käsitteenä, se vaikuttaa ihmiseen kokonaisvaltaisesti aiheuttaen fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ongelmia pitkittyessään. Köyhyys ei ole pelkkää rahan puutetta, vaan altistaa syrjäytymiselle. Suorastaan surkuhupaisaa oli myös se, että Koskella ei taida olla mitään tietoa siitä, mihin täydentävää toimeentulotukea myönnetään. Eihän ihminen tietokonetta tarvitse, kun voi mennä te-toimistoon asioimaan yleiselle koneelle. Tällä hetkellä Suomessa vallalla oleva uusliberalistinen yksilöä vastuuttava ja ”aktivoiva” näkökulma iski kyllä

keskustelun jälkeen tylysti päin kasvoja.

T: sosiaalialan työntekijä

Juurikin näin!!

Itse seurannut läheltä ystäväni, nuoren ihmisen, toimeentulotukielämää. Tähän johtaneita syitä on liuta ja hän on ollut mm. kuntouttavassa työtoiminnassa jonkun aikaa.

Juttelimme videosta, ja hön totesi heti ettei todellakaan kelasta saa adtianpesukonetta.

Ehkä jossain tapauksessa helpommin läppärin, mutta kuten totesit, sitä varten on kirjastot. :))

Ystäväni haki jotain puoli vuotta passiin rahaa sossusta, eikä saanut siihenkään, vaikka passi nyt on aikalailla kansalaisen oikeus ja suht kallis ostos.

En oikeasti ymmärrä niitä tarinoita täällä,joissa kokonainen perhe lypsää Kelasta, ent. Sossusta koko ajan ties mitä hyödykkeitä. Miten se on mahdollista?!

Ja ovatko nämä tarinat oikeasti tosia, vai jotain mutuilua, "kyllä ne varmaan saavat kun sitä ja tätä, se nainen on ärsyttävä ja ukkonsa ja öykkäri..." Jollekin on voinut vaikka isovanhempi ostaa lasten soittimet ja pulkat.

Vierailija
927/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskella ei ole mitään käsitystä työttömän/syrjäytyneen elämästä, tämän huomasi heti keskustelun alussa siitä, että hän sanoi köyhyyden olevan aineellista puutetta ja taloudellinen ongelma. Köyhyys pitää nimenomaan nähdä laajempana käsitteenä, se vaikuttaa ihmiseen kokonaisvaltaisesti aiheuttaen fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ongelmia pitkittyessään. Köyhyys ei ole pelkkää rahan puutetta, vaan altistaa syrjäytymiselle. Suorastaan surkuhupaisaa oli myös se, että Koskella ei taida olla mitään tietoa siitä, mihin täydentävää toimeentulotukea myönnetään. Eihän ihminen tietokonetta tarvitse, kun voi mennä te-toimistoon asioimaan yleiselle koneelle. Tällä hetkellä Suomessa vallalla oleva uusliberalistinen yksilöä vastuuttava ja ”aktivoiva” näkökulma iski kyllä

keskustelun jälkeen tylysti päin kasvoja.

T: sosiaalialan työntekijä

Juurikin näin!!

Itse seurannut läheltä ystäväni, nuoren ihmisen, toimeentulotukielämää. Tähän johtaneita syitä on liuta ja hän on ollut mm. kuntouttavassa työtoiminnassa jonkun aikaa.

Juttelimme videosta, ja hön totesi heti ettei todellakaan kelasta saa adtianpesukonetta.

Ehkä jossain tapauksessa helpommin läppärin, mutta kuten totesit, sitä varten on kirjastot. :))

Ystäväni haki jotain puoli vuotta passiin rahaa sossusta, eikä saanut siihenkään, vaikka passi nyt on aikalailla kansalaisen oikeus ja suht kallis ostos.

En oikeasti ymmärrä niitä tarinoita täällä,joissa kokonainen perhe lypsää Kelasta, ent. Sossusta koko ajan ties mitä hyödykkeitä. Miten se on mahdollista?!

Ja ovatko nämä tarinat oikeasti tosia, vai jotain mutuilua, "kyllä ne varmaan saavat kun sitä ja tätä, se nainen on ärsyttävä ja ukkonsa ja öykkäri..." Jollekin on voinut vaikka isovanhempi ostaa lasten soittimet ja pulkat.

Passi on poikkeustapaus ja pakottavaan tarpeeseen. Maksaahan se 51 euroa, kelle sitten on kallis. Jos pystyy ostamaan monen sadan matkan, niin sen passinkin kyllä pystyy itse maksamaan.

Harkinnanvaraisia ovat mm. erilaiset pesukoneet. Yksinasuva terve ihminen ei saakaan mitään astianpesukonetta, monilapsinen perhe luultavasti saa.

Harkinnanvarainen tarkoittaa että asiaa harkitaan tapauskohtaisesti eikä ,"munkin pitää saada kun tollakin on" tyylillä.

Vierailija
928/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut palstalaiset olisitte sanoneet työttömälle Tikkaselle, jos olisitte olleet ohjelmassa Kosken sijaan?

Olisin itse pyytänyt Tikkasta ensin miettimään, mihin kaikkeen rahat riittäisi jos lapsi lopettaisi sellon soiton. Sen jälkeen olisin antanut esimerkkejä halvoista harrastuksista, joista lapsi saisi mielekästä tekemistä iltoihinsa ilman että perheen tslous menee kuralle, ja kysynyt Tikkasen mielipidettä niistä. Lopulta olisin todennut, että jos Tikkanen pitää sellon soittoa kaikkien uhrauksien arvoisena, sillä on toki oikeus käyttää rahansa miten tahtoo. Mutta sitten on turha valittaa, ettei rahat riitä edes kunnon ruokaan, kirppisvaatteisiin ja uuteen käytettyyn tietokoneeseen.

Pullojenkerääminnen ja lehtienjakamainen on ilmaista harrastustoimintaa jolla myös ansaitsee hyvin rahaa. Sello myyntiin ja hopihopi lehtiä jakamaan.

Mene itse. Voit vaikka ostaa itsellesi sellon niin riittää tekemistä eikä tarvitse kadehtia.

Sitä odotellessa kerro, miten sairas ja kivulloinen aikuinen ja alaikäinen lapsi saavat tuon työn ja miten he jaksavat tehdä sitä niin että se kannattaa.

Vierailija
929/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haasteita on runsaasti henkilön nupissa, näkyy ja kuuluu.

Vierailija
930/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi Koski on varmaan ollu koulukiusaaja. Tai sitten sillä on ollu tyranni-vanhemmat ja nyt "kansanedustajana" se on powertripillä ja kyykyttää rahvasta.

Kyllä, Koski on ollut koulukiusaaja. Kiusasi minua yhdessä kaverinsa kanssa. Puutteellinen empatiakyky ilmeni jo ala-asteikäisenä.

Vierailija
931/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuli paska fiilis haastattelua katsoessa. Eipä normaalit ihmiset voi ymmärtää heikkojen luusereiden ongelmia. Silti eniten vitutti tuollainen kylmä asenne ja vielä ylimieliset naurahdukset päälle ikään kuin työtön ei itse tajuaisi, että vika on hänen omassa kyvyttömyydessään taistella itsensä puolesta.

Vierailija
932/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtiä jakamalla ja pulloja keräämällä ansaitsee hyvin rahaa? Missä todellisuudessa oikein elät?

200 kuussa! 

Vierailija
933/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumaliste on varmaan suku ylpeä 😂😂😂

Sosiopaattityttären isku 😂😂😂

Vierailija
934/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pystyy johonkin. Lets get rieal. 

Aika paljon pitää olla vinossa, jos ei voi vaivautua edes roskien keräämiseen.

Vierailija
935/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pystyy johonkin. Lets get rieal. 

Aika paljon pitää olla vinossa, jos ei voi vaivautua edes roskien keräämiseen.

Monella on. Deal with it.

Vierailija
936/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lapsen harrastuksesta sanoisin sanasen: eväämällä köyhien lasten harrastamisen käytännössä vahvistamme köyhyyden siirtymistä sukupolvelta toiselle. Ei köyhän vanhemman lapsi mitä todennäköisimmin opi mitään "ahkeruus palkitaan" jargonia, vaan hän oppii sen, että hän ei kuulu yhteiskuntaan. Se, että hänellä on mahdollisuus harrastaa, on myös ennen kaikkea näkökulman laajenemista omasta köyhästä ja suppeasta elämästä kohti mahdollisuuksia, mikä edesauttaa sitä, ettei lapsen tie kohti köyhyyttä ole kirjoitettu jo valmiiksi tähtiin. Sillä on todellakin merkitystä, onko köyhä lapsi harrastamassa mieleisiään asioita, vai onko hän syrjäytymässä kotonaan vailla kosketuspintaa mihinkään muuhun kuin köyhyyteen.

Tietenkin harrastusmahdollisuudet rajautuvat, mitä pienemmistä tuloista puhutaan, eikä kukaan - Tikkanenkaan - varmasti odota, että yhteiskunnan tulisi kustantaa hänen lapselleen huippukalliit soittimet, yksityisopetus ja kiidättää kelan maksamalla taksilla ympäri Eurooppaa orkesterien perässä oppia imemässä. Mutta jos harrastusmahdollisuudet rajautuvat karkeasti siten, että valinnanvapaus toteutuu vain maksukykyisillä, ja köyhät saavat tyytyä tasan siihen, mitä ilmaiseksi saa, teemme oikeasti koko yhteiskunnalle ison karhunpalveluksen. Tulevaisuus on lapsissa.

Ja itse asiassa me kaikki olemme saaneet ihan valtavan avokätisen investoinnin juuri siksi, että meistä köyhimmilläkin on mahdollisuus parempaan. Minä, joka olen saanut peruskoulun lisäksi kaksi valtion tukemaa korkeakoulutusta, en ole puhumaan yhtään mitään siitä, että jonkun pitkäaikaistyöttömän lapsi saa soittaa musiikkikoulussa selloa. Toisin sanoen meistä aika monella on vielä pitkä matka maksellessamme kaikkia meihin törsättyjä investointeja, ennen kuin ennätämme huolestumaan siitä, että nyt tuo sello on maksettu minun lompakostani. 

Vierailija
937/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse. Voit vaikka ostaa itsellesi sellon niin riittää tekemistä eikä tarvitse kadehtia.

Sitä odotellessa kerro, miten sairas ja kivulloinen aikuinen ja alaikäinen lapsi saavat tuon työn ja miten he jaksavat tehdä sitä niin että se kannattaa.

Mainostenjakajia haetaan jatkuvasti, samoin pikaruokapaikat palkkaavat myös alaikäisiä. Eri asia tajuaako se tyttö, että hänen pitäisi ihan itsensä tehdä jotakin, tuollaisen kodin esimerkillä tuskin. Noita lapsia käy oikeasti sääliksi, kodin mallit ovat niin väärät että tulee olemaan kova työ oppia toimivaa toimintatapaa.

Moni vaan on saanut töitä oikeasti sairaanakin, eikä vaan remppamaski naamalla työnnellen tarpeetonta rollaattoria. Tehnyt jopa hyvän uran. Tuo nainen ei varmasti saa mitään työpaikkaa (eikä sellaiseen mene, vaikka saisi).

Vierailija
938/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumaliste on varmaan suku ylpeä 😂😂😂

Sosiopaattityttären isku 😂😂😂

Tämä! Loppuelämän häpeäpaalu! Letukka ei vaan tajua!

Vierailija
939/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaanhan Tikkanen edellytti, että lapsi saa harrastaa kallista harrastusta ja vielä piti olla oma soitin.

Vierailija
940/1461 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaanhan Tikkanen edellytti, että lapsi saa harrastaa kallista harrastusta ja vielä piti olla oma soitin.

Mitä sitten! Sinun ja psyko-Suskin mielestä lapselta pitäisi olla pois jos vanhempi sairastaa? Mene hoitoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi