Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikonkadun Zarassa kassat ei puhu suomea.

Vierailija
17.04.2018 |

Kysyin kuinka kauan vaatteilla vaihto/palautus oikeus, ellei ostamani tuotteet kelpaa lapselle.
Kassaalla kaksi henkilöä töissä ja kumpikin puhui ainoastaan englantia. Vitu..aa kun ei enää suomella pärjää edes keskellä Helsinkiä. Juu ja osaan kysyä tuon myös englanniksi, mutta periaatteessa kyllä asiakkaan pitäisi omassa kotimaassaan pystyä pärjäämään omalla kielellään.

Kommentit (328)

Vierailija
41/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin Aleksin Massimo Duttissa.

En ostanut mitään koska ajatuskin, että en saa palvelua maan virallisella ykköskielellä on mielestäni ylimielisyyden huippu.

Aika kummallista. Palkataanko näitä kv-myyjiä turistien vuoksi vai mikä onkaan syy tähän englanti-invaasioon? Kuvitelkaapa vastaava skenaario esimerkiksi Pariisiin, ei menisi ikipäivänä läpi että palvelua saisi vain englanniksi.

Zaran konsepti kenties?

Vierailija
42/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aivan pöyristyttävää että tällainen menee edes läpi Suomessa! Kun opiskelin aikoinaan Saksassa en olisi saanut edes siivojan töitä ilman hyvää saksankielentaitoa. Minusta on raivostuttavaa että omassa kotimaassaan törmää tällaiseen, esimerkiski tuo numero 34 yliopistoepisodi on ihan törkeyden huipentuma, mietikääpä jos suomalainen opiskelija olisi vaatinut samaa Venäjällä vastaavassa tilanteessa tai missä tahansa muualla maailmassa. Meidän ei todellakaan pidä suostua tällaiseen kyykyttämiseen, vaan vaatia perusoikeuksiamme!

Kerrotte vaan, mitä liikkeitä täytyy boikotoida, niin boikotoin. Kaapit täynnä vaatteita, niin ei tee tiukkaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin Aleksin Massimo Duttissa.

En ostanut mitään koska ajatuskin, että en saa palvelua maan virallisella ykköskielellä on mielestäni ylimielisyyden huippu.

Aika kummallista. Palkataanko näitä kv-myyjiä turistien vuoksi vai mikä onkaan syy tähän englanti-invaasioon? Kuvitelkaapa vastaava skenaario esimerkiksi Pariisiin, ei menisi ikipäivänä läpi että palvelua saisi vain englanniksi.

Zaran konsepti kenties?

Mieheni on kotoisin Latinalaisesta Amerikasta ja hänen kotimaassaan Zaran myyjät ovat espanjankielisiä. Eli ei voi olla konsepti, ainakaan maailmanlaajuinen sellainen.

Vierailija
44/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan tiedeyliopistossa vetelehtiessäni, meillä oli tilanne jossa laskuharjoituksissa oli 13 opiskelijaa ja assistentti. Kaksitoista opiskelijoita oli syntyperäisiä suomalaisia, samoin assistentti. Mutta koska yksi ainoa opiskelija oli venäläinen, joka ei suostunut / osannut puhua suomenkieltä, kaikki puhuivat kiltisti englantia. Oltiin siis suorittamassa suomalaista perustutkintoa, suomalaisessa korkeakoulussa, suomalaisten veronmaksajien rahoilla.

Tämä venäläinen oli asunut AINAKIN 8 vuotta Suomessa, mutta hän ei ollut tässä ajassa suostunut opettelemaan edes auttavaa suomenkielen taitoa. On hyvä ymmmärtää, että kyseessä oli älykäs, akateeminen ihminen, ei mikään kouluttamaton turvapaikan hakija. Jos tämä sama tilanne olisi tapahtunut esim. Ranskassa tai Yhdysvalloissa, venäläinen olisi vaatimuksineen heitetty pihalla koko halvatun paikasta.

Opiskeliko tämä venäläinen suomen- vai englanninkielistä tutkintoa? Vaikea nimittäin uskoa, että mikään yliopisto myöntäisi opiskeluoikeuden suomeksi 100% ummikolle. Ei edes itse Putinille.

Vierailija
45/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Citycenterin Zarassa viimeksi puoli vuotta sitten: liike oli ihan hirveässä siivossa! Vaatteet olivat rekeissä missä sattuu järjestyksessä ja niitä lojui myös lattioilla. Myyjät eivät tietenkään puhuneet suomea.

Ihan toista kun vertaa vaikka Saksan Zaroihin, joissa myyjillä on puvut päällä ja pölyhiukkasiakaan ei näy... 

Vierailija
46/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kansainvälisessä yrityksessä, jonka työkieli on englanti, lisäksi matkustan työni puolesta paljon eli käytän englantia huomattavan paljon. Kun olen kotona Helsingissä (tai muualla Suomessa) tahdon todellakin saada palvelua kahviloissa, ravintoloissa, kaupoissa , huvipuistoissa etc. suomeksi, omalla äidinkielelläni! Kysymys kohdallani ei  tosiaankaan ole kielitaidon puutteestan, vaan siitä mikä on perusoikeuteni suomalaisena.

Vierailija
47/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on kyllä myös semmonen tumma miesmyyjä joka ei puhu yhtään suomea.

Vierailija
48/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää vielä tuotakin enemmän ne ainaiset hirveät jonot sovituskoppeihin ja asiakkaiden käskyttäminen siinä jonossa. Harmittaa että niitä vaatteita välillä haluan ostaa, ei kyllä pitäisi ostaa rätin rättiä.vaan boikotoida

Vierailija
49/328 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin suurtyöttömyyden aikana olisi fiksua palkata enimmäkseen natiivimyyjiä ja joukon jatkoksi muutama muunkielinen turistivirtojen sujuvaa palvelemista varten.

Vierailija
50/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette niiden asiakaspalvelusta? Minun mielestäni töykeää, myyjät eivät ole kiinnostuneita auttamaan löytämään jotain vaatetta, jos kysyt. Eivät myöskään varaa vaatteita. Vaatteet vaihtuu rekeissä tosi tiheään, eli jos olet nähnyt jotain kivaa, niin seuraavana päivänä se on lähes mahdotonta löytää jne. He ainoastaan haluavat että tuotteet myyvät, millään muulla(asiakkaan tyytyväisyydellä) ei ole mitään väliä.

Vierailija
51/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaana voit vaan kävellä ulos, jos eivät osaa palvella sinua. Vie rahasi muualle.

Vierailija
52/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä kieltä myyjä puhuu, kunhan palvelu on hyvää. Zarassa se ei ole, myymälöissä on yleensä aina hirveä sotku ja jos kysyy kokoja niin niitä ei koskaan ole varastossa. Harvat Zaran vaatteet muutenkaan istuu meikäläiselle, joten enpä siellä kovin usein käy. Olen kokoa M tai 38-40 mutta Zaran XL ei aina edes mahdu päälle kun paidat kinnaa käsivarsista tai housut ei nouse pohkeista korkeammalle.

Vierailija
53/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju = joku on lähtenyt näköjään kostamaan Zaralle jotain ihan tosissaan. Kilpailija? Asiakas?

Vierailija
54/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa puhutaan Suomea, sillä sipuli !

Vierailija
55/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin täällä Helsingissä:

Menin Tectorille ostamaan itselleni Applen läppäriä ja miehelle kelloa. Myyjämies puhui vain englantia. Lähdin pois ja kävin tilaamassa nuo netissä Apple Storesta. Suomen kielellä.

Kävin Nespresson liikkeessä aikomuksena ostaa kahvikapseleita, miesmyyjä puhui vain englantia, joten kiitin häntä, menin kotiin ja tilasin ne kapselit Nespresson nettikaupasta suomen kielellä.

Ystävä kävi Louis Vuittonilla koska halusi tietyn laukun, ja siellä toinen myyjistä puhui venäjää ja toinen englantia. Hän ei osaa venäjää, eikä välittänyt alkaa selostaa laukkuominaisuuksista englanniksi, vaan meni ostamaan vastaavanlaisen laukun toisesta liikkeestä jossa palveltiin suomeksi.

PS. Työpaikkani pääkieli on englanti mutta johtuu siitä että pääkonttori englanninkielisessä maassa ja teemme paljon juuri englanninkielisiin maihin, mutta koska asun Suomessa niin haluan sentään asiakaspalvelua suomeksi eli vastinetta minun rahoilleni.

Vierailija
56/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin olettaisin että meidän kieltämme "varjeltaisi" jossain määrin ja meillä olisi oikeus suomenkieliseen palveluun kun täällä Suomessa asumme ja kun paljon suomalaisia työttömänä, mutta viime aikoina on tullut vastaan tapauksia jolloin suomea ei osata.

Onhan meillä edelleen täällä Suomessa pari ikäpolvea jotka eivät pahemmin englantia tai muita kieliä osaa. Kuinka he pärjäävät ostoksia tehdessään tai palveluja halutessaan?

Minua ei sinänsä haittaa englannin puhuminen sillä olen suorittanut tutkinnon englanninkielisessä maassa ja puhun sitä sujuvasti, mutta olen ollut sitä mieltä että maassa maan kielellä, tai ainakin olen aina odottanut näin. Sen verran isänmaallinen olen etten halua tappaa suomen kieltä, meillä alkaa olla liikaa uudistettuja lainasanojakin jo.

Kun olen mennyt muutamiin liikkeisiin Helsingissä niin minulle on puhuttu englantia ja on selvinnut ettei myyjät ole osanneet suomea. Joku on jopa yrittänyt puhua minulle venäjääkin jonka jälkeen vaihtanut epäselvään englantiin.

Kun kävin Helsinki-Vantaan lentokentän eräässä liikkeessä niin myyjä pahoitteli ettei osaa suomea, puhui vaan englantia.

Kun soitan yritykseni puitteissa suomalaisen palvelun it-tukeen niin minulle puhutaan siellä joko englantia vaikealla itäblokkimurteella tai englantia erittäin hankalalla intialaismurteella.

Onko meillä tuohon enää mitään oikeutta vai onko suomenkielinen palvelu jotain ylimääräistä luksusta tänä päivänä?

Voin vaan kuvitella millainen meteli tuosta nousisi jossain Ranskassa, Italiassa tai jopa Ruotsissa jos joku asiakaspalvelija ei osaa maan ensimmäistä virallista kieltä :D

Vierailija
57/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meillä nykyään jokin häpeä omaa kieltämme kuten omaa lippuammekin kohtaan? :-(

Vierailija
58/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boikottiin vaan kaikki palveluyritykset jollei siellä osata isäntämaan valtakieltä. Äänestäkää lompakollanne. Se on paras konsultti. En totisesti suostu kotimaassani muuhun kuin suomenkieliseen palveluun.

Vierailija
59/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä mennyt hulluksi suoraan sanottuna!

Suomenruotsinkieliset vaatii edelleen ja saa suomenruotsinkielistä palvelua Suomessa, mutta suomenkieliset eivät saa enää suomenkielistä palvelua, eivätkä saisi vaatiakaan sitä.

Vierailija
60/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin niille että omassa kotimaassa pitää saada palvelua suomenkielellä. Jättäisin vaatteen kassalle ja kävelisin pois. Tekisin valituksen siitä että työntekijät eivät osaa suomenkieltä.