Oletko lukenut raamatun?
Entä oliko mitään hyötyä? Meillä kävi jehovan todistajat ovella eilen, jättivät herätkää-lehden luettavaksi. Ihan asiallinen lehti, juttuna mm. Miten tulla onnelliseksi? Olen suhteellisen tyytyväinen elämääni, iloitsen pienistä asioista ym. Mutta aloin miettimään olisiko sivistävää lukea raamattu? En ole uskovainen, omaan omat mielipiteeni mutta olen joka asiassa suvaitsevainen, liittyi kanta sitten politiikkaan, seksuaalisuuteen, uskontoon ym. Elän omaa elämääni. Onko kukaan saanut vain hyvää oloa raamatun lukemisesta? Siis olematta uskovainen, voisin kuvitella että paljon oppisi ja alkaisi ajattelemaan luettua tuon kirjan. Nyt kun ikää tullut, mietityttää myös elämän tarkoitus. T. Sitoutumaton 42v nainen.
Kommentit (30)
Olen lukenut. Itse taas suosittelisin lukemaan aikajärjestyksessä kirjat, eli aloittamaan vanhasta testamentista. Silloin on paljon helpompi ymmärtää uutta testamenttia.
Raamattu kansalle on hyvä ja helppolukuinen käännös.
No Jessen vertaukset UT:ssa on ihan mielenkiintoisia, jos haluaa päätään vaivata.
En ole lukenut kokonaan, olen lueskellut näin aikuisiällä netissä pätkiä silkasta uteliaisuudesta. Pitäisi varmaan jaksaa lukea kokonaan ja sen jälkeen koraani ja toora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hurskastelijat jankuttavat siitä, kuinka Raamatussa tuomitaan homoseksuaalisuus, kun siellä tuomitaan ihan yhtä rankasti monet muutkin asiat, nykypäivän näkökulmasta absurdisti: runkkaaminen on pahasta, aviorikoksesta menettää henkensä, avioeroa ei katsota hyvällä, nainen on saastainen kuukautisten aikana jne. jne. Piispaksi voi pyrkiä eronnut, ex- vaimoaan pettänyt jätkä, mutta julkihomo ei voisi. Jännä...
Vanha testamentti on suureksi osaksi vanhaa liittoa, uudessakin testamentissa on tärkeämpiä ja vähemmän tärkeitä asioita. Raamatulla on "sääntöjen" lisäksi myös filosofinen puoli. Eli nuo ikivanhat säännökset vanhan testamentin ajalta esim. kuukautisten suhteen eivät ole enää nyt uuden liiton aikana voimassa.
https://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/tutustu_uskoon_ja_raamattuun…
Homo-asiastakin on eri tulkintoja, osa uskovaisista ei tulkitse homoseksuaalisuutta synniksi. Lopulta on myös niin, että ihminen on perisyntinen ja ei pysty ikinä omin voimin täysin puhtaaseen elämään, joten tarvitsemme Jeesusta syntiemme anteeksi antamiseen, välikädeksi meidän ja Jumalan välille.
Monet Vanhan Testamentin säädöksistä ovat olleet ihan arkielämän sujumisen kannalta tarpeen. Esimerkiksi lapsivuodeaikana on ihan oikeasti olleet pöpöt ongelma, kun ei antibiootteja ollut. Monet ruokaan liittyvistä säännöksistä ovat pitäneet ihmiset hengissä esim. sianlihassa on trikiiniä, jonka tappaminen silloisilla valmistusmenetelmillä oli haastavaa.
Osa säädöksistä kuten uhraaminen on muuttunut Jeesuksen myötä tarpeettomaksi.
On kuitenkin niitä säädöksiä, joita kaikkien kannattaa noudattaa katsomuksesta riippumatta esim. ”Älä tapa”.
Muistetaan aika- ja paikkasidonnaisuus eikä lueta Raamattu kuin piru niin hyvä tulee. Pitkältä Vanha Testamentti on kuvaus aikansa tapahtumista, mutta sielläkin kulkee silti punaisena lankana Isän Jumalan rakkaus meitä kohtaan.
tuleuskoon.fi äänraamattu.Psalmi 91.
Yritin joskus ja oli niin tylsää luettavaa että lopetin alkutekiöihin.
En jaksa lukea tylsyyttä.
Uskonnon oppini olen siis saanut peruskoulusta.
Opiskelen teologiaa ja en ole lukenut Raamattua, kuitenkin suurin osa kertomuksista tuttuja kouluajoilta. En ole uskovainen, mutta olen äärimmäisen kiinnostunut elämän tarkoituksesta sekä siitä, miten uskonnot ovat muovanneet ajatteluamme. En näe mitään syytä lukea vaikkapa Vanhan testamentin sukuluetteloita, Raamatussa on mielestäni paljon asiaa, mutta se pitää suodattaa sen kirjoitusajan kohtaa ajatellen, eikä lukea kirjaimellisesti.
2 Kuninkaiden 6:28-29
[28] Ja kuningas sanoi hänelle: "Mikä sinun on?" Hän vastasi: "Tämä vaimo sanoi minulle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet tänä päivänä, niin syömme huomenna minun poikani'.[29] Ja me keitimme minun poikani ja söimme hänet. Ja minä sanoin toisena päivänä hänelle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet'. Mutta hän piilotti poikansa."
Valitusvirret 4:10
Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani, sortuessa.
Valitusvirret 2:20
Katso, Herra, ja tarkkaa, ketä olet antanut tämän kohdata: pitäisikö vaimojen syödä oma hedelmänsä, vaalimansa pienet lapset; pitäisikö Herran pyhäkössä tapettaman papit ja profeetat?
Luin koko Raamatun ekaa kertaa teini-ikäisenä, oilhan siinä ihan jänniäkin kohtia.
Olin uskossa vähän aikaa muutaman vuoden jolloin kirjaa tuli tutkittua enemmänkin neuvovien teosten kanssa. Enää en ole uskonut vuosikymmeniin.
Pidän silti Raamattua ihan perustavana teoksena länsimaisen sivistyksen ja kulttuurin kannalta.
Suosittelen.
En ole lukenut suoraan kannesta kanteen, mutta suurimman osan kirjoituksista kyllä. Jotku osat monta kertaa.
Minusta Raamattu oli vaikeatajuinen. Ajattelin, että miksi tämä on kirjoitettu niin monimutkaisesti? Kummallista tekstiä. Eikö olis voinu listata vaan ranskalaisilla viivoilla vaikka: jos haluat pelastua tee
-näin
-näin
-näin
En sitten jaksanut lukea sitä kovin pitkään enkä kovin ahkerasti.
Mutta sitten jouduin elämässä selkä seinää vasten. Jouduin suureen, pitkäkestoiseen ahdistukseen enkä nähnyt muuta pakotietä kuin itsemurha. Viimeisenä oljenkortena päätin kuitenkin kokeilla sitä jeesusta. Ei ollut mitään menetettävää. Kyllä ne ihmiset ihmettelee sitäkin jos itsarin tekee. Kuolisin oman käden kautta vääjäämättä. Sitä paitsi en ollut varma olenko menossa taivaaseen vai helvettiin kun kuolisin. Minun oli pakko jotenki varmistua siitä miten mulle käy ennen kuin kuolen. Sittenhän se on myöhäistä kun kuolee. Mitenpä sitä enää tullaan takaisin "Ai hups, helvettiin tulin. Perutaanpa tämä itsemurha"?
No, erinäisten vaiheiden kautta löysin kuin löysinkin Jeesuksen! Uskomatonta! En ollut oikeastaan ikinä käsittänyt, että se on oikeasti elossa. :D
"Jeesuksen löytäminen" tai "uudestisyntynyt kristitty" on mielestäni paljon kuvaavampia termejä kuin "uskovainen" kertomaan sitä, mitä ihmiselle tapahtuu.
Tämän jälkeen Jeesus kastoi minut Pyhällä Hengellä ja tulella ja sen jälkeen Raamattu alkoi avautumaan! Eli tajusi mitä siinä oikeasti sanotaan: Raamatun kertomuksissa on kaksoistotuuksia, jotka soveltuvat omaan elämään!
Eli: Ihminen voi lukea Raamattua näin, kirjaimellisesti: Jeesus paransi sokean, bla bla blaa.
Mutta: Todellisuudessa siinä on kaksoistotuus. Ja siinä sanotaan, että Jeesus voi parantaa sinut, lukijan, hengellisestä sokeudesta näkemään se totuus maailmasta mitä muut eivät näe. Mikä ei näy normaalisti näillä tavallisilla silmillä. Ja sitten Jeesus kysyy, tahdotko sinä nähdä sen?
Joissakin paikoin UT:a on vielä kolmoistotuuksia, joissa kerrotaan juutalaisten nykyajan vaiheista.
Raamattu on kuin aarrearkku: Kun kannen avaa löytää aina uusia ja uusia aarteita.
Rukoile ennen lukemista: "Jeesus avaa mulle tämä teksti käsittämään mitä siinä sanotaan".
Eli lopullinen vastaus: Oli jossain määrin hyötyä/iloa ennen kuin löysin Jeesuksen, mutta en jaksanut lukea Raamattua. Mutta vasta sitten kun löysin Jeesuksen, aloin tajuamaan mitä siinä sanotaan ja sen seurauksena innostuin lukemaan sitä ahkerasti.