Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei raudanpuutetta - olen todella pettynyt. Mikä mua vaivaa?

Vierailija
19.04.2018 |

Kävin verikokeissa ja olin varma, että raudanpuute mua vaivaisi ja pääsisin vihdoinkin tästä väsymyksestä. Pyysin hemoglobiinin lisäksi ottamaan ferritiini-arvon, mutta molemmat ovat oikein hyviä. Olen niin pettynyt, koska olen kamppaillut asian kanssa jo kaksi vuotta. Olen tästä asiasta käynyt noin 1-2 kertaa vuodessa keskustelemassa lääkärissä, mutta syytä ei ole löytynyt. Alan oikeasti kallistumaan siihen hemmetin masennukseen, mitä kaikki lääkärit tyrkyttävät. Mitä voi enää tehdä?

Oireina mulla on klassiset raudanpuutteen oireet. Ensimmäinen ja pahin on se julmetun väsymys ja sumussa eläminen. En tunne olevani henkisesti väsynyt vain enemmänkin fyysisesti. Tämä väsymys haittaa mun parisuhdetta ja muitakin ihmissuhteita. Eilen itkin pitkin päivää, kun en vaan pysty nyttekemään mitään mielekästä kuin vain makaamaan sohvalla. Haluaisin tehdä vaikka mitä, mutta väsymys estää sen. Mulla on halua kuntoilla, nähdä kavereita, siivota yms. perus arkisia juttuja, mutta kroppa sanoo ei. Jalat varsinkin tuntuvat usein satakiloisilta. Toinen pahin oire onkin jalat. Ne ovat levottomat, "kipeät", kihelmöivät, painavat, joudun niitä koko ajan liikuttamaan, kylmät (pidän kaksia villasukkia tällä hetkelläkin jalassa), syön oireisiin magnesiumia, mutta ne eivät enää tehoa.

Muita oireita on mm. kalpeus, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, hermostoneisuus, käsien ja jalkojen kylmyys, ihon kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen, kielen arkuus, palan tunne kurkussa ja nielemisvaikeudet (pillereiden), heikentynyt yleiskunto, lihasheikkous (jalkojen lihakset tuntuvat koko ajan kipeiltä, vaikka en niillä mitään ihmeellistä tekisi), ruokahaluttomuus, painon lasku, hengästyminen nopeasti, vilunväristykset, lämpötilan nopea muutos (hirveä kylmä ja yhtäkkiä kauhea kuuma) ja nopeutunut leposyke.

Ruoka ei maistu enää kunnolla ja tästä syystä en syö kunnolla tai monipuolisesti (ihmettelen siksi myös, että miten voi olla hyvät rauta-arvot). Lääkäri vihjasi, että väsymys voisi johtua siitä. Se on toki totta, mutta ruokahaluttomuuden pitäisi kanssa olla oire jostakin vai? En jätä tahallaan syömättä vaan haluan syödä, mutta ruoka ei yksinkertaisesti maistu.

Tää väsymys alkaa olla niin väsyttävää, että en keksi enää, että mitä tässä vaiheessa pitäisi tehdä. Eilinen päivä oli paha ja en saanut itseäni kunnolla hereille missään vaiheessa. Päivä meni aivan harakoille. Näillä keinoilla yritin saada itseäni hereille: vitamiinit (joka päivä), lenkillä käynti, kahvi, lämpimän ruoan syöminen, banaanin syöminen (yleensä vähän piristänyt), päiväunet, kylmässä suihkussa käyminen, kyykkyjen tekeminen, että veri lähtisi kiertämään jaloissa, päiväunien nukkuminen ja runsas vedenjuonti.

Kaikki muutkin veriarvot olivat hyviä. Ainoastaan P-CRP oli todella lievästi koholla.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap en halua pelotella, mutta minulla noilla oireilla alkoi CFS/ME. Onko sinulla ollut pahoja infektioita, esim. influenssa ennen kuin oireet alkoivat? Sairaus usein alkaa rajusta infektiosta ja sitä ei valitettavasti oteta Suomessa juuri tosissaan vaikka kyseessä on vakava fyysinen sairaus. Suosittelen Netflixistä Unrest-dokumenttia.

Vierailija
22/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta B12 vitamiini!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ottaa rasvaliukoiset vitamiinit A,D,E ja K aina rasvan/rasvaisen ruuan kanssa koska ne on rasvaliukoisia eivätkä imeydy muuten.

Vierailija
24/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap en halua pelotella, mutta minulla noilla oireilla alkoi CFS/ME. Onko sinulla ollut pahoja infektioita, esim. influenssa ennen kuin oireet alkoivat? Sairaus usein alkaa rajusta infektiosta ja sitä ei valitettavasti oteta Suomessa juuri tosissaan vaikka kyseessä on vakava fyysinen sairaus. Suosittelen Netflixistä Unrest-dokumenttia.

Tota sairautta olen kanssa pohtinut (valitettavasti). Ei oo ikinä ollut pahaa infektiota (paitsi tuo hammastulehdus) tai influenssaa. Oon aika vähän ollut kipeä. Nuhaa on ympärivuoden, mutta kunnollisesti kipeä oon harvoin. Mulla tosin 15-vuotiaana hammas tulehtui ja  puolet naamasta ja huulet paisuivat julmetusti ja olin viikon korkeassa kuumeessa. En tiedä voiko tuo laukaista CFS/ME:n. 

Vierailija
25/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa kuuri B12 vitamiinia. Rautatabletteja myös ja c-vitamiinia, jonka kanssa rauta imeytyy paremmin.

Vierailija
26/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota merilevää isolla annostuksella (tabletteja siis). Tämä vahvistaa kilpirauhasen jos on "hitaalla" (useat lääkärit eivät osaa tulkita arvoja. En nyt muista mitkä ne pitäis olla, mutta normaalin rajoissa muka olevat on usein liian alhaalla). Palan tunne kurkussa on just kilpirauhasongelman merkki.

Merilevää ei voi yliannostaa, elimistö ottaa mitä tarvitsee ja loput poistuu.

Ota adrenaali-buusteria.

Ota probiootteja.

Vierailija
27/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset elintavat sulla on? Nukutko riittävästi? Syötkö paljon huonoja hiilareita? Käytätkö alkoholia kuinka ja tupakoitko? Liikutko? 

Vierailija
28/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko normaalipainoinen? 

Vierailija
29/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat on ruoan osalta huonot. Kuten kerroin aloituksessa, niin en syö monipuolisesti. Vedän paljon hiilareita ja en syö kuin yleensä kerran päivässä lämmintä ruokaa. Usein voi mennä päivä pelkästään leivällä ja muilla välipaloilla (puuro, jugurtti, hedelmät). Olen normaalipainon alarajalla, mutta vielä normaalipainoinen. Tämä voi osalta vaikuttaa juuri väsymykseen, mutta ruokahaluttomuus täytyy olla oire jostain. Perus kotiruoat eivät oikein ikinä maistu. Herkkuja tulee kanssa napsittua liikaa. Liikun aika vähän, lähinnä käyn lenkillä joka päivä, teen askelkyykkyjä ja koitetaan käydä pelaamassa sulkista (nyt jo kk tauko :DD)

Vierailija
30/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja juon alkoholia harvoin enkä tupakoi.

Vierailija
31/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin tätä ihan vaan mielenkiinnosta ja musta on ihanaa että täällä on niin paljon auttavaisia ihmisiä :) Yleensä olisi joku jo trollaillut jotain typerää. Toivottavasti löydät avun!

Vierailija
32/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintavat on ruoan osalta huonot. Kuten kerroin aloituksessa, niin en syö monipuolisesti. Vedän paljon hiilareita ja en syö kuin yleensä kerran päivässä lämmintä ruokaa. Usein voi mennä päivä pelkästään leivällä ja muilla välipaloilla (puuro, jugurtti, hedelmät). Olen normaalipainon alarajalla, mutta vielä normaalipainoinen. Tämä voi osalta vaikuttaa juuri väsymykseen, mutta ruokahaluttomuus täytyy olla oire jostain. Perus kotiruoat eivät oikein ikinä maistu. Herkkuja tulee kanssa napsittua liikaa. Liikun aika vähän, lähinnä käyn lenkillä joka päivä, teen askelkyykkyjä ja koitetaan käydä pelaamassa sulkista (nyt jo kk tauko :DD)

Ihan yksinkertaisesti sulla voi olla vain energian puutos, koska et syö. Voi olla muutakin, mutta tuo nyt selittää väsymyksen yksinkertaisella tavalla.

Se tekee myös automaattisia ongelmia kilpirauhasen kanssa.

Ruokahaluttomuus on yleensä vain oire siitä ettet syö, se on niin kuin lumipalloefekti (ja voi olla sinkin puutosta myös).

Vierailija
33/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähes täsmälleen samat oireet eikä minullakaan verikokeista mitään löytynyt. Tuntuu vähän kuin noidankehältä, lääkärit eivät ota vakavasti kun verikokeista ei löydy mitään ja kun lääkärit ei ota tosissaan mihinkään tarkempiin tutkimuksiin ei pääse.

Vierailija
34/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin tätä ihan vaan mielenkiinnosta ja musta on ihanaa että täällä on niin paljon auttavaisia ihmisiä :) Yleensä olisi joku jo trollaillut jotain typerää. Toivottavasti löydät avun!

Jep kiitos :) Oon itsekkin tyytyväinen ja yllättynyt, että palstan trollit ei ole vielä päässeet tänne käsiksi! Ehkei ole tarpeeksi mehukas keskustelu. Oon joskus ennenkin tehnyt väsymyksestä keskustelun ja sain monta sivua vinkkejä! Tuli hyvä fiilis.

Vierailija
35/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksinkertaisesti sulla voi olla vain energian puutos, koska et syö. Voi olla muutakin, mutta tuo nyt selittää väsymyksen yksinkertaisella tavalla.

Ruokahaluttomuus on yleensä vain oire siitä ettet syö, se on niin kuin lumipalloefekti (ja voi olla sinkin puutosta myös).

Lisään vielä, että itselleni tuota käy myös.

Olen kerran ollut kaksi päivää kokonaan syömättä, koska vain unohdin.

Tiedän miten vaikeaa on syödä, kun syö koko ajan liian vähän ja miten väsyneeksi se voi tehdä pitkällä aikavälillä. Ainakin kokeilisin sinuna syödä joka päivä tarpeeksi, viikon ajan, katso vaikka cronometerista, että saat tarpeeksi ruokaa, ja vitamiinit, kaliumit jne.

Vierailija
36/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että itselleni tuota käy myös.

Olen kerran ollut kaksi päivää kokonaan syömättä, koska vain unohdin.

Tiedän miten vaikeaa on syödä, kun syö koko ajan liian vähän ja miten väsyneeksi se voi tehdä pitkällä aikavälillä. Ainakin kokeilisin sinuna syödä joka päivä tarpeeksi, viikon ajan, katso vaikka cronometerista, että saat tarpeeksi ruokaa, ja vitamiinit, kaliumit jne.

Mä oon usein nälkäinen eli huomaamatta en voisi olla syömättä päivän aikana mtn. Täytän vaan nälkäni väärillä asioilla ja tiedän sen. Olen yrittänyt usein suunnanmuutosta, mutta iskee aina vaan se haluttomuus että mielummin syön vaikka 4 leipää kuin lasagnea. Täytyy vaan yrittää parhaansa! Koitan nyt koko ajan päästä ylimääräisestä sokerista, joka voisi varmasti auttaa ainankin hyvinvointiin. Sinkkiä syön kanssa joka päivä. 

Vierailija
37/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini pitää olla terveellä naisella vähintään 60 että kilppari ja aineenvaihdunta toimisi. Jos joku tulehduksellinen sairaus (astma, atopia,keliakia, suolistosaiuraudet yms. Sydämen vajaatoimintaa) niin pitää olla yli 100. Hb ei kerro rautavarastoista mitään ja laskee viimeisenä. Kehotan kaikki ketkä ovat väsyneet ja monimutkaiset oireet: mittsuta ferritiiniä. Ja vastaus että arvot ovat viitteissä ei riitä, viitteet ei kerro mitä on optimaalista. Lisää facessa sivulla Raudanpuute ilman anemiaa, ja Raudanpuuteryhmässä.

Vierailija
38/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko oli ferritiini?

41

Tuo on aika huono, viitearvot on alakanttiin. Lisää varastorautaa mittaavia kokeita.

Oireet kertoo kyllä.

Vierailija
39/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä syödä enemmän, vaikka väkisin. Kun olin aliravittu, olo oli just toi mitä kuvailet.

Vierailija
40/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini on uusi kilpirauhanen. 

Kun hoksattiin, että lääkärit eivät määrää Thyroxinia normaalit kilpirauhasarvot omaavalle, keksittiin ferritiini. Ja niinkuin aloittajan viestistä ilmenee, ferritiinin puutosoireet ovat vähintään yhtä moninaiset kuin kilpirauhasen vajaatoiminnan. Normaali ferritiini on naisilla yli 5 ja miehillä yli 10.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän