Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei raudanpuutetta - olen todella pettynyt. Mikä mua vaivaa?

Vierailija
19.04.2018 |

Kävin verikokeissa ja olin varma, että raudanpuute mua vaivaisi ja pääsisin vihdoinkin tästä väsymyksestä. Pyysin hemoglobiinin lisäksi ottamaan ferritiini-arvon, mutta molemmat ovat oikein hyviä. Olen niin pettynyt, koska olen kamppaillut asian kanssa jo kaksi vuotta. Olen tästä asiasta käynyt noin 1-2 kertaa vuodessa keskustelemassa lääkärissä, mutta syytä ei ole löytynyt. Alan oikeasti kallistumaan siihen hemmetin masennukseen, mitä kaikki lääkärit tyrkyttävät. Mitä voi enää tehdä?

Oireina mulla on klassiset raudanpuutteen oireet. Ensimmäinen ja pahin on se julmetun väsymys ja sumussa eläminen. En tunne olevani henkisesti väsynyt vain enemmänkin fyysisesti. Tämä väsymys haittaa mun parisuhdetta ja muitakin ihmissuhteita. Eilen itkin pitkin päivää, kun en vaan pysty nyttekemään mitään mielekästä kuin vain makaamaan sohvalla. Haluaisin tehdä vaikka mitä, mutta väsymys estää sen. Mulla on halua kuntoilla, nähdä kavereita, siivota yms. perus arkisia juttuja, mutta kroppa sanoo ei. Jalat varsinkin tuntuvat usein satakiloisilta. Toinen pahin oire onkin jalat. Ne ovat levottomat, "kipeät", kihelmöivät, painavat, joudun niitä koko ajan liikuttamaan, kylmät (pidän kaksia villasukkia tällä hetkelläkin jalassa), syön oireisiin magnesiumia, mutta ne eivät enää tehoa.

Muita oireita on mm. kalpeus, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, hermostoneisuus, käsien ja jalkojen kylmyys, ihon kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen, kielen arkuus, palan tunne kurkussa ja nielemisvaikeudet (pillereiden), heikentynyt yleiskunto, lihasheikkous (jalkojen lihakset tuntuvat koko ajan kipeiltä, vaikka en niillä mitään ihmeellistä tekisi), ruokahaluttomuus, painon lasku, hengästyminen nopeasti, vilunväristykset, lämpötilan nopea muutos (hirveä kylmä ja yhtäkkiä kauhea kuuma) ja nopeutunut leposyke.

Ruoka ei maistu enää kunnolla ja tästä syystä en syö kunnolla tai monipuolisesti (ihmettelen siksi myös, että miten voi olla hyvät rauta-arvot). Lääkäri vihjasi, että väsymys voisi johtua siitä. Se on toki totta, mutta ruokahaluttomuuden pitäisi kanssa olla oire jostakin vai? En jätä tahallaan syömättä vaan haluan syödä, mutta ruoka ei yksinkertaisesti maistu.

Tää väsymys alkaa olla niin väsyttävää, että en keksi enää, että mitä tässä vaiheessa pitäisi tehdä. Eilinen päivä oli paha ja en saanut itseäni kunnolla hereille missään vaiheessa. Päivä meni aivan harakoille. Näillä keinoilla yritin saada itseäni hereille: vitamiinit (joka päivä), lenkillä käynti, kahvi, lämpimän ruoan syöminen, banaanin syöminen (yleensä vähän piristänyt), päiväunet, kylmässä suihkussa käyminen, kyykkyjen tekeminen, että veri lähtisi kiertämään jaloissa, päiväunien nukkuminen ja runsas vedenjuonti.

Kaikki muutkin veriarvot olivat hyviä. Ainoastaan P-CRP oli todella lievästi koholla.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää Ferritiini-arvo on niin jännä juttu. Lääkärit eivät usko raudanpuutoksiin ja mullekkin sanottiin alunperin, että ei tarvitse mitään ferritiiniä mitata, kun hemoglobiini kertoo kaiken. Mistä tää oikein johtuu? Luulisi lääkäreillä olevan sama tietotaito kuin meillä taviksilla.

Vierailija
42/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä syödä enemmän, vaikka väkisin. Kun olin aliravittu, olo oli just toi mitä kuvailet.

Tuon tarpeeksi syömisen joutuu vain tekemään just väkisin aluksi.

Se on tosi kamalaa ja se kamala olo, kun vatsa on täynnä koko ajan, mutta se helpottaa parissa viikossa. Ruoansulatus ei aluksi toimi normaalisti normikaloreilla, vaan se on hyvin hidasta.

Ap, kaikki sun oireet liittyy aliravitsemukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista ottaa rasvaliukoiset vitamiinit A,D,E ja K aina rasvan/rasvaisen ruuan kanssa koska ne on rasvaliukoisia eivätkä imeydy muuten.

Olet ymmärtänyt  väärin. Rasvaliukoisia vitamiineja ei ole tarpeen ottaa rasvaisten ruokien kanssa eikä vesiliukoisia veden kanssa

vaan

Rasvaliukoisia eli rasvaan liukenevia vitamiineja ovat A-, D-, E- ja K-vitamiini. Ne varastoituvat elimistöön. Vesiliukoisia vitamiineja ovat B-vitamiinit ja C-vitamiini. Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu pitkäaikaisesti elimistöön, B12-vitamiinia lukuun ottamatta.

Vierailija
44/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. sun on alettava syömään säännöllisesti. 5 ateriaa päivässä. Koska olet normaalipainon alarajoilla niin syömättömyytesi aiheuttaa heikotuksen. Teet hallaa itsellesi ja lihaksesi eivät saa tarpeeksi ravintoa ja kuihtuvat. Ala noudattamaan vaikka tuota VHH-ruokavaliota, joka ei ole karppaus, eli mihin jätetään kaura mukaan! Varmasti alat voida hyvin ja näytät paremmalta ja jaksat. Tsemppiä! <3

Vierailija
45/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini on uusi kilpirauhanen. 

Kun hoksattiin, että lääkärit eivät määrää Thyroxinia normaalit kilpirauhasarvot omaavalle, keksittiin ferritiini. Ja niinkuin aloittajan viestistä ilmenee, ferritiinin puutosoireet ovat vähintään yhtä moninaiset kuin kilpirauhasen vajaatoiminnan. Normaali ferritiini on naisilla yli 5 ja miehillä yli 10.

Jahas, saatiin tiukasti viitteitä tuijottava tk-lääkäri paikalle. Korvien välissähän se vika tietysti on...

Vierailija
46/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli täysin samat oireet, kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Olen 100% varma, että sinullakin on se. Viitearvoja tuijotetaan liikaa ja vihjaillaan masennuksesta. TSHsi kuulostaa aika pahalta. Suosittelen menemään endokrinologille.

Vierailija
47/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt en tiiä nauraakko vai itkeä.Sairastan kroonista anemiaa,ferritiini minulla viimeksi 6.Hb oli 110.Käskettiin vaan ottaa rautaa ja kontrolli 6kk päähän,vaikka mun vatsa ei rautaa kestä yhtään.Lääkäri sanoi että ota jos pystyt?En edes tajunnut että ferritiini voi vaikuttaa noin paljon..tsemiå ap:lle!

Vierailija
48/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt en tiiä nauraakko vai itkeä.Sairastan kroonista anemiaa,ferritiini minulla viimeksi 6.Hb oli 110.Käskettiin vaan ottaa rautaa ja kontrolli 6kk päähän,vaikka mun vatsa ei rautaa kestä yhtään.Lääkäri sanoi että ota jos pystyt?En edes tajunnut että ferritiini voi vaikuttaa noin paljon..tsemiå ap:lle!

Joo, tuo on ikävää suomessa.

Muuallahan saa rautahoidot sillä jollakin nesteellä suoneen, suomessa vain yksityiseltä saa tuota.

Samoin esim. joudun itse tilaamaan b-12 piikitettäväksi saksasta, ja piikittämään sen itse, itselläni oli jo todella vakavat oireet puutoksesta ja suomessa ei mitään apua asiaan.

Vierailija
49/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla joku perussairaus anemiaan taustalla vai mikä tuon aiheuttaa?

Vierailija
50/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle annettu sikapiikki silloin 2009-2010. Mun tytöllä samanlaista ja epäilen aiheuttajaksi kyseistä rokotetta.Näitä samoja oireita on niin monilla ihmisillä että täytyy olla joku yhdistävä tekijä.Ei tämmöistä ennen sikapiikkiä ollut kellään.

Vierailija
51/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin aloittaa "karppauksen" ja innoissani kävin lainaamassa kirjoja liittyen aiheeseen. Johonkin se into hävisi eikä kirjassa oikein ollut mieluisia ruokia :/ Karppauksessa joudun luopumaan oikeastaan kaikesta, mitä rakastan tai pystyn syömään. Kai se on vain itsestäni kiinni :S Ensimmäisenä täytyy kyllä päästä sokerikoukusta, sitten pystyn ehkä miettimään muita ruokavalioita.

Vierailija
52/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin aika samoilla oirein lääkäriin ja minulta löytyi sarkoidoosi. Tuollaiset oireet voivat päteä niin moneen eri asiaan ja varsinkin erilaisiin autoimmuunisairauksiin.

Vierailija
53/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitin aloittaa "karppauksen" ja innoissani kävin lainaamassa kirjoja liittyen aiheeseen. Johonkin se into hävisi eikä kirjassa oikein ollut mieluisia ruokia :/ Karppauksessa joudun luopumaan oikeastaan kaikesta, mitä rakastan tai pystyn syömään. Kai se on vain itsestäni kiinni :S Ensimmäisenä täytyy kyllä päästä sokerikoukusta, sitten pystyn ehkä miettimään muita ruokavalioita.

Onkohan tuosta ns. hyväkarppauksesta kirjoja?

Siis, jos jättää kauran ja vaikka täysjyväriisipastan hiilareiksi, myös tattari esim. on hyvä.

Tuo sokeri voi myös tehdä ruokahaluttomuutta, jos sulla on yhtään fruktoosiongelmaa, voit googlettaa fructose intolerance, se on suomalaisilla tosi yleinen vaiva.

Vierailija
54/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle annettu sikapiikki silloin 2009-2010. Mun tytöllä samanlaista ja epäilen aiheuttajaksi kyseistä rokotetta.Näitä samoja oireita on niin monilla ihmisillä että täytyy olla joku yhdistävä tekijä.Ei tämmöistä ennen sikapiikkiä ollut kellään.

En ottanut onneksi sitä piikkiä tai ole ottanut muita piikkejä sen jälkeen. Siitä oon kuullut kyllä paljon harmia :/

Vierailija
55/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuosta ns. hyväkarppauksesta kirjoja?

Siis, jos jättää kauran ja vaikka täysjyväriisipastan hiilareiksi, myös tattari esim. on hyvä.

Tuo sokeri voi myös tehdä ruokahaluttomuutta, jos sulla on yhtään fruktoosiongelmaa, voit googlettaa fructose intolerance, se on suomalaisilla tosi yleinen vaiva.

Ei ollut hyväkarppauskirjoja enkä ollut tämmösestä aiemmin kuullut. Pitää tutustua enemmän aiheeseen ja jospa innostus palaisi! Kun piti aloittaa karppaus nii lainasin perus Antti Heikelän kirjoja + jonkun perus reseptikirjan.

Vierailija
56/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalsium arvoa tai d-vitaaminia ei tajuttu ottaa. Tuskin viitsin enää julkisella pyytää, kun tuota ferritiiniarvonkin sain kynsin ja hampain. D-vitaaminia otan joka päivä.

Millaista D-vitamiinia? Vitamiineissa on eroja, kaikki ei imeydy kunnolla.

Vierailija
57/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vastaavanlaista väsymystä (ja muita oireita) eikä mitään somaattista syytä niille löytynyt. Aloin kuitenkin syömään monipuolisemmin ja liikkumaan (vaikka alussa tuntui, ettei voimia siihen ole) sekä ulkoilemaan ja väsymys katosi!

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että yksipuolinen ruoka ja liikkumattomuus todella väsyttää. Jos vain ”makaa sisällä”, on takuulla väsynyt. Aktiivinen elämänote auttaa pysymään virkeänä.

Tsemppiä sinne!

Vierailija
58/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni annettu rautaa suoraan tiputettuna.

Olen taas menossa verikokeisiin niin mulla 5 arvoa katsottu.

Kaikki muut Ok mutta edelleen rautavarastot liian vajaat.

Oireesi sopii raudan puutokseen.

Eli toi ferritiini on Ok mullakin nyt,

En muista mikä näytti juuri ne rautavarastot.

Ne on oltava täynnä.

Vierailija
59/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalsium arvoa tai d-vitaaminia ei tajuttu ottaa. Tuskin viitsin enää julkisella pyytää, kun tuota ferritiiniarvonkin sain kynsin ja hampain. D-vitaaminia otan joka päivä.

Millaista D-vitamiinia? Vitamiineissa on eroja, kaikki ei imeydy kunnolla.

Monivitaaminiporetabletin ja D-vitamiinitippojen muodossa. Eli poretabletti veteen ja sinne yksi tippa lisäksi D-vitamiinia. Yhteensä noissa pitäisi olla 30µg. Pillereitä en pysty nielemään kunnolla niin siksi syön tuossa muodossa. 

Vierailija
60/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites MS-tauti? Itselläni on Ms ja anemia tällä hetkellä ja oireet kuullosti tutulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä