Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Kommentit (402)
Jos saa valita niin mieluummin itse tehtyjä Ässiä tai lusikkaleipiä kuin macaronseja jotka ovat melkein pelkkää sokeria ja vielä sen lisäksi sikakalliita.
Vierailija kirjoitti:
Omat lakkiaiseni järjestettiin aikoinaan kotona, kaksiossa. Oli siis kaksi huonetta (toinen mun huone, toinen äitini ja lisäksi pikkuinen keittiö johon mahtui ehkä 3henkilöä kerralla). Sopu sijaa antoi, vieraat seisoi, joi maljoja ja söi konditoriasta tilattu kakkua. Tarjoilut oli laitettu toiseen huoneeseen isommalle pöydälle (tai laitettiinko nyt pari pöytää yhteen/vierekkäin). En näe tässä mitään noloa vieläkään vaikka tilaa oli tosi vähän. Lakkiaisvieraat nyt muutenkin tulee ja menee tilanteen mukaan, ei sinne kukaan jää asumaan. Joten mä kyllä ihan kannatan kotikutsuja.
Vaikeaa syödä kakkua ja juoda kahvia, jollei ole istumapaikkaa tai edes pöytäpaikkaa sille kahvikupilliselle ja kakkupalalle.
Eikö ole edelleenkin tapana, että ylioppilasjuhliin saa tulla kutsumattakin? Miten tällöin voi vierasmäärään varautua?
Entä, jos on ap:n tavoin tarkoitus juhlia muualla kuin kotona. Miten naapurit ja muut, jota ei ole erikseen kutsuttu, löytävät sinne?
Jos juhlat alkavat koululla klo 10, et mitenkään ehdi juhlapaikalle klo 12:ksi. Jos ylioppilaita on yhtään enempää, menee jo itse juhlissa yli 2 tuntia (omien kolmen lasteni yo-juhlissa pelkästään todistusten ja lakkien jakamiseen meni yli tunti). Sen jälkeen otetaan vielä ylioppilaista yhteiskuvia jne.
Tarvitset siis ehdottomasti jonkun, joka ei tule koululle, mutta menee juhlapaikalle klo 12, vie mukanaan tarjottavat ja aloittaaa paikkojen järjestämisen.
Omasta mielestäni helpointa suolaista tarjottavaa tuossa tilanteessa ovat salaatit. Teet salaatit valmiiksi sankoon edellisenä iltana, mutta lisää helposti pilaantuvat aineksi (esim. savulohi tai katkaravut) joukkoon vasta juhlapäivänä. Niiden kanssa sopii patonki, pari lajia juustoa ja muuta (edellisenä päivänä tehtyä) levitettä. Pyydä apuriasi ostamaan patonki vasta juhlapäivänä. Lisäksi voi olla vielä palttoonnappeja tai ruissipsejä, jotka sopivat hyvin juustojen ja levitteiden kanssa.
Suolainen puoli on tällä hoidettu. Salaatit on helpompi kuljettaa kuin suolaiset piirakat, jotka eivät edes maistu hyviltä, jos niitä ei ehdi lämmittää. Samoin karjalanpiirakoiden kanssa on se ongelma, että ne eivät maistu oikein miltään, jos niitä ei ole lämmitetty.
Makeaksi sitten joko kaupasta ostettu täytekakku (tarpeeksi monta kappaletta) tai sitten tee itse kolme pellillistä sokerikakkupohjaa (kukin 8 kananmunaa), pane ne juhlapaikalla päällekkäin, väliin täytettä ja päälle kermavaahtoa ja koristeet. Löytyisikö tuttavapiiristä joku, joka haluaisi koristella kakun? Vaatii toki sen, että juhlapaikalla on tarpeeksi iso alusta kakkua varten. Lisäksi sitten paria lajia keksiä ja vielä joku juttu.
Veljeni yo-juhlat muuten järjestettiin äitini kolmiossa, vaikka vieraita oli yli 100 ja toinen makuuhuoneista ei ollut käytössä eli siis käytännössä tilaa oli noin kaksion verran. Tämä onnistui ihan hyvin, kun vieraat tulivat eri aikoihin kahden päivän aikana. Missään välissä ei ollut liian ahdasta.
Makaronilaatikkoa iso satsi, 200gr riittänee per nokka.
Eikö olisi helpompaa kutsua vain n. 5-10 läheisintä, ja lähettää lopuille 50-55:lle vaikka sähköpostilla tilinumero jonne voi tiputella lahjarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä minäkään ymmärrä, miksei juhlia voi järjestää omassa kaksiossa. Se helpottaisi organisointia aivan olennaisesti, koska kamppeiden siirtelemisessä on aivan mieletön puuha, varsinkin jos ei käytössä ole edes autoa.
Ap, näin:
Peruuta juhlapaikka, ehdit vielä.
Laita juhlapäiväksi pöytään:
pyöreiksi viipaleiksi leikattua patonkia ja ruisnappeja
pieniä karjalanpiirakoita
lihapullia
(vesikrassi)munavoita
yrttilevitettä (tee itse)
pikkutomaatteja
paria juustoa (joko itse viipaloitavaa, valmiiksi viipaloitua tai palasiksi leikattua, laita viereen cocktail-tikkuja)
viinirypäleitä
vihreä salaatti ja viereen kastike
cocktail-paloiksi leikattu kakku (vaikkapa konditoriasta, käy helpoiten)
keksejä
astioiksi kertakäyttöiset (muista laittaa roskapussi jonnekin suht. näkyville)
lautasliinoja
alkoholittomia juomia.
Tarjoile skumpat sitä mukaa kun vieraita tulee, muuten se menee hetkessä. Parasta on, jos saat tähän tarjoiluapua.
Ehdottomasti suosittelen luopumaan juhlapaikasta, se aiheuttaa sinulle vain paljon stressiä, ja kotona juhlista tulee intiimimmät.
Kyse on yo-juhlista, ei 8v kaverisynttäreistä.
Tuolla periaatteella on iät ja ajat yo-juhlia järjestetty ja järjestetään vieläkin. Se vaan pitää juhlat järkätä omien resurssien puitteissa ja tällaisessa tilanteessa vaikuttaa siltä, että resurssit riittävät paremmin kotijuhlien järkkäämiseen.
Omat ylioppilasjuhlani pidettiin kerrostalokaksiossa. Kivat juhlat oli. Äitini ystävä tuli 13-vuotiaan tyttärensä kanssa jo aamusta auttamaan. He laittoivat pöydät ja tarjoilut kuntoon sillä aikaa kun minä ja äitini oltiin koululla. Toki suurin osa tarjoiluista oli vain esillelaittoa vaille valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä minäkään ymmärrä, miksei juhlia voi järjestää omassa kaksiossa. Se helpottaisi organisointia aivan olennaisesti, koska kamppeiden siirtelemisessä on aivan mieletön puuha, varsinkin jos ei käytössä ole edes autoa.
Ap, näin:
lihapullia
(vesikrassi)munavoita
pikkutomaatteja
paria juustoa (joko itse viipaloitavaa, valmiiksi viipaloitua tai palasiksi leikattua, laita viereen cocktail-tikkuja)
viinirypäleitä
keksejä
lautasliinoja
alkoholittomia juomia.
Tarjoile skumpat sitä mukaa kun vieraita tulee, muuten se menee hetkessä. Parasta on, jos saat tähän tarjoiluapua.
Ehdottomasti suosittelen luopumaan juhlapaikasta, se aiheuttaa sinulle vain paljon stressiä, ja kotona juhlista tulee intiimimmät.
Tuolla periaatteella on iät ja ajat yo-juhlia järjestetty ja järjestetään vieläkin. Se vaan pitää juhlat järkätä omien resurssien puitteissa ja tällaisessa tilanteessa vaikuttaa siltä, että resurssit riittävät paremmin kotijuhlien järkkäämiseen.
Omat ylioppilasjuhlani pidettiin kerrostalokaksiossa. Kivat juhlat oli. Äitini ystävä tuli 13-vuotiaan tyttärensä kanssa jo aamusta auttamaan. He laittoivat pöydät ja tarjoilut kuntoon sillä aikaa kun minä ja äitini oltiin koululla. Toki suurin osa tarjoiluista oli vain esillelaittoa vaille valmiina.
Ei tuossa ehdotuksessa muuta huonoa ollut, mutta kertakäyttöastiat olivat täydellinen rimanalitus. Ei ylioppilasjuhlissa voi käyttää kertakäyttöastioita.
niingainäin kirjoitti:
Ei tuo ole mikään ongelma, hyvin pystyy kun suunnittelee ajoissa. 60:lle hengelle:
kahvit, limut, skumpat,mehut jne kaupasta ja kylmään jääkaappiin.
Osta Paljon keksejä, pakasteesta kermatuulihattuja sekä tuoreita mansikoita. Tuulihatut pitää aulaa 1.5h ennen tarjoilua mutta nämä ei vaadi laittamista ja on oikeesti hyviä. 2kpl kutakin/vieras. Viinirypäleitä; suolatikkuja jne valmista paljon!
Edellisenä päivänä:
Paista 90kpl karjalanpiirakoita+tee munavoi. Piirakat säilyy korissa liinan alla valmiiksi pakattuna seuraavaan päivään.Paista illalla myöhään 3 pellillistä suolaista piirakkaa ja 2 pellillistä makeeta piirakkaa. sama homma, liinan alla säilyy, leikkaa valmiiksi.
Tee 2 6:n munan mansikka-kerma täytekakkua valmiiksi edellisenä iltana. Kakkukupuihin nämå odottamaan jääkaapppiin.
juhlapäivänä:
vatkaa vaniljakastike marjapiirakalle.Tee 2-3 isoa kulhoa fetasalaattia tms.
Pakkaa kaikki autoon ja aja juhlapaikalle. Laittele esille ja avot!
Ja ruokamyrkytys vieraille. Yöks, suolainen ruokapiirakka ei kyllä säily huoneenlämmössä. Riisipiirakatkin siinä ja siinä.
Mistä tulee ajatus, että vieraat kiertää monet juhlat saman päivän aikana? Onko kyseessä jotkut ammattijuhlijat? Vai puhutaanko silloin lestadiolaisista, jolloin serkuksia voi olla vaikka sata, ja juhliakin osuu samoille vuosille?
En minä ainakaan käy ylioppilasjuhlissa kuin muutaman vuoden välein, enkä koskaan ole käynyt kaksissa samana vuonna, useista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lakkiaiseni järjestettiin aikoinaan kotona, kaksiossa. Oli siis kaksi huonetta (toinen mun huone, toinen äitini ja lisäksi pikkuinen keittiö johon mahtui ehkä 3henkilöä kerralla). Sopu sijaa antoi, vieraat seisoi, joi maljoja ja söi konditoriasta tilattu kakkua. Tarjoilut oli laitettu toiseen huoneeseen isommalle pöydälle (tai laitettiinko nyt pari pöytää yhteen/vierekkäin). En näe tässä mitään noloa vieläkään vaikka tilaa oli tosi vähän. Lakkiaisvieraat nyt muutenkin tulee ja menee tilanteen mukaan, ei sinne kukaan jää asumaan. Joten mä kyllä ihan kannatan kotikutsuja.
Vaikeaa syödä kakkua ja juoda kahvia, jollei ole istumapaikkaa tai edes pöytäpaikkaa sille kahvikupilliselle ja kakkupalalle.
Täysin normaalia ylppäreissä ja muissa isommissa kesteissä! Vanhemmat ihmiset istuvat. Tietysti myös porukkaa hajautetaan eri huoneisiin. Välillä voi kuitenkin tulla ruuhkaisia tilanteita, mutta sitten vaan koittaa pistää kahvikuppia jonnekin hyllynkulmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, näin:
lihapullia
(vesikrassi)munavoita
pikkutomaatteja
viinirypäleitä
keksejä
lautasliinoja
alkoholittomia juomia.
Minäkään en kyllä oikein ymmärtänyt, miksi nuo tarjottavat olivat muka kuin 8-vuotiaan synttäreiltä. Eihän tuossa ollut kuitenkaan mitään kuivakakkuja, karjalanpaisteja tmv. kasarijuttuja.
Minusta helpointa ois hommata sapuskat valmiina ja säästää muusta. Ei sitä tarvitse kuitenkaan ostaa yltäkylläisesti ja tarjota kaikkea mahdollista. Sellainen selkeä pikku cocktail-menu. Jos jotain pientä ja tärkeätä jaksaa itse väsätä (esim. ylioppilaan jotakin lempiperhejuttua), niin ihan hauska. Yo-juhlat on ensisijaisesti kuitenkin vain kahvittelutilaisuus ja suht pikainen piipahdus.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee ajatus, että vieraat kiertää monet juhlat saman päivän aikana? Onko kyseessä jotkut ammattijuhlijat? Vai puhutaanko silloin lestadiolaisista, jolloin serkuksia voi olla vaikka sata, ja juhliakin osuu samoille vuosille?
En minä ainakaan käy ylioppilasjuhlissa kuin muutaman vuoden välein, enkä koskaan ole käynyt kaksissa samana vuonna, useista puhumattakaan.
Mitä? Tuttavat, ystävät, sukulaiset mukaan lukien joka vuosi vähintään kahdet ylppärit. Onko muualla eri käytäntö, meilläpäin kierretään kaikki läpi.
Entäs hedelmäsalaattia? Siis sitä, mitä joskus vuosia sitten juhlissa on tarjottu. Säilyketölkeistä ja itse lisää sinne banaania ja rypäleitä. Siis tietysti jotain muutakin tarjottavaa, mutta tätä voisi olla lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Toiset kiertää, toiset ei. Meillä oli muutaman vuoden ajan useita juhlia, kun oli paljon samanikäisiä lapsia lähipiirissä. Nyt sitten ei ole muutamaan vuoteen ollut yksiäkään. Toisilla on isommat suvut tai muita läheisiä. Sitten voipi olla vaikkapa joku joukkueen valmentaja, jonka moni haluaa kutsua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Tuttavat, ystävät, sukulaiset mukaan lukien joka vuosi vähintään kahdet ylppärit. Onko muualla eri käytäntö, meilläpäin kierretään kaikki läpi.
Silloinhan vierasmäärät täytyy olla tosi isot/juhlat. Jos ylioppilaita valmistuu vuodessa 25 000 (?), ihmisiä Suomessa n. 5 000 000, niin kaksilla juhlilla/asukas vieraita olisi 400/juhlat. ??? En ole ikinä ollut noin isoissa yo-juhlissa, vai pettääkö laskutaitoni nyt pahasti?
Ihan varmasti löytyy joku tuttu tai tutun tuttu auttamaan sinua edullisesti. Nyt vaan laitat sanan kiertämään ja kysyt lastesi kavereilta tietävätkö ketään.
Ylioppilasjuhlissa ei tarvitse tarjota ruokaa.
Kahvit riittävät. Esim. Karjalanpiirakat ja croisantit säilyvät oikein hyvin lämpimässä. S-marketissa ja Lindissä on edullisesti niitä.
Levitteitä vaan sit erilaisia. Aamulla voit leipoa valmiiksi piirakoita tai vaikkapa kotitekoista pizzaa. Nekin säilyvät varmasti ilman jääkaappia tarjoiluhetkeen saakka.
Sitten voit leipoa pikkuleipiä tai vaikka kAhvikakkuja, niin nekin säilyvät hyvin ilman jääkaappia.
Hedelmiä kulhoihin, konvehteja tai muita karkkeja lisäksi.
Täytekakun ehkä tilaisin valmiina ja pyytäisin kuljetuksen.
Erilaisia kotileipureita löytyy varmasti edullisesti.
Ja yritä nytvlöytää myös joku autoilija, joka voisi sinua ja tarjommuksia kuljettaa.
Meillä oli äskettäin juhlat 65 henkilölle. Noutopöytä. Vieraat tulivat kerralla.
Kiinnitin huomiota, että pitopalvelu oli varannut neljä henkilöä tarjoiluun (yksi heistä oli autonkuljettaja, mutta vaikutti hänkin osallistuvan ruokien esille painoon ja pois korjaamiseen, ja oli siis tätä varten asianmukaisesti ka juhlavasti pukeutunut).
Älä aliarvioi ruuan tarjoiluun tarvittavaa henkilömäärää.
Pari lohta ei riitä 60 vieraalle, joten sulla kai oli vain muutama vieras.