Nainen! Miten sinä koet saunaillat? Miehethän tunnetusti rakastavat niitä....
....mutta ko. ajanviettotapa jakaa naisten mielipiteitä. Osa rakastaa, osa vihaa.
Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. En vain nauti siitä että alasti jökötetään naisporukalla lauteilla. Tai jos kyläilyyn kuuluu saunominen, niin kyllä mieluusti saunoisin yhdessä puolisoni kanssa kuin naisväen kanssa.
En tiedä mistä tämä inhotukseni juontaa, mutta mieluummin vietän ihmisten kanssa aikaa jossain muualla kuin nakkena saunassa.
Mites te muut? Itse epäilisin kuuluvani vähemmistöön, mutta katotaan kuinka käy. 😅
Kommentit (112)
Tätähän ei varsinaisesti kysytty, mutta vastaan silti. Olen mies enkä voi sietää saunailtoja tai saunomista ylipäätään. Korkeintaan jossain mökillä voin nopeasti käydä, jos sen jälkeen pääsee uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyköön miehet saunailloissa.
Meillä on tyttöjen kanssa bileiltoja, kokoonnutaan meille, tehdään salaattia, juodaan kuoharia meidän terassilla auringossa. Talvella ollaan sisätiloissa ja ollaan tinderissä ja verrataan äijiä ja muistellaan kuka on nähnyt kenetkin ja yritetään saada illaksi treffejä menomestaan. Sitten viimeiset lakat tukkaan ja huulipunat ja metrolla stadiin kannat kattoon.
Meillä on ehkä hieman kivempaa kuin äijillä siellä lauteella.
Aika miehiin keskittyvää ;)
- itse tykkäisin, jos yhdessäolo olisin naisiin keskittyvää ja naiset puhuisivat omista tunteistaan, elämästään ja esim. hoitaisivat kauneuttaan yhdessä vain hyvän olon vuoksi.
Mutta kun se arvostelun elementti on saunomisessa usein läsnä - ainakin jos ei ole kyse ihan parhaista ystävistä ja sukulaisista, tosin jotkut ystävätkin arvostelevat...
Naisten saunailloista tykkään tosi paljon, tutulla porukalla tai vieraammallakin, isolla porukalla tai kahdestaan. Sekasaunoissa en käy.
Tykkään saunoa ystävien kesken, mutta en haluaisi kyllä saunasta lähteä mihinkään baariin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi kuuloonkaan, että saunoisin muuten kuin perheen kesken, ja korkeintaan jonkun läheisimpien ystävien kanssa. Ärsyttää suuresti, että joku vatipää aina keksii ehdottaa sosiaaliseksi toiminnaksi saunomista. Ei voisi vähempää kiinnostaa viettää aikaa joidenkin tuttavien kanssa hikisenä ja alastomana saunaan ahtautuneen ja altistaa itsensä arvostelulle. Ja on turha kenenkään yrittää väittää, etteikö saunassa tsekattaisi kanssasaunojat päästä varpaisiin. Minulle saunominen, peseytyminen ja alastomuus on intiimejä asioita.
Oon sun kanssa täysin samoilla linjoilla! 👍 Oliskohan niin että nää porukkasaunomiset olis joku vanha Suomi-jäänne josta vain tahdotaan kynsin-hampain pitää kiinni? Mutta nykyaika olis ajamassa tämän ajanviettotavan ohitse, varsinkin naisilla?! En tiedä....kunhan tuumin. 🤔❓❗
Mutta mua kanssa ärsyttää kun niin moneen juttuun täytyy väkisin sisällyttää saunominen! Tykkään laittautua nätiksi kun menen kylään, enkä päinvastoin. 😄
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arviointi ärsyttää kirjoitti:
Naiset arvostelevat toisiaan saunassa - se on ongelma...
- näkee naamasta arvioivat katseet, vaikkei mitään sanottaisikaan...
- jotkut saattavat tosin kommentoidakin...
No niinpä, tää mua eniten ehkä häiritseekin. Arvioivat katseet! 😰👀👀👀 Vaikka olenkin ihan katseenkestävä, niin siltikin! Jotenkin tuntuu että miehillä ei ole tätä samaa.
Ap
Jotenkin tuntuu, että ei ole myöskään useimmilla naisilla, itse en ole missään saunaporukassa huomannut mitään "arvioivia katseita".
Okei. No mä oon kyllä. 😕 Ja monesti naiset sitten puhuvat vielä ilkeesti tyyliin: "Näitkö kun Minnalla oli iso maha tms.?"
Ap
Sitten kannattaa vaihtaa saunaseuraa, jos porukkasi on noin myrkyllistä. Koskaan en ole rumia kommentteja kuullut kenestäkään, olen saunonut naisporukassa, sekaporukassa, heteromiesporukassa ja homomiesporukassa. Ainoa kommentti, jonka olen saunomisen yhteydessä saanut on homoystäväni kommentti "sulla on nuoren tytön vartalo". Olen 42 v.
En pidä tuttujen tai työkavereiden kanssa saunomisesta. Yleisessä uimahallissa tuntemattomien kanssa asia on eri. Työkekkereihin osallistun, mutta jätän saunomisen väliin ja meitä on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä, tää mua eniten ehkä häiritseekin. Arvioivat katseet! 😰👀👀👀 Vaikka olenkin ihan katseenkestävä, niin siltikin! Jotenkin tuntuu että miehillä ei ole tätä samaa.
Ap
Jotenkin tuntuu, että ei ole myöskään useimmilla naisilla, itse en ole missään saunaporukassa huomannut mitään "arvioivia katseita".
Okei. No mä oon kyllä. 😕 Ja monesti naiset sitten puhuvat vielä ilkeesti tyyliin: "Näitkö kun Minnalla oli iso maha tms.?"
Ap
Sitten kannattaa vaihtaa saunaseuraa, jos porukkasi on noin myrkyllistä. Koskaan en ole rumia kommentteja kuullut kenestäkään, olen saunonut naisporukassa, sekaporukassa, heteromiesporukassa ja homomiesporukassa. Ainoa kommentti, jonka olen saunomisen yhteydessä saanut on homoystäväni kommentti "sulla on nuoren tytön vartalo". Olen 42 v.
Mutta, sunkin vartaloa katseltiin ja kommentoitiin.
herkkua saunassa kirjoitti:
Olen bi-nainen ja tykkään katella muitten toosia saunassa, omnomnom. :)
Sä oot jonne amiksen välitunnilla. :D
Jos alasti pitää olla niin käyn pelkästään yksin, olen ehdoton siinä. Jos saa uikkarit tai pyyhe olla päällä niin käyn kyllä kavereidenkin kanssa. Esim. avantouinnin jälkeen olen käynyt siellä yleisessä saunassa kavereiden kanssa uikkarit päällä, ei ongelmaa.
Mitään varsinaisia saunailtoja en ole koskaan päässyt kokemaan, enkä oikein tykkää ajatuksesta.
Ainiin, en tykkää siitä, että mun vartaloa kommentoidaan kun olen saunassa. En hyvässä kuin pahassakaan. Tulee liian itsetietoinen olo ja ahdistaa. En itsekään kommentoi toisten vartaloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi kuuloonkaan, että saunoisin muuten kuin perheen kesken, ja korkeintaan jonkun läheisimpien ystävien kanssa. Ärsyttää suuresti, että joku vatipää aina keksii ehdottaa sosiaaliseksi toiminnaksi saunomista. Ei voisi vähempää kiinnostaa viettää aikaa joidenkin tuttavien kanssa hikisenä ja alastomana saunaan ahtautuneen ja altistaa itsensä arvostelulle. Ja on turha kenenkään yrittää väittää, etteikö saunassa tsekattaisi kanssasaunojat päästä varpaisiin. Minulle saunominen, peseytyminen ja alastomuus on intiimejä asioita.
Oon sun kanssa täysin samoilla linjoilla! 👍 Oliskohan niin että nää porukkasaunomiset olis joku vanha Suomi-jäänne josta vain tahdotaan kynsin-hampain pitää kiinni? Mutta nykyaika olis ajamassa tämän ajanviettotavan ohitse, varsinkin naisilla?! En tiedä....kunhan tuumin. 🤔❓❗
Mutta mua kanssa ärsyttää kun niin moneen juttuun täytyy väkisin sisällyttää saunominen! Tykkään laittautua nätiksi kun menen kylään, enkä päinvastoin. 😄
Ap
No eihän toi saunakulttuuri ole ainakaan minun mielestäni oikein nykyaikaa ja toivon, että joukkosaunominen sosiaalisena aktiviteettina olisi jäämässä pikku hiljaa historiaan.
Sama minulla, tykkään laittautua minne ikinä olenkaan menossa ja tuntuu turhauttavalta alkaa raahaamaan jotain saunakamppeita mukanaan illanistujaisiin, varsinkin jos tarkoituksena on vielä lähteä baariin jatkamaan iltaa. Mieluummin peseydyn ja laittaudun valmiiksi kotona ja lähden viettämään sivistyneesti iltaa ilman sen kummempia kantamuksia.
Tykkään saunoa yksin, kaksin, nais- tai sekaporukalla. Harvoin vain on kavereiden saunailtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Oletin "arvioivien katseiden" tarkoittavan jtn negatiivista, ja kuten sanoin, yksikään nainen ei ole meidän porukassa kyylännyt tai arvostellut muiden olemusta. Sanoin myös, että yhtään RUMAA kommenttia en ole koskaan kuullut keneltäkään. Jos yhden hinurin mielestä mulla on nätit tissit, niin maailmani ei todellakaan siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Täsmälleen. Vaikkei oliskaan kuullut kenenkään vartaloa kommentoitavan saunomistilanteessa se ei silti tarkoita sitä, etteikö arvostelun kohteeksi joutuisi. Se sitten vaan tapahtuu ihmisten pään sisässä tai joskus myöhemmin kun asianosainen ei ole paikailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mä saunon vaan naisporukassa, ja en ole koskaan kuullut kenenkään arvostelevan toisia, tai kokenut tulevani arvostelun kohteeksi. Kai mulla on sitten vaan kivoja ystäviä.
Juu ei kiitos enää. Jos jotkut saunapippalot on, olen kyllä peseytynyt kotona jo ennen niitä. Ja usein mennään jatkoille, toisilla menee sitten saunan jälkeen itseään puunatessa koko ilta. Itse vain katselen valmiina vieressä. On onneksi muitakin.
Nimenomaan katseenkestäviin ja kauniisiinkin kohdistuu arviointia - tuntuu, että jotkut naiset etsivät suurennuslasilla vikoja tai sitten vaikuttavat jotenkin pettyneiltä, jos toinen on paremman näköinen...
Se arvosteleva ja vertaileva katse - vaikka joku nainen kohdistaisi sen itseensä, häiritsee.