Eronneet: maksaako lasten isä täysi-ikäisille opiskeleville lapsille jotain?
Kommentit (52)
Maksaa suoraan lapselle 150 e. Lapsen pitää maksaa siitä lukiokirjat ja bussilippu. Ja muuten minä maksan kaiken.
Isä on pihi. Kun lapsi tarvitsi läppärin kouluun, niin oli sitä mieltä, että hän maksaa jo riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa suoraan lapselle 150 e. Lapsen pitää maksaa siitä lukiokirjat ja bussilippu. Ja muuten minä maksan kaiken.
Isä on pihi. Kun lapsi tarvitsi läppärin kouluun, niin oli sitä mieltä, että hän maksaa jo riittävästi.
Siis lapasi asuu minun luonani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan aio maksaa penniäkään elatusmaksuja lasten täytettyä 18 :D Voi luoja sentään.
Eihän kukaan ole tässä ketjussa elatusmaksuista puhunutkaan?
Ah, okei. Mihin tarkoitukseen nuo rahat täysi-ikäiselle lapselle sitten menevät, jos ei elatukseen? Sori, my bad.
Aika erikoinen kysymys. Vaikka lapsi saisi toiselta vanhemmaltaan täyden elatuksen, eli asunnon,
Ja ruoan, niin silti maksettavaa on:
- lukiokustannukset
- kampaaja/parturi
- bussiliput tms
- vaatteet
- harrastukset
- shampoot, suihkusaippuat
- kavereiden kanssa näkeminen
- edes halpaan paikkaan vaikka mäkkäriin meneminen, edes joskus
Jos lapsi on lukiossa, niin on se sen verran raskasta, ettei siinä töitä jaksa tehdä paljoa.
Mitä ihmettä tällainen on? Kun itse lähdin pois lapsuudenkodista opiskelemaan niin ei kyllä tullut mieleenkään että vanhemmilta pitäisi rahaa kupata vielä sittenkin. Kävin itse välillä töissä jos jotakin oli tarjolla. Muuten sitten mentiin sillä opintotuella ja asumislisällä. Siinä oli loistava koulu omaan taloudenhallintaan. Opintolainaa otin tuhat euroa koko opiskelujen aikana. Jos haluaa itsenäistyä niin kyllä ne siteet pitää katkoa myös taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan aio maksaa penniäkään elatusmaksuja lasten täytettyä 18 :D Voi luoja sentään.
Eihän kukaan ole tässä ketjussa elatusmaksuista puhunutkaan?
Ah, okei. Mihin tarkoitukseen nuo rahat täysi-ikäiselle lapselle sitten menevät, jos ei elatukseen? Sori, my bad.
Aika erikoinen kysymys. Vaikka lapsi saisi toiselta vanhemmaltaan täyden elatuksen, eli asunnon,
Ja ruoan, niin silti maksettavaa on:
- lukiokustannukset
- kampaaja/parturi
- bussiliput tms
- vaatteet
- harrastukset
- shampoot, suihkusaippuat
- kavereiden kanssa näkeminen
- edes halpaan paikkaan vaikka mäkkäriin meneminen, edes joskusJos lapsi on lukiossa, niin on se sen verran raskasta, ettei siinä töitä jaksa tehdä paljoa.
Kaksoistutkintoa suoritan, teen kolmena iltana viikossa töitä. Ei ole raskasta.
Ohis
Kyllähän se nuorellekin luulisi olevan jo jonkinlainen kunnia että saa omat kulunsa kustantaa. Siis silloin kun muuttaa kotoaan pois. Onhan se jollekin pienipalkkaiselle vanhemmallekin iso helpotus kun kulut pienenevät ja vanhempi voi joskus käyttää rahaa itseensäkin.
Joo ei tullut itsellänikään mieleen että 18-v kun lähdin kotoa opiskelemaan olisin enää vanhempieni rahoja ollut vailla vaikka ei eroperhe oltukaan. Tein töitä opintojen ohella ja hyvin riitti. Kasvattakaa ne kullanmurut itsenäisiksi ja tarmokkaiksi niin ei tarvi loppuelämää elättää.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tullut itsellänikään mieleen että 18-v kun lähdin kotoa opiskelemaan olisin enää vanhempieni rahoja ollut vailla vaikka ei eroperhe oltukaan. Tein töitä opintojen ohella ja hyvin riitti. Kasvattakaa ne kullanmurut itsenäisiksi ja tarmokkaiksi niin ei tarvi loppuelämää elättää.
Minä en antanut 18 veelle rahaa. Ajattelin kasvattaa pojan tarmokkaasti. Lopputuloksena hän matkusti pummilla ja kulki rähjäisissä vaatteissa, ei parturissakaan käynyt.
Kuulisin mielelläni, miten niitä itsenäisiä ja tarmokkaita kullanmuruja kasvatetaan?
Niin, pienenä oli kotityöt yms tehtävänä. Tavaraa sai vain synttäreinä ja jouluna. Ei siis kasvatettu siten, että kaiken pitäisi tulla ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa. Itse autan yliopistossa opiskelevaa tytärtä n 250 eurolla kuukaudessa, enemmänkin jos pitää hankkia jotain tai käydä lääkärissä. Lukiolaisen elätän yksin. Omat vaatteet hankin kirpparilta ja pidän kulut minimissä.
Tämä on jotain, mitä en ole koskaan ymmärtänyt. Pienituloinen vanhempi kärvistelee, jotta yliopistossa opiskelevan lapsen ei tarvitsisi ottaa opintolainaa. Ymmärrän kyllä hyvin satunnaisen tukemisen silloin, jos lapsella on hätä (esim. yllättävä terveysmeno) tai säännöllisenkin tukemisen silloin, jos vanhempi voi tehdä sen omasta elämästään tinkimättä. Mutta en sitä, että vanhempi uhrautuu lapsensa lukion jälkeisten opiskelujen takia. Yliopistossa pystyy hyvin opiskelemaan opintotuen, asumistuen ja opintolainan avulla. Vanhempien tuki on ekstraa, joka ei ole mitenkään välttämätöntä muuten kuin vaikeissa elämäntilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tällainen on? Kun itse lähdin pois lapsuudenkodista opiskelemaan niin ei kyllä tullut mieleenkään että vanhemmilta pitäisi rahaa kupata vielä sittenkin. Kävin itse välillä töissä jos jotakin oli tarjolla. Muuten sitten mentiin sillä opintotuella ja asumislisällä. Siinä oli loistava koulu omaan taloudenhallintaan. Opintolainaa otin tuhat euroa koko opiskelujen aikana. Jos haluaa itsenäistyä niin kyllä ne siteet pitää katkoa myös taloudellisesti.
Minä en kupannut, mutta isäni maksoi omasta aloitteestaan hieman lukukausien ajan. Kesät tein töitä enkä ottanut vastaan rahaa. En olisi ikinä pyytänyt mitään, enkä olettanut saavani. Olisin toki voinut kieltäytyä kokonaan mutta meillä oli hyvät, läheiset välit ja koin että järjestely oli ok opiskelujen ajan.
Ei maksa. Itse autan yliopistossa opiskelevaa tytärtä n 250 eurolla kuukaudessa, enemmänkin jos pitää hankkia jotain tai käydä lääkärissä. Lukiolaisen elätän yksin. Omat vaatteet hankin kirpparilta ja pidän kulut minimissä.