Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaisitko köyhiä rahallisesti jos tulisit rikkaaksi?

Vierailija
30.04.2018 |

Jos esim sinulle sattuisi suuri perintö, lottovoitto, iso yritys/osakemyynti kohdalle? Jos olet rikas, niin autatko köyhiä? Miten ja millaisilla summilla?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoittaisin rahaa eläinyhdistyksille.

Vierailija
82/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autan jo tällä hetkellä kolmea köyhää opiskelijaa tarjoamalla jokaiselle  heille ilmaisen yksiön ja maksamalla heidän elinkustannuksensa. Lisäksi maksan veroja noin 36 % tuloistani, joten eiköhän siinä muutama köyhä tule autettua.

Ai lapsiasi?

Köyhä on aina jonkun lapsi, tässä tapauksessa nämä ovat minun. Onko moraalisesti jotenkin jalompaa jättää omat lapset huomiotta ja kustantaa jonkun toisen lasten elanto?

Ei omia lapsia lasketa 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen tai osakkeiden myynti on rahaa, joiden eteen olen itse tehnyt työtä/nähnyt vaivaa... en sellaista jakaisi pois.

Jostain eurojackpot-voitosta voisin laittaakin.... maksaisin vaikka muutamana vuonna paikallisen lukion oppilaille kirjat tms.

Saamani perinnön pyrin turvaamaan omille lapsille.

Miksi sillä on väliä mistä rahat tulevat? Ihme logiikkaa.

Vierailija
84/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin auttaisitko RAHALLISESTI!!!!!!! Se ei tarkoita työpaikkoja, pskapäät. Vaan rahaa.

Työstä saa vastineeksi RAHAA. Kokeile, niin tiedät.

Kyllä mulla on rahaa, oksettaa vaan tää tekopyhyys, minkä ihmiset laskevat muiden rahalliseksi auttamiseksi.

Vierailija
85/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko auttamiseksi se, että kulutan tulotasooni mukaan? Sen sijaan, että sijoittaisin tai makuuttaisin rahoja tilillä, ostan tuotteita ja palveluita. Käymällä ulkona syömässä työllistän ravintola-alan henkilökuntaa. Sama juttu siivouspalveluiden ja vaikka hieronnan sekä kauneushoitojen kanssa. Myös verot maksan mukisematta, en pidä "verosuunnittelua" eettisesti oikeana. Suosin suomalaisia tuotteita ja käyn ostoksilla paikan päällä kiinalaisten nettikauppojen sijaan. Suoranaista hyväntekeväisyyttä harrastan lähinnä lapseni kavereiden suhteen. Jos tiedän jonkun kaverin perheellä olevan tiukempaa, pyydän kaveria mukaan perheemme reissuille ja huolehdin tämän kuluista.

Ei lasketa, koska saat siinä itsellesi toisen aikaa. Hyväntekeväisyydessä annetaan vastikkeetta, paitsi voi saada hyvän mielen, mutta ei muuta.

Mutta miten varmistan, että ne, joille sen rahan annan, eivät käytä sitä mihinkään vastikkeelliseen?

Miksi eivät voisi käyttää?

Koska se on riistoa. 

Miten he sitten saavat mitä tarvitsevat?

Sitä pitää kysyä ap:lta. Miksi köyhän pitäisi saada tukea työpaikoissa tehtävää riistoa?

No koska tarvitsee asioita elääkseen.

Vierailija
86/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vastikkeetta. Mutta mulla on monta liikeideaa, jotka auttaisivat tuntemiani köyhiä JA olisivat ainakin potentiaalisesti ihan kulunsa peittäviä bisnesidoita, jos vaan olisi alkupääomaa ja taloudellista riskinottokykyä. Ja tämänhän se lottovoitto voisi antaa.

Sama täällä. Työn puute on jo mielenkin kannalta sen verran ikävää, että mielellään tarjoaisi asiallisia työpaikkoja jos olisi ylimääräistä. Verotuloista voisi kela sitten jakaa tarvitseville.

Vierailija
87/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen tai osakkeiden myynti on rahaa, joiden eteen olen itse tehnyt työtä/nähnyt vaivaa... en sellaista jakaisi pois.

Jostain eurojackpot-voitosta voisin laittaakin.... maksaisin vaikka muutamana vuonna paikallisen lukion oppilaille kirjat tms.

Saamani perinnön pyrin turvaamaan omille lapsille.

Miksi sillä on väliä mistä rahat tulevat? Ihme logiikkaa.

Minun itse ansaitsemaa rahaa, suvun rahaa tai jostain sattumalta tullutta rahaa. Viimeinen on ainoa jota jakaisin vastikkeetta pois jos en itse tarvitse. Jos jakelisin palkkatuloni /yritysmyyntini pois, miksi ihmeessä kävisin töissä alunperinkään?

Vierailija
88/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin mt-syistä sairauseläkkeellä olevia eli antaisin täydentävää toimeentulotukea... ruokarahaa (ettei tarvitse mennä leipäjonoon) ja tukea isompiin ostoksiin (vaatteet, harrastevälineet, kodinkoneet...). Vaikkapa Niemikotisäätiön kautta (lahjakortteja ym.). Siis jos olisin niin rikas, että voisin tosissani auttaa monia, voisin perustaa tätä varten jonkinlaisen mielenterveyskuntoutujien tukisäätiön.

Vierailija
89/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisin köyhiä opiskelijoita, ja sairaita pääsemään tutkimuksiin, ja esim hammashoitoa vaativia köyhiä.

Juuri näin. Ja maksaisin labroja tarkemmista tutkimuksista, joita ei käypähoidossa välttämättä helposti oteta esim. ferritiini, kilpirauhasarvoja, d-vitamiini jne. Ja ostaisin lääkkeitä ja etenkin laadukkaita vitamiineja ja lisäravinteita.

Vierailija
90/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja päättää sen summan.

Se ei ole mitään verrattuna omaisuutesi määrään jos olisit joku sellainen rikas josta ap tässä puhuu.

Minkähänlaisista rikkaista ap puhui? Kuinka paljon sinulle on iso perintö tai yrityksen myynti? Ilmeisesti kuitenkin nyt puhutaan miljoonaluokan omaisuudesta.

Kun kysymyksessä on omaisuus, niin se on aika nopeasti loppuunkäytetty, jos rahaa rupeaa vain jakamaan ympärilleen. Jos miljoonsta jaat sadalle köyhälle 10 000 €, niin summa on käytetty ja sinulle ei ole jäänyt mitään. Ja loppujen lopuksi nuo köyhät ovat köyhiä edelleen. 

Vastaavasti pitäisi pohtia sitä, mikä tai kuka on todella köyhä. Itse lahjoitan (en ole rikas, nippanappa keskituloinen) jo nyt joka kuukausi rahaa muutamalle järjestölle. Ehkä lahjoittaisin hieman enemmän, jos rahaakin olisi enemmän. Toki lähipiirissä voisin jelppalilla suoraan ihmisille hieman isommilla summilla juuri elämän murroskohdissa - esim. maksaa tutun lapsen harrastuksen tai ostaa tarve-esineitä kotoa muuttavalle. 

Eihän verojen maksaminen liity aloitukseen mitenkään. Ei se koko miljoonan omaisuus errytä veroja, ainoastaan katsos tuotto, ja siitä et maininnut mitään. Ja sitäkään et siis ollut antamassa köyhille. Eli elvistelet itsellesi jalouttasi, vaikka sitä ei sinusta löydy.

Enhän minä ole puhunut veroista mitään, enkä elvistellyt millään.

Mutta jos veroista puhutaan, niin oletko kuullut perintö- ja pääomaverosta? Nämähän pitää maksaa yritysmyynnin ja perinnön tapauksessa. Lottovoitosta ei suoraan tarvitse veroa maksaa, mutta nykyisellään koko veikkauksen tuotto menee valtiolle, joten jokainen lottoaja maksaa jo.

Muuten sinun mielipiteesi jaloudestani ei kiinnosta, mutta olen kiinnostunut kuulemaan listan sinun viime aikojen hyvistä töistä.

Vierailija
91/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalju Pitkätukka kirjoitti:

Palkkaisin yritykseeni sesonkiaikana työvoimaa.

Korjauttaisin autoani korjaamossa sen sijaan, että painisin itse paskassa.

Käytäisiin rouvan kanssa ravintolaillallisella useammin kuin kerran vuodessa.

Ostettaisiin ehkä kerran kuusa perjantaipizzat koko perheelle.

Lieväkin vaurastumiseni poikisi rahaa muille.

Tämä ei olisi rahan antamista köyhille, kai tajuat sen itsekin? Toivottavasti?

Olisi se.

Paikallisen pizzapaikan pojat eivät näytä kovin varakkailta.

Kaverini saa autokorjaamostaan 1500€ kuukausituloja vastaavat tienestit.

Olen joutunut monta köyhää työnkyselijää käännyttämään kun ei ole vara palkata.

Ja kyllä, voisin jopa enemmän johonkin avustukseen rahaa antaakin.

Olen kuluneen vuoden aikana lahjoittanut yhteisvastuukeräykseen, MLL:lle ja eräälle toiselle yleishyödyöliselle yhdistykselle.

Vierailija
92/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustan todella köyhiä jo nyt vaikka itsekin olen, keräysten muodossa.

En nöyryyttäisi ketään tuttua sanomalla että rahaa annetaan, vaan lainataan.  Sitten voisi maksaa 10 e kk takaisin.

Köyhälläkin on oma ylpeytensä ei ole sama asia kuin hunsvotti.

Vierailija
93/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustaisin firman joka tarjoaa juuri aktivointiin riittävän määrän tuottamatonta työtä. Kuopan kaivamista ja täyttämistä hiekalla.

Olisiko tuo mielestäsi auttamista? Minusta kuulostaa suorastaan vittuilulta. Ajattele nyt vähän miltä  tuntuisi mennä tuollaiseen "työhön". Ei tästä maasta työt ole loppu! Tekemätöntä hyödyllistä työtä löytyy vaikka kuinka, kukaan vaan ei halua maksaa siitä palkkaa.

Vierailija
94/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin auttaa paitsi köyhiä sukulaisia myös suomalaisia vähävaraisia nuoria, lapsiperheitä ja vanhuksia. Lisäksi etsisin autettaviksi 1990-luvun laman nujertamia edelleen köyhiä ex-yrittäjiä sekä homehelveteissä yms. tilanteissa kotinsa, terveytensä ja omaisuutensa menettäneitä ihmisiä. Tukisin  myös kirjastoja, urheiluseuroja, mielenterveystyötä ja erilaisia potilasjärjestöjä ja -yhdistyksiä. En unohtaisi myöskään löytöeläimistä huolehtivia tahoja jne. Antaisin rahaa myös omalle seurakunnalle ja Suomen kristillisille kouluille.

Jos rahaa olisi kuin roskaa, rakennuttaisin asuntoja, päiväkeskuksia, hoitokoteja (myös saattohoitokoteja) ja liikuntapaikkoja. Lisäksi  auttaisin vähävaraisia sairaita ihmisiä saamaan kalliit lääkkeensä, vähävaraisia lapsia ja nuoria saamaan harrastusvälineitä jne. En osaa edes luetella kaikkea, mihin rahaa lapioisin. Mieluummin antaisin rahaa pois kuin hautoisin valtavia summia pankeissa. Enemmän saisin iloa toisten auttamisesta.

Katsoin dokumenttiohjelmaa, jossa rikkaista rikkaimmat pohtivat sopivia ökylahjoja rakkailleen. Joku teetätti ilmeisesti tyttärelleen sandaalit, joihin oli upotettu jalokiviä älyttömän summan, muistaakseni miljoonien, arvosta. Hah hah hah!

Vierailija
95/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin auttaisin!

Vierailija
96/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 miljoonaa ei ole kovin suuri raha, se menisi oman perheen ja lähipiirin hyväksi. Osittain siis köyhienkin hyväksi, koska lapset ovat lähdössä opiskelemaan ja ovat köyhiä kun muuttava omilleen.

Jos summa olisi vaikkapa 10 miljoonaa, niin siitä varmasti riittäisi myös hyväntekeväisyyteen. Itse tukisin kulttuuria ja taidetta. Tuntemattomille köyhille voisin lahjoittaa tukemalla lasten harrastuksia maksamalla vapaaoppilaspaikkoja lähialueen taideoppilaitoksiin. Näin varmistuisin siitä, että tuen saaja (vähävaraisen perheen lapsi) todella hyötyy lahjoituksesta, eikä ahneet vanhemmat voi muuttaa sitä rahaksi ja juoda kurkusta alas.

Vierailija
97/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa sellaisia summia saisin, että koko maailman köyhyyteen sillä olisi vaikutusta. Mutta ehdottomasti, nimettömänä, lahjoittaisin mielelläni arvojeni mukaisiin kohteisiin. Teen niin jo nyt.

Vierailija
98/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustaisin firman joka tarjoaa juuri aktivointiin riittävän määrän tuottamatonta työtä. Kuopan kaivamista ja täyttämistä hiekalla.

Olisiko tuo mielestäsi auttamista? Minusta kuulostaa suorastaan vittuilulta. Ajattele nyt vähän miltä  tuntuisi mennä tuollaiseen "työhön". Ei tästä maasta työt ole loppu! Tekemätöntä hyödyllistä työtä löytyy vaikka kuinka, kukaan vaan ei halua maksaa siitä palkkaa.

Kuitenkin kaikki mäkättää sitä kun automatisaatio tulee viemään heidän työpaikat.

Vierailija
99/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse olisi miljoonista, en auttaisi köyhiä vaan työllistäisin. Voisin ostaa nuorilta kuvataiteilijoilta heidän teoksiaan, myöntää apurahoja ja stipendejä, tukea taloudellisesti jotain kulttuuritapahtumia jne. Mulla kuitenkin "ylimääräinen" raha on nykyisin vuositasolla vain muutama kymppitonni, josta suurin osa lahjoituksiksi päätyvästä rahasta menee eläinsuojelutyöhön. Olen myös maksellut joidenkin vähävaraisten eläinlääkärilaskuja, ostanut joskus ruokaa, maksanut muutaman lapsen harrastuksen yhdeksi vuodeksi  ja pari kertaa maksanut vähävaraisen yksinhuoltajan rästivuokran. Mulla on omassa lähipiirissänikin pienituloisia  eli opiskelijoita, työttömiä ja hoitovapaalla olevia, joiden taloudellista tilannetta helpotan erilaisin tavoin,  enkä laske heidän taloudellista tukemistaan köyhien auttamiseksi vaan läheisteni auttamiseksi. 

Vierailija
100/115 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim sinulle sattuisi suuri perintö, lottovoitto, iso yritys/osakemyynti kohdalle? Jos olet rikas, niin autatko köyhiä? Miten ja millaisilla summilla?

Kolmasosa hyväntekeväisyyteen, etenkin lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa ehkäisemään, kolmasosa vanhemmille puoliksi että ei tarvi enää elää siinä ajatuksessa että on heille rahallisesti jotain velkaa ja voin irrottautua suvusta kokonaan, loput itselle.