Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei raudanpuutetta - olen todella pettynyt. Mikä mua vaivaa?

Vierailija
19.04.2018 |

Kävin verikokeissa ja olin varma, että raudanpuute mua vaivaisi ja pääsisin vihdoinkin tästä väsymyksestä. Pyysin hemoglobiinin lisäksi ottamaan ferritiini-arvon, mutta molemmat ovat oikein hyviä. Olen niin pettynyt, koska olen kamppaillut asian kanssa jo kaksi vuotta. Olen tästä asiasta käynyt noin 1-2 kertaa vuodessa keskustelemassa lääkärissä, mutta syytä ei ole löytynyt. Alan oikeasti kallistumaan siihen hemmetin masennukseen, mitä kaikki lääkärit tyrkyttävät. Mitä voi enää tehdä?

Oireina mulla on klassiset raudanpuutteen oireet. Ensimmäinen ja pahin on se julmetun väsymys ja sumussa eläminen. En tunne olevani henkisesti väsynyt vain enemmänkin fyysisesti. Tämä väsymys haittaa mun parisuhdetta ja muitakin ihmissuhteita. Eilen itkin pitkin päivää, kun en vaan pysty nyttekemään mitään mielekästä kuin vain makaamaan sohvalla. Haluaisin tehdä vaikka mitä, mutta väsymys estää sen. Mulla on halua kuntoilla, nähdä kavereita, siivota yms. perus arkisia juttuja, mutta kroppa sanoo ei. Jalat varsinkin tuntuvat usein satakiloisilta. Toinen pahin oire onkin jalat. Ne ovat levottomat, "kipeät", kihelmöivät, painavat, joudun niitä koko ajan liikuttamaan, kylmät (pidän kaksia villasukkia tällä hetkelläkin jalassa), syön oireisiin magnesiumia, mutta ne eivät enää tehoa.

Muita oireita on mm. kalpeus, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, hermostoneisuus, käsien ja jalkojen kylmyys, ihon kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen, kielen arkuus, palan tunne kurkussa ja nielemisvaikeudet (pillereiden), heikentynyt yleiskunto, lihasheikkous (jalkojen lihakset tuntuvat koko ajan kipeiltä, vaikka en niillä mitään ihmeellistä tekisi), ruokahaluttomuus, painon lasku, hengästyminen nopeasti, vilunväristykset, lämpötilan nopea muutos (hirveä kylmä ja yhtäkkiä kauhea kuuma) ja nopeutunut leposyke.

Ruoka ei maistu enää kunnolla ja tästä syystä en syö kunnolla tai monipuolisesti (ihmettelen siksi myös, että miten voi olla hyvät rauta-arvot). Lääkäri vihjasi, että väsymys voisi johtua siitä. Se on toki totta, mutta ruokahaluttomuuden pitäisi kanssa olla oire jostakin vai? En jätä tahallaan syömättä vaan haluan syödä, mutta ruoka ei yksinkertaisesti maistu.

Tää väsymys alkaa olla niin väsyttävää, että en keksi enää, että mitä tässä vaiheessa pitäisi tehdä. Eilinen päivä oli paha ja en saanut itseäni kunnolla hereille missään vaiheessa. Päivä meni aivan harakoille. Näillä keinoilla yritin saada itseäni hereille: vitamiinit (joka päivä), lenkillä käynti, kahvi, lämpimän ruoan syöminen, banaanin syöminen (yleensä vähän piristänyt), päiväunet, kylmässä suihkussa käyminen, kyykkyjen tekeminen, että veri lähtisi kiertämään jaloissa, päiväunien nukkuminen ja runsas vedenjuonti.

Kaikki muutkin veriarvot olivat hyviä. Ainoastaan P-CRP oli todella lievästi koholla.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt en tiiä nauraakko vai itkeä.Sairastan kroonista anemiaa,ferritiini minulla viimeksi 6.Hb oli 110.Käskettiin vaan ottaa rautaa ja kontrolli 6kk päähän,vaikka mun vatsa ei rautaa kestä yhtään.Lääkäri sanoi että ota jos pystyt?En edes tajunnut että ferritiini voi vaikuttaa noin paljon..tsemiå ap:lle!

Pyydä päästä rautainfuusioon.

Mulla 105 ja pääsin ja ne rautavarastot melko tyhjät.

Nyt 128 ja pääsen uudelleen koska rautavarastot edelleen vajaat.

Rauta ei sovi minullekaan.

Vierailija
62/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otapa kuuri B12 vitamiinia. Rautatabletteja myös ja c-vitamiinia, jonka kanssa rauta imeytyy paremmin.

Täysin samaa mieltä. B12 vitskua 1mg päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näköongelmia? Kihelmöintiä ja nykinää kropassa, voimattomuutta? Tulee nimittäin mieleen ms-tauti.

Vierailija
64/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla vaikka tsh ja t4 näyttäisivätkin hyviltä. T3 kertoo paremmin vajaatoiminnasta tällöin.

Syynä voi olla myös lisämunuaisen uupumus.

Toinen voi olla kalkkivaje. En tosin suosittele napsimaan varuiksi kalkkia koska liikasaannilla on ikäviä vaikutuksia tulevaisuudessa, mutta käytä maitotuotteita ja varmista että syöt myös d-vitamiinia.

Kokeile kuurina rautaa, että miten vaikuttaa. Muistathan myös juoda runsaasti vettä.

T. Kilpirauhanen poistettu

Vierailija
65/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näköongelmia? Kihelmöintiä ja nykinää kropassa, voimattomuutta? Tulee nimittäin mieleen ms-tauti.

Näköongelmia? Hmm ei kai muuta kuin huono näkö ja karsastus, joka on vaivanut lapsesta asti. Kihelmöintiä? Jaloissa kyllä, mutta myös päässä välillä (aina toinen puoli vaan), voimattomuuta kanssa jaloissa. Jalat tuntuvat usein kahvakuulilta ja joudun kävelemään hyvin varovasti ja hitaasti. MS-Tautia olen kanssa miettinyt..Ei vaan oikeen pääse kunnon tutkimuksiin.

Vierailija
66/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että kotona/työpaikalla/opiskelupaikassa on hometta? Oireet voisivat johtua myös homealtistuksesta (mainitsit myös että koko ajan on nuha)

Vierailija
67/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo on ikävää suomessa.

Muuallahan saa rautahoidot sillä jollakin nesteellä suoneen, suomessa vain yksityiseltä saa tuota.

Samoin esim. joudun itse tilaamaan b-12 piikitettäväksi saksasta, ja piikittämään sen itse, itselläni oli jo todella vakavat oireet puutoksesta ja suomessa ei mitään apua asiaan.[/quote]

Olen töissä tk:ssa ja määrään raudanpuutepotilailleni rautainfuusiota (Ferinject). Tätä siis saa kyllä Suomesta julkiselta puolelta.

Ap:lle: Oletko kokeillut syödä rautaa suun kautta? Jos tuntuu, että diagnoosiin pääseminen ei muuten etene, niin kokeilisitko syödä rautaa esim 3 kk kuurin ja pyytäisit ferrit-määrityksen uudelleen. Jos se on sitten noussut vielä paremmalle tasolle, mutta oireet edelleen jatkuvat, niin sitten ainakin voisi miettiä muita vaihtoehtoja.

Vierailija
68/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on ikävää suomessa.

Muuallahan saa rautahoidot sillä jollakin nesteellä suoneen, suomessa vain yksityiseltä saa tuota.

Samoin esim. joudun itse tilaamaan b-12 piikitettäväksi saksasta, ja piikittämään sen itse, itselläni oli jo todella vakavat oireet puutoksesta ja suomessa ei mitään apua asiaan.

Olen töissä tk:ssa ja määrään raudanpuutepotilailleni rautainfuusiota (Ferinject). Tätä siis saa kyllä Suomesta julkiselta puolelta.

Ap:lle: Oletko kokeillut syödä rautaa suun kautta? Jos tuntuu, että diagnoosiin pääseminen ei muuten etene, niin kokeilisitko syödä rautaa esim 3 kk kuurin ja pyytäisit ferrit-määrityksen uudelleen. Jos se on sitten noussut vielä paremmalle tasolle, mutta oireet edelleen jatkuvat, niin sitten ainakin voisi miettiä muita vaihtoehtoja.

Mikä mielestäsi olisi hyvä ferritiiniarvo naiselle?

Vierailija
69/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, aloita nyt syömään kunnolla! Olet väsynyt myös siksi ettet syö. Ruokahalu ja näläntunne katoaa jatkuvalla energiavajeella.

Toki voi olla muutakin (kilpirauhanen, rauta) mutta syöminen on saatava kuntoon.

Vierailija
70/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli vastaavanlaista väsymystä (ja muita oireita) eikä mitään somaattista syytä niille löytynyt. Aloin kuitenkin syömään monipuolisemmin ja liikkumaan (vaikka alussa tuntui, ettei voimia siihen ole) sekä ulkoilemaan ja väsymys katosi!

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että yksipuolinen ruoka ja liikkumattomuus todella väsyttää. Jos vain ”makaa sisällä”, on takuulla väsynyt. Aktiivinen elämänote auttaa pysymään virkeänä.

Tsemppiä sinne!

Mutta entä kun terveellisesti syövä liikkuva ihminen oireilee, ei jaksa enää liikkua samaan malliin tai ollenkaan? Minulle kävi niin, vuosia selviteltiin syytä, milloin lääkärit tarjosivat tavallista väsymystä (lapset), työväsymystä, luulotautia, masennusta. Sitten jälleen kerran pääsin lääkärille kun olin ihan totaalisen sippi, töihin olisi pitänyt mennä jo tunteja sitten mutta makasin kylppärin lattialla umpiväsyneenä jaksamatta liikkua. Ensin terkkarilta tarjottiin mielentervespalveluja mutta itkin ja anelin lääkärille aikaa (kyllä, sen se vaatii että edes uskotaan) tällä kertaa lääkäri istui ja kuunteli, luki ryppyisen lappuni mihin olin kirjannut kaikki oireeni. Minusta otettiin 14 putkea verta tutkimuksia varten. Viikossa selvisi johtolanka mistä lähteä syytä etsimään ja sain diagnoosin muutamassa kuukaudessa.

Eipä tuo diagnoosi silti mikään onni ja autuus ollut, samat oireet on vieläkin. Lääkitys ei niihin auta. Olen osittain työkyvytön väsymykseni kanssa ja kroppa uupuu hetkessä on kipuja, kolotusta, särkyä. Nyt kaikki oireeni selitetään tuolla diagnoosilla eikä tarvitse haaveillakaan että minua tutkittaisiin enää muuten. Meillä on suvussa kaikilla kilpparin vajaatoimintaa ja omatkin arvot on olleet aina huonot mutta niin napin viitteissä. Samoin tuo ferritiini on matala mutta viitteissä napin napin (7). Hoitoa en näihin tietenkään saa, tutkittu on yksityisellä kun itse maksoin.

Kommenttisi oli totta ja tsemppava mutta henkilökohtaisesti olen niin väsynyt näihin kommentteihin jossa sanotaan kaikkien vaivojen häviävän kun liikkuu ja syö hyvin. Sairaus voi iskeä silti ja siitä huolimatta. Nytkin yritän hoitaa sairauttani lääkkeillä kuten myös terveellisillä elämäntavoilla (edelleen). Muutama vuosi sitten olin niin kipeä etten päässyt edes jalkeille joka päivä, liiku siinä sitten. Siihen nähden olen kuntouttanut itseni ja nykyään kunto on taas hyvä. Mutta minä tahansa päivänä se paha kausi voi taas tulla, ulkoilusta ja syömisestä huolimatta.

Vierailija
71/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet täsmäävät TÄYSIN uniapneaan!

Vierailija
72/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina kannata epäillä mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa, varsinkin jos arvot viitteissä. Väsymys voi johtua niin monesta muustakin asiasta.

Ja vaikka ihmiset täällä puhuvat, että vajaatoiminta voi olla normaaleillakin arvoilla, se on kuitenkin erittäin epätodennäköistä. Terveillä ihmisillä 95 % veriarvot ovat viitteissä eli poikkeavakaan arvo ei välttämättä kerro sairaudesta. Yleensä kuitenkin vajaatoimintaa todettavissa kliininen kuva on todella selkeä ja veriarvot pielessä (esim. itselläni kasvu pysähtyi lapsena ja TSH 600).

Vierailija
73/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Sun täytyisi alkaa myös kuntokuurille, mutta ei sellaiselle ku Sillanpää! 😁

Länsimainen ruokakulttuuri saa ihmisten suolistoon matala-asteisentulehduksen ja se vaikuttaa lähes jokapuolelle kehoa. Suosittelisin lämpimästi että puhdistaisit elimistösi ainakin pahimmista : Sokeri, kofeiini, alkoholi, tupakka, viljat, ja punainen liha ja maitotuotteet. 3 viikkoa pois. Jos ruoka ei maistu, parempi kiinnittää huomio laatuun kuin määrään. Nyt olisi hyvä tankata kasviksia, marjoja ja salaatteja. Jos ravintolisiä tykkää käyttää niin laadukas monivitamiini, maitohappobakteerit, ruoansulatusentsyymit ja omega 3 esim möller kalanmaksaöljy kapselit.

Tuohon päälle yrittäisi käydä joka päivä vähintään 20 min kevyen kävelin ellei ihan urheileen jaksa. Tekisi hyvää käydä kunnon lenkilläkin niin että tulisi ihan hiki ja saisi kuona-aineita liikkeelle. Samoin nuo lihaskuntojutut ovat hyviä. Olennaisin olisi kuitenkin nyt katsoa tarkkaa millä suolistoasi tukit. Pahimpia ovat sokeri, kofeiini ja alkoholi. Täytyy muistaa myös juoda.

Vierailija
74/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle annettu sikapiikki silloin 2009-2010. Mun tytöllä samanlaista ja epäilen aiheuttajaksi kyseistä rokotetta.Näitä samoja oireita on niin monilla ihmisillä että täytyy olla joku yhdistävä tekijä.Ei tämmöistä ennen sikapiikkiä ollut kellään.

Monilla on samoja oireita ilman sikapiikkiä tai muitakaan piikkej jotka selittäisi. Suolisto kuormitetaan täysin kun syödään valtavan isoja annoksia (ääriesimerkkinä heset, ravintolat, grillit mutta myös kotona). Taitolaji lopettaa syöminen ennen kuin tulee kylläiseksi. Meidän ruoansulatus joutuu todella koetuksille annoskoosta, kylmästä juomasta ruokailun yhteydessä, (monesti vielä niin että juomalla huuhdotaan ruoka alas ja laiminlyödään kunnollinen pureskelu) ja kaikesta roskasta mitä suuhumme laitetaan. Monesti laiminlyödään 0.5kg kasviksia päivässä eikä päästä edes lähelle. Korvataan ne viljoilla, lihalla ja sokerilla. Me myös napostellaan kokoajan eikä vatsa pääse kunnolla lepäämään. Kansa joka ei pastoa.

Kofeiinin käyttö myös järkytävässä pisteessä Suomessa, jopa lasten keskuudessa. Sokeri oma kategoriansa joka ruokkii suoliston huonoja bakteereita.

Omaosansa myös kemikaalein kyllästetty ruoka ja kloorattu vesi. Jos ruokaan laitetaan kemikaaleja jotka estää bakteereiden toimintaa, täytyy myös ymmärtää ettei suolisto bakteerit myöskään pysty tekemään kunnolla työtään. Samoin kloori vedessä käyttäytyy antibiootin tavoin ja tappaa hyviä suolisto bakteereita.

Suomi on kansa jossa masennus, suolisto sairaudet, ja ylipaino huipussaan mutta kukaan ei kiinnitä huomiota ruokaan.

Vierailija
75/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko lukenut sen naisen kirjan joka on äänessä iskelmällä aina su aamauna ja to iltana uudestaan nimi ei nyt tule mieleen

Vierailija
76/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnealta kyllä kuulostaa!

Vierailija
77/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo saanu pitkään aikaan ?

Vierailija
78/87 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sairaus, joihin liittyy väsymys: alkava maksasairaus (-> selviää verikokeilla. Näitä voi muuten käydä myös itse otattamassa, ainakin Helsingissä on Synlab, josta saa joitain verikokeita kohtuullisin hinnoin), endometrioosi (ihan mahdollinen jos on kovia kuukautiskipuja, lääkityksenä käytetään e-pillereitä).

Kyseessä voi myös olla esim. parasiitti. Niitä löytyy Suomessakin aikuisväestöltäkin, vaikka terveydenhuollossa asiaa ei juuri käsitelläkään. Jotkut ovat oireettomia, toiset taas voivat ilmeisesti saada vakavampiakin oireita.

Jos vatsa on yhtään herkkä, syy saattaa hyvinkin olla siellä. Jos suolenseinämä on syystä tai toisesta huonossa kunnossa, ruokavalio ja lisäravinteet (probiootit ja glutamiini erityisesti) auttavat siihen. Jos ruoka ei sula kunnolla, suolahappolisän kokeilu on paikallaan.

Jotain fyysistä vikaa sulla kuitenkin näyttäisi olevan. Kannattaa selvittää asioita yksi kerrallaan.

Vierailija
79/87 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo saanu pitkään aikaan ?

Luulisi, että väsyttäisi ennemmin, että on saanut liikaa ;) Pysytään mielummin aiheessa.

Vierailija
80/87 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin mystisesti ilmaantuu avausviestissä mainittuja oireita kannattaa myös kurkata omaan lääkekaappiin. Meneillään voi nimittäin olla annostenvälinen vieroitusoire jostain keskushermostoon vaikuttavasta lääkkeestä, kuten nukahtamislääkkeet/rauhottavat(bentsot), pregabalin tai gabapentiini yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän