Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulussa juostaan Cooperin testi?

Vierailija
07.05.2018 |

Niin, minkä ihmeen takia kaikki juoksevat? Eikö sitä voisi laittaa valinnaiseksi, koska monet painottavat ihan muita aineita opinnoissaan. Pitääkö siitäkin sitten saada se ilmoitus, että "kyllä, olet hyvin heikko tässäkin".

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten. Ei kaikki voi olla kaikessa hyviä. Eihän tuo cooperin testi ole yhtään sen kummempi asia kuin vaikka biologian koe, kummassakaan ei pärjää jos ei ole valmistautunut.

Liikunta on eri. Siinä ne taidot pitäisi olla ihmisessä syntymälahjana. Ei niitä voi opetella.

Mitä? Fyysistä kuntoa ei kukaan saa lahjaksi, se hankitaan aina harjoittelmalla. Toiset ovat vain lahjakkaampia kuin toiset.

En minä kyllä aina sitä ”lahjakkuudeksi” kutsuisi vaan ihan geneettisistä fyysisistä asioista kyse.

Esim. isoraaminen teini voi jo 15-vuotiaana nostaa penkistä 100kg ihan siksi että hänet on siunattu sellaisella fyysisellä rakenteella. Itselläni kesti 25-vuotiaana yli vuoden treenata että pääsin sille tasolle. Samaa voi sanoa juoksusta joidenkin kohdalla, ei siinä mitään lahjakkuutta/taitoa tarvita vaan joillakin on luonnostaan parempi hapenottokyky jo.

T. Nykyinen voimanostaja

Minä oon treenannut yli 10v enkä vieläkään ole saanut satasta penkistä, vaikka olen treeniin suht paljon panostanut. Lihaksia kyllä tullut, mutta niissä ei ole voimaa. En tajua missä vika

Vierailija
102/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me juostiin Cooper viime syksynä. Sain tulokseksi 2200m eli 9-. Ei ole kamalan huono, tiedetään, mutta se itse juokseminen oli ihan kamalaa. Puolet luokasta juoksee, toinen puoli merkitsee kierroksia ja opettaja huutelee aikoja. Oli ihan kamalan stressaavaa kuulla ne huudot "5 minuuttia jäljellä" samalla kun muut luokkalaiset ohittaa jo toista kertaa, ja luokkalaiset huutaa "hyvä Maija", muttei koskaan mun nimeä. Tuntui että oon niin huono ja laiska, että oisin voinu kuolla siihen kentälle.

13v tyttö

Eikötuon pitäisi nimenomaan motivoimaan harjoitteleman ettei se seuraavana vuotena olisi yhtä kamalaa.

Koulun tehtävä taas on opastaa järkevään harjoitteluun ja siihen ettei mistään tuloksista joudu kiusatuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa ei pitäisi verrata lukuaineisiin ja niiden oppimiseen ollenkaan. Lukuaineissa ei luokan muut oppilaat pääse sabotoimaan toisen suorituksia niin suoraan kuin liikuntatunnilla. Esim. pesäpalloa pelatessa minulle ei (kiusattuna oppilaana) koskaan syötetty kunnolla. Olin oikeasti ihan hyvä lyöjä, mutta koulussa en päässyt sitä koskaan näyttämään. Sählyä/koripalloa/lentopalloa pelatessa muiden oli tietysti myös kätevää huitoa minua mailalla tai törmäillä päin, ja väittää sitä "pelitilanteeksi", jos nyt opettaja olisi sattunut huomaamaan koko asiaa.

Numeroita opettaja jostain syystä sitten kuitenkin kuvitteli antavansa reilun periaatteen mukaisesti.

Lukuaineiden kokeissa kukaan muu ei päässyt minun suoritustani tärvelemään.

Vierailija
104/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koulun Cooperin testi oli mukava, eikä meillä ainakaan naureskeltu heikommin menestyville. En ollut mitenkään hirmu sporttinen mutta juoksussa sentään kuka tahansa pärjää pelkällä sitkydellä. 3000 metriä teki joskus tiukkaa mutta muistaakseni saavutin tuon rajapyykin joka vuosi.

Jos jotain haluaa kritisoida kouluajoilta, niin laulukoe oli sellainen. Täysin ei-musikaaliselle tuo oli piinaava tilanne ja tuskin kuulijatkaan siitä nauttivat, vaikka nauroivatkin kovasti.

Vierailija
105/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpä oli koulussa muutama vuosikymmen sitten jopa juoksukilpailuja. Niissäkin selvisi kenen kunto kestää juosta kovimpaan. Ilmeisesti tällainen oppilaiden arvostelu on nykykoulussa ankarasti kiellettyä.

Vierailija
106/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cooperin testin on tarkoitus kertoa millaisessa fyysisessä kunnossa kukin on. Huonokuntoista ei siis saisi sanoa huonokuntoiseksi eikä myöskään hyväkuntoista hyväkuntoiseksi.

Jos cooperissa tulee surkea tulos ja se ei vaikuta kivalta, niin tulosta voi parantaa harjoittelemalla.

Näin synnynnäisesti liian ahtaista keuhkoputkista kärsivänä (ei astma) voin kertoa, että fyysinen kuntoni voi olla oikein hyvä, vaikka röörini eivät pysty tuon tyyppisessä rasituksessa repimään tarpeeksi happea sisään. Valitettavasti tämäkin asia saatiin tutkittua loppuun vasta aikuisena ja tästä syystä kopsahtelin koulussa hapenpuutteesta kesken "hauskojen" kestävyysjuoksujen. Opettajien mukaan olisi vaan kannattanut juosta vähän enemmän, niin olisi hapenotto parantunut. No ei parantunut kun putket eivät mystisesti kasvaneet.

Vierailija
107/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyyhky sain seiskan liikunnasta vaikka vastustin kaikkeni. Onneksi sain fysiikasta ehdot samasta syystä, en vain ymmärrä fysiikan lakeja.

Vierailija
108/108 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu, tärkeä aihe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän