Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kuulemma osaa kirjoittaa suomea oikein, vaikka olen kielen ammattilainen – miten jotkut Vauva-palstalaiset osaavatkin kieliopin muita paremmin?

Vierailija
02.05.2018 |

Käyn aina välillä Vauva-palstalla kommentoimassa, jos aihe sattuu olemaan lähellä sydäntä.

Olen tottunut kaikenlaiseen vääntöön, mutta yksi erikoispiirre hämmentää:

Joka ikinen kerta, kun mainitsen ammattini (olen media-alalla), joku toteaa, etten mitenkään voi olla toimittaja. En nimittäin osaa kirjoittaa suomea ja teen alkeellisia kielivirheitä.

Ymmärrän kyllä sisältöön kohdistuvan kritiikin, ja olen valmis keskustelemaan asiasta. Minua ihmetyttää kuitenkin, mikä tekee Vauva-palstalaisista niin kovia kielen ammattilaisia. Jos syyttää kielivirheistä, olisi kiva nähdä myös korjattu versio.
Kieleen puuttuminen hämmentää, koska 1. olen opiskellut alaa maisteriksi asti 2. kukaan ei kirjoittele keskustelupalstoilla hiottua ja täydellistä tekstiä, vaan pikemminkin sekoittelee puhe- ja kirjakieltä 3. näen itse aivan hyvin, että kirjoitan ihan sujuvaa suomea.

No, viimeksi tämä kävi yllättäen Saara Aaltoa koskevassa keskustelussa. Yhdessä kommentissa sekoitin relatiivipronominit joka ja mikä, ja virke oli muutenkin puhekielinen. Tuo kömmähdys kuulemma paljasti, etten mitenkään voi olla oikea toimittaja.

En ollut yliopistossa mikään priimus, mutta näkisin, että suomen kielen sivuaineopinnot, media-alan maisterintutkinto ja lukuisat kielioppikurssit valmentavat aika hyvin kirjoittamaan suomea.

Kärsinkö tietämättäni lukihäiriöstä?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ketjussa kirjoitit että ”olen toimittaja jonka kautta olen tavannut plääplää”.

Kukaan oikea toimittaja ei kirjoita noin huonoa kieltä.

Ja nytkin sinulla on pahoja kielivirheitä tässä aloituksessa...

Et ole lukenut iltapäivälehtiä? :D

Olen lukenut. Jopa Seiskaa. Missään niissä ei ole tuollaisia ilmaisuja.

Tuo on niin paha moka, että siihen pystyy vain täysin kouluja käymätön ihminen, joka yrittää kirjoittaa oikein hienosti.

Haha, tämä oli jo hyvä analyysi! <3

Taidan irtisanoutua heti tänään. Häpeästä. 

t. Elämäm koululainen

Vierailija
22/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä AP:n viesti nyt sellaista säälittävää omakehua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lähtökohtasi perustella sitä, että osaat jotakin koska sinulla on tietty koulutus/ammatti ei ole yhtä tärkeä kuin se, että osaat perustella asiaasi, koska hallitset sen sisällön niin hyvin ja kykenet todistamaan sen vaikkapa lähteillä.

En koskaan itse käytä koulutuskorttia argumenttina, vaikka voisin itse helposti tehdä niin. Jätän sen väliin tässäkin kommentissa.:)

Jätät koulutuskortti argumentin käyttämättä mutta käytit sen silti :-)

Vierailija
24/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile sekuntiakaan ettetkö olisi "toimittaja" ammatiltasi. Kun luke  näiden "toimittajien", kuten mm. Iltapäivälehtien tekstejä, saa siinä huomata miten helpolla sitä pääsee tyhjää toimittamaan palkkansa eteen.

Vierailija
25/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ketjussa kirjoitit että ”olen toimittaja jonka kautta olen tavannut plääplää”.

Kukaan oikea toimittaja ei kirjoita noin huonoa kieltä.

Ja nytkin sinulla on pahoja kielivirheitä tässä aloituksessa...

Et ole lukenut iltapäivälehtiä? :D

Olen lukenut. Jopa Seiskaa. Missään niissä ei ole tuollaisia ilmaisuja.

Tuo on niin paha moka, että siihen pystyy vain täysin kouluja käymätön ihminen, joka yrittää kirjoittaa oikein hienosti.

Ihan noin karmeita erheitä en ole minäkään lehdissä nähnyt. Huonointa kieltä on iltapäivälehdissä, mutta ei sentään noin kamalaa. Sen sijaan Seiska on minusta hyvin kirjoitettu lehti. En muista sieltä virheitä edes huomanneeni. Toki kieli ja sanasto on yksinkertaista, mutta pahimmat virheet tosiaan usein syntyvätkin niin, että yritetään kirjoittaa kirjakielisesti ja hienosti. Tuo "jonka kautta olen tavannut" on ihan tyyppiesimerkki ja kaukana mistään puhekielestä, jolla täällä erheitä selitellään. Olisi paljon puhekielisempää sanoa, että toimittajan työssäni olen tavannut jne. Se olisi kaiken lisäksi vielä virheetönkin tapa.

T. Äikänope

Vierailija
26/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kohtaa häiritsi, hakasulkeissa lisäykset:

Kieleen puuttuminen hämmentää, koska 1. olen opiskellut alaa maisteriksi asti[,] 2. kukaan ei kirjoittele keskustelupalstoilla hiottua ja täydellistä tekstiä, vaan pikemminkin sekoittelee puhe- ja kirjakieltä[, ja] 3. näen itse aivan hyvin, että kirjoitan ihan sujuvaa suomea.

Toinen vaihtoehto on kirjottaa noi luettelona (allekkain).

Ei sulla mitään lukihäröö oo, mutta jos sanot olevasi toimittaja, ihmiset vaatii täydellisyyttä.

Vierailija
27/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja: älä välitä tämän palstan nillittäjistä. Mäkin teen virheitä tänne kirjoittaessani, vaikka olen kielen ammattilainen. Ei tänne kirjoitetun tekstin tarvi olla painokelpoista, enkä jaksa siksi niin kovasti keskittyä. Ja ihmettelen vaatimusta virheettömästä tekstistä, koska niin keskenkasvuisia ja yksipuolisia ajatuksia kuitenkin sallitaan.

Vierailija
28/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä on kielinatsitohtoreita, äidinkielenopettajia jne.

Vierailija
29/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan liittyen: Koska verbeistä "meinata" ja "tippua" on tullut hyväksyttäviä seuraavissa yhteyksissä: "Mies meinasi tippua kalliolta"?

Noita näkee jatkuvasti ip-lehdissä. Minusta meinaaminen on huonoa suomea ja vain hana tippuu! Oikeakielinen toimittaja kirjoittaisi: Mies oli pudota kalliolta.

Eikö vain?

30/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan tosissaan toiset ottavat palstailun ja kommentteihin kohdistuneen kritiikin.

Vierailija
31/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan liittyen: Koska verbeistä "meinata" ja "tippua" on tullut hyväksyttäviä seuraavissa yhteyksissä: "Mies meinasi tippua kalliolta"?

Noita näkee jatkuvasti ip-lehdissä. Minusta meinaaminen on huonoa suomea ja vain hana tippuu! Oikeakielinen toimittaja kirjoittaisi: Mies oli pudota kalliolta.

Eikö vain?

Heh. No ei.

Vierailija
32/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on vain tietyt asiat syvällä selkärangassa. Mulle numerot on se juttu joka tulee selkärangasta, "näen" virheet ilman että tarvitsee laskea.

Vaikken mikään kielentuntija olekaan, niin eikö noissa tämänkin ketjun "asiantuntijoiden" kirjoituksissa ole pilkkuvirheitä?

Vierailija
33/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on vain tietyt asiat syvällä selkärangassa. Mulle numerot on se juttu joka tulee selkärangasta, "näen" virheet ilman että tarvitsee laskea.

Vaikken mikään kielentuntija olekaan, niin eikö noissa tämänkin ketjun "asiantuntijoiden" kirjoituksissa ole pilkkuvirheitä?

On niissä. Hyvin harva suomalainen osaa pilkuttaa täydellisesti. Itsekin teen välillä pilkkuvirheitä. Varsinkin englannista on alkanut tulla viime aikoina vaikutteita: pilkutetaan puheen rytmin, ei kielioppisääntöjen mukaan.

Vierailija
34/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vain?

Heh. No ei.

Miten niin ei? Perusteluja, kiitos! Minusta esimerkiksi pörssikurssit eivät voi tippua, ne vaikkapa laskevat. Ja meinaaminen on puhdas svetisismi, joka ei kuulu puhtaaseen suomeen.

Vai oletko itse ip-lehden toimittaja, joka käyttää noita virheellisiä ilmaisuja siellä sun täällä?

Vierailija
35/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä AP:n viesti nyt sellaista säälittävää omakehua?

On :) t. AP

Vierailija
36/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tajuaa oman osaamisensa rajat, alkaa oppia.  Aika harva meistä on täydellinen, vai mitä?

Vierailija
37/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vain?

Heh. No ei.

Käsitys hyvästä kielestä vaihtelee myös sen mukaan, missä teksti on julkaistu. 

Iltapäivälehdessä taannoin työskennelleenä en ikinä kirjoittaisi ainakaan otsikkoon tai heti jutun alkuun "oli pudota kalliolta". Se kuulostaa hiukan kankealta ja liian muodolliselta.

"Meinasi pudota" ei tosiaan ole kovin hyvää kieltä, mutta se aukeaa huomattavasti nopeammin. Ehkän mieluummin kirjoittaisi "oli vähällä pudota" tai "vältti täpärästi putoamisen". Jos sen sijaan kirjoittaisin esseetä, kirjoittaisin ehdottomasti "oli pudota".

Vierailija
38/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on nimitetty ammattikirjoittajaksi tällä palstalla, koska juttuni ovat liian hyviä provoja ollakseen totta. Kirjoitan myös tosi sujuvaa paskaa, jossa pilkut ovat näennäisesti oikeissa paikoissa. Yo-kokeen äikkä E, vähän yritin yliopistoakin käydä, AMK-tutkinto (ei tosin kirjoittamista vaativalta alalta) ja nyt olen työtön. Minulla ei siis ole minkäänlaista kirjoittajan taustaa.

Voisin siis sanoa, että tällä palstalla olet Runeberg, jos osaat edes muodostaa selkeitä lauseita, joissa pilkutus menee melkein sääntöjen mukaan.

Suomen kielen pilkkusääntöjen mukainen pilkutus näyttää todellakin oudolta jossain keskustelupalstalla. Välillä joudun oikein pinnistelemään, jotta saisin jätettyä edes muutaman pois ja tekstini näyttämään normaalimmalta ja sujuvammalta. Mutta minkäs teet, ovat juurtuneet selkärankaan ja sieltä putkahtelevat ihan niille kieliopillisille paikoilleen.

Sille, joka sanoi, että kieliopilla ei ole mitään tekemistä kielenhuollon kanssa: on sillä, kun puhutaan pilkuista. Suomen kielen pilkutus on kieliopillista, ei prosodista.

Vierailija
39/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vain?

Heh. No ei.

Käsitys hyvästä kielestä vaihtelee myös sen mukaan, missä teksti on julkaistu. 

Iltapäivälehdessä taannoin työskennelleenä en ikinä kirjoittaisi ainakaan otsikkoon tai heti jutun alkuun "oli pudota kalliolta". Se kuulostaa hiukan kankealta ja liian muodolliselta.

"Meinasi pudota" ei tosiaan ole kovin hyvää kieltä, mutta se aukeaa huomattavasti nopeammin. Ehkän mieluummin kirjoittaisi "oli vähällä pudota" tai "vältti täpärästi putoamisen". Jos sen sijaan kirjoittaisin esseetä, kirjoittaisin ehdottomasti "oli pudota".

*ehkä mieluummin kirjoittaisin

Voi kamala, huh!!! Ehdin korjata typoni!! Muuten olisin paljastunut valetoimittajaksi! Olisin päätynyt huomisen Iltalehden etusivulle! Paljastuksesta kiiteltäisiin Vauva-palstan tarkkavainuisia kielenhuoltajia, suora sitaatti: "Eihän kukaan kouluja käynyt ihminen tee noin karmeita virheitä!"

Vierailija
40/77 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä on kielinatsitohtoreita, äidinkielenopettajia jne.

Voin vakuuttaa, että jos joku puuttuu tekstisi kieliasuun, se ei todellakaan ole äidinkielen opettaja. Me emme enää vapaa-aikanamme jaksa kiinnostua kenenkään pilkkuvirheistä. Emme edes omistamme, saati toisten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän