Eronneet: maksaako lasten isä täysi-ikäisille opiskeleville lapsille jotain?
Kommentit (52)
No ei olla eroperheiden ja meillä 18v täyttänyt pois kotoa asuva "lapsi" maksaa elämänsä itse
Meillä sovittiin, että elarit maksetaan lukion ja amiksen loppuun, kun eihän nämä teinit mitään tienaa ja ruuat on kuitenkin maksettava. Laki ei vaadi sitä. Kelan sivuilla on opintotukilaskurit sun muut. Vanhin saa pientä opintorahaa, ja siihen vaikuttavat minun tuloni.
Hyvä että sovittiin, kumpikaan ei saanut tänä vuonna kesätöitä.
Äiti ei tule maksamaan, ei ole varaa ja Kelan elatustuki loppuu 18-vuotiaana.
Meillä eroperhe ja ei varsinaisesti mitään kuukausittaisia elareita vaan ollaan maksettu koko ajan lastenhoitotilille sen verran kuin kulloinkin katsotaan sinne tarvittavan rahaa. Molemmat saavat opiskelemaan lähtiessään muutaman tonnin rahaa, jonkin verran heille syntymästään saakka vanhempien ja isovanhempien lahjoitusrahoilla ostettuja osakkeita joista muutama tonni vuodessa osinkotuloja. Loppuosan pyrkivät rahoittamaan opintotuilla, -lainalla ja työssäkäynnillä. Voi olla että ostetaan edulliset sijoitusyksiöt opiskelupaikkakunnilta jos eivät jää kotipaikkakunnalle opiskelemaan. Saavat ainakin alkuunsa pari vuotta käydä kotoa käsin opiskelemassa jos opiskelupaikka löytyy samalta paikkakunnalta. En näe mitään syytä miksi eivät työllistyisi osaksi vuotta mutta jos eivät työllistyisi niin pitäisi varmaan sitten avustaa enemmän tai kutsua kesäksi kotiin. Jos niin huonosti kävisi etteivät työllistyisi ja molemmat vanhemmat menettäisivät työnsä niin varmaan sitten joutuisivat myymään nuo osakkeet ja toimeentulotuelle, meillä ei kummallakaan ole niin paljoa varallisuutta että kykenisimme aikuiset lapset opiskeluajan yli elättämään pitkäaikaistyöttöminä, hyvä jos kykenisimme edes oman elämänlaatumme ylläpitämään työttömyystuella ja pääomatuloilla.
Miksei äitikin voisi maksaa?
Olen entinen etä-äiti ja tuen lastani edelleen vaikkei lain mukaan olisi velvollisuutta. Mun lapseni se on aina, vielä viiskymppisenäkin ja avustan sen verran minkä voin.
Kaiken. Ja suoraan sanottuna en tiedä onko hyvä idea mutta en halua puuttua. Sopikoon keskenään aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Elatusvelvollisuus päättyy kun lapsi täyttää 18v.
Se 18-vuotias voi hakea etältä koulutustukea kunnes on 20-vuotias/2. asteen tutkinnon suorittanut.Haetaan käräjäoikeuden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla vanhemilla on yhtäläinen velvollisuus tukea 18 vuotiasta päättämään ensimmäinen ammatillinen tai yleissivistävä (lukio) koulu. Koulutusavustussopimuksen voi tehdä lastenvalvojan luona.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jättää kotona asuvan lukiolaisen elättämättä? Vai potkitteko lapset tylysti pois kotoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 18-vuotias voi hakea etältä koulutustukea kunnes on 20-vuotias/2. asteen tutkinnon suorittanut.Haetaan käräjäoikeuden kautta.
Se 18-vuotias voi hakea koulutustukea MOLEMMILTA vanhemmiltaan haastamalla heidät käräjäoikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Laki lapsen elatuksesta 5.9.1975/704:
"3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta...
Kiitos, juuri tätä olin tulossa sanomaan. Koulutustuki vanhemmilta ei pääty 18-vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta...
Kiitos, juuri tätä olin tulossa sanomaan. Koulutustuki vanhemmilta ei pääty 18-vuoteen.
Paitsi jos ei ole mistä ottaa.
Ei maksanut, rahat meni uusien lasten taskuihin. Vielä muutama vuosi takaperin oli Kelalla sellainen käytäntö, että 20-vuotiaaksi asti sai lain turvin hakea elatusapua vanhemmilta jos opiskeli ja jos vanhemmat vähävaraisia, valtio maksaa.
No en todellakaan aio maksaa penniäkään elatusmaksuja lasten täytettyä 18 :D Voi luoja sentään.
Vastaan eroperheen lapsen näkökulmasta: mun isä maksoi mulle opiskeluaikani ajan n. 300e/kk (siitä alkaen kun en asunut enää kotona).