Ei raudanpuutetta - olen todella pettynyt. Mikä mua vaivaa?
Kävin verikokeissa ja olin varma, että raudanpuute mua vaivaisi ja pääsisin vihdoinkin tästä väsymyksestä. Pyysin hemoglobiinin lisäksi ottamaan ferritiini-arvon, mutta molemmat ovat oikein hyviä. Olen niin pettynyt, koska olen kamppaillut asian kanssa jo kaksi vuotta. Olen tästä asiasta käynyt noin 1-2 kertaa vuodessa keskustelemassa lääkärissä, mutta syytä ei ole löytynyt. Alan oikeasti kallistumaan siihen hemmetin masennukseen, mitä kaikki lääkärit tyrkyttävät. Mitä voi enää tehdä?
Oireina mulla on klassiset raudanpuutteen oireet. Ensimmäinen ja pahin on se julmetun väsymys ja sumussa eläminen. En tunne olevani henkisesti väsynyt vain enemmänkin fyysisesti. Tämä väsymys haittaa mun parisuhdetta ja muitakin ihmissuhteita. Eilen itkin pitkin päivää, kun en vaan pysty nyttekemään mitään mielekästä kuin vain makaamaan sohvalla. Haluaisin tehdä vaikka mitä, mutta väsymys estää sen. Mulla on halua kuntoilla, nähdä kavereita, siivota yms. perus arkisia juttuja, mutta kroppa sanoo ei. Jalat varsinkin tuntuvat usein satakiloisilta. Toinen pahin oire onkin jalat. Ne ovat levottomat, "kipeät", kihelmöivät, painavat, joudun niitä koko ajan liikuttamaan, kylmät (pidän kaksia villasukkia tällä hetkelläkin jalassa), syön oireisiin magnesiumia, mutta ne eivät enää tehoa.
Muita oireita on mm. kalpeus, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, hermostoneisuus, käsien ja jalkojen kylmyys, ihon kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen, kielen arkuus, palan tunne kurkussa ja nielemisvaikeudet (pillereiden), heikentynyt yleiskunto, lihasheikkous (jalkojen lihakset tuntuvat koko ajan kipeiltä, vaikka en niillä mitään ihmeellistä tekisi), ruokahaluttomuus, painon lasku, hengästyminen nopeasti, vilunväristykset, lämpötilan nopea muutos (hirveä kylmä ja yhtäkkiä kauhea kuuma) ja nopeutunut leposyke.
Ruoka ei maistu enää kunnolla ja tästä syystä en syö kunnolla tai monipuolisesti (ihmettelen siksi myös, että miten voi olla hyvät rauta-arvot). Lääkäri vihjasi, että väsymys voisi johtua siitä. Se on toki totta, mutta ruokahaluttomuuden pitäisi kanssa olla oire jostakin vai? En jätä tahallaan syömättä vaan haluan syödä, mutta ruoka ei yksinkertaisesti maistu.
Tää väsymys alkaa olla niin väsyttävää, että en keksi enää, että mitä tässä vaiheessa pitäisi tehdä. Eilinen päivä oli paha ja en saanut itseäni kunnolla hereille missään vaiheessa. Päivä meni aivan harakoille. Näillä keinoilla yritin saada itseäni hereille: vitamiinit (joka päivä), lenkillä käynti, kahvi, lämpimän ruoan syöminen, banaanin syöminen (yleensä vähän piristänyt), päiväunet, kylmässä suihkussa käyminen, kyykkyjen tekeminen, että veri lähtisi kiertämään jaloissa, päiväunien nukkuminen ja runsas vedenjuonti.
Kaikki muutkin veriarvot olivat hyviä. Ainoastaan P-CRP oli todella lievästi koholla.
Kommentit (87)
Ehkä lisäkilpirauhasten liikatoiminta? Tarkista S-ionisoitu kalsium.
Onneksi tein keskustelun eilen. Tänään olen taas niin väsynyt, jokaiseen lihakseen särkee enkä pysty oikein ajattelemaan mitään. Kauppaan olisi pakko lähteä, mutta en tiedä, että millä voimilla. Tuntuu, että olen jäänyt katujyrän alle. Tulee niin ristiriitaista tietoa, että en oikein tiedä mitä tehdä. Sen tiedän, että tällä hetkellä ei riitä voimat vaatia lääkärissä mitään uusia tutkimuksia tai arvojen mittaamista. Tuskin mä mitään saisinkaan, kun masennus vaan piilee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tein keskustelun eilen. Tänään olen taas niin väsynyt, jokaiseen lihakseen särkee enkä pysty oikein ajattelemaan mitään. Kauppaan olisi pakko lähteä, mutta en tiedä, että millä voimilla. Tuntuu, että olen jäänyt katujyrän alle. Tulee niin ristiriitaista tietoa, että en oikein tiedä mitä tehdä. Sen tiedän, että tällä hetkellä ei riitä voimat vaatia lääkärissä mitään uusia tutkimuksia tai arvojen mittaamista. Tuskin mä mitään saisinkaan, kun masennus vaan piilee.
Tuntuu niin nololta olla tälläinen valivali ihminen. "Voi kun särkee ja en jaksa tehdä mitään". Välillä tuntuu, että olisi hyvä olla vaan yksin ja sinkku, niin ei tarvitsisi "pilata" toisen päivää aina näillä vaivoilla. Heti aamusta alkoi voivottelu ja meni pitkään, että pääsin sängystä ylös. Tunnen olevani niin raskas ihminen. Mies kyllä tukee minua ja on huolehtivainen, mutta 14h rankan työpäivän jälkeen kun tulee kotiin, niin olisi varmaan ihanaa, kun kotona odottaisi ruoka ja siivottu koti. Mutta kotona odottaakin likainen koti ja lattialla makaava valittava tyttöystävä. Onneksi on välillä hyviäkin päiviä. Ne auttaa jaksamaan.
Olen kiitollinen kaikille tähän mennessä vastanneille :) Tullut paljon uutta informaatiota.
Mulla ihan samat oireet ap. Ollut jo 10 v. Mitään vikaa ei terveyskeskuksessa tietenkään löydetä, tai paremminkaan ei suostuta edes tutkimaan, koska masennustahan se vaan on. Mielenterveystoimistoon saisin kyllä lähetteitä. Yksityisellä todettu lisämunuaisten vajaatoiminta (hengenvaarallisella kriisitasolla), kilpirauhasen vajaatoiminta, vakava hypokalemia ja hyponatremia (hengenvaarallisella tasolla) ja CFS/ME. Olo sen mukainen. Olen pahoillani, että joudut kärsimään selittämättömien oireiden kanssa, tiedän varsin hyvin mitä se on. Suosittelen hakeutumaan yksityislääkärille ja mielellään funktionaaliselle, sellaiselle erikoisalana vaikka sisätaudit, endokrinologia, neurologia tai reumatologia. Julkisella puolella et tule saamaan apua, vaikka tulisit vastaanotolle pää kainalossa. Tsemppiä kuitenkin, et ole yksin!
Oon unohtanut vastata pariin juttuun. Esim nukkumiseen liittymisissä kysymyksissä. Nukun kuin tukki ja nukahdan helposti. Unen laatu? Sitä en tiedä. Olen miettinyt aktiivisuusrannekkeen ostamista, joka mittaisi unta ja paljonko oikeasti nukun yössä. Uniapnea? Toki mahdollinen, mutta mies ei ole havainnut hengityskatkoksia. Näitä on varmasti vaikea huomata, jos ei kuorsaa. En huomaa herääväni öisin kovin usein.
Tuo ruokavalio on sellainen asia, mikä pitäisi saada kuntoon. Monet on suositelleet mulle helpompaa VHH ruokavaliota ja pyrin taas siihen. Ongelmana on se, että en vain pysty pakottaa itseäni syömään. Haluan syödä ja haluaisin saada hieman lisäkiloja. Ruokahaluttomuus on vain niin paha, että lämpimät ruoat on mulle vaikea asia. Mistäköhän tämä on saanut alkunsa? Joku puhui noidankehästä ja että mun on vaan pakko pakottaa itseni syömään. Tämä on totta, mutta kun olen ennen ollut normaalisyöjä niin tuntuu, että ruokahaluttomuuden pitäisi olla syy jostakin.
Tänään on taas parempi päivä. Ei sattunut mihinkään lihakseen kun heräsin. Olen jopa suht.pirteä ja jaksan mennä tänään kauppaan. Joka toinen päivä näyttää olevan hyvä ja toinen huono.
Ei , ei , ei ja ei!!!
mistä te olette saaneet päähänne tuon?
Hb pitää olla hyvä, esim. Yli viitteen puolenvälin.
Ferritiinin pitää olla viitteessä, mutta ei ylärajoilla, vaan ennemmin viitteen alakolmanneksella.
Liika rauta (varasto) elimistössä altistaa sairauksille. Rauta on elimistöä hapettava, ja bakteerit, virukset ja esim.hiivat voivat sitä hyödyntää, varsinkin kun tarjontaa on liikaa.
Ap :n kilpirauhasarvot viittaavat vähintäänkin alkavaan kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Joissain tapauksissa sen voi vielä korjata elintapamuutoksella.
Seuraavat asiat tulisi selvittää ainakin:
saatko jodia vähintään 150mikrog/vrk
Seleenin saanti?
D -vitamiini arvot?
hb?
Mahdollisesti keliakia ja ravintoaineiden imeytyminen suolistosta?
miten vatsa toimii ja millainen ruokavalio oli ennen väsymyksen alkamista?
vitamiinit pitäisi saada monipuolisesti syömällä (runsaasti kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, siemeniä ,kalaa pari kertaa viikossa)
Vitamiinipillerit ovat aivan tyhjän kanssa.
Pakota itsesi syömään 4 x päivässä. Vaikka mikä olisi! Vaikka ei tee mieli, syöt silti.
Sitten alkaa helpottaa.
unen laatu öisin?
itsellä oli tsh 2,5 ja t4v 11. koelääkitys auttoi pahimpiin oireisiin, mutta myös elintapoja on ollut pakko muuttaa että olo on hyvä.
Lämmönsäätely on usein sekaisin kun on vajis.
Masennuslääkettä älä missään nimessä noilla oireilla suostu ottamaan!