Miksi koulussa juostaan Cooperin testi?
Niin, minkä ihmeen takia kaikki juoksevat? Eikö sitä voisi laittaa valinnaiseksi, koska monet painottavat ihan muita aineita opinnoissaan. Pitääkö siitäkin sitten saada se ilmoitus, että "kyllä, olet hyvin heikko tässäkin".
Kommentit (108)
Cooper on helpoin ja halvin tapa mitata kunto. On niitä muitakin, mutta mikä tahansa kombinaatio maksaa enemmän. Miksi rasituskoe tehdään juosten? Ihan vaan kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihasin koulussa cooperia vaikka nykyisin harrastan liikuntaa todella paljon, kun olen löytänyt omat lajini.
Astmastani johtuen olin aina alakynnessä muihin verrattuna noissa kestävyyslajeissa, v”tutti se puolueellisuus ja ettei tuollaisia eroja otettu huomioon laisinkaan. Ja en ollut ylipainoinen ollenkaan, päinvastoin.
Intissäkin lenkkeilin ihan koko ajan väkisin ja silti lopputestissä ei mennyt kuin 2500, elämäni paras. Ketjupolttajatkin vetivät enemmän. Paskaa paketissa.
M36
Siinä mitataan vain sitä, kuinka pitkän matkan juoksee 12 minuutissa. On tietenkin selvää että astmaisen tai yksijalkaisen on vaikea pärjätä. Mutta kyseessä ei ole special olympics.
Ei siinä ihmisarvoa mitata. Vain juoksukestävyyttä.
Sanomasi on kylmän loogista aikuisen näkökulmasta, mutta ikävä kyllä vielä kasvavan lapsen tai teinin näkökulmasta se voi hyvinkin vaikuttaa siihen omanarvontuntoon koko elämän. Mutta tämän jo tiesitkin (toivottavasti).
Ja miten tämä nyt poikkeaa mistä tahansa harjoitustyön palautteesta, koulu koesta, arvosanasta, sisäänpääsy koesta, työhaastattelusta, palkka neuvottelusta, myynti työstä, treffeille kysyminen.
Ihan oikeasti, elämässä tulee onnistumisia ja epäonnistumia. Mitä aiemmin lapsi oppii sitä, ja oppii käsittelemään niitä, ja ottaa opikseen sitä parempaa. Urheilu suoritus ei ole mitä poikkeus tässä.
Onko se sitten hyvä asia, että teini-ikäinen tietää olevansa huono liikunnassa? Ja Cooperin testissä vielä erittäin huono?
Se on itse asiassa elämän kannalta oleellisempi tieto kuin että olet huono matematiikassa. Kunhan oppii ottamaan vastaan vastoinkäymisiä ja tekee jotain asian muuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin koulussa testattiin myös kuinka monta punnerrusta sai minuutissa, kuinka monta leuanvetoa, kuinka monta vatsaliikettä, ponnistusvoimaa ja notkeutta. En tiedä tehdäänkö näitä enää ja tehtiinkö niitä muissa kouluissa, vai oliko tämä opettajamme oma tapa opettaa.
Eri ihmiset pärjäsivät eri tavoin eri osa-alueilla.
Ja eri osa-alueesta tulee sitten se kokonaisuus
Joo. No minua nämä testit eivät mitenkään haitanneet enkä tuntenut hirveää huonommuutta koska 9 lk cooper oli 3000 leuanvetoja 24 punnerruksia n. 60. Cooperissa koin itseni keskiverroksi, mikä kai kuvastaa sitä että jostain syystä meihin oli sattumalta tullut todella kovakuntoista sakkia.
24 leukaa ysiluokalla?
Ok... :D
Katselin juuri koiraa ulkoiluttaessa kun nykynuoret vastustivat liikuntaa. Ensin juostiin porukalla jumppamaikan johtamana, yksi kilometri ja sitten piti juosta omaan tahtiin kolme kilometrin kierrosta. Korkeitaan viisi lasta juoksivat asiallisesti ja muut vaan vikuroivat laiskasti vastaan ja kieltäytyivät juoksemasta. Nuo viisi vaikuttivat virkeiltä ja loput todella aneemisilta. Syy aneemisuuteen näyttää olevan liikunnan puute. Testin tarkoitus on juosta eikä niinkään sijoittua, osa ei suostunut juoksemaa kuin kaksi kierrosta pitkin hampain ja osa käveli vain kaksi kierrosta. Voittaja ohitti jo toisella kierroksella suurimman osan ja tuli maaliin ennen kuin moni oli päässyt etenemään edes yhtä kierrosta. Ihmettelin kuinka huonossa kunnossa lapset ovat.
Jos on huono liikunassa olisi syytä tehdä asian eteen parannus, ihan oman hyvän olon vuoksi. On paljon mukavampaa pystyä toimimaan kuin valittaa laiskuuttaan.
Jos koulussa opetettaisiin sitä juoksua ja kestävyyttä niin silloin siihen olisi pohjaa, mutta kun vedetään futista, säbää, tennistä, uintia, sulkapalloa, luistelua…
Cooperin testi on sama asia kuin se että sulle opetetaan bilsaa ja maantietoa ja opettaja vaatii läpäisemään fysiikan kokeen niiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin koulussa testattiin myös kuinka monta punnerrusta sai minuutissa, kuinka monta leuanvetoa, kuinka monta vatsaliikettä, ponnistusvoimaa ja notkeutta. En tiedä tehdäänkö näitä enää ja tehtiinkö niitä muissa kouluissa, vai oliko tämä opettajamme oma tapa opettaa.
Eri ihmiset pärjäsivät eri tavoin eri osa-alueilla.
Ja eri osa-alueesta tulee sitten se kokonaisuus
Joo. No minua nämä testit eivät mitenkään haitanneet enkä tuntenut hirveää huonommuutta koska 9 lk cooper oli 3000 leuanvetoja 24 punnerruksia n. 60. Cooperissa koin itseni keskiverroksi, mikä kai kuvastaa sitä että jostain syystä meihin oli sattumalta tullut todella kovakuntoista sakkia.
24 leukaa ysiluokalla?
Ok... :D
Mikä ihme tuo on? Lihakset kehittyvät lujaa vauhtia koska testosteronin ja kasvuhormonin tuotanto alkaa olemaan suurimmillaan ja siinä iässä on luontaisesti hoikka ja rasvaprosentti alhainen, jos ei ole cokis, karkki ja sipsi dieetillä
Vierailija kirjoitti:
Testin tarkoitus on juosta eikä niinkään sijoittua, osa ei suostunut juoksemaa kuin kaksi kierrosta pitkin hampain ja osa käveli vain kaksi kierrosta.
Bullshit. Jos et sijoitu, et myöskään pysty saamaan täysiä pisteitä, mikä vaikuttaa liikunnanumeroosi.
Jos liikunnasta ei annettaisi arvosanaa, tuo muuttaisi jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa opetettaisiin sitä juoksua ja kestävyyttä niin silloin siihen olisi pohjaa, mutta kun vedetään futista, säbää, tennistä, uintia, sulkapalloa, luistelua…
Cooperin testi on sama asia kuin se että sulle opetetaan bilsaa ja maantietoa ja opettaja vaatii läpäisemään fysiikan kokeen niiden perusteella.
Vihdoin joku jonka analogia toimii. Thumbs up.
Cooper on ylivoimainen kuntomittari. Ja tarkka. Jos juoksee 2400m siinäkin on jo iso ero 2700m juoksevaan. Poikkeuksetta pullukan raja on 2500m. Voi joku mennä yli, joku alle... mutta hyvä raja se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minkä ihmeen takia kaikki juoksevat? Eikö sitä voisi laittaa valinnaiseksi, koska monet painottavat ihan muita aineita opinnoissaan. Pitääkö siitäkin sitten saada se ilmoitus, että "kyllä, olet hyvin heikko tässäkin".
Ei ne lapset valitse koulussa mitä opiskellaan. Siellä on muutama valinnainen ja loput on pakollisia. Tämä on yksi niistä samoin kuin ruotsi tai matikka.
Tässä kohtaa voisi tietysti kysyä, että miten tätä voi testata, kun tähän ei ole ollut harjoitusta koulun taholta. Eli sama asia kuin laulukoekin, jos sellainen vielä koulussa on. Ei ruotsinkaan kokeessa voi tentata jotain mitä ei ole opetettu. Saman pitäisi päteä tähän.
Tätä minäkin olen ihmetellyt nyt vanhemmiten. Lapsena mä vaan tunsin itseni huonoksi ja olinkin. Ja pahinta oli, että kaikki muutkin sitä pääsivät todistamaan, koenumerot sentään pystyy piilottamaan muilta, mutta liikunta- ja laulusuorituksia ei.
Vierailija kirjoitti:
Katselin juuri koiraa ulkoiluttaessa kun nykynuoret vastustivat liikuntaa. Ensin juostiin porukalla jumppamaikan johtamana, yksi kilometri ja sitten piti juosta omaan tahtiin kolme kilometrin kierrosta. Korkeitaan viisi lasta juoksivat asiallisesti ja muut vaan vikuroivat laiskasti vastaan ja kieltäytyivät juoksemasta. Nuo viisi vaikuttivat virkeiltä ja loput todella aneemisilta. Syy aneemisuuteen näyttää olevan liikunnan puute. Testin tarkoitus on juosta eikä niinkään sijoittua, osa ei suostunut juoksemaa kuin kaksi kierrosta pitkin hampain ja osa käveli vain kaksi kierrosta. Voittaja ohitti jo toisella kierroksella suurimman osan ja tuli maaliin ennen kuin moni oli päässyt etenemään edes yhtä kierrosta. Ihmettelin kuinka huonossa kunnossa lapset ovat.
Jos on huono liikunassa olisi syytä tehdä asian eteen parannus, ihan oman hyvän olon vuoksi. On paljon mukavampaa pystyä toimimaan kuin valittaa laiskuuttaan.
Tottahan sitä maanantai-aamuna väsyneenä jaksaa juosta monta kilometriä ja sitten mennä opiskelemaan englantia ja uskontoa ja maantiedon koe viimeisellä tunnilla. Tehkää perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testin tarkoitus on juosta eikä niinkään sijoittua, osa ei suostunut juoksemaa kuin kaksi kierrosta pitkin hampain ja osa käveli vain kaksi kierrosta.
Bullshit. Jos et sijoitu, et myöskään pysty saamaan täysiä pisteitä, mikä vaikuttaa liikunnanumeroosi.
Jos liikunnasta ei annettaisi arvosanaa, tuo muuttaisi jo paljon.
Bullshit tuolla pisteläpällä ei ole mitään oikeaa (koulu)merkitystä jollet sellaista itsellesi tee ja siten sen merkitys siltikin onkin vain pelkästään sinulle henkilökohtainen kuntomittari ei muille. Nimenomaan tarkoitus on oppia miksi kunto yksilön kannalta tärkeä, eikä vätystelemään aneemisena.
Taito- ja taideaineet mittaavat luontaisia kykyjä. Jos olet saanut sellaiset geenit, ettet näissä loista, niin se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kyllä kieltämättä jäi jonkinlainen trauma kouluajoilta kun juostiin cooper, ja olin muistaakseni hunoin tai toiseksi huonoin koko porukasta. Mulla oli tosi huono kunto, olin muutenkin arka ja en kovin hyvä liikunnassa (koska kukaan ei koskaan tsempannut mua). Hävetti hirveästi se cooper. Nyt aikuisena jotenkin olen löytänyt liikunnan ilon, harrastan montaa eri urheilulajia ja olen huomannut että olen sittenkin hyvä liikkumaan.
Sama minulla. En ollut testin huonoimpia, mutten parhaastakaan päästä - kamalat muistot siitä kokemuksesta silti on. Liikunnanope lyttäsi minua jatkuvasti ja aloin itsekin uskoa, että olen yksinkertaisesti vain surkea liikunnassa. Vasta mieheni on nyt myöhemmin saanut minutkin nauttimaan liikunnasta ja näyttänyt, että olenkin siinä oikeastaan ihan hyvä.
Mitään järkeä tuossa testissä en kyllä nähnyt silloin, enkä edelleenkään.
Kyllä 3000 on se raja, mikä pitäisi jokaisen juosta!
"Muiden vika kun en pidä liikunnasta, kostoksi itselleni, olen siis liikkumatta." No kaikki aivot eivät ilmeisesti vain saa happea riittävästi, kun kostavat itselleen harhansa muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihasin koulussa cooperia vaikka nykyisin harrastan liikuntaa todella paljon, kun olen löytänyt omat lajini.
Astmastani johtuen olin aina alakynnessä muihin verrattuna noissa kestävyyslajeissa, v”tutti se puolueellisuus ja ettei tuollaisia eroja otettu huomioon laisinkaan. Ja en ollut ylipainoinen ollenkaan, päinvastoin.
Intissäkin lenkkeilin ihan koko ajan väkisin ja silti lopputestissä ei mennyt kuin 2500, elämäni paras. Ketjupolttajatkin vetivät enemmän. Paskaa paketissa.
M36
Siinä mitataan vain sitä, kuinka pitkän matkan juoksee 12 minuutissa. On tietenkin selvää että astmaisen tai yksijalkaisen on vaikea pärjätä. Mutta kyseessä ei ole special olympics.
Ei siinä ihmisarvoa mitata. Vain juoksukestävyyttä.
Sanomasi on kylmän loogista aikuisen näkökulmasta, mutta ikävä kyllä vielä kasvavan lapsen tai teinin näkökulmasta se voi hyvinkin vaikuttaa siihen omanarvontuntoon koko elämän. Mutta tämän jo tiesitkin (toivottavasti).
Ja miten tämä nyt poikkeaa mistä tahansa harjoitustyön palautteesta, koulu koesta, arvosanasta, sisäänpääsy koesta, työhaastattelusta, palkka neuvottelusta, myynti työstä, treffeille kysyminen.
Ihan oikeasti, elämässä tulee onnistumisia ja epäonnistumia. Mitä aiemmin lapsi oppii sitä, ja oppii käsittelemään niitä, ja ottaa opikseen sitä parempaa. Urheilu suoritus ei ole mitä poikkeus tässä.
Kysymyksesi on hyvä ja olen toki samaa mieltä mitä tulee aikuiselämän vaatimuksiin.
MUTTA tässä keskustelussa kyse on siitä onko cooperin testissä järkeä testaustavan puolesta, koska se on paljon epätasaisempi tapa mitata ihmisiä koska luontaiset fyysiset erot ovat paljon suurempia ja asettavat ihmiset eriarvoiseen lähtöpisteeseen.
No tästä sitten päästäänkin kysymykseen onko matematiikankokeissa järkeä, sillä ihmisten erilaiset henkiset ominaisuudet ovat erilaiset ja toiset nyt vaan ovat parempia matemaattisessa ajattelussa kuin toiset. Uskokaa tai älkää, mutta minusta ei voisi minkäänlaisella harjoittelulla tulla yliopistoni matematiikanprofessorin vertaista matemaatikkoa, ei vaikka kuinka yritän. Tämä todennäköisesti siksi, että hänen älykkyysosämääränsä ja kykynsä avaruudelliseen hahmottamiseen on korkeampi ja parempi kuin minun. Eli annetaanko kaikille vaan ne osallistumismitalit?
Cooperin testi olisi ok, jos siihenkin oikeasti harjoiteltaisiin koulussa - kuten tehdään muissa aineissa. Meillä oli pitkin vuotta jotain aerobicia ja telinevoimistelua, mutta juoksua ei ikinä harjoiteltu. Oppilaille pitäisi opettaa juoksu- ja hengitystekniikoita, eikä vaan laittaa kylmiltään juoksemaan!
Toivottavasti nykylapsille edes kerrotaan cooperin testin merkityksestä. Meille sanottiin vain, että 12 minuuttia pitää juosta ja kävelläkin saa. No minäpä sitten kävelin, koska ei ollut mitään syytä juosta.