Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käveleekö kukaan enää paljain jaloin ulkona? Muistan kun pienempänä 80-luvulla aika moni lapsista ja aikuisista

Vierailija
14.05.2018 |

Kävelivät ilman kenkiä. Eikö edes lapsetkaan enää mökillä tai missään kävele paljain jaloin kesällä?

Kommentit (288)

Vierailija
61/288 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kodissa ja mökillä kävelen. Kotona en uskalla, kun joka paikassa on lasia ja välillä löytyy neulojakin.[/quot

Siis sun kotoa löytyy lasia ja neuloja!? 😱😂

Vierailija
62/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt kävellä paljain jaloin muualla kuin sisätiloissa. Ulkona kaikki hiekka, kivet ym tuntuu inhottavilta ja tulee tarve kastella jalat, kun ne ovat pölystä kuivat. Sama juttu käsien kanssa, en tykkää koskea esim. hiekkaan ellei pääse heti pesemään käsiä.

5v tyttäreni ei myöskään tykkää kävellä paljain jaloin, ottaa mieluummin aina kengät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä joitain vuosia sitten kävelin paljain jaloin nurmikoilla mutta nyt kun on joka puolella niitä v*tun punkkeja niin enää en uskalla. :(

Vierailija
64/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkiriski on ihan yhtä suuri sandaaleissa, ne punkit kun pudottautuu esim. ruohonkorren päästä, ei ne jalkapohjaan tartu.

Vierailija
65/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein uskalla enää muualla kuin hoidetuilla hiekkarannoilla "muailmalla". Kaikki paikat tuntuvat olevan täynnä lasi-, metalli- ja muoviroskaa. Kova muovikin menee jalkapohjasta läpi.

Vierailija
66/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni jättäisin kengät kesäksi narikkaan, mutta psoria muistuttava ppp repii monesti jalkapohjat ja kämmenet verille. Aina kun vaan on mahdollista yritän aurinkokylvettää jalkoja, mutta kävely ja vaeltelu ilman minkäänlaisia jalkineita on mahdotonta. Lapsena mulla ei edes ollut varsinaisia kesäkenkiä kun kuljin kaikkialle paljain jaloin. Kieltämättä nyt alkaa olla jo ikävä pikkukivienkin nipistelyä päkiöissä.

Vierailija
67/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kävellyt kesät ilman kenkiä viimeiset 10 vuotta. Ravintolaan laitan kengät, muuten aina ilman, niin kaupungissa kuin maallakin. Kyllähän ihmiset tuijottavat, mutta en välitä. Tänä aikana olen yhden kerran astunut lasinsiruun. Pitää vain katsoa mihin astuu :)

N 36v.

Vierailija
68/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla käveltiin pari kertaa lipeälätäköissä paljain jaloin, kunnes sanottiin että se voi syövyttää jalkoja. Onneksi ei käynyt pahemmin. Lipeää levitettiin ettei tie pölyä, jos ei ollut vielä asfalttia tietyillä osuuksilla. Tuskin paljain jaloin kannattaa kävellä kadulla, mieluummin omalla pihalla jos omistaa tontin ja jos ei ole mitään terävää maassa. Nykyään ei tiedä mitä kaduilta löytyy

Vierailija
69/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää alapeukutus on, jos joku ei tykkää kävellä avojaloin? Onko se nyt joku hyve ja tavoite tallustella paljain varpain? :O kaupungin likaisilla kaduilla

Vierailija
70/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljain jaloin käveleminen on yksi maailman luonnollisimmista asioista. Kengissä varpaat kääntyvät suppuun eivätkä lihakset ja jänteet pääse toimimaan normaalisti, kun kenkä tukee liikaa. (Paitsi jos käyttää minimalistikenkiä.) Paljain jaloin juokseminen on terveellisempää kuin lenkkareilla, koska jalka toimii luonnollisesti jousen tavoin ja tärähdykset ovat riittävän pehmeitä. Jalkapohjan iho välittää informaation maastosta ja muu osa kropasta mukautuu siihen. Polviin ei satu. Lenkkari sen sijaan estää kontaktin maastoon eikä kroppa saa informaatiota. Niinpä jalat tärähtelevät ja pahimmillaan koko paino iskeytyy polviniveliin, jos juoksija vielä suoristaa jalkaa joka askeleella. Paljain jaloin juostaan lyhyttä askelta, joka loppuu aina kropan alapuolelle ja ensiksi maahan osuu päkiä tai koko jalkapohja, ei siis kantapää, kuten kengillä helposti käy. Kropalle on paras kävellä ja juosta paljain jaloin ja jos on käytettävä kenkiä, niin sitten mahdollisimman ohut ja litteä pohja ja leveä tila varpaille, että jalan asento pysyy luonnollisena ja jalkapohjan lihakset voivat toimia vapaasti. Auttaa vaivaisenluihin, plantaarifaskiittiin yms. Ehkäisee myös näiden ongelmien syntymisen. Sitäpaitsi kadut ovat yllättävän puhtaita, hyvin on pysyny jalat ehjinä.

Vierailija
71/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena kirmasin aina alkukesän pihalla ilman kenkiä, mutta se päättyi joka vuosi siihen, kun astuin ampiaisen päälle, joka pisti. Aikuisena en ole ampiaisten pelon takia uskaltanut muualla kuin terassilla ja laatoituksilla. Nurmikko kyllä tuntuu ihanalta varpaissa.

Vierailija
72/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä muita satu jalkapohjiin? Ehkä mulla on harvinaisen heikko iho/pehmeät jalkapohjat, mutta pienikin kivi aiheuttaa itselle paljon tuskaa. Lisäksi mulla on lättäjalat, ei ole sitä kaarta mitä normaalisti ihmisillä on.

Iho tottuu tosi nopeesti. Se paksuuntuu kun päättäväisesti vain kävelet paljain jaloin. Ensin nurtsilla ja pehmeällä hiekalla ja asvaltilla ja sitten soralla. Juuri tuon lättänyyden takia sinun olisi hyvä kävellä kengittä. Jalkaholvisi on laskeutunut ja saatat saada vaivaisenluut, ellei ole jo.

Vierailija
73/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä nähty. Elämäntapaboheemeja jaloissa kaikennäköisiä iljettäviä sieniä. Läpsyttelevät menemään likaisin jaloin. Minun asuntooni ei pääse kukaan ulkona paljain jaloin kävellyt likaamaan pestyjä lattioita.

Vierailija
74/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen puistossa lasten leikkipaikalla. On siistiä aluetta, kun on arkena työntekijöitä ja tähän mennessä ei lasinsiruja. Tosin jos olen kotosalla lasinsiruun astunut niin pienet sirut saan puristamalla pois jalkapohjasta. Kivillä on kiva kävellä, hieman kipristää. Lapsetkin kävelevät avojaloin puistossa, asumme Helsingissä.

Vierailija
75/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen puistossa lasten leikkipaikalla. On siistiä aluetta, kun on arkena työntekijöitä ja tähän mennessä ei lasinsiruja. Tosin jos olen kotosalla lasinsiruun astunut niin pienet sirut saan puristamalla pois jalkapohjasta. Kivillä on kiva kävellä, hieman kipristää. Lapsetkin kävelevät avojaloin puistossa, asumme Helsingissä.

Vierailija
76/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä kävelen ilman kenkiä, missä koen sen olevan turvallist. Eli lähi leikkikentällä ja nurmikolla. Äidin pihamaalla ja rannalla. Muualla ei viitsi, kun ei ikinä tiedä mikä koiran kakka, lasinsiru tai muu inha ylläri nurmikossa piilee.

Itse en edes koe lähi leikkikenttää kovin turvallisena saati rantaa, aina joku kakka/lasinsiru/limaklimppi vaara. Siksi en kävele paljain jaloin. Lisäksi koen että en halua näyttää alastomia jalkojani kellekään.

Vierailija
77/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena 80-luvulla olin lähes aina paljasjaloin, kerrostalon pihassa ja pyörälläkin ajelin kengittä.

Nykyään ei enää uskalla, kun tietää riskit ( punkit, ampiaiset, lasinsirut, ruiskut).

Vierailija
78/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen näin ratikan ikkunasta, kun joku mies nukkui Hesarilla sukkasillaan.

Mitä ihmeellistä tässä? Eikö ihminen saa enään nukkuakaan ilman että tuijotetaan!

Vierailija
79/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HippieOrNot kirjoitti:

Ei ne nyt tule ihan puristamalla pois. Mulla putosi lasi köittiön lattialle ja vaikka imuroin sirpaleet jotenkin pari jäi lattialle. Kiva kaivella jalkapohjasta neulalla ja pinseteillä lasinrisua joka on niin pieni että tuskin näkee. En kävelisi julkisilla paikoilla koskaan paljain jakoin enkä muuallakaan missä ei tiedä onko maasto turvallista.

Vierailija
80/288 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maalla 2000-luvun vaihteen tienoilta kymmenisen vuotta eteenpäin ainakin me lapset/nuoret tassuteltiin kesät kengittä. Muutin kaupunkiin 18-vuotiaana ja eka kesä uusien kaupunkilaiskavereiden kanssa - kyllä kummastelivat että miten pystyn kävelemään kerrostalon sorapihalla paljain jaloin tai miksi edes teen niin. 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän