Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen: Ai että mä vihaan julkista sektoria

Vierailija
25.04.2018 |

Seuraa avautuminen.

Suomessa on kuulemma maailman paras julkinen sektori. Tehokkain ja ihanin ja mitä lie.

Kerronpa vastakkaisen mielipiteen. Trigger warning.

Itseltäni kunnallinen hammashoito pahensi hoitovirheellä hampaita lapsena. Porasivat vääriä hampaita ja käyttivät oikomismenetelmää joka vain pahensi ongelmia.

Ala-asteella minua kiusattiin. Osin näiden hammaslääkärisankarien aiheuttamien esteettisten ongelmien takia. Opettajan ratkaisu oli naureskella kiusausväitteille ja sanoa että ”mitäs menet tyrkylle”. Tätä oli maailman paras peruskoulu 90-luvulla. Lienee edelleen aika lähellä totuutta.

VR, lennonjohtajat ja muut valtion syöttiläät aiheuttavat milloin mitäkin häiriötä, pääasiassa ylimielisyyttään.

Poliisien tärkein tehtävä on nykyään vahtia ilkeää kirjoittelua netissä ja kirjoittaa tolppasakkoja. Väkivaltarikollisuus ja omaisuusrikollisuus tutkitaan jos jaksetaan.

Meillä on kymmeniä tuhansia hallintovirkamiehiä. TE-keskukset, AVIt, ELYt, Valvirat sun muut. Tehtailevat uusia rajoituksia ja mm. alueiden ELYt haastavat toisiaan hallinto-oikeuteen päätöksistään.

Tullilla on tuhansia ihmisiä kyttämässää jotain helvetin Venäjän bensadesejä ja nuuskapurkkeja.

Verottajalla on 7000 ihmistä töissä tekemässä asioita jotka pitäisi saada yksinkertaistettua ja digitalisoitua. Mutta ei pysty, kun menee niin monen hallintotieteilijän siisti sisätyö.

Olin viime viikolla erään valtion viraston seminaarissa ulkopuolisena kuuntelijana. Sinne oli jumalauta palkattu DJ soittamaan musiikkia kun uusi puhuja (viraston omia ”johtava yliasiantuntija” tjsp titteleitä) käveli lavalle. Pikkurahoja kyllä, mutta kun tätä porsastelua harrastetaan joka hallinnonalalla ja virastossa, niin ei ihme että ”välttämättömät peruspalvelut” maksaa.

Yleisradion on aivan pakko ostaa 30 miljoonalla eurolla vuodessa ulkomaista TV-viihdettä. Tätähän ei millään kaupallinen puoli voi tietenkään hoitaa. Tuolla rahalla pyörittäisi Hurstin Valintaa 30 vuotta. Samainen Yleisradio tilaa ties mitä sketsi- ja taideviihdettä kotimaisilta 80 miljoonalla.

Ja niin edelleen.

Kyllä, osa palveluista on välttämättömiä ja tärkeitä. Suurin osa ei. Tai ainakaan niitä ei tarvitsisi tuottaa noin tehottomasti.

Saat maksaa maailmanennätysveroja, saat virkamiehiltä ja toimenhaltijoilta korkeintaan keskinkertaista palvelua, lisää rajoituksia, hoitovirheitä, mielivaltaa ja paperitöitä. Ja saat kuunnella milloin minkäkin julkisen puolen edunvalvontarohjakkeen vaatimuksia palkankorotuksista. Eli lisää veroja, olkaa hyvä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksanut lukea sun sepustusta. Tosi pitkä ja älyttömän tylsä varmaan.

Mä vihaan onnenpyörän rosvosektoria. Se vie kaikki rahat ja siirtää pelivuoron seuraavalle. Ihan paska.

Mun suosikki on se sektori mistä voittaa yllätyspalkinnon.

Vierailija
2/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa... En minä maksa mitään yleveroa.

Olen saanut julkisella puolella sydänleikkauksen, josta maksoin vajaat 100 euroa.

Olen saanut lääkkeeni ilmaiseksi apteekista.

Poliisit joiden kanssa olen asioinut ovat aina olleet asiallisia ja ns. tolkun immeisiä. Jos rettelöin niin saan pamppua, jos olen kunnolla saan asiallista kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraa avautuminen.

Suomessa on kuulemma maailman paras julkinen sektori. Tehokkain ja ihanin ja mitä lie.

Kerronpa vastakkaisen mielipiteen. Trigger warning.

Itseltäni kunnallinen hammashoito pahensi hoitovirheellä hampaita lapsena. Porasivat vääriä hampaita ja käyttivät oikomismenetelmää joka vain pahensi ongelmia.

Ala-asteella minua kiusattiin. Osin näiden hammaslääkärisankarien aiheuttamien esteettisten ongelmien takia. Opettajan ratkaisu oli naureskella kiusausväitteille ja sanoa että ”mitäs menet tyrkylle”. Tätä oli maailman paras peruskoulu 90-luvulla. Lienee edelleen aika lähellä totuutta.

VR, lennonjohtajat ja muut valtion syöttiläät aiheuttavat milloin mitäkin häiriötä, pääasiassa ylimielisyyttään.

Poliisien tärkein tehtävä on nykyään vahtia ilkeää kirjoittelua netissä ja kirjoittaa tolppasakkoja. Väkivaltarikollisuus ja omaisuusrikollisuus tutkitaan jos jaksetaan.

Meillä on kymmeniä tuhansia hallintovirkamiehiä. TE-keskukset, AVIt, ELYt, Valvirat sun muut. Tehtailevat uusia rajoituksia ja mm. alueiden ELYt haastavat toisiaan hallinto-oikeuteen päätöksistään.

Tullilla on tuhansia ihmisiä kyttämässää jotain helvetin Venäjän bensadesejä ja nuuskapurkkeja.

Verottajalla on 7000 ihmistä töissä tekemässä asioita jotka pitäisi saada yksinkertaistettua ja digitalisoitua. Mutta ei pysty, kun menee niin monen hallintotieteilijän siisti sisätyö.

Olin viime viikolla erään valtion viraston seminaarissa ulkopuolisena kuuntelijana. Sinne oli jumalauta palkattu DJ soittamaan musiikkia kun uusi puhuja (viraston omia ”johtava yliasiantuntija” tjsp titteleitä) käveli lavalle. Pikkurahoja kyllä, mutta kun tätä porsastelua harrastetaan joka hallinnonalalla ja virastossa, niin ei ihme että ”välttämättömät peruspalvelut” maksaa.

Yleisradion on aivan pakko ostaa 30 miljoonalla eurolla vuodessa ulkomaista TV-viihdettä. Tätähän ei millään kaupallinen puoli voi tietenkään hoitaa. Tuolla rahalla pyörittäisi Hurstin Valintaa 30 vuotta. Samainen Yleisradio tilaa ties mitä sketsi- ja taideviihdettä kotimaisilta 80 miljoonalla.

Ja niin edelleen.

Kyllä, osa palveluista on välttämättömiä ja tärkeitä. Suurin osa ei. Tai ainakaan niitä ei tarvitsisi tuottaa noin tehottomasti.

Saat maksaa maailmanennätysveroja, saat virkamiehiltä ja toimenhaltijoilta korkeintaan keskinkertaista palvelua, lisää rajoituksia, hoitovirheitä, mielivaltaa ja paperitöitä. Ja saat kuunnella milloin minkäkin julkisen puolen edunvalvontarohjakkeen vaatimuksia palkankorotuksista. Eli lisää veroja, olkaa hyvä.

Suojatyöläisiä (loisia) on aivan liikaa.

Vierailija
4/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksanut lukea sun sepustusta. Tosi pitkä ja älyttömän tylsä varmaan.

.

Sulle kävi sitten samoin kuin julkisen sektorin työntekijöillä kävi kansantaloustieteen kurssilla jossa kerrottiin työn tuottavuudesta ja siitä miten paljon verorahaa voi heittää tuottamattomaan hengailuun.”

Vierailija
5/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut julkisella puolella sydänleikkauksen, josta maksoin vajaat 100 euroa.

Poliisit joiden kanssa olen asioinut ovat aina olleet asiallisia ja ns. tolkun immeisiä. Jos rettelöin niin saan pamppua, jos olen kunnolla saan asiallista kohtelua.

Toisin sanoen olet pienituloinen terveysongelmainen. Epäilemättä ilmainen palvelu kelpaa sinulle, vaikka olisikin tehokkuudeltaan luokatonta. Maksaminen jääkin sitten valtaosiltaan muiden kunniaksi.

Vierailija
6/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan kun toi loissektorion saavuttanut enemmistön, niin mikään ei estä tota syöpää leviämästä.

Vierailija
7/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen kysyn; kuinka ap sinun mielestäsi eri tavalla sairaat ja vammaiset sekä työttömät tulisi elättää? Vai tulisiko? Mitä siitä seuraisi, jos sosiaaliturva poistettaisiin kokonaan?

Vierailija
8/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaan kun toi loissektorion saavuttanut enemmistön, niin mikään ei estä tota syöpää leviämästä.

Jep. Seuraavan laman tullen rahat sitten loppuvat (koska viime laman aikana tämänkin touhun tuottavuus laski samalla kun palkkasumma nousu). Sitten on IMF ja kumppanit leikkaamassa tätä meidän virkamieslaardia meidän puolestamme. Sitten osoitetaan mieltä AY-turjakkeiden kanssa, että porvarien vika kun eivät tämä vero- ja sääntelysatsi niskassaan kehittäneet uutta Nokiaa jota tämä kaikki ”välttämätön” voidaan rahoittaa.

Vierailija
9/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintojen ja palveluiden yksityistämisellä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa oli positiivinen vaikutus myös julkiseen sektoriin, mutta sikailun uusi aalto on jo saapunut. Hommat hoidetaan jotenkin sinne päin ja sitten kun virheitä korjataan, niin siitä halutaan vielä jotain erillistä korvausta.

Vierailija
10/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kysyn; kuinka ap sinun mielestäsi eri tavalla sairaat ja vammaiset sekä työttömät tulisi elättää? Vai tulisiko? Mitä siitä seuraisi, jos sosiaaliturva poistettaisiin kokonaan?

Tyyppillinen vastaus. Missä vaiheessa olen esittänyt sosiaaliturvan poistoa? Päinvastoin, haluaisin parantaa sitä. Mihin ei toki ole varaa, koska tärkeämpiä ovat mm. nuo kaikki esimerkit joita luettelin ja paljon muuta vastaavaa hallintovirkamiesten käsienheiluttelua.

Vierailija
11/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan saanut lääkkeitä ilmaiseksi apteekista. En edes niitä lääkkeitä jotka ovat 100 % korvattavia.

Viimeksi kun sairaalassa vuosikontrollissa (jonka hoiti sairaanhoitaja lääkäripulan takia), sain siitä yli 40 € laskun. Kontrollissa ei tehty mitään toimenpiteitä. Hoitaja vaan kyseli millainen vointini on ollut ja tarvitseeko lääkereseptejä uusia.

Ai niin, kerran olen saanut lääkkeet ilmaiseksi apteekista. Se tapahtui kun olin lomamatkalla Italiassa ja lapselle piti hakea lääkekuuri. Päivystävä lääkärikään ei maksanut mitään kun mentiin siellä julkiselle, eikä ykstyiselle vakuutusyhtiön suosittelemalle lääkärille. Eikä jouduttu edes jonottamaan.

Vierailija
12/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELYjen suhteen olen samaa mieltä. Mitä ihmettä se kuuluu julkiselle sektorille, mihin minä maalit ja liuottimet säilön. Jos siinä sattuu olemaan joki vieressä, niin voi voi sentään. Turhaa kyttäämistä.

Vierailija
13/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole koskaan ollut skandinaavinen hyvinvointivaltio. Lähimpänä sitä oltiin pari vuotta 80-luvulla. Suomen julkinensektori on olemassa sitä itseään varten. Kansalainen on vain alamainen joka on olemassa vain sen elättämiseksi.

Vierailija
14/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä että ihmisiltä puuttuu moraali. Siis että kun mennään julkiselle sektorille töihin, niin ajatellaan että piikki on auki, ja että mähän oon vain töissä täällä. Ei siis kaikki, mutta oman kokemuksen mukaan iso osa kuitenkin. Kun se, että on julkisella puolella töissä, pitäisi päinvastoin tarkoittaa sitä, että ihmisellä on korkea moraali. Pitäisi käyttää maalaisjärkeä siinä, miten asiat saadaan hoidettua järkevästi ja verorahoja tuhlaamatta. Että katsottaisiin sitä yleistä etua, eikä sitä omaa napaa. Ei käytettäisi aikaa siihen, että tehdään kaikkensa, ettei tarvi tehdä mitään, vaan oikeasti oltaisiin "kansalaisten palvelijoita". En nyt tarkoita sitä, että kaikkien oikkujen mukaan hypättäisiin, vaan sitä, että se ihmisten auttaminen olisi se, mihin aidosti ja oikeasti pyrittäisiin. Jos ihmisillä olisi korkeampi moraali, niin maamme olisi huomattavasti tehokkaampi, myös kustannustehokkaampi. 

Vierailija
15/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ELYjen suhteen olen samaa mieltä. Mitä ihmettä se kuuluu julkiselle sektorille, mihin minä maalit ja liuottimet säilön. Jos siinä sattuu olemaan joki vieressä, niin voi voi sentään. Turhaa kyttäämistä.

Just näin. Tuomalla esiin jokaisen mahdollisen teoreettisen uhkan määrätietoisesti tiskiin ja maalailemalla kauhukuvia saadaan joka jumalan elämän osa-alue sääntelyn piiriin. Toimeen tultiin toki kitkutellen vuosikymmeniä ilmankin, mutta kyllähän nyt korkeakoulutettuja tarkastajia ja kehityspäälliköitä on oltava. Koska varaahan on!

Vierailija
16/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään julkisella puolella töissä olevan, joka ei haluaisi työpäivän aikana tehdä mitään, mutta tietenkin työpaikkansa haluaa pitää! Hänellä on tietyt perustyötehtävät jotka pitäisi saada vallan mainiosti hoidettua työpäivän aikana. Niihin menee n. 50% työajasta. Jäljellä olevan työajan täyttämiseksi hänelle on lisäksi annettu muutamia sopivia työtehtäviä, ei mitään kovin rankkaa tai työnkuvaan kuulumatonta. Kauhea märinä joka päivä, että miksi minun pitää tehdä, miksi minun pitää tehdä. No siksi, että sinun pitäminen työpaikassa olisi järkevää! Työntekijän palkkaaminen on kulu, ja on ihan kohtuullista että vaaditaan että työaikana tehdään töitä. Hän on kuitenkin jokaisesta työtehtävästä erikseen muistanut sanoa, miten se "ei kuulu hänen tehtäviinsä". Länkyttää vähän jokaisen kanssa vuorotellen, pitkät juttutuokiot päivittäin siitä miten rankkaa on. Parhaimmillaan muistuttaa vielä päälle, ettei ehdi tehdä kaikkea. No, ehtisi varmaan paremmin jos ei tönöttäisi puolta tuntia höpöttelemässä mm. minun huoneessani. Sitten vielä valittaa, kun organisaatiossa on vähennetty työntekijöitä (eläköitymisten avulla), ja vastuuta on tuotu ulkopuolisilta tahoilta takaisin organisaatiolle. Minusta ihan perusteltua, että hoidamme omat asiamme itse emmekä vaadi muita tekemään ilmaiseksi. Siis, mitäänkö hänen ei tarvitsisi töissä tehdä, mutta työpaikan pitäisi silti säilyä? Ihmettelen, miten hän saa olla edelleen töissä täällä, mutta ehkä irtisanominen on sitten niin vaikeaa. Toisaalta, jos niin käy, kukaan halua todistaa sitä marttyyrikohtausta...

Vierailija
17/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koomisinta on se, että on monia julkisen sektorin työpaikkoja, joissa on kiire. Ja toisissa ei oikeasti ole mitään tekemistä. Järjestäisivät hommiaan vähän tolkullisemmin, niin meillä olisi oikeasti hyvät palvelut. Ja tietysti kaikki naama norsunelimellä hirveätä työmääräänsä valittavat julkisen sektorin syöttiläät pitäisi potkia pellolle ja palkata tilalle hyväntuulisempia ihmisiä.

Vierailija
18/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään julkisella puolella töissä olevan, joka ei haluaisi työpäivän aikana tehdä mitään, mutta tietenkin työpaikkansa haluaa pitää! Hänellä on tietyt perustyötehtävät jotka pitäisi saada vallan mainiosti hoidettua työpäivän aikana. Niihin menee n. 50% työajasta. Jäljellä olevan työajan täyttämiseksi hänelle on lisäksi annettu muutamia sopivia työtehtäviä, ei mitään kovin rankkaa tai työnkuvaan kuulumatonta. Kauhea märinä joka päivä, että miksi minun pitää tehdä, miksi minun pitää tehdä. No siksi, että sinun pitäminen työpaikassa olisi järkevää! Työntekijän palkkaaminen on kulu, ja on ihan kohtuullista että vaaditaan että työaikana tehdään töitä. Hän on kuitenkin jokaisesta työtehtävästä erikseen muistanut sanoa, miten se "ei kuulu hänen tehtäviinsä". Länkyttää vähän jokaisen kanssa vuorotellen, pitkät juttutuokiot päivittäin siitä miten rankkaa on. Parhaimmillaan muistuttaa vielä päälle, ettei ehdi tehdä kaikkea. No, ehtisi varmaan paremmin jos ei tönöttäisi puolta tuntia höpöttelemässä mm. minun huoneessani. Sitten vielä valittaa, kun organisaatiossa on vähennetty työntekijöitä (eläköitymisten avulla), ja vastuuta on tuotu ulkopuolisilta tahoilta takaisin organisaatiolle. Minusta ihan perusteltua, että hoidamme omat asiamme itse emmekä vaadi muita tekemään ilmaiseksi. Siis, mitäänkö hänen ei tarvitsisi töissä tehdä, mutta työpaikan pitäisi silti säilyä? Ihmettelen, miten hän saa olla edelleen töissä täällä, mutta ehkä irtisanominen on sitten niin vaikeaa. Toisaalta, jos niin käy, kukaan halua todistaa sitä marttyyrikohtausta...

Tyypillistä huttua. Sitten kun tällaiset kyöstit mielessään ehdottaa leikkauksia, niin eikös siihen kaiveta kätilöt, lastentarhaopet ja leipäjonot eturiviin, että näiltäkö sinä haluat viedä elämän edellytykset?!?

Ja kyöstit istuu hiljaa virastoissaan ja naatiskelee.

Vierailija
19/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen olet pienituloinen terveysongelmainen. Epäilemättä ilmainen palvelu kelpaa sinulle, vaikka olisikin tehokkuudeltaan luokatonta. Maksaminen jääkin sitten valtaosiltaan muiden kunniaksi.

Mehän vaihtaa ne kupit päikseen? Minä sinun pöksyihin ja sinä minä?

Ihan samat palvelut sinäkin saat... Ihan samalla tavalla poliisit sinua kohtelee kuin minuakin, ihan samalla tavalla sinun sydänleikataan ja maksat siitä sen n. 500 euroa. Yleveroa varmaan maksat kun ansaitset enemmän mitä minä?

Vierailija
20/46 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan sitä, että julkisen sektorin töitä jaetaan. Esimerkiksi liikenteen nopeusvalvonta hoituisi näppärästi työmatkalla, poliisi voisi senkin ajan käyttää rikosten selvittämiseen. Laitetaan tulostavoitteeksi jokaiselle virkamiehelle 10 ylinopeussakkoa tai pyöräilijän törkeää huolimattomuutta viikossa, niin saataisiin aika äkkiä talous kuntoon. MInäkin ajelisin töihin 75 km/h nopeudella ja sakottaisin kaikki ohittelijat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme