Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten koulukavereiden hysteeriset vanhemmat - en jaksa enää!

Vierailija
19.04.2018 |

Mä olen kurkkuani myöten täynnä lasten ikätoverien hysteerisiä vanhempia, jotka lähestyvät iltaisin viesteillä milloin minkäkin elämää suuremman ongelman kanssa.

Näitä vanhempia on onneksi vain pari, mutta mitta alkaa silti uhkaavasti täyttyä. Meillä on eskarilainen poika sekä ekaluokkalainen tyttö ja nää kaverit on siis heidän ikätovereita.

Ennen kuin täällä aletaan viisastella, voin kertoa, että lasten opettajat ovat miettineet keinoa tämän viestirumban välttämiseksi. Hekin taas tahollaan saavat sitä aivan samaa pommitusta, kuten myös muut eskareiden ja tämän yhden ekaluokan vanhemmat - milloin mistäkin asiasta. Ei siis ole kyse siitä, että lapsemme olisivat kiusaajia tms.

Valitettavasti sekä eskareiden että ekojen vanhemmilla on whatsappryhmä, johon näitä viestejä pukkaa ihan avoimesti joko niin, että asia on kaikille yhteinen tai jopa ihan niin, että jonkun lapsi on "syytetyn" penkillä. Kukaan muu tällaista oikeasti turhaa viestittelyä puolin tai toisin ei harjoita, kuin nämä hysteerikot.

Valituksenaiheet ovat seuraavanlaisia:

- Poika on pelannut innokkaasti välitunnilla jalkapalloa eikä ole kuullut, kun Niko-Petteri on koettanut huhuilla jotain. Nikolle on tullut tästä kovin paha mieli.
- Niko-Petteri on pahoittanut mielensä, koska poika on sanonut ettei tänään tule leikkimään vapaalla yhtään mihinkään, koska lähtee käymään mummolla ja vaarilla.
- Niko-Petteri on pahoittanut mielensä, kun pojalla oli leikit kesken kaukaa tulleiden serkkujen kanssa ja oli sanonut Nikolle, että tällä kertaa meille ei voi tulla kun on serkkuja käymässä.
- Niko-Petteri oli pahoittanut mielesä, kun poika oli pyöräillyt kouluun Santerin kanssa. Nikoa ei tosin ollut näkynyt missään mutta asia oli tullut puheeksi koulussa. Pojilla ei siis tästä mitään keskinäistä sopimusta ole mutta ovat menneet yhdessä mikäli ovat tiellä kohdanneet.
- Niko oli pahoittanut mielensä, koska poika meni Santerille käymään.
- Niko pahoitti mielensä kun poikaporukka oli löytänyt kastemadon ja joku ehti heittää sen menemään ennen kuin paikalle hieman myöhemmin tullut Niko ehti näkemään sen. Kastemato olisi pitänyt kaivaa esille, mutta ei auttanut vaikka pojat ovat selittäneet asian Nikolle - kysehän on päivänselvästä kiusaamisesta ja siitä että Nikolle ei vain haluta näyttää samoja asioita kuin muille.

Tai:

- Jemina pahoitti mielensä, kun 14 tytön ryhmästä kutsuttiin murto-osa sisäleikkipuistossa järjestettäville synttäreille. Siinä oli joku määritelty kiintiökin, mutta mitäs tuota suotta ymmärtämään.
- Jemina pahoitti mielensä, kun meidän Kaisa ja naapurin Elli eivät leikkineet hänen kanssaan välitunnilla. Mitäpä siitä, että Kaisa ja Elli olivat olleet kumpikin Jeminan kanssa tiiviisti viimeiset kaksi viikkoa haluten nyt olla muidenkin kanssa - ja mitäpä siitäkään, että Jeminalle kuitenkin löytyi välkällä muuta seuraa eikä tarvinut olla yksin.
- Jemina pahoitti mielensä, kun ei saanut päättää leikistä. Leikkiä oli suunniteltu yhdessä ja myös Jeminan mielipide oli huomioitu, mutta pari pientä asiaa oli tehty toisin. Tämän vuoksi Jemina ei halua tulla kouluun, kun ei saa KOSKAAN päättää.
- Jemina ei ollut halunnut osallistua Ninjago- leikkiin ja olisi halunnut leikkiä tämän sijasta jotain muuta. Leikki oli jo alkanut eikä leikkimässä ollut porukka ollut halunnut muuttaa leikkiään. Jemina oli pahoittanut mielensä. Samaan aikaan samassa pihassa oli meneillään hippaleikki, mutta ilmeisesti väärien lasten leikkimä...

Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia?

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 provo. Hanki elämä.

Vierailija
142/179 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kuulua johonkin älyvapaiden whatsap ryhmään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen luokalla on myös tuollainen Jemina. Hän haluaisi omistaa yhden kaverin kerrallaan, eikä mikään ryhmässä leikkiminen onnistu. Jos tuo yksi kaveri haluaa leikkiä ryhmässä, mutta Jemina ei, häntä syrjitään. Jos on toisen kaverin vuoro päättää, mitä leikitään, mutta leikki ei Jeminaa miellytä, Jeminan mieli on pahoitettu. Jos kaveri on ollut Jeminan kanssa koulun jälkeen kolmena päivänä ja välillä haluaa olla jonkun muun kanssa, se on kovin ilkeää Jeminaa kohtaan. Jne. Jne.

Aloituksen luettuani olen todella iloinen, ettei meillä ole whatsapp-ryhmää. Tämä on ilmankin ihan tarpeeksi rasittavaa.

Vierailija
144/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nössöä toimintaa koululta lähteä vanhempien sätkynukeksi. Noilla huoltajilla on joku mielenterveysongelma, peilaavat sitä kaikkeen tapahtuvaan ympärillään..

Vierailija
145/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos esikouluikäinen pyöräilee yksin matkat.  Näin, vaikkei matkalla olisi yhtään tien ylitystä. Kävellen ihan lyhyen matkan saisi tulla meillä ainakin. Yksi lapsi tuleekin parin kymmenen metrin päästä - ei tien ylitystä. 

Muutenkin esimerkit viesteistä ovat täysin päättömiä. Jos noin ylisuojelevia olisi, niin ainakaan he eivät päästäisi kuusivuotiastaan pyörällä teitä ylittelemään yksin tai kaverin kanssa. 

Eli keksitty stoori, jossa ap meni jo alkumetreillä sekaisin. 

Vierailija
146/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos esikouluikäinen pyöräilee yksin matkat.  Näin, vaikkei matkalla olisi yhtään tien ylitystä. Kävellen ihan lyhyen matkan saisi tulla meillä ainakin. Yksi lapsi tuleekin parin kymmenen metrin päästä - ei tien ylitystä. 

Muutenkin esimerkit viesteistä ovat täysin päättömiä. Jos noin ylisuojelevia olisi, niin ainakaan he eivät päästäisi kuusivuotiastaan pyörällä teitä ylittelemään yksin tai kaverin kanssa. 

Eli keksitty stoori, jossa ap meni jo alkumetreillä sekaisin. 

Lastensuojeluilmoitus? Oikeasti?

Olen onnekseni syntynyt sen verran kauan sitten että minun oli lapsenakin mahdollisuus elää normaalia elämää ilman jatkuvaa lasutusvaaraa.

Vierailija
147/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 eskarilaista pyöräillyt tarhaan eikä kukaan ole tehnyt mitään lasuja. Matkalla on jopa tien ylitys!

Jotkut vanhemmat on kyllä sekaisin päästään. En yhtään ihmettele että lapsetkin ovat.

Vierailija
148/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat ja akkojen ongelmat. Tämän käyttäytymisen takia naisia ei nähdä nykyistä enempää yritysten johtavissa asemissa.

Teette pienistä asioista elämää suurempia ettekä osaa nähdä kokonaiskuvaa tilanteesta. Jokainen tuijottaa vain omaa napaansa ja yhteisön hyvä unohtuu kokonaan.

Naisilla on jokin sairas halu käskyttää muita ja saada tahtonsa läpi millä hinnalla hyvänsä kunhan joku toinen aina taipuu heidän oikkuihinsa.

Sama ilmiö on havaittavissa työelämässä. Aina ne ihmiset, jotka tarttuvat pikkujuttuihin ja kokonaisuuden kannalta mitättömiin asioihin, ovat naisia. He vänkäävät pikkuasioista niin kauan, että saavat tahtonsa läpi. Tämä saattaa hidastaa ja vaikeuttaa suhteettomasti suuremman kokonaisuuden läpivientiä.

Vierailija
149/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vänkäämistä täällä ettei eskarissa ole välitunteja eikä eskariin voi pyöräillä. Jos teillä on niin niin voitteko käsittää, että se ei koske koko Suomea? Mulla on neljä lasta, ja kaikkien eskaripäivät olleet klo 9.00-13.00. Välitunnit 15 minuuttia. Omat lapseni kulki koulutaksilla pitkän matkan vuoksi, lähtivät kotipihasta ja palasivat kotipihaan jos vanhemmat oli paikalla, jos oltiin töissä, jäivät iltikseen josta haettiin. Ja eskarin lähellä asuvat lapset todellakin pyöräilivät tai kävelivät kouluun. Kannattaa avartaa maailmankuvaansa.

Vierailija
150/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä mitään noin älytöntä, mutta yksi äiti kielsi jalkapallon pelaamisen koulun pihalla kaikilta kun oma muksu oli liian lihava pelaamaan. Kummallista että koulu totteli mammaa.

😳😂😂😂😂

Vierailija
151/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, erikoista tosiaan että jossain päin Suomea eskarilaiset saa kulkea pyörällä eskariin, kun täällä päin suositellaan ettei edes 1-2 luokkalaiset kulkisi pyörällä kouluun. Ja ihan on pyörätiet ja muut olemassa.. Toisekseen, kuka kumma vaivaa päätään yökausia sillä että olisiko pitänyt mummolareissu perua jonkun nicopetterin takia?? Naurettavuudet voi jättää omaan arvoonsa.

Meillä eskarilaiset saa mennä eskariin pyörällä, mutta sinne pitää vanhempien saatella ihan kuin pinemmätkin päiväkotilaiset, koska se on päiväkodin yhteydessä. Ekaluokkalaisille pyöräilyä ei suositella, mutta ei täysin kielletäkään.

Vierailija
152/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerille ämmille meni eskarivälkät ja pyöräily näköjään täydestä, hahah.

Tää ap on joku ammattiprovoilia, hyvin se vetää, ei siinä mitään.

Mun lapsi oli koulun eskarissa, heillä oli samat välitunnit kuin muillakin. Eskari oli 4 tuntia päivässä. Eskarilaisilla oli oikeus kulkea koulumatka itse omatoimisesti koska he ovat koulussa ja perusopetuslain alaisia eikä siinä määritellä miten oppilas kulkee kouluun. Omani kulki keväällä pyörällä, matkaa tosin vain vajaa kilometri ja sekin pyörätietä. 

Että on ihan mahdollista. 

Vierailija
153/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisenä some-aikana ihmisillä on hämärtynyt rajat siitä, mikä väline on paras keino hoitaa asioita. Jos epäilee oman lapsensa tulleen kiusatuksi niin minusta vanhempien WAP-ryhmä ei todellakaan ole oikea paikka/väline asian selvittekyyn. Ryhmä toimii kyllä jonkun pienen, rajatun asian tiedottamiseen/selvittämiseen mutta isompien asioiden selvittelyyn ei tosiaankaan toimi.

Vähän off topic mutta minun miehellä meni hermo kun kännnykkään pukkasi vähän väliä viestiä yhden harrastukseen liittyvän whatsapp-ryhmän kautta. Ryhmä siis oli perustettu sitä varten, että voi kysyä kimppakyytiä treeneihin tai ilmoittaa ettei pääsekään paikalle. Ryhmään alkoi kuitenkin valua asiaa, joka olisi paljon tehokkaammin selvitetty kasvokkain tapaamalla (kommentit uudesta esitteestä, seuraavan vuoden toiminnan suunnittelu jne.). Aamulla saattoi odottaa 50-100 lukematonta viestiä. Lopputuloksena mies jätti koko ryhmän.

Vierailija
154/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään toimivaa vanhempien WhatsApp-ryhmää? Meillä viimeksi juteltiin vanhempain illassa sellaisen perustamisesta, mutta se jäi sitten, koska kaikki eivät halua jakaa puhelinnumeroaan ja muutenkin mietittiin puoliksi leikillään, että menisikö se samanlaiseksi kinastelupaikaksi kuin koululaistenkin ryhmä. Tarkoitus olisi ollut, että saisi yhteyden toisiin vanhempiin, jos esimerkiksi lapsi on kaverillaan kylässä, eikä ole ilmoittanut kotona, eikä vanhemmat tunne toisiaan, niin voi sitten ryhmässä huhuilla, että onko sitä meidän lasta näkynyt, tai halutaan muita lasten asioita käsitellä aikuisten kesken.

Vierailija
155/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla nyt unohtui kesken runoilun, että sun poika oli siis ESKARI. Eskarit eivät pyöräile eskariin, eikä heillä ole välitunteja.

0/5

Eskarilaiset nyt eivät "kouluun" kulje ilman vanhempiaan muutenkaan mutta kyllä heillä voi välitunteja olla. Tiedän sen oikein hyvin siitä syystä, että eskarilaisena jouduin kerran väittelemään koko välitunnin ajan opettajan kanssa siitä, että oppikirjan väritystehtävässä oli merkintävirhe, ja kieltäydyin siihen vedoten värittämästä yhtä ylimääräistä ruutua, joka silmin nähden ja opettajankin mielestä olisi pitänyt värittää. Mutta tulevana byrokraatikkona noudatin kirjoitettua sääntöä ja jätin ruudun värittämättä.

Vierailija
156/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu noihin hullujen ryhmiin ollenkaan. Helpompi näin.

Vierailija
157/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerille ämmille meni eskarivälkät ja pyöräily näköjään täydestä, hahah.

Tää ap on joku ammattiprovoilia, hyvin se vetää, ei siinä mitään.

Menee vähän pohja tuosta kirjoituksestasi tuon onnettoman "ammattiprovoilian" jälkeen.

Vierailija
158/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nykyisin koulunkäynti vaikeeta. Ennen pennut meni kouluun ja todistuksiin ja kokeisiin otettiin nimet. Samoin muksut huolehti luistimet, sukset mukaan urheilupäivinä. Nykyisin on Ilmeisesti vilmat, vatsupit yms. Kuka niita tarvii, mikset asiat voi olla kuin ennen?

Lähteekö ne muksut huostaan, jos ei ole jokaisessa järjettömässä vouhotuksessa mukana? 

Siis siinäpä se hulluus piileekin. Ne Lähtee huostaan jos tarpeeksi on sos työntekijän mielestä huolta. Huoleksi riittää esim se ettei käytä wilmaa..

Vierailija
159/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, erikoista tosiaan että jossain päin Suomea eskarilaiset saa kulkea pyörällä eskariin, kun täällä päin suositellaan ettei edes 1-2 luokkalaiset kulkisi pyörällä kouluun. Ja ihan on pyörätiet ja muut olemassa.. Toisekseen, kuka kumma vaivaa päätään yökausia sillä että olisiko pitänyt mummolareissu perua jonkun nicopetterin takia?? Naurettavuudet voi jättää omaan arvoonsa.

Meillä eskarilaiset saa mennä eskariin pyörällä, mutta sinne pitää vanhempien saatella ihan kuin pinemmätkin päiväkotilaiset, koska se on päiväkodin yhteydessä. Ekaluokkalaisille pyöräilyä ei suositella, mutta ei täysin kielletäkään.

Tilanne on tosiaan ihan eri riippuen siitä onko eskari päiväkodissa vai koulussa. Päiväkodissa ollaan holhouksen alla ja vanhempien pitää juosta ovella luovuttamassa lapsensa. Mutta koulun eskarissa ollaan koulussa ja sinne voi kulkea ihan sanoin kuin ekaluokkalaisetkin. Eskari saattaa pienessä koulussa olla jopa samassa luokassa ekaluokan kanssa. Samanlaiset tunnit ja välitunnit.

Vierailija
160/179 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta noista riippukavereista. Olin yhden semmosen kaveri. Bestis, jos hän sanoisi. Ekalla luokalla osasi jo vierittää kaiken mahdollisen mun niskoille ja sainkin pari kertaa kotona huudot, kunnes vanhemmat älysivät, että en ole tehnyt mitään.

Hän oli ainoa lapsi, mulla oli kaksi pikkusisarusta. Hänelle jakaminen oli täysin vieras käsite, ja jos hänen "henkilökohtaista" rajaa ylitettiin, niin jumalauta sitä huutoa. Silti jotenkin säilyttiin kavereina, vaikka aina mulla oli helpompaa muiden kavereiden kanssa.

Kaiken piti aina mennä kuten tämä riipppakivi halusi. Muuten nousi huuto ja näyttely, että häntä on kiusattu. Kerrankin olin just saanut uuden barbin ja toki halusin itse leikkiä sillä. Kaveri olisi halunnut sen, mutta osasin kerrankin sanoa EI. No, huuto ensin mun äidille, sitten juoksu kotiin ja kertominen vanhemmille, miten en oo antanu sille _yhtään_lelua.

Mulla oli jos 7-vuotiaana epätoivoinen olo, kun tiesin sen tulevan mun luo.

Teini-iässä sillä lähti homma ihan käsistä. Skootterilla ajeltiin kattomaan poikia. Ite olin tuohon aikaan semmonen mustiin pukeutuva poikatyttö, kaveri taas saattoi meikata ja peilata itseää tunninkin. No pojathan oli just sitä väkeä, että kunhan on meikkiä, tissit vähän esillä yms. niin kelpaa. Mulle ne nauroi ihan päin naamaa. Yritin sepittää kaverille, että tää on kamalaa, voitasko lähteä. no ei voitu, kun hän päättää!

Eli vieläkin piti saada päättää kaikesta. Ja selkeästi oli tyytyväinen, että mä en sitä poikien huomiota saanut kuin naurun muodossa.

No, hällä on jo tässä iässä toinen aviomies ja kolme lasta, mulla on nyt pari vuotta kestänyt parisuhde. Meillä ei ole kiire, mutta silloin tällöin nukkumaanmennessä haaveillaan yhdessä naimisiinmenosta, lapsista, perheestä... Vaikka toki mustakin olisi kiva olla jo äiti, niin silti.. Olen onnellinen.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi