Kuinka monella perheellisellä on oikeasti varaa käydä joka vuosi ulkomailla?
Jos asuu halvalla, ei autoa, tinkii monesta jne niin varmasti ehkä on.
Tätä palstaa lukiessa ihmettelen suuresti, kun ulkomailla käyntiä ja Lapin reissuja pidetään ihan kaikkien saatavilla olevina hupeina ja oletetaan, että kyllä nyt pienituloinenkin kerran vuodessa matkustaa.
Yleisesti ottaen kuinka monella perheellä todellisuudessa on varaa lähteä joka vuosi ulkomaille?
Monessa perheessä on 1-2 autoa. Autojen vakuutukset, huollot, verot, polttoaineet, mahdolliset uudet renkaat jne tulevat jo kalliiksi.
Päälle asuntolaina, verot, vakuutukset, jätemaksut, vesi, sähkö, ihmisten vakuutukset, netti, puhelimet jne jne. Sitten ruoka, terveydenhuollon menot, harrastukset, hygienia, vaatteet jne. Keskituloinen saa ehkä säästöön rahaa, mutta säästöjä syö joulu ja muut juhlapyhät, synttärit, vaatehankinnat, ehkäpä pitää uusia kodinkoneita jne. Jos joskus aikoo viedä lapsia hoplopiin, leffaan jne.
Ei sitä oikeasti jää rahaa käydä joka vuosi ulkomailla tai jossain Rukalla. Tulojen pitää olla kyllä jo ylempää keskituloa siinä tapauksessa. Vähintään.
Jos kaikesta tinkii ja säästää, niin ehkä sitä rahaa jää reissuun, mutta jos elintason pitää ns normaalina perus hyvänä, niin en jaksa uskoa, että kaikilla jää rahaa matkoihin.
Kommentit (350)
Kun irtisanotaan niin ansiosidonnaista joutuu odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra -, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Joo, me osataan googlata ihan itsekin. Ei tarvitse toistella itsestäänselvyyksiä.
Miksi sitten niin moenen asunto menee ulosottovirastolle myyntiin?
Koska on olemassa sinunlaisiasi idi ootteja, jotka eivät ymmärrä edes perusasioita taloudenhallinnasta. Saati, että osaisivat lukea.
Itse olet idiootti.
Sulla on asuntovelkaa ja kulutusluottoa ja kohta tulee potkulaki.
Onneksi toi luottokortti voidaan sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta jos on pääomatuloja niin saat vähemmän.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua eikä sijoitusasuntoja.
Miksi toistelet asioita, jotka jokainen yli 15-vuotias tietää?
Ethän sä tiennyt edes paikallisesta sopimisesta, kun väitit, että se on ollut jo 30 vuotta voimassa.
Mitä höpiset? Puhuttiin työmarkkinatuesta. Se ei liity mitenkään paikalliseen sopimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun irtisanotaan niin ansiosidonnaista joutuu odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle.
Niin? Nytkö vasta tajusit tuonkin asian?
Jos sulla on hyvä rahatilanne niin miksi maksat creditillä kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra -, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Joo, me osataan googlata ihan itsekin. Ei tarvitse toistella itsestäänselvyyksiä.
Miksi sitten niin moenen asunto menee ulosottovirastolle myyntiin?
Koska on olemassa sinunlaisiasi idi ootteja, jotka eivät ymmärrä edes perusasioita taloudenhallinnasta. Saati, että osaisivat
Sori beibe, mutta minulla ei ole ikinä ollut senttiäkään minkäänlaista velkaa. En ole niin kuin sinä, joka ottaa velkaa eikä tajua, että se pitää maksaa joskus takaisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on hyvä rahatilanne niin miksi maksat creditillä kaupassa?
Vttuako se sulle kuuluu, millä kukakin maksaa? Pidä huoli vain niistä omista maksuistasi äläkä jätä niitä muiden osakkaiden maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mulla on aina ollut säästössä rahaa, että pärjää ton ajan.
Kato kun ne lomarahat pitää odottaa eikä ne viimeksikään kerinneet sen kuukauden palkka-ajoon, kun työ päättyi.
Ja ansiosidonnaista ei voi hakea ennenkuin työpaikka on maksanut kaikki rahat ja on toimittanut kassalle niistä laput.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä me kävimme neljän hengen perheen voimin ulkomailla ihan tarpeeksi usein. Se on katsos se kun jotkut tienaavat.
Meillä isä tienasi. Finanssipuolihan olikin aina kunnossa. Ikinä ei tarvinnut syödä huonosti tai kulkea samoissa vaatteissa pitkään.
Taidat puhua omasta lapsuudestasi? 80-90-luvulla tilanne oli ihan toinen kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato kun ne lomarahat pitää odottaa eikä ne viimeksikään kerinneet sen kuukauden palkka-ajoon, kun työ päättyi.
Ja ansiosidonnaista ei voi hakea ennenkuin työpaikka on maksanut kaikki rahat ja on toimittanut kassalle niistä laput.
No miksi sä sitten jankkaat itsestääselvyyksiä, jotka jokainen edes auttavasti kartalla oleva tietää ilman sinun jankutuksiasikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun on toimittanut kaikki laput niin käsittely kassassa kestää.
Osa on odottanut 3 kuukauttakin riippuen kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sä sitten jankkaat itsestääselvyyksiä, jotka jokainen edes auttavasti kartalla oleva tietää ilman sinun jankutuksiasikin?
Ei tiedä, ne soittelee kuule virastoihin, että millä maksavat laskut.
Olen ollut virastoissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on odottanut 3 kuukauttakin riippuen kassasta.
Hurjaa. Kerrotko vielä, miten tuo liittyy siihen, onko työsskäyvillä varaa matkustaa ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on odottanut 3 kuukau
No, ei näytä olevan rahaa matkustamiseen, kun ei ole edes säästöjä irtisanomista varten ja osa itkee lyhennysvapaata pankista matkan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Sinulaisesi jankkaaja ei ole töissä muualla kuin Porvoon trollitehtaalla. Pakko pilata kaikki ketjut aivottomalla jankkauksella, kun ei mitään oikeaa asiaa osaa kirjoittaa.
Eli jos matkustat niin älä sen jälkeen itse pankista lyhennysvapaata, sua pidetään ihan tyhmänä.
No, ei näytä olevan rahaa matkustamiseen, kun ei ole edes säästöjä irtisanomista varten ja osa itkee lyhennysvapaata pankista matkan jälkeen.
No mitä sitten? Senkö takia sinä vietät täällä joka päivä 7-23 jankuttamassa tuota samaa potkulakipaskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sä sitten jankkaat itsestääselvyyksiä, jotka jokainen edes auttavasti kartalla oleva ti
Olen ollut monessa paikassa töissä ja moni elää yli varojensa
Kun potkulaki tulee voimaan keväällä niin älkää sitten tehkö siitä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos matkustat niin älä sen jälkeen itse pankista lyhennysvapaata, sua pidetään ihan tyhmänä.
Niin, ihmisen elämähän ei ikinä muutu. Ikuisesti on sama tilanne. Jos on kerran elämässään matkustanut, siitä pitää ruoskia loppuelämän ajan.
Koska on olemassa sinunlaisiasi idi ootteja, jotka eivät ymmärrä edes perusasioita taloudenhallinnasta. Saati, että osaisivat lukea.