Susanna Koski vastaa työttömän haasteeseen
Areenassa pätkä, miten hommassa lopulta kävi. Täytyy sanoa, ettei hirveästi yllättänyt.
Kommentit (1461)
90-luvun lamaan on valmistuttu, töihin ei ole ikinä päästy, sairasteltu nuoresta mutta lapsia on pitänyt hankkia kolme ja näille kalliit harrastukset?
Kuka mikä missä ei hajuakaan mokomasta eukosta.
Suskilla oli eilen huono päivä, koska hän ei ehtinyt ostamaan uusinta Louis Vuittonin laukkua. Kynnetkin jäi huoltamatta. Yrittäkää ymmärtää. Bora Boralla vietetyn loman jälkeen Suski aikoo ottaa haasteen vastaan. Mutta ensin täytyy relata. Tsemppiä työttömät! Ps. Kannattaa katsoa kesällä metsään, siellä on marjoja, järvissä on kaloja. T. Susannan avustaja. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minkäs takia te insinööri-sairaanhoitaja-pariskunnat jotka luulette olevanne pikkuporvareita äänestätte näitä idiootteja eduskuntaan?
Sinänsä jännää, minä olen inssi ja vaimo terveydenhoito-alalla.....eikä kumpikaan äänestänyt näitä hallituspuolueiden edustajia.
Sairaanhoitajien intoa äänestää kokoomusta itsekin hämmästelen. Insseillä taasen äänestyskäyttäytymisen määrittänee minkälaisessa tehtävässä työskentelee, siis jos on löytänyt töitä. Tuppaa inssit unohtamaan että optiojärjestelmän ja osake-lahjojen ulkopuolella, vaikka kuinka toimisi johtovassa asemassa, ollaan renkejä siinä kuin tavalliset duunaritkin.
Isompi palkka ei todellisuudessa kenestäkään tee porvaria, eikä talo tai asunto velkoineen.
Ehkä hoitajat ja sosiaalialan työntekijät näkevät tarpeeksi näitä yhteiskunnan sortamia että näkevät mitään itua enää siinä että holhotaan heitä loputtomiin. Ystäväni on hoitaja ja hänen mielipiteensä ovat hyvinkin jyrkkiä ja varmasti järkyttäisivät monen kuvitelmaa sisar hento valkoisesta.
Susanna Koski saattaa hyvinkin pudota eduskunnasta seuraavien vaalien jälkeen. Sittenpä menee Susannakin vain kiltisti tutustumaan aktiivimalliin ja latelemaan "viisauksiaan" "metsään katsomisesta" ja "rajoitteista".
Miksi ihminen joka on nuoresta asti sairastellut ja joka ei koskaan ole päässyt kiinni työelämään tekee 42-vuotiaana vielä kolmannen lapsen? Miksi?
Työttömällä ei välttämättä ole varaa uuteen tietokoneeseen, mutta vanhoja ja erittäin hyviä tietokoneita saa nykyään halvalla. Olen itse työtön ja ostin oman tietokoneeni alle sadalla eurolla. Suurin haaste oli löytää sille yhteensopivat, mutta mahdollisimman nykyaikaiset ohjelmat. Siihen kului muutama viikko. Langattoman ja edullisen nettiyhteyden saamiseksi toimimaan vanhalla koneellani, tarvitsin vielä reitittimen, joka maksoi muutaman kympin. Lisäksi jouduin perehtymään tietoturvaoppaisiin ja säätämään asetukset käsin. Mutta nyt minulla on hyvä ja edullinen tietokone, jolla toimii kaikki muu paitsi videopalvelut ja kaikkein uusimmalla teknologialla toteutetut verkkosivut näkyvät hieman väärin.
Ongelmana ei ole aina yksinomaan raha, mutta kukkarolle edullisimpien vaihtoehtojen saattaminen toimintakuntoon edellyttää usein luovuutta ja sitä, että viitsii perehtyä aihealueeseensa. Minun ongelmanani oli tietokone, mutta jollakin toisella haasteita voivat tuottaa kulkuyhteydet tai ystäviltä saatavan avun puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanutkaan kantaa itse sanomaan tai poliittisiin mielipiteisiin.
Pointtini oli, että ainakin uskaltaa puhua jotain. Mietin juuri ennen viestin lähetystä sukulaistamme joka on tohtori ja työtön. Ei uskalla puhua. Ikinä. Eikä ole edes mitään diagnoosia. On vain introvertti.
USAssa tälläitä pidettäisiin todella outona, täällä on ihan ok olla sellainen.
Mielestäni loisto esimerkki, että ei yhteiskunta tai työelämä ole "reilua". Se suulain ja rohkein vie yleensä.Noilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Se ettei uskalla puhua on ujoutta, joka on ihan eri asia kuin introverttiys.
T: Introvertti, joka puhuu, kouluttaa, valmentaa, sparraa ja mentoroi työkseen.
Introvertti ei todellakaan hölpötä työkseen. Kannattaa ottaa selvää, mitä introvertti tarkottaa, ettet nolaa itseäsi enempää.
En ole tuo ketä lainasit. Mutta todellakin introvertti höpöttää työkseen. Minäkin koulutan ja valmennan ihmisiä työkseni ja olen ihan pesunkestävä introvertti.
Täällä kolmas! Ja voitte uskoa, että vapaa-aika on pyhitetty vain itselleni ja puolisolle. Harvakseltaan pidän yhteyttä ystäviin ja sekin mielellään virtuaalisesti.
Varsinaiseen aiheeseen sen verran, että Susanna Koski oli mykistävän ylimielinen tuossa toisessa kohtaamisessa työttömän kanssa. Olisi mieluummin kieltäytynyt koko tapaamisesta.
Susanna Koski sanoi, että toimeentulotuella pärjää hyvin. Siinä on varmaan taas yksi hyvä syy koko kokoomuksen porukalle alkaa alentamaan pienituloisten etuuksia entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli hyvä, että ohjelman työtön kuului kaikista vähäosaisimpiin köyhiin, jotka kärsivät siitä, että systeemi niputtaa työttömiä liikaa yhteen. Tuntuu, että ei tarvitse olla kansanedustaja ollakseen yhtä empatiakyvytön kuin kokoomuslaiset. Olen kuullut keski- ja pienituloisiltakin ihan samanlaisia näkemyksiä kuin Koskelta. Luetellaan yksittäisiä ratkaisuja yksittäisiin ongelmiin (hanki tietokone ja etätyö, laihduta, hommaa paremmat lääkkeet) ymmärtämättä miten paljon kokonaisvaltaisempaa apua monisairas 50 v. pitkäaikaistyötön yksinhuoltaja tarvitsee verrattuna nuoreen ja terveeseen nykyaikaisilla työelämätaidoilla varustettuun työttömään.
Kaikilla työttömillä ei ole samoja lähtökohtia ymmärtää saati toteuttaa näitä itsestäänselviä ratkaisuja kun suurin osa energiasta menee selviytymiseen. Jos on jatkuvat kivut, jatkuva byrokratiataistelu ja jatkuva ahdistus rahasta, on paljon vaikeampi nostaa itsensä ylös. Ei ole mitään syytä miksi näiden ihmisten toimeentulon pitäisi olla näin kurja. Tarjolla oleva avun määrä ei yksinkertaisesti ole riittävä. Toimeentulotuki ei ole riittävä heille. Tarjolla oleva ohjaus ei kohtaa heitä tai ohjaus ei ole riittävää. Kaikista heikoimmat jätetään meillä yksin selviämään ja sitä ei Kosken kaltaiset halua myöntää kun on paljon vaivattomampaa ja stressittömämpää ajatella, että kaikki saavat samat lähtökohdat elämään ja ne jotka selviytyvät huonommin tekevät sitä laiskuuttaan ja ansaitsevat kärsiä ja kuolla pois.
Eihän jätetä, he saavat korvauksia, päivärahaa, ja tuke. He saavat niin kun tämä henkilö 1500 euroa. Nyt pitäisi vielä lisää saada, eli palkitaan ihmistä joka osaa valittaa, mutta ei osaa taloudellista elämistä. Hän elää yli varojen, ja silloin yhteiskunta pitäisi kustantaa tämän. Tukea, kyllä pitää saada, mutta se ei ole lisää rahaa. Pitäisi olla jotain muuta, joka saa hänet motivoitumaan ja hankkimaan sen itse.
En oikein ymmärrän noista tietokoneista mutta mikä olisi sellainen työ, jota sitten voisi tehdä kotoa tietokoneen kanssa? Eikös melkein kaikkeen tarvitse kuitenkin jotain koulutusta? Vai onko tällä työttömällä jokin vastaava koulutus?
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrän noista tietokoneista mutta mikä olisi sellainen työ, jota sitten voisi tehdä kotoa tietokoneen kanssa? Eikös melkein kaikkeen tarvitse kuitenkin jotain koulutusta? Vai onko tällä työttömällä jokin vastaava koulutus?
Tämä työtön on tietääkseni ekonomi koulutukseltaan ja vielä viisi vuotta sitten toiminut Näkövammaisten Keskusliiton viestinnän pomona...
Vierailija kirjoitti:
Osaan tarvitaan, osaan ei. Kuitenkin muutamassa vuodessa sen koulutuksenkin hankkii, jos ei ole kroonisesti sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova hintainen on tuon lapsen harrastus. Kuinka monella on oikesti varaa semmoiseen harrastukseen joka vie 200 €/kk. Ei ainakaan minulla, varsinkin kun maksan asumiset, ruoat ja vaatteet. Ja, minä käyn kuitenkin töissä, maksan veroja. Olen siinä mielessä onnellinen, kun lapseni saa ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon. Mutta en todella lähtisi pyytämään enemmän rahaa valtiolta, koska lapseni haluaa harrastaa jotain kallista. Jokainen meistä haluaa lapsilemme kaikken, mutta normaali perheessä pohditaan mihin on varaa.
Jos lapseni olisi halunnut noin kalliin, olisi etsinyt kaikki vaihtoehdot läpi. Olisiko joku järjestö joka voisi lahjoittaa käytetyn Sellon. Olisiko mahdollista saada tukea kirkosta? jos, en olisi löäytänyt raktaisua, minun olisi ollut pakko sanoa ei. Oltaisiin lapsen kanssa keksitty toinen ratkaisu, toinen vähän edullisempi soitin. Valitettavasti kaikkea ei voi saada, haaveita pitää olla ja niitä pitää tavoitella, mutta ei niin, että odotan että joku maksaa ne minun puolesta.
Se, että on ollut kotona 20 vuotta, on pakko olla vitsi. Jos hän olisi ollut noin kipeä 20 vuotta, niin lapsia ei olisi tehty. Hän on myös itse irtisanoutunut töistä, tietäen että tuolla alalla on vaikea työllistyä. Se on oma valinta. Joskus kaikki vaan ei mene niin kuin haluaa, mutta silloin on vaan etsittävä toinen keino. Fakta asia on, että mikään asia ei parane valittamalla, vaan tilanne paranee etsimällä ratkaisua tilanteeseen.
Jos aletaan laskea, mitä tuo nainen on oikeasti saanut 20 vuoden aikana, niin se on jo melkoinen potti verovaroista.
Laskepa kuule mielummin MIHIN se raha on mennyt.
Eikös ne soittotuntien rahatkin mene opettajalle?
Ja kukas tämä Sello on josta puhut, en muista ohjelmasta henkilöä?
Niin, mihin se raha on mennyt? Hän siis saa 1500 euroa kuukaudessa. Sen verran saan minäkin, ja saan itseni ja lapsen elätettyä. Eli mihin rahat menevät?? Tosin lapseni ei harrasta sellon soittoa, siihen meillä ei ole varaa. En minäkään käy salilla, osta uusia vaatteita jne. Minä saan rahat riittämään, mutta hän ei saa. Me asutaan kaksiossa, minä maksan bussilipun (jonka hän saa Kelalta). Hän saa yhtä paljon, kun minä ja minä käyn töissä. Eli sinun mielestä työttömän ihmisen pitäisi saada enemmän rahaa käteen kuin tavallinen työtä tekevä kansalainen? Tässä on elämäntilanne aika hukassa. Kun minä olen maksanut laskut ja vuokran, niin ei siinä jää kuin 10€ enemmän kuukaudessa kuin hänellä. Pientä rajaa pitää olla vaatimuksilla myös työttömillä.
Se että, soittotunnin rahat menee opettajalle, on totta, mutta menetkö hierojalle, kampaajalle, elokuviin jne jos sinulla ei ole varaa? Jokainen on vastuussa omasta elämästä, ja jos ei ole varaa niin sitten ei mennä. Ei se ole yhteiskunnan vastuulla maksaa kalliin harrastuksen. Sosiaalietuudet ovat välttämättömiä tarpeita varten. Ei harrastuksiin.
Väärin, lapsen harrastusta ei voi lajitella samaan kasaan huvittelujen kanssa. Vanhemmalla pitäisi olla jopa velvollisuus käyttää osa sosiaalituesta lapsen harrastukseen. Sosiaalituen olisi oltava tarpeeksi suuri tähän. Harrastukset ehkäisevät syrjäytymistä ja se on tärkein syy miksi kaikilla lapsilla pitää olla mahdollisuus sosiaaliseen ja/tai taitoakehittävään harrastukseen, vaikka olisi työkyvyttömän vanhemman lapsi. Yksi kodista ja koulusta poikkeava kehitystä tukeva ympäristö voi olla ratkaiseva tekijä siinä, periytyykö köyhyys vanhemmalta lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä työtön on tietääkseni ekonomi koulutukseltaan ja vielä viisi vuotta sitten toiminut Näkövammaisten Keskusliiton viestinnän pomona...
Tämä. Minä oikeasti toivon että täällä Koskea puolustaville napsahtaa ikioma sisärlinsyöpä kohdalle. Sellainen levinnyt. Sitten me tullaan porukalla etsimään vahvuuksia ja naureskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä oikeasti toivon että täällä Koskea puolustaville napsahtaa ikioma sisärlinsyöpä kohdalle. Sellainen levinnyt. Sitten me tullaan porukalla etsimään vahvuuksia ja naureskelemaan.
Mitä, eikö tuota olisi saanut kertoa?! Kiitos toivotuksesta, minulla on jo kiitettävästi sairauksia ja olen tk-eläkkeellä niiden takia. Koskea en puolustellut, kunhan kerroin tästä työttömästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset kommentit vain lisäävät tuntemaani epäempaattista sääliä näitä katkeria työttömiä kohtaan. Koskesta on puhuttu tässäkin ketjussa todella rumasti, samoin ihmisistä, jotka ovat ymmärtäneet hänenkin näkökulmansa.
Ymmärrän että näitä heittelevät täällä jotkut yksittäiset, mieleltään heikot yksilöt, mutta miksi juuri he ovat niitä äänekkäimpiä?
Eikö asioista voisi keskustella asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset kommentit vain lisäävät tuntemaani epäempaattista sääliä näitä katkeria työttömiä kohtaan. Koskesta on puhuttu tässäkin ketjussa todella rumasti, samoin ihmisistä, jotka ovat ymmärtäneet hänenkin näkökulmansa.
Ymmärrän että näitä heittelevät täällä jotkut yksittäiset, mieleltään heikot yksilöt, mutta miksi juuri he ovat niitä äänekkäimpiä?
Eikö asioista voisi keskustella asiallisesti.
On myöhäistä sille. Koskesta puhutaan rumasti, koska hän on sisisäisesti ruma, ihmisen irvikuva, sieluton hirviö.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli hyvä, että ohjelman työtön kuului kaikista vähäosaisimpiin köyhiin, jotka kärsivät siitä, että systeemi niputtaa työttömiä liikaa yhteen. Tuntuu, että ei tarvitse olla kansanedustaja ollakseen yhtä empatiakyvytön kuin kokoomuslaiset. Olen kuullut keski- ja pienituloisiltakin ihan samanlaisia näkemyksiä kuin Koskelta. Luetellaan yksittäisiä ratkaisuja yksittäisiin ongelmiin (hanki tietokone ja etätyö, laihduta, hommaa paremmat lääkkeet) ymmärtämättä miten paljon kokonaisvaltaisempaa apua monisairas 50 v. pitkäaikaistyötön yksinhuoltaja tarvitsee verrattuna nuoreen ja terveeseen nykyaikaisilla työelämätaidoilla varustettuun työttömään.
Kaikilla työttömillä ei ole samoja lähtökohtia ymmärtää saati toteuttaa näitä itsestäänselviä ratkaisuja kun suurin osa energiasta menee selviytymiseen. Jos on jatkuvat kivut, jatkuva byrokratiataistelu ja jatkuva ahdistus rahasta, on paljon vaikeampi nostaa itsensä ylös. Ei ole mitään syytä miksi näiden ihmisten toimeentulon pitäisi olla näin kurja. Tarjolla oleva avun määrä ei yksinkertaisesti ole riittävä. Toimeentulotuki ei ole riittävä heille. Tarjolla oleva ohjaus ei kohtaa heitä tai ohjaus ei ole riittävää. Kaikista heikoimmat jätetään meillä yksin selviämään ja sitä ei Kosken kaltaiset halua myöntää kun on paljon vaivattomampaa ja stressittömämpää ajatella, että kaikki saavat samat lähtökohdat elämään ja ne jotka selviytyvät huonommin tekevät sitä laiskuuttaan ja ansaitsevat kärsiä ja kuolla pois.
Juuri näin. ♥
En ole tuo ketä lainasit. Mutta todellakin introvertti höpöttää työkseen. Minäkin koulutan ja valmennan ihmisiä työkseni ja olen ihan pesunkestävä introvertti.