Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten koulukavereiden hysteeriset vanhemmat - en jaksa enää!

Vierailija
19.04.2018 |

Mä olen kurkkuani myöten täynnä lasten ikätoverien hysteerisiä vanhempia, jotka lähestyvät iltaisin viesteillä milloin minkäkin elämää suuremman ongelman kanssa.

Näitä vanhempia on onneksi vain pari, mutta mitta alkaa silti uhkaavasti täyttyä. Meillä on eskarilainen poika sekä ekaluokkalainen tyttö ja nää kaverit on siis heidän ikätovereita.

Ennen kuin täällä aletaan viisastella, voin kertoa, että lasten opettajat ovat miettineet keinoa tämän viestirumban välttämiseksi. Hekin taas tahollaan saavat sitä aivan samaa pommitusta, kuten myös muut eskareiden ja tämän yhden ekaluokan vanhemmat - milloin mistäkin asiasta. Ei siis ole kyse siitä, että lapsemme olisivat kiusaajia tms.

Valitettavasti sekä eskareiden että ekojen vanhemmilla on whatsappryhmä, johon näitä viestejä pukkaa ihan avoimesti joko niin, että asia on kaikille yhteinen tai jopa ihan niin, että jonkun lapsi on "syytetyn" penkillä. Kukaan muu tällaista oikeasti turhaa viestittelyä puolin tai toisin ei harjoita, kuin nämä hysteerikot.

Valituksenaiheet ovat seuraavanlaisia:

- Poika on pelannut innokkaasti välitunnilla jalkapalloa eikä ole kuullut, kun Niko-Petteri on koettanut huhuilla jotain. Nikolle on tullut tästä kovin paha mieli.
- Niko-Petteri on pahoittanut mielensä, koska poika on sanonut ettei tänään tule leikkimään vapaalla yhtään mihinkään, koska lähtee käymään mummolla ja vaarilla.
- Niko-Petteri on pahoittanut mielensä, kun pojalla oli leikit kesken kaukaa tulleiden serkkujen kanssa ja oli sanonut Nikolle, että tällä kertaa meille ei voi tulla kun on serkkuja käymässä.
- Niko-Petteri oli pahoittanut mielesä, kun poika oli pyöräillyt kouluun Santerin kanssa. Nikoa ei tosin ollut näkynyt missään mutta asia oli tullut puheeksi koulussa. Pojilla ei siis tästä mitään keskinäistä sopimusta ole mutta ovat menneet yhdessä mikäli ovat tiellä kohdanneet.
- Niko oli pahoittanut mielensä, koska poika meni Santerille käymään.
- Niko pahoitti mielensä kun poikaporukka oli löytänyt kastemadon ja joku ehti heittää sen menemään ennen kuin paikalle hieman myöhemmin tullut Niko ehti näkemään sen. Kastemato olisi pitänyt kaivaa esille, mutta ei auttanut vaikka pojat ovat selittäneet asian Nikolle - kysehän on päivänselvästä kiusaamisesta ja siitä että Nikolle ei vain haluta näyttää samoja asioita kuin muille.

Tai:

- Jemina pahoitti mielensä, kun 14 tytön ryhmästä kutsuttiin murto-osa sisäleikkipuistossa järjestettäville synttäreille. Siinä oli joku määritelty kiintiökin, mutta mitäs tuota suotta ymmärtämään.
- Jemina pahoitti mielensä, kun meidän Kaisa ja naapurin Elli eivät leikkineet hänen kanssaan välitunnilla. Mitäpä siitä, että Kaisa ja Elli olivat olleet kumpikin Jeminan kanssa tiiviisti viimeiset kaksi viikkoa haluten nyt olla muidenkin kanssa - ja mitäpä siitäkään, että Jeminalle kuitenkin löytyi välkällä muuta seuraa eikä tarvinut olla yksin.
- Jemina pahoitti mielensä, kun ei saanut päättää leikistä. Leikkiä oli suunniteltu yhdessä ja myös Jeminan mielipide oli huomioitu, mutta pari pientä asiaa oli tehty toisin. Tämän vuoksi Jemina ei halua tulla kouluun, kun ei saa KOSKAAN päättää.
- Jemina ei ollut halunnut osallistua Ninjago- leikkiin ja olisi halunnut leikkiä tämän sijasta jotain muuta. Leikki oli jo alkanut eikä leikkimässä ollut porukka ollut halunnut muuttaa leikkiään. Jemina oli pahoittanut mielensä. Samaan aikaan samassa pihassa oli meneillään hippaleikki, mutta ilmeisesti väärien lasten leikkimä...

Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia?

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaikkia sivuja käynyt läpi, mutta eikö kukaan ole sanonut suoria sanoja? Se on ihan ok, että lapsi välillä pahoittaa mielensä, eikä siitä tarvitse raportoida satapäiselle yleisölle välittömästi. Harmit kuuluu elämään!

Miettikää kuinka ahdistavaa mahtaa lapsilla olla, kun vanhemmat puhisee ja utelee koko ajan ympärillä. Voi astelit tänään hiekkatiellä.. pahoititko mielesi?

Sittenhän nuo voi laittaa blokkiin, jos ei itse halua erota ryhmästä. He pahoittaa siitä mielensä varmasti, mutta VOIVOI.

Vierailija
162/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omasta peruskouluajan päättymisestä ei ole edes viittä vuotta niin täytyy kyllä sanoa että esimerkiksi ala-asteaikana opettajaa toteltiin melko hyvin, vanhemmat ei jaksanu nillittää tyhmistä asioista, ei ollut typeriä sääntöjä ettei omilla leluilla saanut leikkiä välkillä (jos hukkasit nii voi voi, oma syy mutta niistä kyllä pidettiin hyvää huoltakin silloin) ja mukana oli vaan reissuvihko. Jos oli oikeaa, akuuttia asiaa niin puhelimella soitettiin koulun ja kodin välillä. Nykykoulut menny ihan hulluksi, huh huh, jokaisella Yasminella ja Nemolla joku diagnoosi ja hirveästi rauhattomuutta, en käsitä mistä se johtuu. Kaipaan 2000-luvun alun kouluja, joissa sai rakentaa majoja ilman että joku loukkaantui. En taida ite uskaltaa tehdä lapsia kun en halua laittaa lusikkaani enkä lastani tällaiseen soppaan.

N19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! Kauheaa! Oman isomman lapsen kohdalla on ollut vain jotakin vastaavaa, mutta ei noin pahasti. Millaisia lapsia täällä oikein kasvatetaan? Aina pitää saada kaikki sama kuin toinenkin, ollaan kateellisia, jos toinen saa jonkin tunnustuksen, vaaditaan ja kiukutellaan, kun ei saada tahtoa läpi?? Sairaita omaa napaa tuijottavia aikuisia heistä kasvaa. Hienoa.

Oman lapseni olen pyrkinyt kasvattamaan siten, että kaikkea samaa ei voi saada kuin kaveri. Toisen onnistumisesta osataan olla iloisia, vaikka onkin lupa vaikka kotona sanoa, että voi kun minä en saanut. On lupa olla harmistunut, vaikka iloitseekin toisen puolesta.

Tämä maailma kun vaan ei toimi niin, että aina saat saman kuin toinen ja mielellään vähän enemmän ja paremman. Voi tulla vaikea aikuisuus. 

Vierailija
164/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat on kyllä yliherkkiä, ja valitettavasti siirtävät negatiivisen ennakkoasenteensa lapsiinsakin. Eli ekana ajatellaan aina pahinta.

Täytyy myös muistaa, että kaikki lapset, myös ne teidän omat, saattavat kertoa asioista omanlaisiaan versioita. En tarkoita että valehtelevat, mutta pienet nyt kokee asiat niin monella tavalla. Mitä olen joskus haastatellut oman nuorimman lapseni kavereita joistain tapahtumista, niin tulee just niin monta eri versiota kuin on lapsiakin ;) Eli jos on viisi lasta, tulee viisi eri tulkintaa. Eli, totuus voi olla jossain siellä välissä.

Vierailija
165/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

High horse kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerille ämmille meni eskarivälkät ja pyöräily näköjään täydestä, hahah.

Tää ap on joku ammattiprovoilia, hyvin se vetää, ei siinä mitään.

Menee vähän pohja tuosta kirjoituksestasi tuon onnettoman "ammattiprovoilian" jälkeen.

Niinhän se ap onkin. Vuosia Täällä provoillut.

Vierailija
166/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
167/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululaisten vanhemmilla ei ole tuollaisia whatsup-ryhmiä, onneksi! Ja jos olisi, en menisi mukaan. Jos minulle on asiaa, voi olla ihan suoraan yhteydessä. Minulla on parempaakin tekemistä kuin seurata keskusteluja.

Vierailija
168/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä liittyisi mihinkään tällaiseen... Ei edes kutsuta niitä päiväkoti kavereita syntymäpäiville.

Vierailija
169/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle ihmiselle se oma lapsi on tärkein ja ainutlaatuisin, vähän niin kuin oman maailman napa. 

Jostain syystä jotkut ihmiset eivät tule missään vaiheessa ajatelleeksi, että muille ihmisille tärkeimpiä ovatkin ne heidän omat lapsensa ja vaikkapa oman perheen koirakin menee naapurin lasten edelle. 

Vierailija
170/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin hirveä äiti että laittaisin lapsen itse etsimään hukkaamansa terottimen, enkä moisella pikkuasialla vaivaisi aikuisia ihmisiä joilla on varmasti tärkeämpääkin tekemistä.

Vierailija
171/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että taustalla on nyt jotain isompia vaikuttimia, mutta tuo vanhempi pilaa asian perilleviemisen omalla ulosannillaan. Joko hänellä itsellään on koulukiusaamistaustaa, tai sitten hän ei osaa ohjata lasta käsittelemään normaaleja pettymyksiä ihmissuhteissa. 

Vierailija
172/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shewwq kirjoitti:

Onneksi koulumme vanhemmilla ei ole kammottavaa WhatsUp-ryhmää ja toivottavasti ei ikinä tulekaan olemaan! En kauhean aktiivisesti ole muutenkaan muiden lasten vanhempien kanssa tekemisissä.

Eihän ennenkään lasten vanhemmat ratkoneet lasten välisiä pikkuriitoja. Itse ne ratkottiin. Se on elämäntaitojen opettelua!

Turha sometus lisää pahoinvointia.

Olen todella onnellinen, että itse kävin kouluni silloin, kun ei vielä ollut mitään someja tai muutakaan. Vanhempien ja koulun välillä ei juuri ollut yhteydenpitoa, paitsi ne vanhempainillat pari kertaa vuodessa, jotka tuntuivat olevan vain pakollinen paha niin vanhemmille kuin opettajallekin. Kokeisiin otettiin vanhemman nimi, kuten joku tuolla aiemmin mainitsi ja luokkaretkistä tai muista tapahtumista taisi tulla ihan tiedote, joka lähetettiin oppilaan välityksellä vanhemmille. Muista luistimien viemisestä ja vastaavista, oppilaan piti itse muistaa infota vanhempia. Pikkuriidat todellakin sovittiin itse, eikä asiaan sotkettu vanhempia tai opettajaa. Eikä aina ihan isoissakaan asioissa. Olisi ollut äärimmäisen noloa, jos vanhempani olisivat soitelleet opettajalle tai muille vanhemmille missään asiassa. 

Vierailija
173/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on tehty taas ongelma. Lähet pois niistä ryhmistä. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
174/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään järkevä vanhempi ei kirjoita mitään tuollaista mihinkään ryhmiin. Itselläni on se periaate, että kasvotusten tai puhelimitse selvitellään asiat, jos tarvetta on, ja aina niin, että toista lasta ei syytetä. Kun omakin lapsi voi kertoa muunneltua totuutta. Ei välttämättä valehtele mutta on kokenut tilanteen toisella tapaa. Ja hyvin on toiminut. Meillä on toisten vanhempien kanssa luottamukselliset ja hyvät välit.

