Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käveleekö kukaan enää paljain jaloin ulkona? Muistan kun pienempänä 80-luvulla aika moni lapsista ja aikuisista

Vierailija
14.05.2018 |

Kävelivät ilman kenkiä. Eikö edes lapsetkaan enää mökillä tai missään kävele paljain jaloin kesällä?

Kommentit (288)

Vierailija
101/288 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävele enää, aikuisena iski PPP joten kengät on ehdottomat kun jalat ovat kipeät... 😥

Vierailija
102/288 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävelen aina kun mahdollista. Miehen lapset 4- ja 6-vuotiaat eivät kävele, koska "niin ei saa tehdä". Veikkaan et äitinsä pöpökammoisena on kieltänyt moisen hurjastelun. Koitan sitten meidän viikoilla näyttää esimerkkiä. Surullista kyllä :/

En minäkään anna lasteni rampata ulkona ees taas paljain jaloin, lattiat on ihan mustat sen jälkeen. Ei siinä kieltämisessä mitään pahaa ole.

Mökillä voivat olla paljain jaloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/288 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävelen aina kun mahdollista. Miehen lapset 4- ja 6-vuotiaat eivät kävele, koska "niin ei saa tehdä". Veikkaan et äitinsä pöpökammoisena on kieltänyt moisen hurjastelun. Koitan sitten meidän viikoilla näyttää esimerkkiä. Surullista kyllä :/

En minäkään anna lasteni rampata ulkona ees taas paljain jaloin, lattiat on ihan mustat sen jälkeen. Ei siinä kieltämisessä mitään pahaa ole.

Mökillä voivat olla paljain jaloin.

Itse ajattelen niin, että olemassa tärkeämpiä asioita kuin puhtaat lattiat. Jos et kävele avojaloin edes lapsena nurmikolla, suora kosketus luontoon jää todella ohueksi eli et oikeastaan koske mihinkään luonnossa olevaan satunnaisia kukkien keräilyä lukuun ottamatta. Minusta on tärkeää tietää, miltä ruoho tuntuu kylmänä tai lämpimänä jalan alla tai miten kivet jalkapohjien alla pistelevät. Ehkä itse ajattelen, että avojaloin kulkeminen on tapa päästä lähemmäksi luontoa. 

Meillä minä ja lapset kuljemme avojaloin. Jalat on läpi kesän vihreät. Joskus tosiaan se lika ärsyttää, mutta yritän ajatella, että olemme eläimiä ja eläimille on luonnollista kävellä avojaloin. Epäluonnollisempaa olisi olla huolissaan liasta. Kesässä parasta on just se, ettei pihalle mennessä tarvi laittaa kenkiä jalkaan vaan voi suoraan juosta ulos.

Vierailija
104/288 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen Helsingin keskustassakin joku ehkä noin 30-40-vuotias nainen käveli paljain jaloin. Hieman yllätyin, mutta mikäs siinä toisaalta.

Se oli paljasjalkainen stadilainen.

Vierailija
105/288 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaloille ja kävelytyylille tekee hyvää mennä ilman kenkiä. Kunhan pohja vain on tarpeeksi pehmeä. Eli ei asvalttia, betonia..

Osa selkävaivoistakin johtuu kenkien käytöstä.

Vierailija
106/288 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ba-dum-tss

Vierailija
107/288 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää punkkitarkastus varpaiden väleihin.

Miksi tälle alapeukku. Olen lukenut, että varpaiden välit ovat punkkien mielipaikkoja, jos sinne vaan pääsevät. ne tykkäävät taipeista.

No tykkäähän punkit taipeista. Muttei mitään varvasvälitarkistusta tarvita, tuleehan ne jalat pestyä joka tapauksessa monta kertaa päivässä paljasjalkakausina. Mun mielestä jalkojen pesuun kuuluu varvasvälienkin läpikäynti ihan omin sormin...

Vierailija
108/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen aina kun mahdollista!!!!! Se on kivaa

Vierailija
109/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenisen vuotta sitten asukaspuistossa otin pienemmiltä kengät pois, isommat otti itse. Ei kestänyt kuin hetken, kun työntekijä tuli sanomaan, että ilman kenkiä ei saa olla. En ensin uskonut, että oli tosissaan, mutta niin vaan oli. Tapahtui Espoossa.

Lasinsirutpuistossa kun nuoriso jännää siellä illat ja pienimpiä ei saa kerättyä pois

Vierailija
110/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljen paljain jaloin aina kun almanakka näyttää kesäaikaa. Laitan kengät jalkaan vain kun on pakko (töissä, autoa ajaessa, ravintolassa, kauppareissulla yms.). Neljän viikon  kesäloma menee helposti kombinaatiolla paljaat varpaat + tarvittaessa varvastossut. 

Ulkoilen satunnaisesti avojaloin myös talvella, ihan vaan että kosketus maahan säilyy. 

Vierailija
111/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut paljain jaloin 70-luvulla. Meillä ei ollut mökkiä eikä ketään sukulaista. Asuin lapsuuden kaupungissa. 17v. poika ei ole koskaan ollut paljain jaloin ulkona. Olen asunut koko ikäni kaupungissa. 

Vierailija
112/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin yhtenä kesänä naapureiden kanssa päiväkodin pihalla, kun päiväkoti oli kiinni. Piha oli siisti, eikä mitään roskia tai lasin siruja ollut ainakaan näkyvillä. Lapset olisi halunneet riisua kengät jalasta, mutta naapurin äiti kielsi ehdottomasti. Se tuntui olevan hänelle hyvin tärkeä asia. En tiedä miksi. Minä olisin antanut omien lapsieni juoksennella paljain jaloin, mutta en sitten antanut, kun on tylsää jos toisilla on eri säännöt.

Vierailija
113/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuljen paljain jaloin aina kun almanakka näyttää kesäaikaa. Laitan kengät jalkaan vain kun on pakko (töissä, autoa ajaessa, ravintolassa, kauppareissulla yms.). Neljän viikon  kesäloma menee helposti kombinaatiolla paljaat varpaat + tarvittaessa varvastossut. 

Ulkoilen satunnaisesti avojaloin myös talvella, ihan vaan että kosketus maahan säilyy. 

Autoa voi ajaa hyvin ilman kenkiä. Tuntuma polkimiin on parempi, kun jalkojen ja polkimien välissä ei ole ylimääräistä kerrosta. Jotkut kengät voivat olla vaarallisia ajettaessa, kuten sellaiset sandaalit jotka voivat irrota jalasta ja sotkeutua polkimien väliin, tai korkokengät.

Myöskään kauppareissulla ei tarvita kenkiä.

En ole käynyt hienompaa pukeutumista edellyttävissä ravintoloissa viime aikoina, mutta tavalliset lounaalla käynnit tai pikaruokaravintolassa poikkeamiset ovat sujuneet hyvin ilman kenkiä, tai satunnaiset poikkeamiset jossain pubi/terassi-tyyppisessä paikassa.

Vierailija
114/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Turun ydinkeskustassa näkee joskus teinejä paljain jaloin. Voi miten kivaa siellä lasinsirujen keskellä kävellä !

Vierailija
115/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipihalla ja mökillä paljain varpain aina kun mahdollista. Jos lähden pihasta pois, niin laitan kengät lasisirujen ym. varalta, joilla tuolla tiet ja valitettavasti metsäpolutkin on usein höystetty. Kauppojen lattioilla kanssa niin epämäärästä likaa ja muuta, ettei houkuta ilman kenkiä mennä.

Kotona sisällä olen kesäisin paljain jaloin, mutta kylässä se ei tunnu sopivalta. Jos kyläön mennessä on sandaalit, niin huolehdin aina, että on sukat mukana. Tosin mua ei kyllä haittaa jos vieraat on meillä paljain jaloin.

Vierailija
116/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon paljain jaloin aina kesällä vapaa-ajalla. se on rentouttavaa

Vierailija
117/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ollut paljain jaloin 70-luvulla. Meillä ei ollut mökkiä eikä ketään sukulaista. Asuin lapsuuden kaupungissa. 17v. poika ei ole koskaan ollut paljain jaloin ulkona. Olen asunut koko ikäni kaupungissa. 

Mitä väärää tässä oli kun piti laittaa alapeukkua?

Vierailija
118/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsen ei annettu lapsuutensa aikana kokea kertaakaan, millaista on olla ulkona ilman kenkiä.

Vierailija
119/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsen ei annettu lapsuutensa aikana kokea kertaakaan, millaista on olla ulkona ilman kenkiä.

Kerrostalolähiössä ei voi olla paljain jaloin. En minäkään voinut olla eikä mua haittaa. Ei täällä ole ollut muidenkaan lapset.

Vierailija
120/288 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täälläpäin lapset tulee kouluunkin paljasjaloin <3