Muistatko Victoria Holtin kirjat?
Löysin kirppikseltä muutaman, jotka ahmin nyt. Oli mun lempikirjailija nuoruusvuosina. Ihanaa historiallista romantiikkaa.
Kommentit (48)
Varjoja nummella oli suosikkini. Viimeisimmät ilmestyneet olivat heikompia, varmaan työryhmän tehtailemia ja Holtin nimeä käytettiin markkinoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ahmin Holtin kirjat teininä, niin kuin näköjään moni muukin. Oletteko kaikki vastaajat noin 50 -vuotiata, vai ovatko ko. kirjoja lukeneet nuoremmatkin?
Olen 32, löysin Holtin kirjat kirjastosta joskus ehkä 12 vuotiaana ja edelleen tulee aikoja jolloin ei halua mitään kovin raskasta luettavaa niin palaa mielellään kevyen historiallisen romantiikan pariin. Omia suosikkeja on Riikinkukkoviuhka, Mellynin Valtiatar ja Seitsemän Linnun Taika. Tuosta Paholaisrakastajasta on todella ristiriitaiset ajatukset, nuorempana tykkäsin siitä mutta vanhemmiten aloin kunnolla tiedostamaan miten kiero tarina oikeasti on...
Holtin kirjojen lisäksi rakastan myös Sara Hyltonin Missä olet, Silvia'a!
Muistan toki! Luin noita about 11-13 vuotiaana ja olivat tuossa ikävaiheessa suosikkejani. Mieleen ovat jääneet erityisesti Seitsemäs Neitsyt ja Kuningattaren Varjossa.
Nykyään luen edelleen paljon historiallisia romaaneja. Vaikka Holtin kirjat ovat viihteellistä hömppää, minussa ne herättivät kiinnostuksen genreen, vähän samoin kuin Kaari Utrion teokset.
Vierailija kirjoitti:
Ahmin Holtin kirjat teininä, niin kuin näköjään moni muukin. Oletteko kaikki vastaajat noin 50 -vuotiata, vai ovatko ko. kirjoja lukeneet nuoremmatkin?
En ole kuin nelikymppinen, mutta olen maalta kotoisin, kirjasto oli pieni ja sen kirjat vanhoja, jotn...
Minä tykkäsin myös Carola Salisburyn ja Georgette Heyerin kirjoista.
Muistan kirjailija, luin ne kaikki. Tosin en muista niiden juonista tai nimistä mitään. Ihanan romanttista hömppää tuli nuorena luettua.
Olen 40-vuotias ja maalta. Kirjastoauton valikoima ei ollut järin suuri, joten aikuisten hyllyille piti siirtyä suhteellisen pian. Ja minkä elämyksen mm. Holtin kirjat tarjosivatkaan!
Olen nyt yrittänyt pohtia päätäni puhki muistelemalla toista romanttisia ja historiallisia viihdekirjoja kirjoittaneen kirjailijan nimeä. Alkoikohan sukunimi B-kirjaimella? Muistaisiko joku?
Myös minä luin niitä teininä. Sain lahjaksi ja lainasin kirjastosta. Parasta niissä oli rakkaustarinoiden ohella jännitys siitä, mitä seuraavaksi tapahtuisi. Mistä sankaritar itsensä löytää ja tuleeko se olemaan kohtalokasta. Lisäksi menneiden asioiden, ihmisten kohtalo, kietoutui usein nykyisyyden kanssa, joka kiihotti mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias ja maalta. Kirjastoauton valikoima ei ollut järin suuri, joten aikuisten hyllyille piti siirtyä suhteellisen pian. Ja minkä elämyksen mm. Holtin kirjat tarjosivatkaan!
Olen nyt yrittänyt pohtia päätäni puhki muistelemalla toista romanttisia ja historiallisia viihdekirjoja kirjoittaneen kirjailijan nimeä. Alkoikohan sukunimi B-kirjaimella? Muistaisiko joku?
Holt kirjoitti myös nimellä Philippa Carr. Muita hyviä historiallisia kirjoja kirjoittavia on Barbara Michaels, Carola Salisbury, Dorothy Eden (joitakin hyviä, joitakin ei niin hyviä).
Vierailija kirjoitti:
Myös minä luin niitä teininä. Sain lahjaksi ja lainasin kirjastosta. Parasta niissä oli rakkaustarinoiden ohella jännitys siitä, mitä seuraavaksi tapahtuisi. Mistä sankaritar itsensä löytää ja tuleeko se olemaan kohtalokasta. Lisäksi menneiden asioiden, ihmisten kohtalo, kietoutui usein nykyisyyden kanssa, joka kiihotti mielikuvitusta.
Ja olen 45-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut ne varmaan kaikki ja ne on omalla, vanhanaikaisella tavallaan kyllä ihania!
Mutta täytyy nostaa esiin jo mainitun Paholaisrakastajan juoni, sinä, joka olit sitä lukemassa, älä lue enempää, jos et halua kuulla juonesta mitään!!
Siinähän tuo rikas, komea linnanherra ihan vaan tyynesti houkuttelee viattoman neidon johonkin mökkiin lukkojen taakse ja raiskaa tätä monta päivää!
Tietysti neito salaa nauttii tästä, vaikka tappeleekin vastaan. Sitten hänet päästetään pois ja hän synnyttää salaa lapsen tuolle miehelle. Ja uskokaa tai älkää, koko tarina päättyy romanttiseen yhteen päätymiseen! Vieläpä miehen ex-rakastajattaren suotuisalla avustuksella.
Vielä voi lisätä, että tarinan juonena on myös naisen pärjääminen itsenäisesti tienaamalla itse oman elatuksensa, mutta tämä kaikki naiselta tarinassa riistetään miehen toimesta, nainen alistetaan ei vain fyysisesti, vaan myös taloudellisesti miehen valtaan, mutta kaikesta tästä huolimatta nainen kokee vain kiitollisuutta ja rakkautta!
No niin, kirja on toki genrensä ja aikansa tuotos, mutta ei voi kuin hämmästellä miten paljon nykypäivän valossa täysin kieroutuneita asenteita ja juonenkäänteitä se sisältääkään!
Mielestäni muut Holtin kirjat eivät ihan noin räikeitä ole, vaikka toki pitävät nekin sisällään kyseenalaisia sukupuoliasenteita.
Tää tais olla Paholaisratsastaja-kirja.
Minä olen 35, ja teininä luin Holtia. Ja myöhemmin uudelleen joskus parikymppisenä.
Edelleen tykkään kevyestä kirjallisuudesta, saatan lukea runojakin, ja historia kiinnostaa ja sitä tutkin paljon, mutta silloin harvoin kun ehdin lukea romaanin niin haluan kevyttä viihdettä, kuten sophie kinsellan kirjat.
B:llä alkava kirjailija on tietysti Madeleine Brent.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut ne varmaan kaikki ja ne on omalla, vanhanaikaisella tavallaan kyllä ihania!
Mutta täytyy nostaa esiin jo mainitun Paholaisrakastajan juoni, sinä, joka olit sitä lukemassa, älä lue enempää, jos et halua kuulla juonesta mitään!!
Siinähän tuo rikas, komea linnanherra ihan vaan tyynesti houkuttelee viattoman neidon johonkin mökkiin lukkojen taakse ja raiskaa tätä monta päivää!
Tietysti neito salaa nauttii tästä, vaikka tappeleekin vastaan. Sitten hänet päästetään pois ja hän synnyttää salaa lapsen tuolle miehelle. Ja uskokaa tai älkää, koko tarina päättyy romanttiseen yhteen päätymiseen! Vieläpä miehen ex-rakastajattaren suotuisalla avustuksella.
Vielä voi lisätä, että tarinan juonena on myös naisen pärjääminen itsenäisesti tienaamalla itse oman elatuksensa, mutta tämä kaikki naiselta tarinassa riistetään miehen toimesta, nainen alistetaan ei vain fyysisesti, vaan myös taloudellisesti miehen valtaan, mutta kaikesta tästä huolimatta nainen kokee vain kiitollisuutta ja rakkautta!
No niin, kirja on toki genrensä ja aikansa tuotos, mutta ei voi kuin hämmästellä miten paljon nykypäivän valossa täysin kieroutuneita asenteita ja juonenkäänteitä se sisältääkään!
Mielestäni muut Holtin kirjat eivät ihan noin räikeitä ole, vaikka toki pitävät nekin sisällään kyseenalaisia sukupuoliasenteita.
On Paholaisrakastaja, mulla on se hyllyssä. Paholaisratsastajassakin oli ehkä samantyyppinen juoni, sijoittui myös Ranskaan. En muista sen juonta niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On Paholaisrakastaja, mulla on se hyllyssä. Paholaisratsastajassakin oli ehkä samantyyppinen juoni, sijoittui myös Ranskaan. En muista sen juonta niin hyvin.
Ei ole Paholaisrakastaja, siinä on eri juoni. Kertoo taidemaalaritytöstä, joka maalaa paronin kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
B:llä alkava kirjailija on tietysti Madeleine Brent.
Tykkään Holtin ohella juuri eniten Brentin kirjoista, jopa enemmän.
Siksipä hämmästykseni olikin suuri, kun selvisi, että kirjailija onkin mies! Madeleine Brent keksittiin kai, jotta kirjat vetoaisivat kohdeyleisöönsä paremmin.
Muistan jo nuorena kiinnittäneeni huomiota astetta "teknillisempiin" kuvauksiin joissakin kirjan kohdissa ja ehkä se selittyi tällä😀
Muuten kirjat olivat ihanan romanttisia, ehkä hitusen maanläheisempiä ja seksikkäämpiä kuin Holtin tuotokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Paholaisrakastaja, siinä on eri juoni. Kertoo taidemaalaritytöstä, joka maalaa paronin kuvaa.
Nimenomaan. Miniatyyrimaalari. Juurikin se. Ja paroni taisi olla miehen arvonimi. Paholaisrakastaja.
Onko Rebecka näitä kirjoja? Siitä on jännä vanha elokuva kun.
Entäs Sergeanne Colonin Angelikat?
Olen monet historian jutut oppinut niistä.