Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahmatti sukulaislapsi juhlissa

Vierailija
20.04.2018 |

Meillä on eräs sukulaislapsi, joka ahmii ihan järjettömät määrät herkkuja joka juhlissa. Viimeksikin tämä kyseinen lapsi söi yksin oikeasti lähes koko keksipaketillisen keksejä, jotka olin laittanut tarjolle. Ja tämä tapahtui tosi nopeasti. Tämä on ärsyttävää, koska olisi kiva että muillekin jäisi, eikä yksi söisi kaikkea. Koskaan en ole huomannut että lapsen vanhemmat puuttuisivat tuohon touhuun. Korkeintaan kommentoivat että "oho söitkö sinä nyt ne kaikki!" tms. Minun mielestäni on huonoa käytöstä tuollainen, ja lapselle pitäisi opettaa että otetaan muutkin huomioon, ei rohmuta kaikkea itselle.

Meillä on aina montaa eri lajia tarjolla juhlissa, ja niitä on ihan runsaasti. Tarkoitus on myös että ainakin lähes kaikki herkut syötäisiin juhlissa, eikä kaappeihin jäiti kilotolkulla jotain keksejä ja karkkeja. Joten siksi en myöskään aio ostaa mitään ylettömiä määriä tarjottavaa. Ja minusta on todellakin mukava että vieraat syövät tarjottavat, eikä juhlissa pidä nipottaa siitä että ei sitten enempää kuin yksi keksi ja pala kakkua soo soo. Mutta joku raja nyt sentään. Taas on synttärit viikonloppuna edessä ja odotan että sama show kuin ennenkin.

Kommentit (234)

Vierailija
221/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivät tulivat joskus 80-luvulla ja sen jälkeen makeisten myynti on kasvanut rajusti.

Ja oli kauppa, miten pieni tai iso tahansa, makeiset ovat yksittäisenä tuoteryhmänä saaneet suuremman myyntitilan, kuin muut elintarvikkeet ja myös suuremman tuotevalikoiman.

En tiedä onko tämä karkkipäivän syytä, vai muista johtuvia, mutta makeisia ostetaan ja syödään todella paljon.

Omassa lapsuudessa ei ollut karkkipäiviä, vaan niitä syötiin kun mieli teki ja sama jatkuu aikuisena, enkä edes muista, milloin olisin ostanut irtokarkkeja.

Silloin kun minä olin lapsi sain silloin tällöin 100 g karkkipussin. Nyt sellaista on vaikeaa kaupasta edes löytää. 

Kaupat myyvät sitä mitä asiakkaat ostavat ja noiden pienten karkkipussien myynti on vähäisempää. Ja kyllä asiakkaan käteen lähtee se suurempi pussi, kun pakkauskulujen vuoksi siinä on alhaisempi kilohinta.

Eikä tämä koske makeisia, vaan kaikkia tuotteita.

Ohis, mutta itse olen miettinyt että miksi Oululaisen hapankorput on kilohinnaltaan halvempia siinä 370g pakkauksessa kuin siinä isommassa. Näin ainakin Kuopion prismassa.

Vierailija
222/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen, että tämmöinen ahmattilapsi yrittää syömisellä kompensoida jotain muuta puutetta elämässään, esim.vanhempien huomiota, rakkautta, kavereita tms. Tai sitten kotona ei ole koskaan tarjolla mitään hyvää. Voi johtaa myöhemmin syömishäiriöön, joten terapia olis paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, mulla tuli tästä mieleen, kun vähän aikaa sitten meillä kävi sukulaisperhe, ja he toivat mukanaan sellaisen valtavan konvehtirasian. Siis ojensivat sen tullessaan ja sanoivat jotain että "tässä vähän tuomisia" tms. Siis se rasia oli todella iso. Laitoin sen tietysti olohuoneen pöydälle missä vietettiin iltaa. No nämä vieraat sitten söivät lähes keskenään sen koko rasian :D Me otettiin pari hassua konvehtia. Siis tämä huvitti lähinnä, ei mitään sen vakavampaa. Ja joo, meillä oli kyllä ihan tarjottavia omastakin puolesta, eli tässä nyt ei ollut kyseessä tämä "no olisit laittanut enemmän tarjottavia" :D

Kuule ne sukulaiset toivat todennänköisesti piruuttaan tarkoituksella ison konvehtirasian tullessaan mistä ainoastaan ottivat , koska tiesivät että teidän kyläpaikassa kiinnostavin ohjelmanumeronne on kytätä kuka ottaa kuinka paljon mitäkin sorttia. Olivat kuulleet ennalta kuinka aikaisemmin teillä on tapana arvostella kyläilijöiden ottamisia.  

Hitto noita nykyajan hymiö-ihmisiä, sukulaisista rasittavimpia  : ensin kettuillaan ja sitten hymiö perään.

Vierailija
224/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleen, että tämmöinen ahmattilapsi yrittää syömisellä kompensoida jotain muuta puutetta elämässään, esim.vanhempien huomiota, rakkautta, kavereita tms. Tai sitten kotona ei ole koskaan tarjolla mitään hyvää. Voi johtaa myöhemmin syömishäiriöön, joten terapia olis paikallaan.

Ketjun paras idea, näppää sitä lasta näpeille kun ensi kerralla hamuaa keksejä ja ehdota terapiaa. Vanhemmatkin varmasti arvostaa kun olet huolehtiva läheinen..

Vierailija
225/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
226/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi laittaa annoksen valmiiksi, sitten kun se on syöty niin kiitetään ja käsketään pöydästä pois.

227/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna syödä, jos lapsi paketillisen keksiä vetää niin tuskin se paljoa enempää jaksaa ennenkuin tulee keksit takaisin ulos.

Vierailija
228/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitappa bileet vaikka makaroonilaatikolla, poloista lasta pidetty varmaan nälissään. Varaa vapaasti kilo makaroonilatikkoa vain tuolle lapselle. Sitten voi vaikka tehdä lasun perään että pääsevät tutkimaan saako kasvava lapsi tarpeeksi ruokaa kotonaan.

Vierailija
229/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita laput tarjoilulautasille siitä montako kappaletta kutakin saa ottaa.

JAnne Porkan  äänellä:  "  Jjjja tämän  vuoden Jean-Jacques Rousseau-kasvattajaneron palkinnon saaaaa: nimimerkki Vierailija!! Kommentillaan "Kirjoita laput tarjoilulautasille siitä montako kappaletta kutakin saa ottaa."

Ilmapalloja, konfetteja, palokunnan puhallinorkesteri  soittaa " Ankkurit ylös". 

Vierailija
230/234 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on ahmatteja sukulaislapsia, mutta erityisesti ärsyttää se, jos lapsi kahmii lautaselleen ruokaa ja jättää sitten lähes kaiken syömättä. Eli vaikka on sanottu, että ne gluteenittomat ja maidottomat keksit eivät todennäköisesti ole kauhean herkullisia, niin silti ne kaikki pitää rohmuta lautaselleen ( jolloin allerginen ei niitä saa).

Yksi näistä ahmateista on siinä mielssä hankala, että söisi "oikeasta ruoasta" vain niitä kalleimpia osia. Sitten täytyy miettiä, että haluammeko käytttää ekstrasatasen tuon syöpön sisäfileisiin vai tarjotaanko kaikille vain makaronilaatikkoa, jota voidaan tehdä reilusti halvalla. Hän siis syö esim. lihaa ihan tolkuttomasti. Ei kuitenkaan ota yhtään vihanneksia, riisiä, makaronia, leipää yms. Viimeksi mökillä sanoin tiukasti että pihvejä on 1 per nenä. Minijääkaappiin ei mahtunut enempää.

Vierailija
231/234 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luoja miten ärsyttävää tuollainen! Itse varmaan ärsytyksissäni tiuskaisisin lapselle. Lapsi raukka kun ei vanhemmat viitsi opettaa.

Vierailija
232/234 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että niin. kirjoitti:

Minä tunnen tuollaisen vastaavanlaisen tapauksen, mutta kyseessä on ilmeisesti jollain tapaa kehitysvammainen aikuinen mies, joka syö aina valtavat määrät herkkuja kun hän on mukana juhlissa. Ei sitten ole ihme, että hän on sairaalloisen ylipainoinen, koska hän syö arkenakin aina liikaa, ainakin olen kuullut niin. Ei siis ihme, että häntä ei nykyään viitsitä kutsua mihinkään juhliin koska hän syö niin paljon ja sitten helposti muut eivät saa tarpeeksi tarjottavaa. Sitten saamme kuulla kuinka ilkeitä olemme häntä kohtaan ja kuinka hänelle tulee paha mieli, mutta ainakaan meidän perheellä ei ole varaa nyt kesällä pojan rippijuhlissa varata yksin tuolle "ihmiselle" kolmea palaa kakkua, parikymmentä keksiä, 2-3 pullanpalaa ja ainakin kahta kahvikuppia koska sitten jotkut paremmat vieraat eivät saisi tarpeeksi tarjottavaa. Syököön se herkkuperse kotonaan vaikka kokonaisen täytekakun ja kymmenen pakettia keksiä kunhan maksaa ne itse.

Siis oikeastiko kolme palaa kakkua on liikaa, vai tarkoititko kolme kakkua? Ja 2-3 pullanpalaa ei ole paljoa sekään. Ja rumasti sanoit että jotkut on parempia vieraita. Ymmärtäisin jos ahmisi kolme kokonaista kakkua tai 12-13 pullanpalaa, mutta nyt kyllä rageat ihan turhasta. No, taisitkin provita vain ;)

Vammattomat vain sattuvat olemaan parempia ihmisiä kuin vammaiset.

Vierailija
233/234 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näitä nirsoja suursyöjiä on joka juhlissa useampi, ikähaarukka 2-15v. Tulee aika kalliit juhlat, kun joutuu hankkimaan noin sadalla eurolla ylimääräistä pelkästään näitä varten. Kaikki on pahaa mutta kaikkea otetaan silti. Useimmilla on vielä tapana käydä pöydässä moneen kertaan, ottaa aina uudet astiat, lappaa kaikki kukkuroilleen herkkuja, haukata kaikista pala, rohmaista kourat täyteen karkkeja ja lähteä juoksemaan muualle niitä syömään. Mikään sanominen tai ohjailu ei auta, koska vanhemmat vain hiljaa seuraavat vieressä ja suuttuvat herkästi, jos lapselle sanoo tiukemmin. Useimmat juhlat päättyvät jonkun oksennukseen ja juhlien jälkeen siivotessa suusta pullauteltuja rähmäkarkkeja löytyy joka paikasta.

Monta kertaa on käynyt niin, että tarjottavat loppuvatkin kesken kun kakunjämiä jätetään viidelletoista lautaselle. Ei riitä 60 hengen kakut 40:lle hengelle (joista 15 on lapsia) eikä 300 keksiä mihinkään. Jos tarjolla on liian vähän ja sanon ettei ole enempää, mennään itse kaapille etsimään tai laitetaan vanhemmat kysymään eikö Pirkkopetterille löytyisi vielä toista levyä suklaata. Jos ei vielä tämänkään jälkeen heru lisää, aletaan itkeä kovaan ääneen kuinka tyhmät juhlat meillä on.

Lasten kaverisynttärit ovat oma lukunsa. Nykyään ei tunnu olevan minkäänlaista ymmärrystä paljonko voi kerralla syödä, kaikki vedetään viimeiseen asti ja limua/mehua kaksi litraa päälle. Ei ole mitään väliä onko käytössä karkkipäivä vai vapaa herkuttelu. Suurin osa lapsista linnoittautuu sipsikulhon viereen tunneiksi eikä ohjelma kiinnosta.

Vierailija
234/234 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vieraanvaraisuus sielläpäin (pohjanmaalla)

on kyllä ihan omaa luokkaansa. 

Todettu on vieraisilla käydessä että on sen seitsemän sorttia eikä kakkupaloja lasketa. Napa tosiaan "rutajaa". Juhlissa sitten pitopöytä kirjaimellisesti notkuu herkuista, "kakaroolle" tarvittaessa vaikka oma pöytä josta saa "rohmuta" , mutta harvemmin "ahmuja" esiintyy kun useimmat lapset osaa olla "siipiänsä myören".

Sama karjalaisilla, pöytä laitetaan koriaksi vaikka keskellä yötä myöhäisille matkamiehille.

Makkaroita, piirakoita, päälle munavoita.....aaahhhh. 

Juhlissa jokainen katsoo oman jälkikasvunsa perään, emäntä & isäntä keskittyy seurusteluun ja katsoo 

ettei tarjottavat lopu kesken. Pököpää muksu taas on vanhempiensa häpeä. Fiksu muksu puolestaan ei ylpeys vaan itsestäänselvyys asiallisilla vierailla. Matkalla kyläpaikkaan kun yleensä voi lasten kanssa käydä läpi kuinka siellä vieraisilla sitten käyttäydytään.....[/quote]

Olen keski-suomalainen, karjalaisen ja pohjanmaalaisen risteytys, ja minulle on kunnia-asia, että juhlissani  tarjottavat eivät lopu kesken. Ymmärrän kuitenkin täysin ap:tä, sillä tuollaista yhden ihmisen rohmuamista en katselisi hyvällä, vaikka kaapeissa olisikin riittävästi keksejä tmv. jemmassa lisättäväksi tarjoilukulhoihin. Vika on todellakin vanhemmissa, jotka eivät ole opettaneet lapselleen, miten juhlissa kuuluu käyttäytyä.

Itse sanoisin asiasta joskus ystävällisesti vanhemmille, en kuitenkaan kesken juhlien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän