Käveleekö kukaan enää paljain jaloin ulkona? Muistan kun pienempänä 80-luvulla aika moni lapsista ja aikuisista
Kävelivät ilman kenkiä. Eikö edes lapsetkaan enää mökillä tai missään kävele paljain jaloin kesällä?
Kommentit (288)
Jonkin verran olin mutta minulla oli herkät jalkapohjat ja pihassa oli sepeliä ja käärmeitäkin näkyi usein, niin mieluummin kengät jalassa.
Mä kävelen niin paljon kuin vain on mahdollista paljain jaloin. Asvaltilla, nurtsilla, rannalla hiekalla, kallioilla, poluilla. Onhan se joistakin outoa, kun kävelen juna-asemalta kotiin kaksi kilsaa ilman kenkiä, jalat tykkää ja mä pesen jalkani heti kotiin tultuani.
Kyllä wt-mammat edelleenkin vaeltavat umpihumalassa paljainjaloin tietyillä wt-alueilla.
Koiranpaska muljahtaa varpaiden välistä, lasinsiruja on myös ja ihmiset räkii mihin sattuu. Sitten mennään kylään ja ei tehdä mitään niille (varsinkaan lasten) jaloille! Kyllä on yököttävää!
No hyi, en ikinä. Ties mikä punkki jalkaan tarttuu :x niitä ei ollut juuri yhtään kun olin lapsi joten silloin joo olin avojaloin.
Lapsuuden kodissa ja mökillä kävelen. Kotona en uskalla, kun joka paikassa on lasia ja välillä löytyy neulojakin.
Kuljen avojaloin ja olen erikoisuus täällä Helsingissä viisikymppisenä naisena.
Joku harmitteli pikkukiviä ym. Niihin tottuu parissa päivässä aina talven jälkeen. En ole päihdeongelmainen tai muutenkaan syrjäytynyt. Ihan tavallinen työssäkäyvä nainen.
Eli häpeä pois tästä asiasta. On tutkitusti terveellistä kävellä/juosta paljain jaloin. Ehkäisee kaikkia kehon kipuja ja on todettu psyykkisestikin hyväksi.
Lasinsirut ovat harvinaisia, ne voi väistää. Ja jalkapohjat kovettuvatkin sen verran, että minua ole haitannut päältäkään mennä.
Ihmiset katsovat pitkään, mutta saahan sitä katsoa. Mitä se haittaa?
En ole tullutkaan ajatelleeksi mitään punkkinäkökulmaa. Ei kyllä koskaa ole punkki tarttunut. Eivät ne liikkuvaan ihoon kai juuri tartu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden kodissa ja mökillä kävelen. Kotona en uskalla, kun joka paikassa on lasia ja välillä löytyy neulojakin.
Missä paikassa on lasia?
Lasi on mennyttä maailmaa tölkkien ja muovipullojen vallatessa alan. Jos on neuloja, niin harvoin ne keskellä jotain ulkoilutietä ovat.
Vaikka olisivatkin, niin lappeellaan ne ovat. Pystyssä pitäisi olla iskeäkseen jalkaan. Yleistä elämänpelkoa nämä lasi- ja neulajutut. Mitä tahansa voi rajoittaa itseltää ja lapsiltaan tällä.
Asun Helsingin keskustassa, että mielelläni en. Rannalla ja joskus siistillä nurtsilla otan kengät pois.
Vanhemmat asuu maalla, siellä yleensä kävelen paljain jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä paikassa on lasia?
Lasi on mennyttä maailmaa tölkkien ja muovipullojen vallatessa alan. Jos on neuloja, niin harvoin ne keskellä jotain ulkoilutietä ovat.
Vaikka olisivatkin, niin lappeellaan ne ovat. Pystyssä pitäisi olla iskeäkseen jalkaan. Yleistä elämänpelkoa nämä lasi- ja neulajutut. Mitä tahansa voi rajoittaa itseltää ja lapsiltaan tällä.
Viinaa ja viiniä edelleen myydään lasipulloissa. Samoin olut yhtä suosittua lasipulloista nautittuna kuin tölkeistä.
Eikö teitä muita satu jalkapohjiin? Ehkä mulla on harvinaisen heikko iho/pehmeät jalkapohjat, mutta pienikin kivi aiheuttaa itselle paljon tuskaa. Lisäksi mulla on lättäjalat, ei ole sitä kaarta mitä normaalisti ihmisillä on.
Vierailija kirjoitti:
No hyi, en ikinä. Ties mikä punkki jalkaan tarttuu :x niitä ei ollut juuri yhtään kun olin lapsi joten silloin joo olin avojaloin.
**ttua alapeukutatte? Borrelioosi on vakava uhka. En edes hengaile nurmikolla nykyään, leikkaan sen lyhyeksi joo, mutta muuten en mene ollenkaan. Ellei keksitä nurmikolle levitettävää punkkimyrkkyä.
Kymmenisen vuotta sitten asukaspuistossa otin pienemmiltä kengät pois, isommat otti itse. Ei kestänyt kuin hetken, kun työntekijä tuli sanomaan, että ilman kenkiä ei saa olla. En ensin uskonut, että oli tosissaan, mutta niin vaan oli. Tapahtui Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä muita satu jalkapohjiin? Ehkä mulla on harvinaisen heikko iho/pehmeät jalkapohjat, mutta pienikin kivi aiheuttaa itselle paljon tuskaa. Lisäksi mulla on lättäjalat, ei ole sitä kaarta mitä normaalisti ihmisillä on.
Jalkapohjan heikko ja arka iho on vain seurausta jatkuvasta kenkien käytöstä. Kun jalkapohjia ei harjoiteta, ne eivät kehity kestäviksi. Silti voi aloittaa paljain jaloin liikkumisen, mutta se pitää tehdä alkuun varovaisesti, eikä liian paljon kerrallaan. Kun jalkapohjat vähitellen vahvistuu, voi lisätä liikkumismääriä ja valita haasteellisempia paikkoja sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.
Lättäjalkaisuus johtuu usein siitä, että jalkojen nivelsiteet ja lihakset ovat löystyneet. Silloin paljain jaloin liikkumisella saattaa olla korjaavaa vaikutusta asiaan, kun jalkaterät vahvistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen aina kun mahdollista. Miehen lapset 4- ja 6-vuotiaat eivät kävele, koska "niin ei saa tehdä". Veikkaan et äitinsä pöpökammoisena on kieltänyt moisen hurjastelun. Koitan sitten meidän viikoilla näyttää esimerkkiä. Surullista kyllä :/
Surullisempaa, että noin pienet lapset ja vanhemmat jo eronneet ja pahinta, että sinällään on jo uusi!
Pikku juttu tuo paljasjalkaisuus tuon rinnalla.
Tehkää punkkitarkastus varpaiden väleihin.
Työskentelen päiväkodissa, nyt lämpimpinä päivinä olemme ottaneet pihassa lapsilta kengät pois, kun on vesileikkejäkin ym. Jotkut vanhemmat kyllä kauhistelevat asiaa...
Asun Helsingissä ja kävelen avojaloin aina, kun se on mahdollista. Jos meinaan olla pitkään liikenteessä, otan laukkuun sandaalit mukaan varmuuden varalta. Ihmiset tollottaa, mutta siinäpähän tollaavat. Tiedän, että ainakin osa wiccoista kävelee täällä kesäisin paljain jaloin. Itse vaan pidän eri tekstuureista jalan alla! Jalat pesen heti ovesta kotiin päästyäni ja katson liikenteessä ollessani koko ajan minne olen astumassa (teen sitä myös kengät jalassa, heikot nilkat ja pienestäkin rävähtää!)
Minut on kerran pikkukaupungissa pysäyttänyt pahastunut vanhempi täti ja kysynyt, että olenko menossa miehiin, kun minulla ei ole kenkiä? En tietenkään teininä tajunnut tuota, mutta ymmärsin myöhemmin, että rouva piti minua "Kevytkenkäisenä" naisena. Ilmeisesti prostituoidut ovat kulkeneet Suomessa paljain jaloin aikoinaan. Mahtaakohan kellään olla tästä tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Tehkää punkkitarkastus varpaiden väleihin.
Miksi tälle alapeukku. Olen lukenut, että varpaiden välit ovat punkkien mielipaikkoja, jos sinne vaan pääsevät. ne tykkäävät taipeista.
Laitoin 1-vuotiaan just nurmikolle paljain jaloin. Oli aika ihmeissään. Vanhempansa ei oo varmaan kertaakaan laittaneet.
Mummi