Kerrankin elämässäni maltoin mieleni (pettävä mies), ja nyt on koston hetki koittanut :)
Sain tietää melkein kaksi kuukautta sitten että avomieheni on pettänyt minua. Tietääkseni vain kerran (työpaikan pikkujoulut), mutta se riittää minulle. Sain tietää kun hän oli työmatkalla, joten pakostakin asian ottaminen puheeksi venähti - onneksi, koska sain päähäni suunnitelman jonka olen nyt toteuttanut.
Tajusin saman tien tiedon saatuani, että tämä oli tässä. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Hetken mietittyäni tein näin: aloin heti etsiä uutta asuntoa, ja ihmeellisellä onnenkantamoisella eräällä puolitutulla oli vapautunut ihana asunto hyvällä paikalla. Eipä siinä mitään, nimet vuokrasopimukseen ja avaimet sain käteen parin viikon päästä. Sen jälkeen aloin pieni lasti kerrallaan siirtää tavaroitani uuteen asuntoon. Luotin siihen, että mies ei huomaa mitään, eikä hän ilmeisesti olekaan katsonut mm. vaatekaappiini tai työpöytäni laatikoihin. Olisi muuten kyllä havainnut eron entiseen. Mies on kyllä nyt ollut paljon poissa kotoa, joten se on helpottanut operaatiota huomattavasti.
Nyt mies on tämän päivän ja huomisen työreissulla, joten itse otin vapaapäivän ja kuljetin uuteen asuntooni isommat tavarat ja ne harvat huonekalut, jotka ovat minun ja jotka vielä haluan pitää. Viimeisellä reissulla entiseen kotiin jätin avaimen eteiseen. Nyt on muutto valmis, ja olo on aivan ihana. Toisaalta vähän kauhistuttaakin: mies sai tasan tarkkaan mitä ansaitsi, mutta onkohan ihan normaalia että oloni on näin kylmä, ja että saan näin suunnattomasti nautintoa siitä, että mies tulee palatessaan hämmästymään niin suuresti? Luonnollisesti en aio mm. vastata puheluihin tai viesteihin, eikä mies voi tietää mihin olen häipynyt. Syyn varmaan arvaa kyllä.
Joskus elämä näköjään voi olla kuin Salkkareista. Itse tämän draaman kehittelin, mutta näin minä nyt halusin tehdä, lapsellista tai ei :) Ei minua oikeastaan ollenkaan olisi kiinnostanutkaan puhua asiasta. Itse pettäminen on 100% varmaa, joten miksi kuuntelisin 1) huonoja tekosyitä ja valheita, tai 2) itkua ja anteeksi anelemista.
Kommentit (1155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs on AP sössinyt suhteensa siihen jamaan, että miehelle tullut tarve. Osaltaan sinun vikasi jos suhde on niin huono että on pitänyt hänen valita pettäminen. Molemmat olette suhteestanne vastuussa ja tässä tilanteessa molemmat yhtä epäkypsiä.
Mielestäni meillä meni ihan OK. Työ- ja opiskelukiireitä molemmilla, mutta mitään yksittäistä huonoa puolta suhteessa en kyllä osaa nimetä. En ole pihdannut jne., mitä nyt usein epäillään tällaisissa tilanteissa.... Vähän väljähtänyttä on voinut olla, mutta ei mieskään ole yrittänyt tilannetta kohentaa, eikä edes ottanut puheeksi.
Ap
Kuten sanoin, teidän yhteinen ongelma takana.
Ongelmia tai ei, pettäjä on aina itse vastuussa omasta pettämisestään. Turha vierittää osavastuuta petetylle.
Toki. Suhteesta he ovat silti yhdessä vastuussa ja AP itse sanoi että kumpikaan ei tehnyt mitään arjen parantamiseksi. Mies valitsi pettämisen ratkaisuksi ja AP lapsellisen tavan reagoida.
Jaa, vai pettäminen onkin ratkaisu? Aika erikoinen johtopäätös. Sitä pitää sitten vaan nöyränä hyväksyä koska MIES teki sellaisen "hyvän" ratkaisun?
Se oli miehen ratkaisu tässä tilanteessa, kyllä. Oikea ratkaisu? Ei, mutta hänen ratkaisunsa ja jos AP päättää lähteä niin se tulee silloin hyväksyä. Mutta AP ei itse ole yrittänyt parantaa arkea miehen kanssa ja mies on selkeästi tarvinnut muuta. Kumpikaan ei ole tuonut arkeen tarvittavia asioita.
Enpä tiennyt että jotain parannettavaa olisi. Mielestäni suhteemme oli ihan OK, sellainen vakiintunut kahden kiireisen aikuisen suhde. Minä teen hieman vähemmän töitä kuin mies, joten hoidin mm. ruuan pöytään valmiiksi häntä odottamaan. Olen tehnyt paljonkin helpottaakseni hänen arkeaan. Läheisyyttäkin oli aina ihan riittävästi, riitoja ei mitenkään usein.
Ap
Miehenä mun korvaan toi suhde kuulostaa huonolta. Semmoinen kaverisuhde enemmän ilman mitään kipinää. Kyllä sitä kipinää aina kaipaa! Etkö itse kaivannut? Olit vaan tyytynyt tilanteeseen? Ankeaa, en ymmärrä miksi ihmiset ovat tuollaisissa suhteissa. Arjen helpottamiseksi? Tavallaan ymmärrän että mies petti, mutta itse olisin kyllä vaan eronnut.
Ehkä olisit aukaissut suusi ennen pettämistä tai eroa?
Paha sanoa en ole ollut tilanteessa itse. Tavallaan ymmärrän jos se kipinä on hävinnyt eikä ole mitään intohimoa, voisi langeta pettämään jos löytyy joku uusi jonka kanssa sitä onkin. Esimerkiksi firman pikkujoulut jne ne klassiset. Eihän me miehet osata niin jutella noista, nainenhan se ottaa aiheen esille :D. Eikä sitä välttämättä aina mieti suhteen tilaa jos on työkiireitä. Väärinhän se pettäminen on jopa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain mutta pelkureitahan tässä on molemmat. Ap:n mies pettää kun joku muu on parempi kuin ap, ainakin hetken huumassa. Tai on kyllästynyt suhteeseen mutta ei pysty keskustelemaan, eroamaan kasvotusten. Ap karkaa kotoa kun ei pysty keskustelemaan ja eroamaan kasvotusten.
Nyt menee vuosia, että ap vatvoo miksi mies petti, oliko kyllästynyt suhteeseen ja haki vaihtelua tai halusi erota mutta ei pystynyt sanomaan sitä. Ja mies vatvoo, että ap häipyi sanomatta mitään, eikö pystynyt puhumaan vai oliko silläkin joku toinen.
Eikö olisi vaan parempi selvittää asiat kasvotusten? Mitä te ihmiset pelkäätte kohdata tilanteita? Näitä sattuu melkein kaikille, no big deal.
Tätä olen minäkin yrittänyt sanoa monta viestiä, mutta ei täällä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, et ole millään tavalla ilmaissut miehelle tietäväsi pettämisestä?
En ole. Pidin ajatusta ensin aika mahdottomana, mutta kyllä se onnistui. Lähinnä siis sen ansiosta että olemme viettäneet niin paljon aikaa erillään.
Ap
Et edes lähtösi jälkeen? Vaikka toinen pettikin, olisi silti asiallista kertoa miksi teit niin kuin teit. Haluaisitko itse tulla jätetyksi samalla tavalla, ilman mitään selitystä?
Mutta onko ap:lla mitään VELVOLLISUUTTA kertoa tai tehdä toiselle erosta helpompi?
Mielestäni on velvollisuus kertoa edes sen verran, että mies tietää miksi ap on lähtenyt. Kuvitelkaa nyt omalle kohdallenne, että tulette kotiin, puoliso on kadonnut, puolison tavarat on viety, ei mitään tietoa missä puoliso on, ei mitään tietoa miksi näin on käynyt, onko puoliso kunnossa jne. Petetyksi tuleminen on kamalaa, mutta niin paha rikos pettäminen ei ole, että toiselle pitäisi aiheuttaa tällainen tilanne.
Mielestäni miehen olisi pitänyt kertoa pettämisestä. Silloin puoliso olisi tiennyt missä mennään.
Ilman muuta mieluummin näin. Mutta koska niin ei käynyt, ap:n olisi pitänyt vähintään pitänyt kirjoittaa huulipunalla vessan peiliin tietävänsä eikä vain häipyä mitään sanomatta.
Ilman muuta mieluummin näin. Mutta koska niin ei käynyt, mies saanee tietää muuta kautta jossain vaiheessa syyt ap:n lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs on AP sössinyt suhteensa siihen jamaan, että miehelle tullut tarve. Osaltaan sinun vikasi jos suhde on niin huono että on pitänyt hänen valita pettäminen. Molemmat olette suhteestanne vastuussa ja tässä tilanteessa molemmat yhtä epäkypsiä.
Mielestäni meillä meni ihan OK. Työ- ja opiskelukiireitä molemmilla, mutta mitään yksittäistä huonoa puolta suhteessa en kyllä osaa nimetä. En ole pihdannut jne., mitä nyt usein epäillään tällaisissa tilanteissa.... Vähän väljähtänyttä on voinut olla, mutta ei mieskään ole yrittänyt tilannetta kohentaa, eikä edes ottanut puheeksi.
Ap
Ongelmia tai ei, pettäjä on aina itse vastuussa omasta pettämisestään. Turha vierittää osavastuuta petetylle.
Toki. Suhteesta he ovat silti yhdessä vastuussa ja AP itse sanoi että kumpikaan ei tehnyt mitään arjen parantamiseksi. Mies valitsi pettämisen ratkaisuksi ja AP lapsellisen tavan reagoida.
Jaa, vai pettäminen onkin ratkaisu? Aika erikoinen johtopäätös. Sitä pitää sitten vaan nöyränä hyväksyä koska MIES teki sellaisen "hyvän" ratkaisun?
Se oli miehen ratkaisu tässä tilanteessa, kyllä. Oikea ratkaisu? Ei, mutta hänen ratkaisunsa ja jos AP päättää lähteä niin se tulee silloin hyväksyä. Mutta AP ei itse ole yrittänyt parantaa arkea miehen kanssa ja mies on selkeästi tarvinnut muuta. Kumpikaan ei ole tuonut arkeen tarvittavia asioita.
Pettäminen ei ole ratkaisu. Se on tapa huonontaa suhdetta. Ero on ratkaisu.
Jos mies on halunnut erota ja hän on ratkaisut asian pettämällä niin että ap hänet jättää niin silloinkaan ap ei ole tehnyt mitään väärää vaan kantanut vastuun siitä ratkaisusta selkärangattoman miehen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista. Aikuiset osaa puhua asioista, eikä vaan karata.
...vieraisiin peteihin. Niinhän sitä luulis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli teidän suhde oli jo niin väljähtynyt, että sä lähdet siitä ilman itkua uuteen osoitteeseen.
Miksi kuvittelet, että miestä surettaisi sen enempää, etenkin kun hän on jo ehtinyt hankkia uuden suhteenkin?
Kalsealta kuulostaa, jos yhteinen elämä lopetetaan mitään sanomatta. Ei ollut selvästi kovin kiihkeä liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei mies ratkaissut asiaa mitenkään vaan petti, toimi toisen selän takana eikä edes eronnut. Ap oli se joka ratkaisi asian ja erosi.
Lapsellisen pitäisin pettäjää en sitä joka ottaa tilanteessa eron.Eron voi hoitaa niinkuin aikuiset, ei niinkuin lapset.
Pettämättäkin voi jättää. Hyvin monta asiaa voi. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli teidän suhde oli jo niin väljähtynyt, että sä lähdet siitä ilman itkua uuteen osoitteeseen.
Miksi kuvittelet, että miestä surettaisi sen enempää, etenkin kun hän on jo ehtinyt hankkia uuden suhteenkin?
Kalsealta kuulostaa, jos yhteinen elämä lopetetaan mitään sanomatta. Ei ollut selvästi kovin kiihkeä liitto.
Olenhan minä surullinen, vaikka myös tyytyväinen siihen että suunnitelmani toteutui. Ehkä olen vielä turta tai miten vaan, uskon kyllä että oikean surun aika tulee vielä. En ole niin kylmä että voisin elää parisuhteessa joka olisi kylmä, kalsea ja rakkaudeton. Jos olisin tuntenut suhteemme sellaiseksi, olisi ero tullut jo aiemmin.
Jos ex alkaa parisuhteeseen sen pikkujoulunaisen kanssa, niin sepä hienoa hänelle. En keksi kauheampaa suhteen alkutapaa kuin varattujen ihmisten känninen pettämisseikkailu työpaikan pikkujouluissa :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, et ole millään tavalla ilmaissut miehelle tietäväsi pettämisestä?
En ole. Pidin ajatusta ensin aika mahdottomana, mutta kyllä se onnistui. Lähinnä siis sen ansiosta että olemme viettäneet niin paljon aikaa erillään.
Ap
Et edes lähtösi jälkeen? Vaikka toinen pettikin, olisi silti asiallista kertoa miksi teit niin kuin teit. Haluaisitko itse tulla jätetyksi samalla tavalla, ilman mitään selitystä?
Mutta onko ap:lla mitään VELVOLLISUUTTA kertoa tai tehdä toiselle erosta helpompi?
Mielestäni on velvollisuus kertoa edes sen verran, että mies tietää miksi ap on lähtenyt. Kuvitelkaa nyt omalle kohdallenne, että tulette kotiin, puoliso on kadonnut, puolison tavarat on viety, ei mitään tietoa missä puoliso on, ei mitään tietoa miksi näin on käynyt, onko puoliso kunnossa jne. Petetyksi tuleminen on kamalaa, mutta niin paha rikos pettäminen ei ole, että toiselle pitäisi aiheuttaa tällainen tilanne.
Mielestäni miehen olisi pitänyt kertoa pettämisestä. Silloin puoliso olisi tiennyt missä mennään.
Ilman muuta mieluummin näin. Mutta koska niin ei käynyt, ap:n olisi pitänyt vähintään pitänyt kirjoittaa huulipunalla vessan peiliin tietävänsä eikä vain häipyä mitään sanomatta.
Miksi?
Vaikka siksi, että kyseessä on oikeiden ihmisten elämä eikä mikään DaVinci-koodi. Kyllä siallakin on oikeus tietää, miksi hänet jätetään yksin lättiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain mutta pelkureitahan tässä on molemmat. Ap:n mies pettää kun joku muu on parempi kuin ap, ainakin hetken huumassa. Tai on kyllästynyt suhteeseen mutta ei pysty keskustelemaan, eroamaan kasvotusten. Ap karkaa kotoa kun ei pysty keskustelemaan ja eroamaan kasvotusten.
Nyt menee vuosia, että ap vatvoo miksi mies petti, oliko kyllästynyt suhteeseen ja haki vaihtelua tai halusi erota mutta ei pystynyt sanomaan sitä. Ja mies vatvoo, että ap häipyi sanomatta mitään, eikö pystynyt puhumaan vai oliko silläkin joku toinen.
Eikö olisi vaan parempi selvittää asiat kasvotusten? Mitä te ihmiset pelkäätte kohdata tilanteita? Näitä sattuu melkein kaikille, no big deal.
Voihan ne tehdä sen vähän myöhemmin kun, molemmat ovat selvinneet shokista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Enpä tiennyt että jotain parannettavaa olisi. Mielestäni suhteemme oli ihan OK, sellainen vakiintunut kahden kiireisen aikuisen suhde. Minä teen hieman vähemmän töitä kuin mies, joten hoidin mm. ruuan pöytään valmiiksi häntä odottamaan. Olen tehnyt paljonkin helpottaakseni hänen arkeaan. Läheisyyttäkin oli aina ihan riittävästi, riitoja ei mitenkään usein.
Ap
Miehenä mun korvaan toi suhde kuulostaa huonolta. Semmoinen kaverisuhde enemmän ilman mitään kipinää. Kyllä sitä kipinää aina kaipaa! Etkö itse kaivannut? Olit vaan tyytynyt tilanteeseen? Ankeaa, en ymmärrä miksi ihmiset ovat tuollaisissa suhteissa. Arjen helpottamiseksi? Tavallaan ymmärrän että mies petti, mutta itse olisin kyllä vaan eronnut.
Ehkä olisit aukaissut suusi ennen pettämistä tai eroa?
Paha sanoa en ole ollut tilanteessa itse. Tavallaan ymmärrän jos se kipinä on hävinnyt eikä ole mitään intohimoa, voisi langeta pettämään jos löytyy joku uusi jonka kanssa sitä onkin. Esimerkiksi firman pikkujoulut jne ne klassiset. Eihän me miehet osata niin jutella noista, nainenhan se ottaa aiheen esille :D. Eikä sitä välttämättä aina mieti suhteen tilaa jos on työkiireitä. Väärinhän se pettäminen on jopa tapauksessa.
Mussa heräättää ainakin tosi vahvaa vastenmielisyyttä miehet, jotka sälyttää naisen vastuun asioiden puheeksi ottamisesta naiselle. Ei sellainen ole mikään oikea mies, joka ei osaa ottaa asioita puheeksi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi?
Vaikka siksi, että kyseessä on oikeiden ihmisten elämä eikä mikään DaVinci-koodi. Kyllä siallakin on oikeus tietää, miksi hänet jätetään yksin lättiinsä.
Tuo perustelu ei vakuuttanut minua. Paremminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olenhan minä surullinen, vaikka myös tyytyväinen siihen että suunnitelmani toteutui. Ehkä olen vielä turta tai miten vaan, uskon kyllä että oikean surun aika tulee vielä. En ole niin kylmä että voisin elää parisuhteessa joka olisi kylmä, kalsea ja rakkaudeton. Jos olisin tuntenut suhteemme sellaiseksi, olisi ero tullut jo aiemmin.
Jos ex alkaa parisuhteeseen sen pikkujoulunaisen kanssa, niin sepä hienoa hänelle. En keksi kauheampaa suhteen alkutapaa kuin varattujen ihmisten känninen pettämisseikkailu työpaikan pikkujouluissa :D
Ap
Oman soppasi olet suhteessasi keittänyt, nyt sitten syöt sitä.
Mä en usko, että ap:n mies on niin tyhmä, ettei tajua, että avain pöydällä+kamat poissa=vapaaehtoinen poistuminen eli ero. Ja jos on niin voi soittaa ap:lle (vaihoitko muuten numeron?), yhteisille tutuille tai vaikka äitillensä, joka selittää asian.
Nyt vain kiinnostaisi tietää, mikä on miehen reaktio. Tyytyä kohtaloonsa, vai etsiikö ap:ta kissojen ja koirien kanssa?
Eiköhän mies ole aika tyhmä, jos ei osaa laskea yhteen asioita ja seurauksia. Eli mies tietää varmasti mistä on kysymys. Parille on tullut ero hänen pettänytmisen takia. Ehkä joku mies voi tuossa vaiheessa vielä esittää tietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi?
Tuo perustelu ei vakuuttanut minua. Paremminkin päinvastoin.
Ymmärrän. Sinusta on kannatettavaa jättää puoliso mitään puhumatta ja jättää hänet yksin selvittämään eron syytä kuin jotain arvoitusta, sen sijaan että käyttäytyisit kuin aikuinen etkä vastaisi lapsellisuuteen lapsellisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne tehdä sen vähän myöhemmin kun, molemmat ovat selvinneet shokista.
Missä shokissa palstalaiset muka on? AP varmastikin on, mutta AV:läiset ei. Kunhan mesoavat että he ovat moraalisesti parhautta kunnes se paha päivä tulee ja joutuu itse pettäjäksi vaikka miten uhosi että ei koskaan.
Ap hoiti asian tyylikkäästi. Tähän todella harva pystyy, vaikka aihetta olisikin enemmän kuin tarpeeksi. Tästä voisivat parisuhdeväkivallasta ja alkoholistin tempauksista kärsivät ottaa oppia.
Varmaan tulee jossain vaiheessa katumusta ja haikeita hetkiä. Niitä tulee aina, kun parisuhde päättyy. Toiminta voimaannuttaa, ja nimenomaan se, että voi tehdä asioille jotakin. Ja näin ap on tehnyt. En ihan ymmärrä tuomitsevia kommentteja. Tässä on toimittu nyt erittäin järkevästi, (liian järkevästi?) sekö tässä hiertää?
Emme tiedä ap:n parisuhteen taustoista enempää, kuin mitä hän tässä on kertonut. Epäilen, että eroa on ehkä alitajuisesti työstetty jo pidempään, ja pettäminen oli tavallaan viimeinen niitti. Mutta kuka tietää.
Jokainen voi omalta osaltaan miettiä, hyväksyykö pettämisen vai ei. Jotkut pääsevät pettämisestä yli, joillekin se on olosuhteista riippumatta absoluuttisen tuomittava asia. Jotkut eivät edes halua tietää. Helppoa se ei ole kenellekään, mikäli tunteita on yhtään toista osapuolta kohtaan jäljellä.
Selviytymiskeinonsa parisuhdekarikossa kullakin. Nostan ap:lle hattua, ja toivotan hyvää jatkoa elämässä.
Hyvin teit, kumpa muillakin petetyillä naisilla olisi ”munaa” yhtä paljon kuin ap:lla, olisi tää maailma paljon parempi paikka.
Tule ap kertomaan jokin päivä ex-miehesi reaktio