Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Kommentit (402)
Tulipa ikävä fiilis näistä kommenteista. AP on ilmeisesti suht pienituloinen ihminen, mutta hänen tyttärensä on tehnyt ison työn kirjoittaessaan ylioppilaaksi ja äiti haluaa järjestää tyttärelleen juhlat, kuten nyt yleensä äidit lapsilleen haluavat. Juhlia ei voida järjestää omakotitalossa järven rannalla, kun sellaista ei ole, mutta juhlat kuin juhlat. Ja sitten kommentoidaan, että kuulostaa niin paskoilta juhlilta ettei huvittaisi edes tulla! Eikö sinne ylioppilasjuhliin mennä juhlimaan ylioppilasta, ei nauttimaan komeista puitteista ja syömään paahtopaisteja ja voileipäkakkuja? Jos minun pitäisi omalla kohdallani valita, että kestitsenkö 10 ihmistä kunnolla vai tarjoanko kaikille sukulaisille ja ystäville mahdollisuuden osallistua, niin valinta osuisi kyllä jälkimmäiseen. Mulle onkin aina ollut ihmiset ja ihmissuhteet korkeammalla sijalla ulkoisiin puitteisiin, vaikka olisi rahaakin valita toisin.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa ikävä fiilis näistä kommenteista. AP on ilmeisesti suht pienituloinen ihminen, mutta hänen tyttärensä on tehnyt ison työn kirjoittaessaan ylioppilaaksi ja äiti haluaa järjestää tyttärelleen juhlat, kuten nyt yleensä äidit lapsilleen haluavat. Juhlia ei voida järjestää omakotitalossa järven rannalla, kun sellaista ei ole, mutta juhlat kuin juhlat. Ja sitten kommentoidaan, että kuulostaa niin paskoilta juhlilta ettei huvittaisi edes tulla! Eikö sinne ylioppilasjuhliin mennä juhlimaan ylioppilasta, ei nauttimaan komeista puitteista ja syömään paahtopaisteja ja voileipäkakkuja? Jos minun pitäisi omalla kohdallani valita, että kestitsenkö 10 ihmistä kunnolla vai tarjoanko kaikille sukulaisille ja ystäville mahdollisuuden osallistua, niin valinta osuisi kyllä jälkimmäiseen. Mulle onkin aina ollut ihmiset ja ihmissuhteet korkeammalla sijalla ulkoisiin puitteisiin, vaikka olisi rahaakin valita toisin.
Niin, hienoa että Ap haluaa järjestää juhlat!!!! Itse en ainakaan vieraana kaipaa kauhean kummoisia tarjoiluja. Monet kiertävät useamman paikan ja syövät tosi vähän. Ylioppilas juhlissa ei todellakaan tarvita lämmintä ruokaa. Kahvi, täytekakku, keksit ja jotain pientä suolaista on oikein sopiva tarjoilu.
Ap pyyd apua joiltain läheisiltä vierailta. Esimerkiksi, jos joku voisi vaikka tullessa hakea jotain niin siitä olisi iso apu. Itse ainakin mielelläni auttaisin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jälleen monilla ei ole mitään empatiakykyjä. Oikeasti ne vieraat ei kiinnitä huomiota tarjoilijoina vaan tyttöön. Itse olen käynyt elämässäni useissa kymmenissä ylioppilas ja rippijuhlissa enkä muista tarjoilusta juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän moni on ollut huolissaan siitä miten äiti jaksaa, yksin tuo tulee olemaan ihan mahdoton urakka. Hän on myös ollut mukana lukiotaipaleella, hänellä tulisi olla myös oikeus keskittyä juhlapäivänä hengähtämään ja huokaisemaan. Myös ruokien turvallisuudesta sanominen ei ole haukkumista.
Olen ollut häissä, joihin oli tullut vieras jolla oli edellisellä viikolla norovirus, arvaappa mitä juhlien vieraista iso osa sairasti seuraavalla viikolla. Ruokamyrkytyksen kerran kokeneena, en suosittele riskeeraamaan vieraiden terveyttä.
Juhliin tulevat vieraat haluavat varmasti myös jutella äidin kanssa, mielellään moni joisi sen kupin kahvia ja ihan joku pala kakkua riittää, kukaan ei ole vaatimassa gourmetherkkuja. Otetaan sitä mitä on, tai sanotaan että juuri edellisessä paikassa syötiin runsaammin. Omissa yo-juhlissa ainakin osa sanoi, että taidan keskittyä nyt syömään vain pari keksiä koska edellisessä paikassa söin runsaasti voileipäkakkua.
Kaksiossakin juhlat voi järjestää, puitteet ovat vaatimattomat sielläkin mutta sentään hieman fiksumpi idea kuin juhlapaikka jota ei pääse valmistetelemaan etukäteen eikä viemään sinne kylmään tarjoiluja vaan ylioppilaan äidin pitäisi siinä vielä lakituksen jälkeen laittaa esiliina päälle ja alkaa hikihatussa vääntämään leivonnaisia tarjoilukuntoon.
Äidin jaksamisesta tosiaan tässä ollaan huolissaan, ei hienoista puitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän moni on ollut huolissaan siitä miten äiti jaksaa, yksin tuo tulee olemaan ihan mahdoton urakka. Hän on myös ollut mukana lukiotaipaleella, hänellä tulisi olla myös oikeus keskittyä juhlapäivänä hengähtämään ja huokaisemaan. Myös ruokien turvallisuudesta sanominen ei ole haukkumista.
Olen ollut häissä, joihin oli tullut vieras jolla oli edellisellä viikolla norovirus, arvaappa mitä juhlien vieraista iso osa sairasti seuraavalla viikolla. Ruokamyrkytyksen kerran kokeneena, en suosittele riskeeraamaan vieraiden terveyttä.Juhliin tulevat vieraat haluavat varmasti myös jutella äidin kanssa, mielellään moni joisi sen kupin kahvia ja ihan joku pala kakkua riittää, kukaan ei ole vaatimassa gourmetherkkuja. Otetaan sitä mitä on, tai sanotaan että juuri edellisessä paikassa syötiin runsaammin. Omissa yo-juhlissa ainakin osa sanoi, että taidan keskittyä nyt syömään vain pari keksiä koska edellisessä paikassa söin runsaasti voileipäkakkua.
Kaksiossakin juhlat voi järjestää, puitteet ovat vaatimattomat sielläkin mutta sentään hieman fiksumpi idea kuin juhlapaikka jota ei pääse valmistetelemaan etukäteen eikä viemään sinne kylmään tarjoiluja vaan ylioppilaan äidin pitäisi siinä vielä lakituksen jälkeen laittaa esiliina päälle ja alkaa hikihatussa vääntämään leivonnaisia tarjoilukuntoon.
Äidin jaksamisesta tosiaan tässä ollaan huolissaan, ei hienoista puitteista.
Niin, kaipa AP tietää oman jaksamisensa rajat meitä muita paremmin. Itselläni on pitkälti sellainen kokemus, että yhdestä päivästä (ja yhdeksi päiväksihän tämä nyt joka tapauksessa typistyy olosuhteiden pakosta) selviää vaikka päällään seisten, jos päämäärä on tarpeeksi tärkeä. Tässä päämääränä on oman lapsen ylioppilasjuhlat, eli AP:lle - jo tämän keskustelunkin perusteella - tärkeä asia.
Tässä on nyt valittu, että äiti kuormittuu vähän enemmän, mutta tytär saa kutsua kaikki itselleen tärkeät ihmiset. Mielestäni se on aivan yhtä kunnioitettava valinta kuin sekin, että kahvitellaan kaksiossa mummien ja kummien kanssa - kun nehän ne on sitten "pakko" kutsua, eikä esim. AP:n tyttären ystäviä, jotka voivat olla tyttärelle paljon läheisempiä ja tärkeämpiä ihmisiä kuin sukulaiset.
(En myöskään oikein ymmärrä, miten liittyy ketjun aiheeseen se, että joku moukkamainen juhlavieras on tartuttanut noroviruksen tarjottaviin ruokiin, mutta olkoot.)
Miksi ihmeessä ap:n pitäisi järjestää juhlat ahtaassa kaksiossa kun on mahdollisuus juhlatilaan? 60 vierasta on aivan mahdollinen määrä ja onnistuu kun miettii kaiken hyvin etukäteen. Aika on ratkaiseva, aloittakaa juhlat vasta klo 15 mutta ilmoita vieraille että juhlitte 15-18 välisenä aikana. Silloin osaavat tulla oikeaan aikaan paikalle. Pyydä muutama apulainen, muuten menee itselläsi koko päivä keittiössä. Jos mahdollista tilaa jostakin etukäteen esim kakut. Haiskahtaa siltä että täällä on jotenkin kateellista porukkaa. Onnea uudelle ylioppilaalle ja perheelleen!
Tämä on tosiaan mielenkiintoinen keskustelu. Kaikki ohjeet, vinkit saavat alapeukkuja ja paljon. Miksi? Siellä on todella paljon kivoja tarjouluehdotuksia, mutta alapeukut vaan jyllää...
Sitten, se mollaaminen, että Ap ei pitäisi järjestää juhlia. Miksi hän ei saisi? Miksi hänen juhlat mollataan? Hänellä on lapsi joka on lukenut itsensä ylioppilaaksi, ja kyllä jokainen saa järjestää kutsut. AP oikeasti kysyi neuvoja tai tarjoiluehdotuksia, eikä kaivannut mollaamista.
ja, sinulle joka tuosta Norovisruksesta valittelit. Kuule olen ihan ollut juhlissa, jossa pitopalvelu hoiti tarjoilun. Voin kertoa, että 80% vieraista sai taudin, ja se tuli ihan sieltä Pitopalvelun henkilökunnasta joka ei edes tietänyt, että hän sairastuu Noroon.
En kyllä usko, että illalla leivotuista ja yön yli huoneenlämmössä olleista karjalanpiirakoista saa seuraavana päivänä ruokamyrkytyksen.
Minä olin ylppäreissä, joissa oli tarjolla kahta ruokaisaa salaattia, parit kastikkeet, patonkia, tuorejuustoja ja kakku. Oikein hyvin maistuivat. Salaatit voi tehdä vaikka ämpäreihin.
Ap ei ole vastannut onko hänellä pakastin? Jos niin sinne voi tehdä valmiiksi ja ongelmaa ei ole. Ja onko mahdollisuus tilata jotakin valmiina? Se on kallista mutta auttaa paljon. En ole koskaan ollut ylppäreissä missä syötäisiin paahtopaistia saatika muutakaan ruokaa. Ihan perus makea/ suolainen tarjoilu riittää ja ei ihmiset tule syömällä syömään juhliin. Monet kiertää useampia juhlia.
Ei niitä juhlia tarvitse aloittaa samalla kellonlyömällä kun yo-hattu on painettu päähän. Juhlat voi aloittaa myöhemmin, esim klo 15.
Miksi kukaan olisi kateellinen pienituloiselle ja uusavuttomalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä juhlia tarvitse aloittaa samalla kellonlyömällä kun yo-hattu on painettu päähän. Juhlat voi aloittaa myöhemmin, esim klo 15.
Jep, ja koulun juhlissa olleet pakotetaan muutamaksi tunniksi järjestelemään juhlia...nice...
Hyvin harva siellä koulussa on lakitusta seuraamassa. Täällä ei edes mahdu kuin oma perhe, koululla vieraat siis rajoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Siltä se kuulostaa kun ketjua lukee. Ja myös siltä että missään tapauksessa ei saa juhlia järjestää kuin ahtaassa kämpässä ja max 10 vierasta ( ne kaikki tutut joita on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä se kuulostaa kun ketjua lukee. Ja myös siltä että missään tapauksessa ei saa juhlia järjestää kuin ahtaassa kämpässä ja max 10 vierasta ( ne kaikki tutut joita on).
Mikähän oli mielentilasi ketjua lukiessasi? Missä esim sanottu että max 10 ja vain sen verran tuttuja? Ehkä meistä osa on järjestänyt monia juhlia ja kokemuksesta huomaa apn puutteet?
Yön yli huoneenlämmössä olleet riisipiirakat kuhisevat jo vatsatautipöpöjä. Olen suorittanut elintarvikealan hygispassin ja kouluttaja painotti tätä moneen kertaan. Riisiä tai riisipiirakoita ei saa missään nimessä säilyttää huoneen lämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aina voi uskotella itselleen, että kaikki epämieluisat mielipiteet johtuu kateudesta. Se ei tietenkään pidä paikkaansa, kuten kuka hyvänsä normaali yli 3-vuotias tajuaa, mutta ei anneta sen häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, tee kakut jo nyt pakastimeen. Aika monia täytekakkujakin voi pakastaa. Ongelma niissäkin tosin on, että pitäisi ottaa sulamaan jääkaappiin jo edellisenä iltana, eli makeista sanoisin että ainoa kakku vaihtoehto on kuivakakku (tiikerikakku, marjoilla raikkaaksi tuunattu piimäkakku ilman mausteita, porkkanakakku...) Tee muutama ja lisäksi kahta sorttia pikkuleipiä (lusikkakakkuja, ässiä, murokakkusia), nekin säilyvät pitkään.
Suolaisia ost tosiaan vaikka pieniä karjalanpiirakoita ja tee niihin munavoi edellisenä iltana. Lisää hiukan persiljaa niin tulee juhlavampaa. Ihmiset voi itse laittaa munavoit piirakoiden päälle. Niiden lisukkeeksi salaatti ja vaikka pikkutomaatteja ja viinirypäleitä naposteltavaksi.
Huono on, ettet saa juomia kylmään, mutta voit vuokrata niille jääsammiot. Muista myös alkoholittomat juomat.
Mistä astiat tulevat? Jos kertakäyttöiset, niin osta edes kunnon skumppalasit ja lisäksi vesimukeja. Muista myös vesikarahvit ja lautasliinat.
Kysyn ihan tosissani: syökö ihmiset jossain tällaisia? Nää kuulostaa 80-luvulla vietettyjen 90-vuotisjuhlien tarjoiluilta. Varsinkin tää tarjoilun suhde tässä: että on kuivakakkuja, lusikkaleipiä, ässiä ja murokakkuja. Ja suolaisina ainoastaan karjalanpiirakoita ja munavoita.
Suurin osa ihmisistä tuskin edes koskisi noihin listan makeisiin tarjoiluihin. Voiko olla ankeampaa kuin tiikerikakku tai ässä-pikkuleivät juhlassa? Sitten vastapainona olisi paistovalmiita karjalanpiirakoita munavoin kanssa. Ei näin.
No se. Ihan ihme sapuskoja. Toki näissä on perhe-, kulttuuri- ja aluekohtaisia eroja eli sikäli ei kai sopisi kauheasti taivastella tärkeän juhlan sisältöä, mutta silti ihmetyttää karjalanpiirakat, munavoit (joita monet tuntuvat pitävän ihan selkeinä oletuksina) ym. ym. Eihän noissa ole mitään nykyajan tyyliä.
Omissa 90-luvun ylppäreissäkin oli jo tuulihattuja, voileipäkakkua, muistaakseni jotain muuta pientä suolaista, herrasväenleipiä, kahta eri kakkua, kahvia, limpparia. Itse ei tehty oikeastaan mitään, mutta vieraat kävivät kotona. Eikä niitä ollut mitään hevoskuormaa.
Välittömästi karsisin esim. kavereiden avecit ja ehkä myös kaverit. Ei tällaisia nyt tosiaan tarvitse kestitä, voivat tulla myöhemmin moikkaamaan tai rääppiäisiin.
Itsellä kokemusta sen verran, että olen järjestänyt omalle tyttärelle tosi pienen budjetin ylppärikahvituksen. Meillä oli kanssa vuokratilassa, Mutta siihen oli kotoa kävelymatka ja mulla on myös auto. Vieraita kävi 45 henkeä, kakut tein itse, tai siis pohjat ja täytin siellä paikanpäällä ennen juhlia. Suolaisena oli 4 tilattua voileipäkakkua (raikkaat voileivät eivät olisi mahtuneet kotona jääkaapiin ;)) sekä mun tekemiä erilaisia tortillarullia, täytteenä oli tuorejuustoa, yrttejä, paprikaa ja ainakin kinkkua ja lohta muistaakseni. ja mausteita. Rullat voi rullailla edellisenä iltana jääkaapiin ja paloitella ne sitten vaikka sielä juhlapaikalla suupaloiksi. Juomat toivat mun vanhemmat mukanaan vähän niinkuin nyyttärimeiningillä. oli kuohuviiniä ja pommacia, lisäksi vichyä janoon. Sitten oli maljoissa erilaisia irtokarkkeja. Juhlat oli näinkin vaatimattomina oikein mukavat. Kahvia keittelin termareihin valmiiksi, ja sitä mukaa kun tarvittiin. Astiat olivat juhlapaikalta, samoin siellä oli mikroaaltouuni, tiskikone ja iso jääkaapi. Mukavia juhlia! meillä muuten luki kutsussa, että kyseessä on valmistujais kahvit.