Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan olisi kateellinen pienituloiselle ja uusavuttomalle?
Siltä se kuulostaa kun ketjua lukee. Ja myös siltä että missään tapauksessa ei saa juhlia järjestää kuin ahtaassa kämpässä ja max 10 vierasta ( ne kaikki tutut joita on).
Mikähän oli mielentilasi ketjua lukiessasi? Missä esim sanottu että max 10 ja vain sen verran tuttuja? Ehkä meistä osa on järjestänyt monia juhlia ja kokemuksesta huomaa apn puutteet?
Minä olen myös järjestänyt useita suuriakin juhlia ja en näe mitään syytä miksi ap ei onnistuisi.
Ostaisin kakun valmiina ja tarjolle kasvispasteijoja ja pastasalaattia. Pasteijat voi tehdä pakkaseen valmiiksi ja pastasalaatin tekee isommallekin porukalle nopeasti ja säilyy hyvin vaikka kylmäketju katkeaisi. En tosin ymmärrä miksei vain kutsuta kotiin vaikka porukkaa olisikin paljon. Vieraiden pitää osata vain piipahtaa jos juhliin ei mahdu tai kutsut porukkaa porrastetusti. Aikoinaan naapurien ja tuttujen juhlat kierrettiin ilman kutsua eikä sinne jääty kupeksimaan kukkien antamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä se kuulostaa kun ketjua lukee. Ja myös siltä että missään tapauksessa ei saa juhlia järjestää kuin ahtaassa kämpässä ja max 10 vierasta ( ne kaikki tutut joita on).
Niin, aina voi uskotella itselleen, että kaikki epämieluisat mielipiteet johtuu kateudesta. Se ei tietenkään pidä paikkaansa, kuten kuka hyvänsä normaali yli 3-vuotias tajuaa, mutta ei anneta sen häiritä.
Se koira älähtää johon kalikka...
Key lime pie: helppo tehdä vaikka useampi kerrallaan, säilyy pakastimessa, ottaa sulamaan noin tunti, 30min ennen tarjoilua. Nätti, helppo, hyvänmakuinen.
Riisipiirakoista. Miten kaupat huolehtivat siitä, että huoneenlämmössä myytävissä piirakoissa ei ole esim. aamulla laarin tulleita vielä illallakin? Mä olen ainakin lukuisan kerran nähnyt, kun tuovat uusia, paistettuja esille, niin sinne vaan entisten joukkoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän oli mielentilasi ketjua lukiessasi? Missä esim sanottu että max 10 ja vain sen verran tuttuja? Ehkä meistä osa on järjestänyt monia juhlia ja kokemuksesta huomaa apn puutteet?
Minä olen myös järjestänyt useita suuriakin juhlia ja en näe mitään syytä miksi ap ei onnistuisi.
Sokea?
Ap, älä usko väitteitä, joiden mukaan karjalanpiirakat säilyvät hyvin huoneenlämmössä. Riisissä asustaa bacillus cereus -bakteeri, joka voi aiheuttaa ikäviä ylläreitä. Siis, joko paistat pakastepiirakat juhlapäivän aamuna tai juhlapaikalla, tai tilaat ne jostain suoraan juhlapaikalle. Ethän halua, että vieraat sairastuvat oksennustautiin tai ripuliin. Mielummin unohtaisin ne karjalanpiirakat kokonaan, ellei ole kunnollista kylmäsäilytystilaa. Kaikki maitoa ja riisiä sisältävät tarjoomukset ovat riskipeliä, ellei niitä saa heti valmistamisen jälkeen nopeasti jäähdytettyä ja kylmään. Käypäs lukeassa Eviran sivuilta ruokien säilytyksestä asiaa, niin osaat viisaampana valmistella juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokea?
Ainakin hyvät rillit on :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokea?
Ainakin hyvät rillit on :D
Mutta ei mitään toimivaa rillien takana?
Minä näen suurimpana ongelmana sen että ei ole autoa käytössä. Pitää kuskata yhdellä kerralla kaikki tarvittava ja mitä jos jokin puuttuu? Tee hyvä muistilista niin et joudu tilanteeseen että huomaat että jotakin puuttuu ja et pääse tai ehdi enää kauppaan. Myös apuvoimia tarvitset. Muuten juhlien pitäminen valmiissa siistissä tilassa poissa kotoa on ihan hyvä vaihtoehto, säästyt siivoamiselta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aina voi uskotella itselleen, että kaikki epämieluisat mielipiteet johtuu kateudesta. Se ei tietenkään pidä paikkaansa, kuten kuka hyvänsä normaali yli 3-vuotias tajuaa, mutta ei anneta sen häiritä.
Se koira älähtää johon kalikka...
Ja toinen argumention riemuvoitto, kun ei mitään oikeaa sanottavaa ole mutta jollain pitää itselleen perustella miksi kaikki ne ärsyttävät eriävät mielipiteet on kertakaikkiaan tyhmiä ja vääriä. Selkokielellä "jos joku mielipide ärsyttää minua, niin minä sanon itselleni että se johtuu siitä että minä olen oikeassa". Onnea vaan valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä näen suurimpana ongelmana sen että ei ole autoa käytössä. Pitää kuskata yhdellä kerralla kaikki tarvittava ja mitä jos jokin puuttuu? Tee hyvä muistilista niin et joudu tilanteeseen että huomaat että jotakin puuttuu ja et pääse tai ehdi enää kauppaan. Myös apuvoimia tarvitset. Muuten juhlien pitäminen valmiissa siistissä tilassa poissa kotoa on ihan hyvä vaihtoehto, säästyt siivoamiselta jne.
No voi luoja, jos autoa ei ole niin sitä ei ole. :D Pitäisikö ne ylppärit jättää kokonaan järjestämättä, sanoa tytölle vaan että me kun ollaan tällaisia kurjia köyhiä paskoja että asutaan kaksiossa eikä omisteta autoa, niin sitten ei edes yritetä yhtään mitään, kun päin helvettiä menee kuitenkin.
Mä olen saanut av:lta kovasti sellaisen kuvan, että sitä arvostettaisiin, kun pienituloinen ja vähäresurssinen ihminen edes yrittää ja pyrkii tarjoamaan lapsilleen samaa kuin muutkin lapset saavat. Mutta ei, jos ei ole autoa eikä pitopalveluun varaa niin pitäkööt juhlat kotonaan ja kutsukoot mummit ja kummit.
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka ottavat tulevat haasteet vastaan ja miettivät miten siitä selviää, katsovat positiivisesti eteenpäin, kannustavat muita. Sitten ne jotka jo etukäteen sanovat että ei onnistu, ei sitten millään, ja tyrmätään kaikki kerrassaan mahdottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi luoja, jos autoa ei ole niin sitä ei ole. :D Pitäisikö ne ylppärit jättää kokonaan järjestämättä, sanoa tytölle vaan että me kun ollaan tällaisia kurjia köyhiä paskoja että asutaan kaksiossa eikä omisteta autoa, niin sitten ei edes yritetä yhtään mitään, kun päin helvettiä menee kuitenkin.
Mä olen saanut av:lta kovasti sellaisen kuvan, että sitä arvostettaisiin, kun pienituloinen ja vähäresurssinen ihminen edes yrittää ja pyrkii tarjoamaan lapsilleen samaa kuin muutkin lapset saavat. Mutta ei, jos ei ole autoa eikä pitopalveluun varaa niin pitäkööt juhlat kotonaan ja kutsukoot mummit ja kummit.
Nyt joku autoton vetää siellä herneet nenään. Minä en ollenkaan tyrmännyt juhlaideaa vaikka autoa ei olekaan käytössä, mutta näen sen haateena joka pitää ottaa huomioon kun päivää järjestää.
En mä keksi, miten ap voisi tästä suoriutua hyvin! Siksi mäkin olen kehottanut kutsumaan vieraita vähemmän tai omaan kotiin. Mutta ap ei olekaan olemassa, jättää moneen kysymykseen vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ap:n pitäisi järjestää juhlat ahtaassa kaksiossa kun on mahdollisuus juhlatilaan? 60 vierasta on aivan mahdollinen määrä ja onnistuu kun miettii kaiken hyvin etukäteen. Aika on ratkaiseva, aloittakaa juhlat vasta klo 15 mutta ilmoita vieraille että juhlitte 15-18 välisenä aikana. Silloin osaavat tulla oikeaan aikaan paikalle. Pyydä muutama apulainen, muuten menee itselläsi koko päivä keittiössä. Jos mahdollista tilaa jostakin etukäteen esim kakut. Haiskahtaa siltä että täällä on jotenkin kateellista porukkaa. Onnea uudelle ylioppilaalle ja perheelleen!
Ap:lla ei ole ilmeisesti lainkaan kokemusta eikä minkäänlsista käsitystä siitä, mitä 60 hengen juhlat tarkoittavat. Mikä tässä aiheuttaa kateutta? Kerrotko.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka ottavat tulevat haasteet vastaan ja miettivät miten siitä selviää, katsovat positiivisesti eteenpäin, kannustavat muita. Sitten ne jotka jo etukäteen sanovat että ei onnistu, ei sitten millään, ja tyrmätään kaikki kerrassaan mahdottomana.
On myös olemassa ihmisiä, jotka perustavat tekemisensä realiteetteihin. Sitten on niitä, jotka hoitavat 60 hengen tarjoilut pellillisellä piirakkaa.
Omat lakkiaiseni järjestettiin aikoinaan kotona, kaksiossa. Oli siis kaksi huonetta (toinen mun huone, toinen äitini ja lisäksi pikkuinen keittiö johon mahtui ehkä 3henkilöä kerralla). Sopu sijaa antoi, vieraat seisoi, joi maljoja ja söi konditoriasta tilattu kakkua. Tarjoilut oli laitettu toiseen huoneeseen isommalle pöydälle (tai laitettiinko nyt pari pöytää yhteen/vierekkäin). En näe tässä mitään noloa vieläkään vaikka tilaa oli tosi vähän. Lakkiaisvieraat nyt muutenkin tulee ja menee tilanteen mukaan, ei sinne kukaan jää asumaan. Joten mä kyllä ihan kannatan kotikutsuja.
Eikö sulla AP ole ketään kaveria joka tulisi jeesaamaan, tai ylioppilaan joku kaveri tai joku muu joka voisi pienelläkin palkalla tulla auttamaan. Itse ainakin auttaisin ystävääni pulassa. Eikä tarvisi mulle edes palkkaa maksaa, riittäisi että tajoaisit joskus vaikka pitsan tai leffan. Joo, oikeasti voisin aloittaa tällaisen "bisneksen", koska tykkään järjestellä juhlia, leipoa ja jääkaappiinikin mahtuisi paljon ruokaa. :)
Mä toivon AP sulle ja tyttärellesi oikein mahtavaa juhlapäivää!
Toivottavasti löydät hyviä ehdotuksia tarjottaviksi ja kenties saat jostain apuja juhlan avuksi.
Tämä keskustelu on ollut hauskaa luettavaa kun itse olen kotoisin Pohjanmaalta, jossa ylioppisjuhliin kutsutaan avoimella kutsulla paikallislehdessä ja maakuntalehdessä. Silloin tarjottavia pitää varata todella paljon, koska ei voi olla varma siitä miten paljon porukkaa tulee. Omissa ylioppilasjuhlissani kävi väkeä n. 150 ihmistä, samoin veljeni omissa. Koko kylän väki, sukulaiset, tuttavat ja kaikki ne kaverit, jotka eivät sinä vuonna juhlineet lakkia. Viimeiset vieraat lähtivät klo 22. Pitopalvelusta oli kaksi ihmistä apuna ja lisäksi mun kummitäti.