Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyspelon vähättely

Vierailija
25.04.2018 |

En ole muuten mikään pelkääjäluonne, päinvastoin teen usein jännittäviä ja uusia asioita, mutta maailmassa on yksi asia jota olen pelännyt lähes hysteerisesti ja se on synnytys.
En osaa sanoa mistä pelkoni on tullut, mutta se on ollut minulla niin pitkään kuin muistan. Kärsin lapsena myös toistuvista virtsatietulehduksista ja alapään kivuista, joita usein hoidettiin sairaalassa. Alapäätä ronkittiin ja sörkkittiin kivuliaasti ja siitä on jäänyt ikävät muistot. Epäilen että siitä on saattanut jäädä jonkinlainen trauma.
Nyt olen kuitenkin viimeisellä kolmanneksella raskaana ja lähestyvä synnytys pelottaa enemmän kuin koskaan. En saa nukutuksi, kun ajattelen asiaa, sydän hakkaa, oksettaa ja päässä pyörii. Mainitsin jo raskauden alkumetreillä neuvolassa synnytyspelosta ja kyselin sektion mahdollisuudesta, aloin jopa tahtomattani itkemään, mutta kauhukseni pelkoni ohitettiin täysin "noin nuoret synnyttävät alateitse!"
Olin tuossa vaiheessa 14.viikolla raskaana ja suoraan sanottuna olisin tehnyt abortin, jos se olisi ollut enää mahdollista.
Olen tutustunut alatie- ja sektiosynnytyksiin todella perinpohjaisesti, lukenut ja kuunnellut eri kokemuksia ja asiantuntijoita, katsonut videoita jne.
Oikeastaan minua ei pelota kipu, vaan se tilanne, että makaan voipuneena sängyssä haarat auki vieraiden silmäparien tuijottaessa kaikista yksityisintä paikkaani, pahimmassa tapauksessa puudute on jo haihtunut eikä lisää anneta ja sitten minua käsketään ponnistamaan, vaikka tunnen, että perse repeää. Tuo tuntuu niin nöyryyttävältä, häpeälliseltä ja kaikin puolin hirveältä, että en edes näe sitä vaihtoehtona.
Kaikista hirveintä on se, että tuntuu että minua ei oteta pelosta kertoessani vakavasti. Todistellaan vaan että kyllä ne kauheudet unohtuu kun saat vauva syliin, kaikkia pelottaa ja alatiesynnytys on äidille ja vauvalle paras. Noista kommenteista ei ole yhtään mitään apua, päinvastoin!
En tietenkään haluaisi olla näin hysteerinen, mutta en pysty hallitsemaan pelkoani mitenkään. Jo pelkkä sanan "synnytys" sanominen saa kyyneleet silmiin ja palan kurkkuun.
Olen siinä pisteessä pelkoni kanssa, että jos sektiota ei minulle luvata, aion tappaa itseni.
En ole myöskään uskaltanut kiintyä vauvaan, tehdä mitään hankintoja tai nauttia raskaudesta lainkaan, kun kaikki aika on mennyt tämän asian murehtimiseen.
Onko paikalla pelkosektion saaneita tai muita hyviä neuvoja?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis käynyt ollenkaan pelkopolilla?

Vierailija
2/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt pelkopolille, koska kuulemma vielä liian aikaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole päässyt pelkopolille, koska kuulemma vielä liian aikaista.

Mä sain varhaistetun käynnin, kun pyysin. Luin sellaisen kirjan, jonka nimi oli Kun synnytys pelottaa. Suosittelen sitä. Siinä kritisoitiin tätä Suomen käytäntöä järjestää pelkopolikäynnit viikolla 36. Olet nyt siinä tilanteessa, että sun pitää pontevasti vaatia sitä pelkopolikäyntiä NYT.

Vierailija
4/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut tappavasi itsesi jos et saa sektiota?

Miksi edes hankkiuduit raskaaksi jos pelkäät synnytystä niin paljon.

Vierailija
5/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti, kun noin epävakaa ihminen hommaa lapsen...

Vierailija
6/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystapa-arviossa rv 37 sanoin lääkärille että en tule alakautta synnyttämään, rv 38 kävin juttelemassa kätilön kanssa ja rv 39 oli suunniteltu sektio. Taustalla yksi epäonnistunut synnytys ja hätäsektio. Älä huoli ketään ei pakoteta alakautta synnyttämään.

Vierailija
7/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lapselliselta vaikutat. Yritä nyt edes selittää itsellesi järjellä, ettei pelkosi ole ollenkaan rationaalinen. Selviät kyllä. Itsemurhapuheillasi loukkaat oikeasti masentuneita ja itsemurhan tehneitä.

Vierailija
8/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos jättäisitte oman pahan olonne purkamatta aloittajaan. Se jos mikä on lapsellista.

Vierailija
9/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helvetti, kun noin epävakaa ihminen hommaa lapsen...

Sovitaan niin, että miehet eivät vastaa.

Vierailija
10/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lapselliselta vaikutat. Yritä nyt edes selittää itsellesi järjellä, ettei pelkosi ole ollenkaan rationaalinen. Selviät kyllä. Itsemurhapuheillasi loukkaat oikeasti masentuneita ja itsemurhan tehneitä.

Onpa tyhmä vastaus.

Vierailija
11/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerrot, ettei sinua pelota synnytys vaan sinua hävettää synnytys. Mitäpä oikeasti luulet kun hoitavat päivässä useita synnytyksiä, että jaksavatko juuri sinun auki oleviin haaroihisi kiinnittää sen kummempaa huomiota? 

Vierailija
12/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelolla on ihan virallinen ic-10-tautiluokitus, O99.80. Että jospa jätätte nyt tuon suunpieksännän kokonaan pois ja luette vaikkapa sillä aikaa Terveyskirjaston artikkelin synnytyspelosta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Se alkaa näin:

"Lähes jokainen raskaana oleva nainen jännittää synnytystä. Tämä on luonnollista uuden tilanteen edessä. Voimakas synnytyspelko sen sijaan on suhteeton ja epärealistinen pelko, joka on haitallinen sekä naiselle itselleen että raskauden ja synnytyksen kululle. On arvioitu, että noin 6–10 % raskaana olevista kärsii vaikeasta synnytyspelosta."

Loput löytyvät linkistä.

Vierailija
13/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut tappavasi itsesi jos et saa sektiota?

Miksi edes hankkiuduit raskaaksi jos pelkäät synnytystä niin paljon.

Koska puolisoni ja minä halusimme kaikesta huolimatta lapsia. Tiesin pelkoni ennen raskautta, mutta kyllä sen voimakkuus tositilanteessa yllätti itsenikin.

Tuntuu, että omaa pelkoa on pahentanut entisestään neuvolan tanttojen nihkeä ja vähättelevä suhtautuminen asiaan.

Olin jotenkin etukäteen ajatellut, että pelkoni hälvenee kun saan puhua asiasta tai saan kyllä sektion, mutta nyt minua ei ole kuunneltu, otettu vakavasti vaan painostettu vain synnyttämään alateitse.

Vierailija
14/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kerrot, ettei sinua pelota synnytys vaan sinua hävettää synnytys. Mitäpä oikeasti luulet kun hoitavat päivässä useita synnytyksiä, että jaksavatko juuri sinun auki oleviin haaroihisi kiinnittää sen kummempaa huomiota? 

Luepa tuo artikkeli, jonka linkitin Terveyskirjastosta. Ehkäpä se vastaa kysymyksiin.

Vierailija
15/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Synnytyspelkoisella ON OIKEUS pelkosektioon! Synnytyspelko on lääketieteellinen syy sektiolle ja sinulla on selvästi todella raju synnytyspelko. Tee valitus ammattitaidottomista ihmisistä jotka ovat sinua vähätelleet. Selvitä nimet ja tee valitus, ihan ehdottomasti! Autat siinä muitakin synnytyspelkoisia kun pistät palautetta menemään.

Vaihda neuvolan th/lääkäri jos eivät ole kanssasi samalla aallonpituudella. Tuo on todella törkeää. Sinulla on täysi oikeus pelkosektioon tuossa tilanteessasi. Älä missään nimessä anna asian olla vaan pidä kiinni oikeuksistasi! Tsemppiä ❤️

Vierailija
16/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samallalailla sitä ollaan perse paljaana siellä sektiossa ja "tuijottavia" silmäpareja on tuplasti enemmän. Niitä kätilöitä/hoitajia ei hirveesti kiinnosta mitä kenenkin haarovälistä löytyy, tärkeintä on saada lapsi turvallisesti maailmaan.

Vierailija
17/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samallalailla sitä ollaan perse paljaana siellä sektiossa ja "tuijottavia" silmäpareja on tuplasti enemmän. Niitä kätilöitä/hoitajia ei hirveesti kiinnosta mitä kenenkin haarovälistä löytyy, tärkeintä on saada lapsi turvallisesti maailmaan.

Ajatteletko, että tuo kirjoittamasi viesti poistaa synnytyspelon?

Vierailija
18/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelko on PALJON yleisempää mitä kuvitellaan. Syntyvyys on jatkuvassa laskussa ja yksi syy siihen on synnytyspelko. Synnytyspelkoiset eivät yksinkertaisesti tee lapsia, koska sektiosta saa tapella sinne 9. Kuulle asti eikä siitä voi missään välissä olla täysin varma. Olen itsekin synnytyspelon vuoksi jäänyt lapsettomaksi. Olen 41v nainen.

Vierailija
19/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko on PALJON yleisempää mitä kuvitellaan. Syntyvyys on jatkuvassa laskussa ja yksi syy siihen on synnytyspelko. Synnytyspelkoiset eivät yksinkertaisesti tee lapsia, koska sektiosta saa tapella sinne 9. Kuulle asti eikä siitä voi missään välissä olla täysin varma. Olen itsekin synnytyspelon vuoksi jäänyt lapsettomaksi. Olen 41v nainen.

Ei muuten kannata yleistää, että kaikki synnytyspelkoiset haluavat juuri sektion.

Vierailija
20/50 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sektiosta oltaisiin perse paljaana? Ei olla. Vauva otetaan kauniisti tuosta vatsasta suoraan ulos, ei siellä kukaan katsele alakertaa ollenkaan. Alapäällä ja sektiolla ei ole mitään yhteistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä