Käveleekö kukaan enää paljain jaloin ulkona? Muistan kun pienempänä 80-luvulla aika moni lapsista ja aikuisista
Kävelivät ilman kenkiä. Eikö edes lapsetkaan enää mökillä tai missään kävele paljain jaloin kesällä?
Kommentit (288)
Kotona ja muualla "turvallisella" maalla kyllä :) ihan missä tahansa ei viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Eilen Helsingin keskustassakin joku ehkä noin 30-40-vuotias nainen käveli paljain jaloin. Hieman yllätyin, mutta mikäs siinä toisaalta.
Helsingin kaduilla ei voi kävellä paljain jaloin tai ainakin sen jälkeen jalat on mustat kun nokisutarilla eikä muuten lähde puhtaaksi edes juuriharjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen Helsingin keskustassakin joku ehkä noin 30-40-vuotias nainen käveli paljain jaloin. Hieman yllätyin, mutta mikäs siinä toisaalta.
Helsingin kaduilla ei voi kävellä paljain jaloin tai ainakin sen jälkeen jalat on mustat kun nokisutarilla eikä muuten lähde puhtaaksi edes juuriharjalla.
Tottakai voi. Miksi juuri _Helsingin_ kadut olisi sen kummempia kuin minkään muunkaan kaupungin? Kuljen aina kesät ilman kenkiä ja asun Etelä-Haagassa. Viimeksi eilen kävin ensin ytimessä ja sitten Pihlajasaaressa. Jalat pesin ihan vedellä, puhdasta tuli. Olen 40-vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi, en ikinä. Ties mikä punkki jalkaan tarttuu :x niitä ei ollut juuri yhtään kun olin lapsi joten silloin joo olin avojaloin.
**ttua alapeukutatte? Borrelioosi on vakava uhka. En edes hengaile nurmikolla nykyään, leikkaan sen lyhyeksi joo, mutta muuten en mene ollenkaan. Ellei keksitä nurmikolle levitettävää punkkimyrkkyä.
Punkki ei tartu jalkapohjaan tai jalkaterään. Ne hakeutuvat mielellään pehmeämpään ja verempään kohtaan reidessä, vatsassa, nivus- tai polvitaipeessa. Punkin tarttumista ei voi mitenkään estää pitämällä vain kenkiä jalassa. Siten kyllä voi, että on kengissä sukat ja sukkien suut tiukasti housunpunttien päällä niin, ettei punkki pääse vaatteiden alle. Jos on paljon liikkunut heinikkoisilla ja pusikkoisilla alueilla, on sisään tullessa hyvä ravistella vaatteet ja tsekata kroppa punkkien varalta. Mihinkään hysteriaan ei kuitenkaan ole aihetta. Kotipihallasi lyhyeksi leikatun nurmen alueella et kyllä helposti punkkia saa, vaikka nakuna siellä kierisit.
Näin lomalla kävelen täällä maaseudulla . Käyskentelen pihalla ruohon hyväillessä jalkaa sitten menen polkua pitkin rantasaunaan ja rantsuun. Lapsena kesät avojaloin pihalla.
Omalla pihalla ja mökillä kävellään paljain jaloin, lähipuistoon usein lompsuta feikkicrocseissani ja potkaisen ne perille päästyäni jalasta. Päiväkodistakin olen hakenut lapsia paljain jaloin, mutta esim. asioimaan en kehtaisi mennä paljasvarpain vaikkapa kauppaan.
Kävelen paljain jaloin aina, kun on tarpeeksi lämmintä, paikkaan katsomatta. Siinä 15 asteen kohdalla menee mukavuusraja. Olen niin tottunut siihen, etten yleensä itse huomaa ollenkaan siinä olevan mitään outoa.
- Pankissa allekirjoitin asunnon velkapapereita ja valitin, että onpa täällä on kylmät lattiat.
- Ostin auton ja huomasin viikon päästä, että isot kenkäni eivät mahdu polkimille. Eipä tullut mieleen kokeilla, eikä ollut iso tappio, ajan talvellakin mielummin sukkasillaan.
- Ulkomaiset bisnesvieraani joutuvat ihmettelemään kengätöntä projektin vastuuhenkilöä.
- Poimin mustikat suolta ja risukosta avojaloin.
- Kävelen jatkuvasti paino pois kantapäiltä ja astun päkiälle mukavuussyistä.
- Kesän mittaan kaikki kenkäni ovat unohtuneet johonkin.
- Minua ei ole heitetty ulos ainakaan lähiön ravintoloista.
Jalkapohjat tottuvat ja kovettuvat ja kestävät isompaa ja pienempää osumaa. Haavoja tulee joskus. Lasinsirpaleista ja muista roskista ei juuri ole harmia, mutta männynkäpy on sellainen juttu, mihin ei oikein totu. Muut kaupunkiympäristön paljaita jalkoja uhkaavat jutut ovat minulle pienempiä pahoja kuin kengät.
Kouluikäiset lapseni liikkuvat kanssani yleensä avojaloin. Äiti laittaa heille kenkiä jalkaan ja yleensä he riisuvat ne, kun äidin silmä välttää. Minä en pysty perustelemaan, miksi heidän pitäisi käyttää kenkiä, kun minäkään en käytä, joten en edes yritä muuta kuin muistuttaa ruokakauppojen kylmistä lattioista.
M44
kunpa voisikin..jalkapohjat rikki ja diabetes, ei parane pöpöjä mennä.
lapsena oltiin aina ilman kenkiä.
kunhan saan jalkani kuntoon, sitten taas 👣
ihana aloitus! 👍
Hesas ei enää voi kävellä missään avojaloin kun kaikki nurtsit on täynnä city hanhien shittiä.
Juuri lauantaina jäi jalkavankilat biitsin takia muovipussiin repun pohjalle. Portsari paikallisessa tosin pakotti laittamaan ne takaisin jalkaan :(
Vain sisällä paljain jaloin. Ja verannalla mökillä. Jopa uimaan menen saunasta tossut jalassa, sillä inhoan sitä, että puhtaisiin jalkoihin jää roskia. Saati sitten, että jokin etana tmv. jäisi jalan alle, hrrrrh.
Tänään kokeilin mökin ulkoportaita paljaalla jalalla, mutta totesin ne niin kuumiksi, että tulin äkkiä pois. :D Ihmeellistä, että lapsena asfaltti ei tuntunut ollenkaan niin kuumalta.
Asutaan omakotitalossa, ja meillä todellakin mennään paljain jaloin.
Lapsena 70-luvulla otin kengät jalasta koulujen päättäjäispäivänä, eikä ne monta kertaa jalkoihin eksyneet ennen koulujen alkua syksyllä. Nykyäänkin nautin suunnattomasti avojaloin olosta, kunhan maa on sulanut lumesta ja roudasta.
Vierailija kirjoitti:
Hesas ei enää voi kävellä missään avojaloin kun kaikki nurtsit on täynnä city hanhien shittiä.
Se ei ole vaarallista lainkaan jos hanhenkakkaan astuu. Ne on ruohonsyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä kuinka paljon nurmikolla on mullan seassa piilossa lasinsirpaleita vuosikymmenien varrelta? Ei tulisi mieleenkään kävellä julkisilla paikoilla paljain jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenisen vuotta sitten asukaspuistossa otin pienemmiltä kengät pois, isommat otti itse. Ei kestänyt kuin hetken, kun työntekijä tuli sanomaan, että ilman kenkiä ei saa olla. En ensin uskonut, että oli tosissaan, mutta niin vaan oli. Tapahtui Espoossa.
Miksi ei saanut olla ilman kenkiä? Ei kai kukaan pysty sitä ulkona kieltämään?
Sisällä ehkä eri juttu. ettei sienet yms. pöpöt leviä.
Mökillä olen paljain jaloin aina. Kotona en, kun on vaaleat matot ja sohva jne. niin saisi koko ajan olla jalkoja pesemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Miksi juuri _Helsingin_ kadut olisi sen kummempia kuin minkään muunkaan kaupungin? Kuljen aina kesät ilman kenkiä ja asun Etelä-Haagassa. Viimeksi eilen kävin ensin ytimessä ja sitten Pihlajasaaressa. Jalat pesin ihan vedellä, puhdasta tuli. Olen 40-vuotias nainen.
Samat sanat. Asun Vantaalla ja käyn töissä Helsingissä ja olen kävellyt paljain jaloin molemmissa kaupungeissa suurin piirtein joka päivä tänä kesänä. Ainoa pikku hankaluus viime päivinä on ollut se, että asfaltti alkaa olla aika lailla kuuma jo keskipäivällä paljain jaloin liikkuessa.
Huomenna on luvassa tukalaa 30 asteen hellettä tänne Helsingin keskustaan. Täytyypä muistaa avata ikkunat, että asunto vähän jäähtyisi. Työpäivän jälkeen on mukava tulla hyvin tuuletettuun ja raikkaseen kotiin. :D