Vierailija
175/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisten pitäisi antaa hoitaa suurin osa kaverisotkuista itse. Eivät lapset opi sosiaalisia taitoja jos äityli järjestää aina kaiken, määrää naapurin Kaisan kaveriksi, haukkuu muut lapset kiusaajiksi ja oman Nuppunsa aina riidan oikeassa olevaksi osapuoleksi. Aikuisten pitäisi myös ymmärtää, ettei jokainen pikku riita tai kahnaus ole kiusaamista.

Oman kokemukseni mukaan riitoihin ajautuvilla lapsilla ei ole empatiakykyä ja he ajattelevat asioita vain omalta kannaltaan osaamatta tehdä kompromisseja. Usein heidän vanhemmillaan on samoja ongelmia.

Vierailija
176/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin kerran laittamaan ykkösluokkailaisen tytön kaverin vanhemmille viestiä kun se käyttäytyi oudosti tyttöä kohtaan. On juuri sellainen jota ei koskaan kielletä, saa aina tahtonsa läpi ja vanhemmat suojelee ettei vaan mistään pahoittaisi mieltään. Ovat lapseni kanssa bestiksiä, ainakin välillä, välillä on päiviä ettei edes vastaa jos lapseni menee puhumaan/kysymään jotain. Yllätys eivät tietenkään uskoneet lapsensa niin tehneen. Lapset on lapsia mutta kyllä lapsenkin käytös on silloin jo törkeää jos ei edes puhuta vaan nenä pystyssä lähdetään pois.

En helpolla mitään viestejä kellekkään lähtetä mutta kun kuuntelen oman tyttöni itkua monen koulupäivän jälkeen, yrittäen ymmärtää ja selittää miksei toinen edes puhu toiselle, se kynnys madaltuu aikalailla.

Eipä mulla muuta, ihan vaan halusin muistuttaa että ei ne jutut aina tuulesta temmatttuja ole vaikka niitä ei omasta lapsesta haluaisi uskoa.

Js sinä tietty uskot sokeasti, mitä se omasi kertoo...

Vierailija
177/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla nyt unohtui kesken runoilun, että sun poika oli siis ESKARI. Eskarit eivät pyöräile eskariin, eikä heillä ole välitunteja.

0/5

Ööö... jos sun eskari ei osaa ajaa pyörällä niin älä nyt hyvä mamma kuvittele, että kaikki muutkin on yhtä avuttomia. Meillä ovat pyöräilleet 4-vuotiaasta lähtien kaikki pyöräiltävät matkat.

ÖÖö ihan itsellesi. Eskarilaiset eivät saa pyöräillä yksin eskariin. 

Ja jos ap olisi ollut mukana, tuo stoori ei menisi noin. Ap nimenomaan väittää eskarilaisensa ajaneen yksin/kaverin kanssa eskariin.

Ja vielä viettäneen välitunteja. Eskarissa ei välitunteja ole. 

Kun vanhin tyttö oli eskarissa niin sinne tuli muutamia lapsia yksin pyörällä eskariin, joskus oli jonkun isosisarus (eka tai tokaluokkalainen tuomassa). Osa lähti yksin eskarista kotiin pyörällä.

Vierailija
178/179 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika sentään! Nämä on niitä helikopterivanhempia. Jösses mitä hössötystä.

Vierailija
179/179 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranen aika sentään! Nämä on niitä helikopterivanhempia. Jösses mitä hössötystä.

Samasta syystä en ole suostunut mihinkään whatsapp ryhmään lapseni koulun tiimoilta. Lapsen asiat käyn läpi opettajan kanssa, se saa riittää. Yritti yksi äiti minut lisätä ryhmään, mutta ilmoitin hänelle ettei hänellä ole oikeutta luvatta lisätä ketään. En edes tiedä mistä oli numeroni saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi