Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tällainen kutsu tuli yo-juhliin...

Vierailija
20.04.2018 |

”Tervetuloa viettämään X:n ylioppilasjuhlia. Paikkana Y ja ajankohta klo 13. Ylioppilas haluaa vain rahalahjoja, ohjatkaa ne valmiiksi tilinumeroon Z. T. Ylioppilaan äidin nimi”

Aika töykeää, kutsu tuli vielä whatsapp-viestinä. Ja juhlakalu itse ei edes ollut kutsun lähettäjä. Onko ihan normaalia tuokaan, että ohjeistetaan vain rahalahjoihin. Vielä suoralla tilisiirrolla... Minusta aika surullista, ettei persoonallisia lahjoja suvaita. En uskalla kyllä uhmata toivetta, sillä pelkään saavani ikäviä katseita tai kommentteja :(

Kommentit (402)

Vierailija
361/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ylioppilas haluaa vain rahalahjoja, ohjatkaa ne valmiiksi tilinumeroon Z"

Tämäkö on teidän mielestänne kohteliaasti muotoiltu? Töksähtävä ja käskyttävä tyyli ei kuulu kutsuihin! Ei edes wt-porukoissa mistä tämäkin kutsu varmaan on peräisin. 

Kyllä on aikalailla hyvien käytöstapojen kriteerit madaltuneet kun tätäkin ketjua lukee - ei voi muuta sanoa. Itse en laittaisi tuollaista käskytysviestiä edes siskolleni, saati yhtään kaukaisemmille sukulaisille tai tuttaville! 

Tuonkin jos muotoilisi toisin niin kukaan ei loukkaantuisi. Esim.: "Vihje: Jos tuntuu vaikealta keksiä lahjaa, niin ylioppilaan tilinnumero on XXX..." Aina pelkkä asian toteaminen ei ole hyväksi, pitää ymmärtää hiukan vivahteitakin.

Turhaa diipadaapaa.

Varmasti onkin, jos viestintätaidot rajoittuvat emojeihin.

Tuossa olikin monta!

Vierailija
362/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö on teidän mielestänne kohteliaasti muotoiltu? Töksähtävä ja käskyttävä tyyli ei kuulu kutsuihin! Ei edes wt-porukoissa mistä tämäkin kutsu varmaan on peräisin. 

Kyllä on aikalailla hyvien käytöstapojen kriteerit madaltuneet kun tätäkin ketjua lukee - ei voi muuta sanoa. Itse en laittaisi tuollaista käskytysviestiä edes siskolleni, saati yhtään kaukaisemmille sukulaisille tai tuttaville! 

Kertokaa jo, mikä tuossa on käskytystä?

Ettkö osaa lukea rivien välistä, mitä se tarkoittaa?

Sitä, että lahjoja on tapana tuoda ja antaa, jos haluaa, niin kuin juhlissa yleensä. Tällä kertaa mieluummin rahana, kiitos.

Enää en ihmettele jos osa kansasta on ottanut Raamatun tekstit suorina käskyinä. Ei osata muodostaa laajempaa käsitystä vaan takerrutaan sanamuotoon. Niin mut kun se KÄSKI...

Ylioppilas haluaa rahaa, laittakaa tilille.

Mikä tässä ei ole käskyttämistä?

Ei mikään!

Keksi jo viikonloppujauhaja itsellesi joku muu harrastus, alat käydä liian tutuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lahjojen antaminen vaihtelee paljon suvuittain ja tuttavapiireittäin. Minä olen saanut aina lahjaksi jotain tavaraa. Rahaa hyvin harvoin. Kun pääsin ripiltä päätti yksi kummi että alan keräämään sinikeltaista Arabian Paratiisisarjaa ostamalla sen lähes kolmen litran kannellisen maljan ja kahvikuppeja. Tämän jälkeen jokaisena merkkipäivänä juuri sitä sarjaa vaikka olin kertonut etten tarvitse mitään. Se kuitenkin ilmeisesti tulkittiin kursailuksi. Yo-juhlissa taas sain ison sarjan Arabian Myrnaa. Kyllä, juuri sitä minkä myyminen on mahdotonta ja jota on todella vaikea käyttää arjessa. On kahvikuppia tasseineen ja kermakkoa. En edes juo kahvia.

Rahaa sain rippilahjaksi muutaman kympin, yo-lahjaksi yhteensä 500 € joista 300 € tuli vanhemmiltani. Noin muuten tuli koruja, pöytähopeaa, astioita, kattiloita, lakanoita, sisustustavaraa ja niitä kuuluisia Aaltomaljakoita. Minä toivoin että minua muistettaisiin kukilla. Kohtelias muoto kutsussa tulkittiin kursailuksi ja kyllähän sitä nyt pitää nuorelle tuoda tarpeellista. Olisin ollut niin rippi- kuin yo-juhlissa onnellinen ruususta tai vaikka huonekasvista. Ihan korttikin olisi ollut mukava. Mutta ei, kun sitä pöytähopeaa pitää tuoda ja ostaa kalliita kristalliastioita. Suretti että vieraat olivat käyttäneet rahaansa ihan turhaan ja että minulla oli iso kasa tavaraa jota en koskaan tule käyttämään.

Eli ei, kaikille se rahalahja ei ole itsestäänselvyys. Joskus, kuten minun tuttavapiirissä, kaikki toiveet vaatimattomasta tai kuluvasta lahjasta tulkitaan kursailuksi ja tuodaan ehdottomasti ja paljon. Jos hienovaraisesti ehdotat kukkia, saat kukkia ja Myrnaa 6 kpl. Jos kerrot että läsnäolo on paras lahja ja jos haluaa muistaa, voi rahat ohjata paikalliselle ESY:lle, niin sinulle tuodaan kristalliset konjakkilasit ja hopeisia mehulusikoita. Eli siis minkäänlainen hienovarainen vihjailu ei toimi eikä se että sanoo suoraan ettei halua mitään toimi. Jos nyt pitäisi yo-juhlat järjestää, laittaisin vastaavan tekstin kutsuun heidän kohdallaan joiden tiedän tuovan toiveista riippumatta sellaista ”mitä jokaisella pitää olla” ja ”hopeakaappiin täytettä niin on näyttävämmän näköinen”.

Vierailija
364/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kutsu on hyvä. Jos pyytäisi rahaa käteen niin se on pakko antaa. Jos jättäisi antamatta se olisi näkyvää.

Jos ei tee tilisiirtoa niin ei ne sitä siellä juhlissa tiedä. Ja tarkastako ne sitten jälkeenpän kuka on laittanut rahaa? Jos tarkastaa niin mitä sitten. Hipat on ohi jo.

Vierailija
365/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt miettii niitä pyyhkeitä, niin ovatko esimerkiksi valkoiset (!) pellava- tai puolipellavapyyhkeet todella maailmanloppu, jos niissä on vaikka valkoisella tai jollain muulla värillä kirjottu ylioppilaan nimikirjaimet?

Kirjotut nimikoidut pyyhkeet voivat olla hankalia myytäviä kirpparilla.

Itselläni ne menisivät myös pefleteiksi. Tämä saattaa järkyttää vanhempaa väkeä, mutta osalla nuorisosta ei ole käsipyyhkeitä ollenkaan. Kylppärissä saattaa olla 1 iso pyyhe, johon kuivataan keho ja myös kädet pesun jälkeen - eikä sitä pientä sievää nimikoitua pyyhettä ole OLLENKAAN..

Mä ostasin heti kyllä kauniisti nimikoidun pyyhkeen kirpparilta, jos hinta on kohtuullinen. Nehän sopii prikulleen maalaisromanttiseen sisustukseen.

Vierailija
366/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että lahjoja on tapana tuoda ja antaa, jos haluaa, niin kuin juhlissa yleensä. Tällä kertaa mieluummin rahana, kiitos.

Enää en ihmettele jos osa kansasta on ottanut Raamatun tekstit suorina käskyinä. Ei osata muodostaa laajempaa käsitystä vaan takerrutaan sanamuotoon. Niin mut kun se KÄSKI...

Ei mikään!

Keksi jo viikonloppujauhaja itsellesi joku muu harrastus, alat käydä liian tutuksi.

Onneksi en sentään ole palstan ainoa etikettiä hallitseva, vaikka meitä onkin melko vähän.

Vierailija
367/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsun sävy oli kyllä kieltämättä aika töykeä, jos tuo nyt pitää paikkansa, ja olisi ehkä hyvä oikeasti laittaa "oikea" vanhanaikainen kutsu. Mutta itse siihen rahalahjaan - sehän on nykyään hyvinkin normi, ylioppilaaksi kun pääsee, on tavallaan oman elämänsä alussa ja voi vaikka haluta kerätä hieman pesämunaa asuntoa ja sen varustelua varten, joten pyyntö on hyvinkin ymmärrettävä. Ja tilisiirto on hyvin kätevä tapa hoitaa tuokin juttu - vaikka onhan se varmasti mukava myös ihailla niitä kahisevia juhlan päätteeksi. Rahalahja on aina hyvä lahja, se oma persoonallinen lahja kun voi ikävä kyllä olla täydellinen huti lahjan saajalle. 

Ja sitten kun nämä Asiantuntijat, joita täälläkin vilisee, pitäisivät tarkasti kirjaa siitä kenen lahja on paras ja kallein.

Vierailija
368/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään!

Onneksi en sentään ole palstan ainoa etikettiä hallitseva, vaikka meitä onkin melko vähän.

Kikkailkaa sitten keskenänne. Me muut otamme tuttujen kesken rennosti ja muille osaamme myös käyttäytyä, vaikkei olekaan rautakankea niskassa.

Vierailija
369/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mielikuva, että tilisiirto on pääsymaksu juhliin.

Vierailija
370/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt miettii niitä pyyhkeitä, niin ovatko esimerkiksi valkoiset (!) pellava- tai puolipellavapyyhkeet todella maailmanloppu, jos niissä on vaikka valkoisella tai jollain muulla värillä kirjottu ylioppilaan nimikirjaimet?

Kirjotut nimikoidut pyyhkeet voivat olla hankalia myytäviä kirpparilla.

Itselläni ne menisivät myös pefleteiksi. Tämä saattaa järkyttää vanhempaa väkeä, mutta osalla nuorisosta ei ole käsipyyhkeitä ollenkaan. Kylppärissä saattaa olla 1 iso pyyhe, johon kuivataan keho ja myös kädet pesun jälkeen - eikä sitä pientä sievää nimikoitua pyyhettä ole OLLENKAAN..

Mä ostasin heti kyllä kauniisti nimikoidun pyyhkeen kirpparilta, jos hinta on kohtuullinen. Nehän sopii prikulleen maalaisromanttiseen sisustukseen.

Aivan! Varsinkin joku pellava on ihana materiaali missä vaan. Myös peflettinä, koska estää bakteerien kasvua, mutta muutenkin.

Vierailija
371/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään!

Kikkailkaa sitten keskenänne. Me muut otamme tuttujen kesken rennosti ja muille osaamme myös käyttäytyä, vaikkei olekaan rautakankea niskassa.

Kannattaa tutustua tapatietouteen, niin ei tule luulleeksi olemattomia.

Vierailija
372/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle kaikki heti kirjoitti:

Lahjan pitää olla hieman myös antajan maun mukainen.

Miksi?

Vierailija
373/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon aloituksen kutsun uudestaan: Tervetuloa...en nää, että mitenkään tylysti tai tökerösti kutsu oli muotoiltu, varsinkin kun tuli tekstarina. Ei siihen oikein romaania voi alkaa kirjoittaa.

Olen isoäiti, (köyhä) ja minulla on lapsenlapsen ylppärit ensi vuonna.

Itse koen erittäin helpottavana kun suoraan sanotaan, että lahjaraha tilille.

Olisin kieriskellyt unettomana mitä ihmeen "persoonallista" tavaraa keksisin, vieläpä pienellä rahalla.

Toinen helpotus on juuri tuo, että kukaan ei tarkista ja juoruile mitä ja paljonko rahaa kukin on tuonut.

Jos pöydässä on viidensadan ja muutamien satasten kuoria ja minä sujauttaisin sen kymppimäärän mitä minulla on mahdollista antaa, niin ei ole mukavaa. Vaikka sydämestäni annankin.

Nyt rahalahjani menee suoraan tilille ja sitä ei näe kuin lapsenlapsi ja hänen perheensä. He kyllä ymmärtävät rahatilanteeni, toivottavasti.

Vien juhlapaikalle kortin ja yhden ruusun tms. ja siinä se.

Uskoisin, että monelle muullekin kuin minulle on helpottavaa kun suoraan sanotaan ja annetaan tilinumero.

Siis mistä lähtien vieraat ovat tarkistaneet ja juoruilleet, paljonko rahaa kenenkin kuoressa on??? 

Varmaan niissä vanhan rahan suvuissa, joissa kuitenkin puhutaan kermaperseistä..

Eihän tuo ollut vanhaa rahaa nähnytkään. Joku päänaukoja.

Vierailija
374/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään!

Kannattaa tutustua tapatietouteen, niin ei tule luulleeksi olemattomia.

Eipä ole tullut valituksia. Tunnen monenlaisia ihmisiä.

Ainoa valittaja on ollut naapuri, joka vihasi kaikkea ja kaikkia. Mitään etikettiä en ole ikinä tarvinnut missään.

Vierailija
375/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalahja on erittäin hyvä ja hyödyllinen lahja, harvassa ne jotka eivtä rahaa mihinkään tarvitse ;)

Mutta mutta, minusta raha-pyyntö tai -vinkki pitää muotoilla erittäin fiksusti, ettei tule ahne tai käskyttävä fiilis. Vika siis ei ollut ap:n viestin kohdalla itse rahamaininta, vaan se tapa millä asia tuotiin esiin, tökerösti.

Vierailija
376/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen tilinumeroiden liittäminen kutsuihin on nykyään tosi yleistä, oli kyse sitten yo-juhlista tai häistä. Vähän rahvaanomaista ja tyylitöntähän se on. Raha on ihan hyvä lahja, mutta onhan setelitaskullisessa onnittelukortissa olevassa shekissä tai käteisessä paljon enemmän seremoniallisuutta, juhlavuutta ja tyyliä. Vaikka se pankki siitä pikkuisen ottaisikin välistä ja lahjashekkien viemisessä on vaivansa. Mutta sellainen kutsu ja sellainen lahjapolitiikka, kuin juhlakalukin. Jos juhlakalu on laiskaa ja tyylitöntä "kaikkimullehetinyt" -tyyppiä, niin olkoon niin.

Vierailija
377/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai raha pitää laittaa ihan etukäteen tilille.. eikö äidillä ole varaa muuten järjestää juhlia?

Miten niin etukäteen?

Vierailija
378/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille käteen kortti, missä kerrotaan 50 euron lahjoituksesta nälkää näkeville lapsille tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
379/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen tilinumeroiden liittäminen kutsuihin on nykyään tosi yleistä, oli kyse sitten yo-juhlista tai häistä. Vähän rahvaanomaista ja tyylitöntähän se on. Raha on ihan hyvä lahja, mutta onhan setelitaskullisessa onnittelukortissa olevassa shekissä tai käteisessä paljon enemmän seremoniallisuutta, juhlavuutta ja tyyliä. Vaikka se pankki siitä pikkuisen ottaisikin välistä ja lahjashekkien viemisessä on vaivansa. Mutta sellainen kutsu ja sellainen lahjapolitiikka, kuin juhlakalukin. Jos juhlakalu on laiskaa ja tyylitöntä "kaikkimullehetinyt" -tyyppiä, niin olkoon niin.

Minusta on aika huomaavaista, että lahja vaihtaa omistajaa hiljaa ja huomaamatta. Silloin kukaan ei pääse vertailemaan kenenkään antamisia. Missään ei sanottu, että lahja olisi pakollinen. Annetaanhan niitä kuitenkin.

Vierailija
380/402 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidille käteen kortti, missä kerrotaan 50 euron lahjoituksesta nälkää näkeville lapsille tuollaisessa tilanteessa.

Häivy, trolli, hus hus hus!!