Ylen selvitys paljastaa: Laura Huhtasaaren gradussa rajusti luultua enemmän plagioitua tekstiä – professori: “Plagiointia ei voi mitenkään kiistää”
Svenska Yle paljastaa nyt, että Huhtasaaren gradu Kulttuuriset käytännöt monikulttuurisessa perusopetusryhmässä sisältää huomattavasti laajempaa ja systemaattisempaa plagiointia kuin Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa selvisi.
Noin 30 prosenttia Huhtasaaren koko gradusta on kopioitu yhdestä lähteestä, joka on Tiina Simpasen vuonna 2001 kirjoittama gradu Kohti monikulttuurista koulua.
Joissakin kohdissa Huhtasaari on kopioinut Simpaselta tekstiä kirjoitusvirheitä myöten, mikä viittaa siihen, että Huhtasaarella oli pääsy Simpasen gradun sähköisessä muodossa olevaan versioon.
Simpasen työtä ei ole listattu Huhtasaaren gradun lähdeluettelossa.
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Laura ei siis välitä lukea ja kirjoittaa itse. Jotenkin sopii luomisopin kannattajalle, että ei liiemmin välitä tietokirjoista tai tutkimuksista.
Meni just luotto suomalaiseen peruskouluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laura ei siis välitä lukea ja kirjoittaa itse. Jotenkin sopii luomisopin kannattajalle, että ei liiemmin välitä tietokirjoista tai tutkimuksista.
Mulla meni silloin, kun luin erään äidinkielenopettajan blogia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauran lapsetkin saa hyvän esimerkin miten elämässä pärjää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni silloin, kun luin erään äidinkielenopettajan blogia.
Linkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jyväskylän yliopisto näkee asian toisin? Outoa
En tiedä miten Jyy:n selvitys on tehty, mutta kaikkia graduarkistoja ei varmasti ole selvityksen tekoajassa ehditty kahlata läpi. Eiköhän tässä ole kohdennettuja vihjeitä tullut, ja niiden pohjalta tehty selvitys.
mutta Ylen toimittaja muiden töidensä ohella ehti kyllä tehdä riittävän selvityksen ;)
En ihmettelisi, jos siellä(kin) olisi melkoisen täsmällinen vihje ollut käytettävissä.
Kenellä Yleläisellä on läheiset suhteet persuihin?
Miksi pitäisi olla läheiset suhteet persuihin?
Joku on antanut luotettavaa hyvää tietoa ja pysyttelee nyt piilossa.
Mahdollinen vinkki ei välttämättä ole persulähtöinen. Ellei sitten elämä ole opiskeluajoista lähtien ollut pelkästään persuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hohhoijaa kuinkahan moni jäisi plagioinnista kiinni ennen sähköisiä opinnäytteitä ja plagionnintunnistusohjelmia. Vähän kaikki, ero on vaan se että ei olla poliitikkoja niin ei jouduta hampaisiin.
Minun gradua ei olla koskaan kysytty yhtään missään ja olisin perinjuurin hämmästynyt jos joku sitä pitäisi relevanttina yhtään mihinkään työssäni, kun en kerran ole tutkija enkä edes sillä alalla jolta gradu on.
Kyllähän se tietysti jotain epärehellisyyttä indikoi ja tyhmyyttä jos kirjoitusvirheetkin on mukana, mutta uskallan väittää että melko moni on tehnyt samaa ainakin pienemmässä mittakaavassa.
Onpa saatu taas ajojahti aikaan, muinaisesta asiasta jolla ei ole mitään merkitystä ja jolle asianomainen ei mahda enää yhtään mitään.
"Vähän kaikki... jäisi plagioinnista kiinni."
Jos sä olet ollut kyvytön tekemään oman gradusi ja sen lisäksi epärehellinen, älä oleta että muut ovat samanlaisia.
Kyllä normaalijärjellä varustettu ihminen saa gradun tehtyä, jos viitsii nähdä vähän vaivaa. Laiskat ja huijarit on sitten asia erikseen. Gradujen laatu on usein kehno, mutta ei niiden ole tarkoituskaan vastata tieteellisiltä ansioilta lisureita tai väitöskirjoja, joissa on tarkoitus tuottaa oikeasti uutta tutkimustietoa.
Hävettäisi väittää itseäni maisteriksi, jos gradu olisi tehty copy-pastena.Nyyh miksei kukaan ajattele laps.. tai siis muita gradun tekijöitä.
Pitänee tulkita vuodatuksesi siis siten että gradua tehdessäsi olit elämäsi huipulla ja sen jälkeen et ole saanut aikaan mitään merkittävää. Se on sinun ongelmasi.
Todellisessa työelämässä tutkinnolla ei ole juurikaan merkitystä, vielä vähemmän arvosanoilla. Mediassa ei edes ole mitään koulutusvaatimuksia ja siellähän on toimittajan työhön pätevöidytty mitä ihmeellisemmillä taustoilla.
Aika monessa hommassa tutkinnolla ja sen asianmukaisella suorittamisella on merkitystä. Ei toki kaikissa. Rehellisyys ja luotettavuus lienevät kuitenkin yleisesti tavoiteltavia arvoja ja toimintatapoja työelämässä ylipäätään.
No Suomen perustuslain mukaan "Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta" – jokainen voi miettiä onko Huhtasaari tehnyt lain mukaan kommentoidessaan graduaan.
Oletko nyt ihan vakavissasi? Meillä on eduskunnassa (jopa ministereinä) monenlaisista (jopa melko vakavista) rikoksista tuomittuja henkilöitä. Sinä voit toki ihan rauhassa miettiä jotain naurettavaa vanhaa gradua vaikka koko ensi yön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauran lapsetkin saa hyvän esimerkin miten elämässä pärjää...
Tulevat varmaan pärjäämään paljon paremmin kuin sinä koskaan.
Laura on liian fiksu nainen teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi heittää kivellä, koska itse olen myös plagioinut graduni. Löysin vähemmän tunnetun konferenssin julkaisun, jossa oli aivan loistava yhteenveto konferenssin esityksistä. Graduni on käytännössä se konferenssijulkaisun alkuteksti suomennettuna ja vähän lavennettuna + viittaukset siinä samassa pumaskassa olleisiin konferenssissa esitettyihin julkaisuihin sekä niissä viitattuihin julkaisuihin.
Tosi moni tekee tätä, koska tarkoitus on vain päästä äkkiä työelämään, pois opinnoista ja köyhyydestä. Eikä se taviksella ikinä vastaan tule, mutta julkisuudesta kannattaa kaltaisteni pysyä pois.
Täähän se just on. Suurin osa graduista tehdään koska on pakko jos haluaa valmistua. Niiden tieteellinen arvo on aika liki nollaa ja suurimpaan osaan ei viitata muualla kuin korkeintaan toisissa graduissa joissa niissäkin tarkoitus on lähinnä valmistua.
Gradu vastaa lähinnä harjoitustyötä jossa harjoitellaan tieteellistä kirjoittamista. Aina nekään ei mene putkeen.
Oikeesti ei voi pitää paikkaansa. Ainakaan minun yliopistolla ei ole tuollaista. Gradu on kyllä se viimeinen puristus mikä on tuskallista saada kasaan, mutta ei taatusti ole yleistä oikoa mutkia noin ala-arvoisesti. Meillä on erittäin tiukat tarkastukset niissä, joten tuskin moni uskaltaa ottaa riskiä kiinnijäämisestä. Sitäpaitsi, sehän on kunnia-asia tehdä moraalisesti oikein. Kyllä nyt hävettäis ja pelottais jos olisi kopsannu työnsä.
Mitä kaikkea sieltä Tampereen yliopiston graduhyllyistä löytyisikään, jos vaan löytyisi joku joka jaksaisi mennä sinne ja aloittaa lukemisen....Huvittavaa on, että juuri vasemmiston porukka on erityisen huolissaan Huhtasaaren gradun totuudenmukaisuudesta.
Totuutta etsimässä kirjoitti:
Mitä kaikkea sieltä Tampereen yliopiston graduhyllyistä löytyisikään, jos vaan löytyisi joku joka jaksaisi mennä sinne ja aloittaa lukemisen....Huvittavaa on, että juuri vasemmiston porukka on erityisen huolissaan Huhtasaaren gradun totuudenmukaisuudesta.
Kerro lisää :D
Persutko tämänkin kohun ovat käynnistäneet? Persujen kannatushan tyypillisesti lisääntyy kun media rupeaa ajojahtaamaan näinkin naurettavilla perusteilla.
Hauska nähdä ettei media opi virheistään, seuraavaa jytkyä odotellessa.
Minä en ainakaan syyllistynyt plagioimaan Karl Marxia, sain ainoastaan aiheen häneltä.
Totuutta etsimässä kirjoitti:
Hyvä tietää, että Tampere on myös loosereiden paikka ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jyväskylän yliopisto näkee asian toisin? Outoa
En tiedä miten Jyy:n selvitys on tehty, mutta kaikkia graduarkistoja ei varmasti ole selvityksen tekoajassa ehditty kahlata läpi. Eiköhän tässä ole kohdennettuja vihjeitä tullut, ja niiden pohjalta tehty selvitys.
mutta Ylen toimittaja muiden töidensä ohella ehti kyllä tehdä riittävän selvityksen ;)
En ihmettelisi, jos siellä(kin) olisi melkoisen täsmällinen vihje ollut käytettävissä.
Niin. Joku on vuotanut jutun uudestaan Ylelle. Kas, kun ei Hesarille. Tällä kertaa on paremmat tiedot.
Voi olla että persuissa alkaa puheenjohtajapeli tai valmistautuminen eduskuntavaaleihin. Laura on eka uhri.
No muistaakseni silloin kun asia tuli esiin ensimmäistä kertaa, Tiainen oli tilannut Lauran gradun ja esitteli Lauran tekemät plagioinnit blogissaan. Siis Tuomas Tiainen, Liberaalipuolueen puoluesihteeri.
http://tiaintu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249212-laura-huhtasaaren-gradu-…
Vielä jos nähtäisiin onko Niinistö tehnyt gradua ollenkaan... Kiinnostaa vähän enemmän istuvan presidentin graduepäselvyydet.
Vierailija kirjoitti:
Vielä jos nähtäisiin onko Niinistö tehnyt gradua ollenkaan... Kiinnostaa vähän enemmän istuvan presidentin graduepäselvyydet.
Miksi?
Persut, onkohan siinä puolueessa yhtään rehellistä ja lainkuuliaista ihmistä.
Eivät kovin suomalaisia ole arvoiltaan, suomalaiset on rehellistä' ja mukavaa kansaa.
Niiden pitäisi vaihtaa puolueensa nimi, pilaavat tavallisten suomalaisten maineen.
Mua ei ihmetytä tämäkään tieto yhtään, olen ihmetellyt miten huhtasaari ylipäätä on päässyt opettajaksi. No, nythän se tiedetään.
Miksi Laura ei osaa kantaa vastuutaan omista virheistään vaan selittelee, vähättelee ja syyttelee muita kokoajan? Taas vinkuu vaan kuinka kyseessä on ajojahti. Eikö sen vertaa suoraselkäisyyttä löydy, että edes jotenkin huomioisi sen, että hän on ihan itse vastuussa omasta gradustaan? Ärsyttävää pelkuruutta. Mä oon pitänyt Hakkaraista haittatekijänä puolueelle, mutta hän sentään myöntää tehneensä virheitä kun on niitä tehnyt!
Niin. Joku on vuotanut jutun uudestaan Ylelle. Kas, kun ei Hesarille. Tällä kertaa on paremmat tiedot.
Voi olla että persuissa alkaa puheenjohtajapeli tai valmistautuminen eduskuntavaaleihin. Laura on eka uhri.