Kenen leipää syöt.... eli mitä leipää menee eniten?
Tässä aamiaista mussuttaessa tuli tämmöinen mieleen? Listaa ne leivät, mitä teillä menee selvästi eniten! Ei tarvitse olla nyt paras, vaan eniten syöty/ostettu.
Oma lista on varsin selvä:
1. Vaasan ruispalat (Ne tavalliset ja halvimmat, varmaan 35% näitä, hyvä perusleipä, aina on tuoretta hyllyssä, iso menekki)
2. Vaasan maalaisviipaleet ja kauraviipaleet (ehkä halvimmat vaaleat leivät? käy myös paahtoleipänä, perushuttua) 25%
3. Vaasan kaurapalat (ehkä 10%, vaihtelua, hyviä paahdettuina)
Loppu 30% jakautuu epätasaisesti, kärjessä ehkä Fasun puikulat , sitten kaallit pienten valmistajien tuotteet.
Sitten tulee eri valmistajien riisipiirakat, mutta niitä ei kai lasketa leiväksi?
Vaasa on vahvasti voitolla meillä. Hinta, saatavuus, tuoreus ratkaisee.
Kommentit (26)
Ostan nuukana Vaasan ruispalojen ja Fasun puikuloiden sijaan Kotimaista-ruispaloja.
Alle 2€/kg, kun noilla muilla menee yli 3€/kg.
Joo , ei ole niin hyvää, ja jostain kumman syystä näitä ei meidän Lähi-ÄSS saa hyllyyn tuoreena, vaan aina on vain päivä pari päiväystä jäljellä.
Mutta paahdettuna ihan OK, ja on halpaa. Ja kuivatan näitä näkkäriksi. Paahdan ensin.
Maukas näkkäriä menee eniten ja aika usein omatekoisia ciabatta sämpylöitä ja omatekoista focacciaakin. Ruispaloja myös jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisen leipomon leipiä tai itse tehtyä.
Näinhän se pitäisi tehdä. Vaan kuinka moni tekee? Taitaa tuo hinta määrätä monella, mitä ostetaan?
Ruispaloja eniten, sitten Reilu-vehnäpaahtoleipää ja Fazerin Lombardian leipää.
En syö leipää ollenkaan, ihan turhaa höttöä.
Teen juureen omat leivät. En osta. Eli omaa.
Nyt söin ekaa kertaa leipää puoleen vuoteen, se oli Viipurilaisen sleipä.
Vaasan ruispalat on ykkönen. Harvoin mitään muuta leipää syön. Sämpylöitä tulee välillä ostettua kun teen hampurilaisia mutta ei oikein muuta.
Uotilan Maalais ruislimppua. Yleensä itse teen vhh leipää, vähähiilarista ja vatsalle parempaa.
Monet leivät menee ensin Prismaan jossa pitää olla tuoretta. Jakavat sitten muutaman päivän jälkeen s-markettiin.
Kun kysytään, niin suomalainen sanoo syövänsä aina paikallisen leipomon tuotteita.
Mutta todellisuudessa kärryyn valikoituu kuitenkin Vaasan palaa ja Fazerin puikulaa, + Oululaisen pyöreää. ? +näiden paahtikset.
Muille jää marginaalinen osuus. Ehkä jouluna sitä paikallista sitten?
Vierailija kirjoitti:
Monet leivät menee ensin Prismaan jossa pitää olla tuoretta. Jakavat sitten muutaman päivän jälkeen s-markettiin.
Ei voi olla noin? Vitsi?
Ainoa säännöllisesti toistuva on Vaasan ruispalat. Noin joka neljäs satsi on sitä. Muuten tykkään kokeilla uusia leipiä ja muutenkin vaihdella mitä milloinkin ostaa. Välillä leivon myös itse sämpylöitä.
Lidlillä on paistopisteessä paljon hyvää leipää.
Muutaman vuoden ajan olen syönyt vain Fazerin ruispuikuloita. Aiemmin Reissumiestä. Paikallinen leipomo on kymmenen kilometrin päässä, mutta leivistään en ole tykännyt koskaan. Vain heidän valmistamiaan kahvileipiä ostan toisinaan.
Useimmiten taidan ostaa sitä mitä on -50% hyllyssä koska mulle on ihan sama onko se pari päivää vanhempaa kun pistän suurimman osan suoraan pakkaseen.
Mutta joo, porkkanasämpylöitä useimmiten, en niin seuraa minkä leipomon, jonkin verran juustosämpylöitä, ja Reissumies tosi tumma kaura.
Puoliso ostelee itselleen reissumiestä ja vaasan ruispaloja näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se pitäisi tehdä. Vaan kuinka moni tekee? Taitaa tuo hinta määrätä monella, mitä ostetaan?
Meillä itseasiassa ostetaan aika paljon Jokioisten leivän tuotteita, lähileipomo ja vielä ollut kaikenlaista vastoinkäymistä heillä.