Kerrankin elämässäni maltoin mieleni (pettävä mies), ja nyt on koston hetki koittanut :)
Sain tietää melkein kaksi kuukautta sitten että avomieheni on pettänyt minua. Tietääkseni vain kerran (työpaikan pikkujoulut), mutta se riittää minulle. Sain tietää kun hän oli työmatkalla, joten pakostakin asian ottaminen puheeksi venähti - onneksi, koska sain päähäni suunnitelman jonka olen nyt toteuttanut.
Tajusin saman tien tiedon saatuani, että tämä oli tässä. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Hetken mietittyäni tein näin: aloin heti etsiä uutta asuntoa, ja ihmeellisellä onnenkantamoisella eräällä puolitutulla oli vapautunut ihana asunto hyvällä paikalla. Eipä siinä mitään, nimet vuokrasopimukseen ja avaimet sain käteen parin viikon päästä. Sen jälkeen aloin pieni lasti kerrallaan siirtää tavaroitani uuteen asuntoon. Luotin siihen, että mies ei huomaa mitään, eikä hän ilmeisesti olekaan katsonut mm. vaatekaappiini tai työpöytäni laatikoihin. Olisi muuten kyllä havainnut eron entiseen. Mies on kyllä nyt ollut paljon poissa kotoa, joten se on helpottanut operaatiota huomattavasti.
Nyt mies on tämän päivän ja huomisen työreissulla, joten itse otin vapaapäivän ja kuljetin uuteen asuntooni isommat tavarat ja ne harvat huonekalut, jotka ovat minun ja jotka vielä haluan pitää. Viimeisellä reissulla entiseen kotiin jätin avaimen eteiseen. Nyt on muutto valmis, ja olo on aivan ihana. Toisaalta vähän kauhistuttaakin: mies sai tasan tarkkaan mitä ansaitsi, mutta onkohan ihan normaalia että oloni on näin kylmä, ja että saan näin suunnattomasti nautintoa siitä, että mies tulee palatessaan hämmästymään niin suuresti? Luonnollisesti en aio mm. vastata puheluihin tai viesteihin, eikä mies voi tietää mihin olen häipynyt. Syyn varmaan arvaa kyllä.
Joskus elämä näköjään voi olla kuin Salkkareista. Itse tämän draaman kehittelin, mutta näin minä nyt halusin tehdä, lapsellista tai ei :) Ei minua oikeastaan ollenkaan olisi kiinnostanutkaan puhua asiasta. Itse pettäminen on 100% varmaa, joten miksi kuuntelisin 1) huonoja tekosyitä ja valheita, tai 2) itkua ja anteeksi anelemista.
Kommentit (1155)
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä siskot, jos uusi miehenne kertoisi teille että hän vain muutti salaa pois pitkästä avoliitostaan sen jälkeen kun ratsasi naisen puhelimen (jossa siis ilmeisesti suoraan puhuttiin seksistä kun todiste on vedenpitävä) ja ajatteli että parempi välttää kaikki keskustelu, ja sitä paisti naiselle ranagsituksesi sopii tuplavuokra ja viimeisen sanan saaminen- hyvä kumppaniehdokas?
Mieheltä, jolla on sama arvomaailma kuin ap. ei muuta naisen luokse parisuhde mielessä vaan hakee tilapäistä asuntoa, jos vaimo on pettänyt ja kertoisi sen rehellisesti myös naiselle.
Näin oli miestyökaverillani, jonka vaimo petti ja mies muutti tilapäisesti luokseni, kunnes sai asuntoasiat kuntoon. Hän ei edes odottanut 2kk vaan muutti seuraavana päivänä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koko ajan olen täydentänyt, että pääasia ei tässä ole mies tai pettäminen sinällään.
Vaan se miten aloittaja pääsee alkamaan eron jälkeisen elämänsä mahdollisimman vähin painolastein siitä entisestä elämästä johtuvista asioista.
Ettei hän kanna tätä miehen pettämistä, siitä johtuvia tunteita ja asioiden käsittelemättä jättämistä tulevassa tai tulevissa parisuhteissaan.
Tai kosta sitä kaikille tapaamilleen potentiaalisille miehille, tietämättään.Mutta kun se kosto miehelle taitaakin olla useille palstalaisille se tärkein asia.
Ei oma hyvinvointi.En ajattele miehen hyvinvointia tai itkuja vaan aloittajan.
Siis tästä ajatusmallista on niin vaikea saada kiinni. Miksi miehen pettäminen olisi aloittajan painolasti? Ehkä voi ajatella, että häntä on kohdeltu väärin ja se on sen pettäjän häpeä, ei hänen, eikä hänestä johtuvaa. Miksi tälle pitäisi mieheltä saada tukea, jos tietää kuinka asia on. Surua aiheuttava asia, mutta ei sellainen, mihin ap:n pitäisi etsiä syitä itsestään. Ei se toinen voisi antaa mitään syytä, mikä olisi tätä parempi, eikä miehen ajatukset ole sen oikeampia kuin ap:n. Mies olisi voinut muodostua painolastiksi, joten se on nyt karistettu ja uuden elämän alku käsillä huolimatta siitä, että tuli takkiin. Hyvä niin!
Ehkä siksi että suurin osa tietää ettei oikea elämä ole leffasta tai girl power- laulusta. Eikä sen tarvi olla, se on se pointti, vähän ehkä jopa epäeeettistä liputtaa täällä jotain epärealistista ja keinotekoista vahvuutta, kun ihan oikeisiin, tavallisiin ihmisiin erot kuitenkin sattuu.
870, et ymmärtänyt lainkaan mitä tarkoitin.
En puhunut mitään miehen surun kantamisesta.
En jaksa enää selostaa.
Ne, jotka ovat hiukankaan perehtyneet defensseihin kriisitilanteessa, tajuavat., ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä siskot, jos uusi miehenne kertoisi teille että hän vain muutti salaa pois pitkästä avoliitostaan sen jälkeen kun ratsasi naisen puhelimen (jossa siis ilmeisesti suoraan puhuttiin seksistä kun todiste on vedenpitävä) ja ajatteli että parempi välttää kaikki keskustelu, ja sitä paisti naiselle ranagsituksesi sopii tuplavuokra ja viimeisen sanan saaminen- hyvä kumppaniehdokas?
Mieheltä, jolla on sama arvomaailma kuin ap. ei muuta naisen luokse parisuhde mielessä vaan hakee tilapäistä asuntoa, jos vaimo on pettänyt ja kertoisi sen rehellisesti myös naiselle.
Näin oli miestyökaverillani, jonka vaimo petti ja mies muutti tilapäisesti luokseni, kunnes sai asuntoasiat kuntoon. Hän ei edes odottanut 2kk vaan muutti seuraavana päivänä pois.
Niin, kuitenkin kertoi sen naiselle. Jos hän olisi hiipinyt naisen selän takana pari kuukautta suunnitellen miten saa viimeisen sanan, eikä sanallakaan vihjannut tietävänsä/kysynyt asiasta, miten paljon haluaisit miehen olevan oma kumppanisi?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voisivat perustella, myös ap mikä siinä on niin vaikeaa kohdata ihmistä kasvokkain ja sanoa hyvästi? Miksi esim. sinä et pysty siihen?
En halua tietää onko sinun mielestäsi petetyllä velvollisuuksia tai pettäjällä oikeuksia, ei kuulu tähän. Minua kiinnostaa miksi et pysty sanoa hyvästi kasvokkain. Olen kohdannut ihmisiä, jotka ovat tulleet jätetyksi sanomatta mitään, feidattu, jätetty tekstarilla tai estetty tai jättäjä on muuttanut facen statuksen, heillä on iso kysymysmerkki ja ehkä joku muukin haluaa tietää syyn tai antaa vastauksen.
Nyt ihmettelen miksi ei haluta kohdata kasvotusten ja ap:n tapauksessa oli vielä yhteinen pitkä avoliitto.
Miksi sinä et kohtaa kasvotusten?
Koska ei vain kiinnosta. En halua sanoa toiselle ylväästi "hyvästi", vaan haluan sanoa pahasti, mutta en jaksa riidellä tai loukata suotta. Toisen näkemys ei enää kiinnosta. Eri asia jos kyse olisi normaalista erosta ilman pettämistä ja salailua. Jos toinen kohtelee huonosti, miksi minun pitäisi toiselle selitellä? Koska kohteliaisuus? Meni jo. Tämän takia en kohtaa. Onko tämä nyt ymmärrettävissä selkeästi selitettynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuitenkin kertoi sen naiselle. Jos hän olisi hiipinyt naisen selän takana pari kuukautta suunnitellen miten saa viimeisen sanan, eikä sanallakaan vihjannut tietävänsä/kysynyt asiasta, miten paljon haluaisit miehen olevan oma kumppanisi?
Niin, kertoisi sille uudelle naiselle, jonka luokse mies on muuttamassa.
Mun miestyökaveri kävi kesken työpäivän tavaransa ja asiat hoidettiin asianajajien kanssa. Ja tähän mieheen verrattuna, ap. on vielä kesy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa moraalisoida [--] Pettäjät on alhaisinta kastia ikinä..Raukkamaista ja todella oksettavaa. [--]
Ja sinä et nyt moralisoi tässä itse ketään?
Luepa uudelleen. Kirjoittaja taisi todeta, että naurettavaa moralisoida ap:ta.... ei että naurettavaa moralisoida. Koska kyllä, kuten havaitsin, jatkossa hän moralisoi pettäjää, ei ap:ta. Eli looginen ristiriita on ihan itsesi kehittelemä. Tahallasiko yrität hämmentää soppaa ja vääristellä kirjoituksia? -eri
Ohoh, sieltä tulee joku jolla on pätemisen tarve.
Näppärästipä ohitit pointin kääntämällä huomion kommentin esittäjän oletettuun ominaisuuteen itse kommentin pointin sijaan.
Ad hominemit on tällä foorumilla tapana.
Eli asiallista vastausta emme saa.
Pitää paikkansa. Sen lisäksi otan AP:sta mallia ja luikin tässä kohtaa karkuun.
Pakko peukuttaa oivallista tapaasi toimia ristiriitatilanteessa!
Pakenemistahan täällä on hehkutettu hyväksi tavaksi käsitellä ja hoitaa eteen tulevia ongelmia ja ristiriitatilanteita elämässä.
Äläpä nyt liioittele. Ei täällä kukaan ole väittänyt että pakeneminen olisi hyvä tapa käsitellä ongelmia ja ristiriitoja.
Apn tapauksessa ei ole varsinaisesti ongelmaa eikä ristiriitaa , on vain loppu.
Loppu mikä loppu.
Näkeekö miehet parisuhteen ja yhteisen kodin naisen vankilaksi?
Vai miksi sanat "karkaaminen" ja "pakeneminen" toistuvat?
Huolestuttavaa. Mua pelottaisi olla noin ajattelevan miehen kanssa kimpassa.
Hänhän vain muutti, kun suhde oli tärvelty.
Ainut ongelma taitaa olla se, että hänen ei pitänyt tietää pettämisestä, ja mies oli yksipuolisesti päättänyt, että hän saa pettää JA pitää avoliittonsa.
Se menikin harmillisesti pipariksi (tarkoituksellinen sanavalinta) kun salat tuli julki. Naisella oli erilainen kanta pettämisen vakavuuteen. Hän ei halunnut enää, joten lähti. Ilman draamaa.
Ero on sama kuin jos lukee dekkaria. Sitten kun on lopettanut dekkarin niin tajuaa, että tässä oli näitä vihjeitä koko matkan, mutta ei sitä etukäteen aina tajua.
Ja keskustelu on parasta käydä ennen eroa. Eron jälkeen se on vaikeampaa koska harva kokee eron samalla lailla ja ei vaan olla samaa mieltä eron syistä, se on vaan hyväksyttävä.
Jos on oltu yhdessä kauemmin ja vielä saman katon alla asuttu niin on hyvä sanoa toiselle, että haluaa erota. Suhteen kannalta oleelliset asiat kuten haluan olla yhdessä, haluan asua kanssasi, haluan erota, en halua asua kanssasi, ne kommunikoidaan toisen kanssa. Alku - loppu. Tässä suhteessa on tosin paljon muutakin jäänyt kommunikoimatta, suhteessa oli ainakin liikaa ihmisiä noin kahden kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kertoisi sille uudelle naiselle, jonka luokse mies on muuttamassa.
Mun miestyökaveri kävi kesken työpäivän tavaransa ja asiat hoidettiin asianajajien kanssa. Ja tähän mieheen verrattuna, ap. on vielä kesy.
Niin mille uudelle naisella, ja kuka mies on muuttamassa?
Alkup. kysymys oli miltä tuollainen parin kuukauden hiljaa suunnittelu vaikuttaisi, jos kuulisi uuden kumppaninsa toimineen niin. Soittaisko kenties jotain hälytyskelloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voisivat perustella, myös ap mikä siinä on niin vaikeaa kohdata ihmistä kasvokkain ja sanoa hyvästi? Miksi esim. sinä et pysty siihen?
En halua tietää onko sinun mielestäsi petetyllä velvollisuuksia tai pettäjällä oikeuksia, ei kuulu tähän. Minua kiinnostaa miksi et pysty sanoa hyvästi kasvokkain. Olen kohdannut ihmisiä, jotka ovat tulleet jätetyksi sanomatta mitään, feidattu, jätetty tekstarilla tai estetty tai jättäjä on muuttanut facen statuksen, heillä on iso kysymysmerkki ja ehkä joku muukin haluaa tietää syyn tai antaa vastauksen.
Nyt ihmettelen miksi ei haluta kohdata kasvotusten ja ap:n tapauksessa oli vielä yhteinen pitkä avoliitto.
Koska ei vain kiinnosta. En halua sanoa toiselle ylväästi "hyvästi", vaan haluan sanoa pahasti, mutta en jaksa riidellä tai loukata suotta. Toisen näkemys ei enää kiinnosta. Eri asia jos kyse olisi normaalista erosta ilman pettämistä ja salailua. Jos toinen kohtelee huonosti, miksi minun pitäisi toiselle selitellä? Koska kohteliaisuus? Meni jo. Tämän takia en kohtaa. Onko tämä nyt ymmärrettävissä selkeästi selitettynä?
Ymmärrän miksi et halua selitellä. Tai kuunnella toisen selityksiä, keskustella, ei kiinnosta. Mutta miten hoidat sen, että toinen tietää, että haluat erota?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se huomaa, että olet kadonnut ja on vain tyytyväinen kun saa peuhata uuden kumppanin kanssa vapaasti. On tyytyväinen, että päästit hänet ilman seuraamuksia.
Mitä muita seuraamuksia olisi pitänyt tulla, kuin ero? Arestia, pelikielto..? Taas ollaan tässä äiti-lapsi-asetelmassa -.-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja kun vastapuolella on pettäjähyypiö, hän ei edes ansaitse pienintäkään huomiota tai aikaa ja senkin ajan voi käyttää hyödyllisimmin.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei ole uskoakseni monenkaan mielestä nyt siitä, että aloittajan olisi pitänyt jäädä jankkaamaan ja kärvistelemään. Saatikka kuuntelemaan miehen itkua ja valitusta. Tahallaan nyt halutaan käsittää näin.
Vaan asiallinen ilmoitus ja myös yhteisten asioitten loppuun hoitaminen yhdessä, esimerkiksi juuri se vuokrasopimus ja vastaavat asiat.
Olisihan voinut olla niinkin, että se pettäjä olisi halunnut muuttaa pois ja aloittaja jäänyt siihen asuntoon?
Helpompaa kaikkien kannalta.
Asioiden selvitys ei tarkoita, että kun selvittää ja hoitaa asiat keskenään loppuun niin silloin jäisi suhteeseen.
Ei myöskään päivien tai viikkojen vatvomista.
Miksi ne olisi pitänyt yhdessä loppuun saatella? Ap löysi hyvän kämpän ja halusi muuttaa, ei halunnut neuvotella kumpi jää asuntoon. Pääsi entisestä eroon, done and done, ei tarvittu miestä avuksi. Pettäjähän voi muuttaa pois jos haluaa, ei ole ap estämässä. Oikeasti en keksi tuolle "asialliselle" asioiden hoitamiselle kuin yhden syyn: sen ettei miehelle tulisi tilanteesta haittaa. Ja tästä päästäänkin "koston" elementtiin, apn ei tarvitse välittää enää, ei vaikka joku täällä kuinka sitä toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se huomaa, että olet kadonnut ja on vain tyytyväinen kun saa peuhata uuden kumppanin kanssa vapaasti. On tyytyväinen, että päästit hänet ilman seuraamuksia.
Mitä muita seuraamuksia olisi pitänyt tulla, kuin ero? Arestia, pelikielto..? Taas ollaan tässä äiti-lapsi-asetelmassa -.-
No ainakin tuli sitä television katselukieltoa. Ap vei telkkarin. Heillä taisi muutenkin olla se äiti-lapsi-suhde.
Aikuinen ja fiksu ihminen olisi sanonut heti saatuaan tietää pettämisestä, että olet pettänyt minua, haluat ilmeisesti erota? Näin olisi vältetty ihmeelliset salakähmäiset kiemurat.
Ja vaikka olen nainen, ymmärrän hyvin miestä, ettei kertonut syrjähypystä (siis jos oli se yksi kerta pikkujouluissa); mitä ei tiedä, se voi satuttaa. Mies saattoi katua katkerasti syrjähyppyään eikä halunnut kertoa, ettei oliis mahdollisuutta menettää omaa rakastaan.
Edelleen, jos siis kyseessä oli yksi syrjähyppy, niin kyllä tässä nyt on tehty kärpäsestä härkänen ja elämää suurempi asia.
Jos suhteessa oli muutakin vikaa, niin silti olisi ollut fiksua keskustella asiat halki pettämisen tultua ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ja fiksu ihminen olisi sanonut heti saatuaan tietää pettämisestä, että olet pettänyt minua, haluat ilmeisesti erota? Näin olisi vältetty ihmeelliset salakähmäiset kiemurat.
Ja vaikka olen nainen, ymmärrän hyvin miestä, ettei kertonut syrjähypystä (siis jos oli se yksi kerta pikkujouluissa); mitä ei tiedä, se voi satuttaa. Mies saattoi katua katkerasti syrjähyppyään eikä halunnut kertoa, ettei oliis mahdollisuutta menettää omaa rakastaan.
Edelleen, jos siis kyseessä oli yksi syrjähyppy, niin kyllä tässä nyt on tehty kärpäsestä härkänen ja elämää suurempi asia.
Jos suhteessa oli muutakin vikaa, niin silti olisi ollut fiksua keskustella asiat halki pettämisen tultua ilmi.
Varoitan sinua jo nyt, tätä ei tulla hyväksymään täällä kantana vaan sinut tullaan säälimättä murhaamaan verbaalisesti. Onnea tulevaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tuli sitä television katselukieltoa. Ap vei telkkarin. Heillä taisi muutenkin olla se äiti-lapsi-suhde.
Siinä tapauksessa mies voi mennä äitinsä helmoihin, ettei pahamieli iske. Äitin sykkyyn, kun maailma runtelee.
Pettäminen on hyvä kohta katsoa mikä siinä oikeasti riipii eniten, oppii paljon itsestään. Täytyy sanoa että kun vuosia tulee lisää niin pettäminen ei aiheuta mielessä niin hirveää ahdistusta ja sekasortoa. Ensimmäinen liitto päättyi pettämiseen ja eroon mutta olisi se päättynyt muutenkin kun rakkaus oli loppunut ajat sitten. Se kirpaisi lähinnä ylpeyttä loppujen lopuksi.
Sitten on vettä virrannut ja suurin rakkauskin löytynyt. Pettämistä ei kumpikaan ajattele kun monet on koettu ja nyt on löytynyt hyvä, ollaan ihan eri levelillä. Suhteen alkuvaiheessa nämäkin puhuttiin mitä toinen asiasta ajattelee ja miten sovitaan. Joko rakkaus tai keskustelu toimii meillä, ehkäpä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan vaivautuisi selittämään mitään ihmiselle, joka tekee niin raukkamaisen teon että häipyy yhteisestä kodista sanomatta sanaakaan. Pettäminenkään oikein ole, mutta ihan samalle tasolle vajoaa se, joka katoaa jälkiä jättämättä.
Aikuiset keskustelevat asiansa ja tuollainen kertoo vaan siitä ettei mitään parisuhdetta ole aikoihin enää ollutkaan.
Eli samalla tasolla ollaan ja sinä et halua puhua raukkamaisesti lähtijälle enää mitään? Miksi toisen sitten pitäisi haluta puhua enää pettäjälle mitään, eikä vain lähteä...? Havaitsen ristiriitaisuuksia.
Siis tästä ajatusmallista on niin vaikea saada kiinni. Miksi miehen pettäminen olisi aloittajan painolasti? Ehkä voi ajatella, että häntä on kohdeltu väärin ja se on sen pettäjän häpeä, ei hänen, eikä hänestä johtuvaa. Miksi tälle pitäisi mieheltä saada tukea, jos tietää kuinka asia on. Surua aiheuttava asia, mutta ei sellainen, mihin ap:n pitäisi etsiä syitä itsestään. Ei se toinen voisi antaa mitään syytä, mikä olisi tätä parempi, eikä miehen ajatukset ole sen oikeampia kuin ap:n. Mies olisi voinut muodostua painolastiksi, joten se on nyt karistettu ja uuden elämän alku käsillä huolimatta siitä, että tuli takkiin. Hyvä niin!