Käveleekö kukaan enää paljain jaloin ulkona? Muistan kun pienempänä 80-luvulla aika moni lapsista ja aikuisista
Kävelivät ilman kenkiä. Eikö edes lapsetkaan enää mökillä tai missään kävele paljain jaloin kesällä?
Kommentit (288)
-60-70-luvuilla lapsuudessakaan ei kävelty paljookaan avojaloin: se vaan oli niin paljo mukavampi ja helpompi kävellä tennareissa.
Toki joskus kokeiltiin kuumina kesäpäivinä toki sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ollut paljain jaloin 70-luvulla. Meillä ei ollut mökkiä eikä ketään sukulaista. Asuin lapsuuden kaupungissa. 17v. poika ei ole koskaan ollut paljain jaloin ulkona. Olen asunut koko ikäni kaupungissa.
Mitä väärää tässä oli kun piti laittaa alapeukkua?
Se, että lapsen ei annettu lapsuutensa aikana kokea kertaakaan, millaista on olla ulkona ilman kenkiä.
Kerrostalolähiössä ei voi olla paljain jaloin. En minäkään voinut olla eikä mua haittaa. Ei täällä ole ollut muidenkaan lapset.
Missähän Jakiksessa asuitte..
Kontulassa me ainakin käveltiin kesällä avojaloin kerrostalojen pihoilla.
Ostarille pantiin kengät jalkaan. Ja metsään ja kaupungille.
Aina kesällä. Asun maalla, joten täällä se on mahdollista. Ei varmaankaan kaupungissa. Siellä voi olla vaarallistakin lasisirujen ja saasteiden takia.
N33
Kävelen esimerkiksi jonkun tuttavan omalla pihalla, mutta en koskaan täällä kotilähiössä. En edes halua tietää, mitä kaikkea tuo pihanurmi sisältää koiranjätösten, parvekkeilta niistettyjen räkäklimppien, lasinsirujen ja tupakantumppien lisäksi. Ja jos menen avojaloin mihin tahansa muualle kuin omaan kotiini, saan aina jalkasienen - poikkeuksena toisten kodit.
En toud hyi helvetti. Tiedättekö mitä kaikkia basilleja maaperässä on?
Syön jalkapohjiani joten kävelen ulkona vain kengät jalassa. Mitä hikisemmät sen paremmalta maistuu ;)
Vierailija kirjoitti:
En toud hyi helvetti. Tiedättekö mitä kaikkia basilleja maaperässä on?
Tiedetään. Hyödyllisiä basilleja jotka höönaavat immuunipuolustuksen ja suoliston bakteerikannan huippukuntoon. Ihmiset olisivat nykyään terveempiä jos kävelisivät enemmän avojaloin ja tonkisivat maata sen sijaan että holvaavat desinfiointiaineita yltympäriinsä jatkuvasti.
Näkyyhän noita ihmisiä oleskelevan ilman kenkiä kesäaikaan esim. kaupassa ja pyöräteillä, itsellä ällöttää. Mitä jos astuu vahingossa johonkin terävään, koiranpaskaan tai spurgun oksennukseen ja on kaukana kotoa tai ei vettä lähellä. Samoiten toivottavasti pysyvät haluat kun pääsevät kotiin 🙁 En ainakaan omaa siippaa tai laista päästäisi millään paskavarpailla kotiin sisälle.
Kyllä mä kävelen kesällä omassa pihassa. Nurtsille on kiva kävellä paljain jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin 1-vuotiaan just nurmikolle paljain jaloin. Oli aika ihmeissään. Vanhempansa ei oo varmaan kertaakaan laittaneet.
Mummi
Asfaltilla kaupungissa ymmärrän, että on kengät, mutta maalla ja nurmikolla en. Riippuu tietty, miten puisto on hoidettu.
Tämä sukkien pitäminen kesällä lapsilla on outoa myös. Sanon aina lapsenlapsilleni, että ei tarvitse laittaa. Olen varmaan se paha anoppi.
Pesen myös 20min pesussa heidän kenkänsä pesukoneessa, kunnon tarve.
Kävelisin, mutta se on semmoista hipsuttelua ja jalkoihin kyttäämistä ettei astu lasinsiruihin, räkäklimppiin tai ampiaisen päälle..
Ihan on olemassa paljasjalkakenkiä. Ihmisen on tarkoitettu kävelevän paljain jaloin, terveydelliset hyödyt.
Itse kävelen kotona paljain jaloin mitta aion hankkia nuo kengät.
Täällä mökillä kävellään paljasjaloin ja heti on jalkapohjat pihkassa. 😬
Vaikka näyttää ettei asfaltilla ole lasinsiruja. Ne voivat olla hiotuneet pieneksi lasijauheeksi ja se ei tee hyvää jalalle. Ajatelkaa yhdistelmää kuumalla asfaltilla paljasjaloin ensin hienoa lasijauhetta ja perään jonkun kuivunut oksennus/virtsa/uloste tai mikä tahansa erite.
Mökillä kävelin, viimeksi tänään. Lapset ei kävele, he juoksevat :D
Kyllä, kävelen paljain jaloin kaikki kesät niin usein kuin mahdollista. Siksi, että yksinkertaisesti olen aina tykännyt kulkea avojaloin. Ja saan osakseni ihmisten tuijottavia katseita ja joskus myös ivallisia kommentteja, tosin joskus harvoin myös myönteisiä hymyjä. Kaipa se on aivan tavatonta, että 50 v mies kävelee paljain jaloin kaupungilla.