Kuinka monella perheellisellä on oikeasti varaa käydä joka vuosi ulkomailla?
Jos asuu halvalla, ei autoa, tinkii monesta jne niin varmasti ehkä on.
Tätä palstaa lukiessa ihmettelen suuresti, kun ulkomailla käyntiä ja Lapin reissuja pidetään ihan kaikkien saatavilla olevina hupeina ja oletetaan, että kyllä nyt pienituloinenkin kerran vuodessa matkustaa.
Yleisesti ottaen kuinka monella perheellä todellisuudessa on varaa lähteä joka vuosi ulkomaille?
Monessa perheessä on 1-2 autoa. Autojen vakuutukset, huollot, verot, polttoaineet, mahdolliset uudet renkaat jne tulevat jo kalliiksi.
Päälle asuntolaina, verot, vakuutukset, jätemaksut, vesi, sähkö, ihmisten vakuutukset, netti, puhelimet jne jne. Sitten ruoka, terveydenhuollon menot, harrastukset, hygienia, vaatteet jne. Keskituloinen saa ehkä säästöön rahaa, mutta säästöjä syö joulu ja muut juhlapyhät, synttärit, vaatehankinnat, ehkäpä pitää uusia kodinkoneita jne. Jos joskus aikoo viedä lapsia hoplopiin, leffaan jne.
Ei sitä oikeasti jää rahaa käydä joka vuosi ulkomailla tai jossain Rukalla. Tulojen pitää olla kyllä jo ylempää keskituloa siinä tapauksessa. Vähintään.
Jos kaikesta tinkii ja säästää, niin ehkä sitä rahaa jää reissuun, mutta jos elintason pitää ns normaalina perus hyvänä, niin en jaksa uskoa, että kaikilla jää rahaa matkoihin.
Kommentit (350)
lapsiperheet saavat niin paljon tukia, että helppohan siinä on matkustella. ei sinkulla ole varaa matkustella, kun pitää elää yhden ihmisen tuloilla ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monessa paikassa töissä ja nähnyt ihmisten raha juttuja.
Juujuu. Uskotaan. Minäkin olin aikoinani Kiinan keisari ja näin kaikenlaisia raha juttuja.
Minä en ole trolli.
Sinä olet ollut aina samassa työpaikassa töissä eikä sinulla ole sitä tietomäärää kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
lapsiperheet saavat niin paljon tukia, että helppohan siinä on matkustella. ei sinkulla ole varaa matkustella, kun pitää elää yhden ihmisen tuloilla ilman tukia.
Nimeä nämä tuet ja niiden summat. Otetaan esimerkiksi lapsiperhe, jossa on kaksi vanhempaa ja molemmat käyvät kokopäiväisesti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juujuu. Uskotaan. Minäkin olin aikoinani Kiinan keisari ja näin kaikenlaisia raha juttuja.
Oletko käyttänyt tulorekisteriä.
Sun on turhaa laittaa mitään vääriä tietoja tukihakemuksiin, kun sun tulot nähdään tulorekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole trolli.
Sinä olet ollut aina samassa työpaikassa töissä eikä sinulla ole sitä tietomäärää kuin minulla.
Kulta: Se, että sinulla on mielikuvitusmaailmassa tietoa anonyymien ihmisten rahatilanteista, ei tarkoita, että sinulla on oikeaa tietoa. Ne manian aiheuttamat harhat eivät ole totta.
Kun haet asumistukea niin muista laittaa bruttotulot eli verot mukana + lomarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun on turhaa laittaa mitään vääriä tietoja tukihakemuksiin, kun sun tulot nähdään tulorekisteristä.
Meillä Kiinassa ei ollut mitään tulorekisteriä, vaan keisarina minulla oli suora pääsy jokaisen asukkaan tilitietoihin. Minulla oli myös käyttöoikeus niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Kiinassa ei ollut mitään tulorekisteriä, vaan keisarina minulla oli suora pääsy jokaisen asukkaan tilitietoihin. Minulla oli myös käyttöoikeus niihin.
Eli olet pankissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kun haet asumistukea niin muista laittaa bruttotulot eli verot mukana + lomarahat.
Ei tuloja tarvitse mihinkään laittaa. Siellä ne tilillä pysyy ja Kela näkee ne tulorekisteristä. Tervetuloa vuoteen 2025!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuloja tarvitse mihinkään laittaa. Siellä ne tilillä pysyy ja Kela näkee ne tulorekisteristä. Tervetuloa vuoteen 2025!
Juu, asumistuki lasketaan bruttotuloista eli verot mukana.
Olen itsekin käyttänyt tulorekisteriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet pankissa töissä.
No tavallaan. Kiinan keisari on vähän niin kuin valtion pankki. Kätevä systeemi, koska on muutama miljardi pankkitilejä ihan vapaassa käytössä :)
No sehän on juurikin noin miten ap itsekin totesi. Elämä on valintoja! Ei meillä ole tarvetta asua hulppeasti tai omistaa autoa. Julkiset kulkee hyvin, kun pk-seudulla asutaan, ja asunto on ihan viihtyisä vaikka ei kalleimmasta päästä olekaan. Vaatteet hankitaan pääosin juuri matkoilta. Usein halvempaa, ja on kiva ostella jotain kun reissussa ollaan. Koska me halutaan lomailla etelän lämmössä pari kertaa vuodessa, niin säästetään mieluummin muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on joka puolella määräaikaisissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten sanoit, että tulot pitää laittaa jonnekin? Eihän niitä tarvitse, kun ne näkyvät tulorekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on juurikin noin miten ap itsekin totesi. Elämä on valintoja! Ei meillä ole tarvetta asua hulppeasti tai omistaa autoa. Julkiset kulkee hyvin, kun pk-seudulla asutaan, ja asunto on ihan viihtyisä vaikka ei kalleimmasta päästä olekaan. Vaatteet hankitaan pääosin juuri matkoilta. Usein halvempaa, ja on kiva ostella jotain kun reissussa ollaan. Koska me halutaan lomailla etelän lämmössä pari kertaa vuodessa, niin säästetään mieluummin muusta.
Me ostetaan vaatteet ja kodintavarat Temusta.
Suomesta ei osteta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten sanoit, että tulot pitää laittaa jonnekin? Eihän niitä tarvitse, kun ne näkyvät tulorekisteristä.
Kyllä tarvitsee, mutta kela tarkastaa ne tulorekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan vaatteet ja kodintavarat Temusta.
Suomesta ei osteta mitään.
Valehtelet. Kyllä te ostatte Suomesta aika paljonkin asioita. Ruokaa, sähköä, vettä, nettiyhteyden jne. Niitä kun ei temusta saa.
Jjjjkh kirjoitti:
Onko kaikilla joku lukivaikeus? Toiset näköjään tienaavat, mutta älykkyys nolla. Kukahan teidät on palkannut?
Jokainen ymmärtää, että hyvätuloinen voi varmasti matkustaa joka vuosi ja käydä vielä siellä Rukallakin. Tai vaikka perinnön saanut.
Aloittaja nyt selvästi viittasi pienituloisiin ja keskituloisiin. Ihmetteli, miten perus Matti ja Maija Meikäläisellä on kaiken normaalin hyvän elintason päälle varaa joka vuosi mennä ulkomaille.
Ensin pitää valita halpa maa ja sinne halvat lennot. Pakettimatkoja ei kannata tehdä koskaan, Halvoissa maissa on halvat hotellit ja halpa ruoka. Niin, eikä tietenkään voi olla montaa viikkoa, vaan vähän lyhyemmän aikaa. Moni myös yöpyy ystävien ja tuttujen luona, Siinä varsinkin säästää todella paljon. Niin ja tietysti pyrkii menemään kun ei ole korkean sesongin aika.Hotelleja saa ihan helposti jopa 20€ per yö per henkilö ja lentoja 100-150 euroa, jos ostaa kun on tarjouksia.
Kun potkulaki tulee voimaan niin ulosottoon menee paljon asuntoja.