Nainen! Miten sinä koet saunaillat? Miehethän tunnetusti rakastavat niitä....
....mutta ko. ajanviettotapa jakaa naisten mielipiteitä. Osa rakastaa, osa vihaa.
Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. En vain nauti siitä että alasti jökötetään naisporukalla lauteilla. Tai jos kyläilyyn kuuluu saunominen, niin kyllä mieluusti saunoisin yhdessä puolisoni kanssa kuin naisväen kanssa.
En tiedä mistä tämä inhotukseni juontaa, mutta mieluummin vietän ihmisten kanssa aikaa jossain muualla kuin nakkena saunassa.
Mites te muut? Itse epäilisin kuuluvani vähemmistöön, mutta katotaan kuinka käy. 😅
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi kuuloonkaan, että saunoisin muuten kuin perheen kesken, ja korkeintaan jonkun läheisimpien ystävien kanssa. Ärsyttää suuresti, että joku vatipää aina keksii ehdottaa sosiaaliseksi toiminnaksi saunomista. Ei voisi vähempää kiinnostaa viettää aikaa joidenkin tuttavien kanssa hikisenä ja alastomana saunaan ahtautuneen ja altistaa itsensä arvostelulle. Ja on turha kenenkään yrittää väittää, etteikö saunassa tsekattaisi kanssasaunojat päästä varpaisiin. Minulle saunominen, peseytyminen ja alastomuus on intiimejä asioita.
Oon sun kanssa täysin samoilla linjoilla! 👍 Oliskohan niin että nää porukkasaunomiset olis joku vanha Suomi-jäänne josta vain tahdotaan kynsin-hampain pitää kiinni? Mutta nykyaika olis ajamassa tämän ajanviettotavan ohitse, varsinkin naisilla?! En tiedä....kunhan tuumin. 🤔❓❗
Mutta mua kanssa ärsyttää kun niin moneen juttuun täytyy väkisin sisällyttää saunominen! Tykkään laittautua nätiksi kun menen kylään, enkä päinvastoin. 😄
Ap
No eihän toi saunakulttuuri ole ainakaan minun mielestäni oikein nykyaikaa ja toivon, että joukkosaunominen sosiaalisena aktiviteettina olisi jäämässä pikku hiljaa historiaan.
Sama minulla, tykkään laittautua minne ikinä olenkaan menossa ja tuntuu turhauttavalta alkaa raahaamaan jotain saunakamppeita mukanaan illanistujaisiin, varsinkin jos tarkoituksena on vielä lähteä baariin jatkamaan iltaa. Mieluummin peseydyn ja laittaudun valmiiksi kotona ja lähden viettämään sivistyneesti iltaa ilman sen kummempia kantamuksia.
Kuin mun ajatuksiani!
Ja mä en edes halua nähdä ketään alastomana, en ainakaan työkavereitani. Oma mies on poikkeus, tottahan nyt!
Syvällisiä keskustelen lähimpien ystävieni kanssa, mutta ihan muualla kuin alasti saunassa. No, mikä sopii toiselle, ei sitten taas toisen mielestä ole ollenkaan järkevää.
Onneksi meitä on monenlaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arviointi ärsyttää kirjoitti:
Naiset arvostelevat toisiaan saunassa - se on ongelma...
- näkee naamasta arvioivat katseet, vaikkei mitään sanottaisikaan...
- jotkut saattavat tosin kommentoidakin...
No niinpä, tää mua eniten ehkä häiritseekin. Arvioivat katseet! 😰👀👀👀 Vaikka olenkin ihan katseenkestävä, niin siltikin! Jotenkin tuntuu että miehillä ei ole tätä samaa.
Ap
Jotenkin tuntuu, että ei ole myöskään useimmilla naisilla, itse en ole missään saunaporukassa huomannut mitään "arvioivia katseita".
Okei. No mä oon kyllä. 😕 Ja monesti naiset sitten puhuvat vielä ilkeesti tyyliin: "Näitkö kun Minnalla oli iso maha tms.?"
Ap
Sitten kannattaa vaihtaa saunaseuraa, jos porukkasi on noin myrkyllistä. Koskaan en ole rumia kommentteja kuullut kenestäkään, olen saunonut naisporukassa, sekaporukassa, heteromiesporukassa ja homomiesporukassa. Ainoa kommentti, jonka olen saunomisen yhteydessä saanut on homoystäväni kommentti "sulla on nuoren tytön vartalo". Olen 42 v.
Mutta, sunkin vartaloa katseltiin ja kommentoitiin.
Oletin "arvioivien katseiden" tarkoittavan jtn negatiivista, ja kuten sanoin, yksikään nainen ei ole meidän porukassa kyylännyt tai arvostellut muiden olemusta. Sanoin myös, että yhtään RUMAA kommenttia en ole koskaan kuullut keneltäkään. Jos yhden hinurin mielestä mulla on nätit tissit, niin maailmani ei todellakaan siihen kaadu.
Ei varmaan, mutta entpä jos sinulla oliskin vaikkapa rumat tissit, rumia arpia, hurjasti selluliitti tai tyhjänä läpyskänä roikkuva vatsanahka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä, tää mua eniten ehkä häiritseekin. Arvioivat katseet! 😰👀👀👀 Vaikka olenkin ihan katseenkestävä, niin siltikin! Jotenkin tuntuu että miehillä ei ole tätä samaa.
Ap
Jotenkin tuntuu, että ei ole myöskään useimmilla naisilla, itse en ole missään saunaporukassa huomannut mitään "arvioivia katseita".
Okei. No mä oon kyllä. 😕 Ja monesti naiset sitten puhuvat vielä ilkeesti tyyliin: "Näitkö kun Minnalla oli iso maha tms.?"
Ap
Sitten kannattaa vaihtaa saunaseuraa, jos porukkasi on noin myrkyllistä. Koskaan en ole rumia kommentteja kuullut kenestäkään, olen saunonut naisporukassa, sekaporukassa, heteromiesporukassa ja homomiesporukassa. Ainoa kommentti, jonka olen saunomisen yhteydessä saanut on homoystäväni kommentti "sulla on nuoren tytön vartalo". Olen 42 v.
Täsmälleen. Vaikkei oliskaan kuullut kenenkään vartaloa kommentoitavan saunomistilanteessa se ei silti tarkoita sitä, etteikö arvostelun kohteeksi joutuisi. Se sitten vaan tapahtuu ihmisten pään sisässä tai joskus myöhemmin kun asianosainen ei ole paikailla.
Totta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Täsmälleen. Vaikkei oliskaan kuullut kenenkään vartaloa kommentoitavan saunomistilanteessa se ei silti tarkoita sitä, etteikö arvostelun kohteeksi joutuisi. Se sitten vaan tapahtuu ihmisten pään sisässä tai joskus myöhemmin kun asianosainen ei ole paikailla.
No minulle on ihan sama mitä ihmiset päässään ajattelevat, kun mä en ole naisten kanssa koskaan tuntenut joutuvani arvostelun kohteeksi. Vaikka olen ollut suht epävarma ulkonäöstäni suuren osan elämästäni.
Riippuu porukasta; läheisten ystävien kanssa tykkään saunoa, vieraampien kanssa en. Sekasaunoissa olen ehdottomasti bikineillä enkä sitäkään mielelläni. Työyhteisössä saunominen on täysin no-go, työkavereille ei mun alaston keho kuulu tipan tippaa ja haluan myös itse säilyttää mielikuvan työkavereista asiallisena.
Mikähän siinä muuten on että bikineissä on aina yksi tai kaksi taulapäätä jotka kommentoi että mitä sitä turhaan bikineitä pitämään...? Välillä jopa aika aggressiiviseen sävyyn, ikään kuin se mun bikinien pito olisi jollakin tavoin loukkaus niitä alastomia kohtaan. Käsittämätön ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Oon maalta kotoisin ja siellä saunottiin naisporukalla paljonkin. Varsinkin mökkisaunat porukalla on mahtavia. Sekasaunoja en harrasta. Mies on etelä-eurooppalainen ja omaksui täydellisesti suomalaisen saunomiskulttuurin tänne muuton yhteydessä ja rakastaa äijäsaunoja.
Kaupunkiin muuton jälkeen huomasin ettei naiset niin välitä saunoa, mutta jotkut näistä on varmaan käyttäneet tälläytymiseen tunteja, niin ei haluta näyttää sitä todellista naamaa..
Isommat naiset eivät vaan kehtaa olla alasti muiden seurassa.
Sääli, sillä samoin kuin miehet, myös naiset avautuu enemmän saunassa. Tyttöjen kekkereissä juttelu jää muuten ihan tyhjänpäiväiseksi juoruiluksi, lapsista ja sisustuksesta puhumiseksi.
En kyllä ikinä avaudu saunassa, se tilanne on niin kiusallinen. Olen toki jo lopettanut tämmöiset kimppasaunomiset kun tajusin että eihän mun ole hyvänen aika mikään pakko jos mä en tahdo, sehän on mun päätös! 😊
Ja mitä tulee saunojan kokoon, en usko sen olevan este. Itse olen pieni ja siro enkä siltikään tykkää porukkasaunomisesta. Sen sijaan moni isokokoinen tuttavani rakastaa naistensaunoja.
Ap
Miesten saunassa pääsee tutustumaan ihmisiin kun keskustelut voi mennä sfääreihin mistä miehet ei yleensä keskenään puhu kuin säkällä tuopin äärellä. Ehkä ainoa paikka missä miesporukassa saa rauhassa jutella synkeitä syviä, aikoinaan ammattikoulussa ja akatemiassa tullut paljon uusia kavereita, järjestetty leffailtoja ja baarireissuja jälkeenpäin yms. Harmi kuulla jos naisten saunassa tämä ei ole yhtä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Oletin "arvioivien katseiden" tarkoittavan jtn negatiivista, ja kuten sanoin, yksikään nainen ei ole meidän porukassa kyylännyt tai arvostellut muiden olemusta. Sanoin myös, että yhtään RUMAA kommenttia en ole koskaan kuullut keneltäkään. Jos yhden hinurin mielestä mulla on nätit tissit, niin maailmani ei todellakaan siihen kaadu.
Ei varmaan, mutta entpä jos sinulla oliskin vaikkapa rumat tissit, rumia arpia, hurjasti selluliitti tai tyhjänä läpyskänä roikkuva vatsanahka?
Saunon vain ihmisten kanssa, jotka ovat ystäviäni tai muuten hyviä tyyppejä. Aika ihmeissäni olisin, jos alkaisivat jostain riipputisseistä jauhamaan, kun sellaisiakin löytyy ystäviltäni, eikä haittaa ketään, kaikkein vähiten näitä henkilöitä itseään. Kukaan meistä ei ole mikään miss tai mr Finland.
Olen 35-vuotias enkä ole 8. ikävuoden jälkeen koskaan käynyt toisen ihmisen kanssa suihkussa tai saunassa. Se on niin yksityinen toimitus etten todellakaan voisi jakaa sitä kenenkään kanssa.
Ei ole ensimmäisenä listalla illanvietoksi. Tykkään rentoutua saunassa, olla mielellään täydessä hiljaisuudessa. Opiskeluaikoina kun oli saunavuorot, rakastin käydä yksin tai max. kaksin saunassa, en vaan sietänyt sitä puhetta mitä muut harrastivat, jos intoutuivat saunaan. Nykyään minulla on saunavuoro mieheni kanssa työpäivän jälkeen ja yleensä olen todella väsynyt, en aina jaksa intoutua edes kuuntelemaan miestäni ja hän ihmettelee, miksen puhu saunassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No minulle on ihan sama mitä ihmiset päässään ajattelevat, kun mä en ole naisten kanssa koskaan tuntenut joutuvani arvostelun kohteeksi. Vaikka olen ollut suht epävarma ulkonäöstäni suuren osan elämästäni.
Sama! Joskus teininä ehkä ressasi muiden mielipiteet, nykyään ei kiinnosta pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Miesten saunassa pääsee tutustumaan ihmisiin kun keskustelut voi mennä sfääreihin mistä miehet ei yleensä keskenään puhu kuin säkällä tuopin äärellä. Ehkä ainoa paikka missä miesporukassa saa rauhassa jutella synkeitä syviä, aikoinaan ammattikoulussa ja akatemiassa tullut paljon uusia kavereita, järjestetty leffailtoja ja baarireissuja jälkeenpäin yms. Harmi kuulla jos naisten saunassa tämä ei ole yhtä yleistä.
Ei se kyllä ole. Hurjan moni nainen suorastaan ahdistuu näistä yhteissaunoista (mutta kuten näistäkin kommenteista näkyy, naisten mielipiteet jakautuvat). Onneksi oma mieheni on tämän jo ajat sitten ymmärtänyt. Aluksi vähän aikaa kesti, koska hän ei tiedä montaakaan parempaa juttua elämässä kuin miesten saunaillat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama kokemus naisten saunailloista. Jopa tuntemattomienkin kesken tulee helpommin avauduttua just saunassa. Jotenkin siellä ei ole sellaista varausta, mikä helposti on lähes kaikkialla muualla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 35-vuotias enkä ole 8. ikävuoden jälkeen koskaan käynyt toisen ihmisen kanssa suihkussa tai saunassa. Se on niin yksityinen toimitus etten todellakaan voisi jakaa sitä kenenkään kanssa.
Niinhän se onkin. Ja mä nautin myös tilanteen rauhallisuudesta ja hiljaisuudesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä ole. Hurjan moni nainen suorastaan ahdistuu näistä yhteissaunoista (mutta kuten näistäkin kommenteista näkyy, naisten mielipiteet jakautuvat). Onneksi oma mieheni on tämän jo ajat sitten ymmärtänyt. Aluksi vähän aikaa kesti, koska hän ei tiedä montaakaan parempaa juttua elämässä kuin miesten saunaillat.
Ap
Jännä että se on juuri toisinpäin, miehet avautuvat sosiaalisesti saunassa ja naiset sulkeutuvat. Sekasaunoissa olen pariin kertaan jopa silloisen naiseni kanssa käynyt ja se ei ole vaikuttanut asiaan mitenkään, miehet silti avautuivat asioistaan vaikka seassa pari uteliasta naista olikin. Parhaimmillaan yksi saunakeskustelu tuttavan kanssa muuttui ideaksi baarireissuun ja sen jälkeen koko yön läpi keskustelemalla yhtiöideasta. Siitä on jo monta vuotta mutta lähihistoriassa ruvetaan sitä toteuttamaan kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Katselin nuorempana ja epävarmempana toisten naisten vartaloita saunassa, joko ihaillen suunnattomasti tai itselleni lohdullisesti pistäen merkille, ettei "tuokaan ole täydellinen", vaikka sillä menee niin ja niin hyvin. Eli siis ihan hyvällä katselin, koitin olla vaivihkainen, mutta varmasti olen töllännyt kuitenkin, pahoittelut siitä! Nykyään ei kyllä enää kiinnosta katselu, ellei tilanne jotenkin ole herättänyt pintaan vanhoja epävarmuuksia (tavallinen saunailta ei sitä tee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kyllä me jo uskotaan, että sulla on hieno kroppa. Vaikka olet jo 42v. Mutta kaikilla ei ole. Siksi nuo saunaillat on piinaavia.
En tykkää. Saunon vain mieheni ja lasteni kanssa.
Mikäli illanvietto alkaa saunomisella sanon jo kutsun saatuani, että yritän päästä mahdollisimman aikaisin lähtemään, mutta voi olla, että myöhästyn hieman. Sitten ilmestyn paikalle arvioituani toisten saunoneen jo sen aikaa, että minun ei enää kannata mennä saunaan kun tulevat kohta pois ja aletaan kyhätä ruokia ym. Laitan myös jonkun työläämmin tehtävän kampauksen jotta sitä ei viitsi sotkea. Näin kun toimin ei joka kerta joudu vastaamaan miksi ei sauno. :D
Muut saunovat ihmiset eivät minua häiritse ja pystyn suhtautumaan täysin luontevasti vaikka joku haluaisi uida alasti tai muuten vaan nakuna happihyppelyllä ja itse istun terassilla pukeissa.
Lopetin muiden kanssa saunomisen noin 10 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jännä että se on juuri toisinpäin, miehet avautuvat sosiaalisesti saunassa ja naiset sulkeutuvat. Sekasaunoissa olen pariin kertaan jopa silloisen naiseni kanssa käynyt ja se ei ole vaikuttanut asiaan mitenkään, miehet silti avautuivat asioistaan vaikka seassa pari uteliasta naista olikin. Parhaimmillaan yksi saunakeskustelu tuttavan kanssa muuttui ideaksi baarireissuun ja sen jälkeen koko yön läpi keskustelemalla yhtiöideasta. Siitä on jo monta vuotta mutta lähihistoriassa ruvetaan sitä toteuttamaan kahdestaan.
No mä taas en jaa aloittajan kokemusta ollenkaan.
Mitä nämä "uteliaat naiset" muuten ovat? Meidän parissa kaveriporukassa on ihan normaalia sekasaunoa, enkä koe saunoessani itseäni mitenkään erityisen uteliaaksi.
Oon maalta kotoisin ja siellä saunottiin naisporukalla paljonkin. Varsinkin mökkisaunat porukalla on mahtavia. Sekasaunoja en harrasta. Mies on etelä-eurooppalainen ja omaksui täydellisesti suomalaisen saunomiskulttuurin tänne muuton yhteydessä ja rakastaa äijäsaunoja.
Kaupunkiin muuton jälkeen huomasin ettei naiset niin välitä saunoa, mutta jotkut näistä on varmaan käyttäneet tälläytymiseen tunteja, niin ei haluta näyttää sitä todellista naamaa..
Isommat naiset eivät vaan kehtaa olla alasti muiden seurassa.
Sääli, sillä samoin kuin miehet, myös naiset avautuu enemmän saunassa. Tyttöjen kekkereissä juttelu jää muuten ihan tyhjänpäiväiseksi juoruiluksi, lapsista ja sisustuksesta puhumiseksi.