Mikonkadun Zarassa kassat ei puhu suomea.
Kysyin kuinka kauan vaatteilla vaihto/palautus oikeus, ellei ostamani tuotteet kelpaa lapselle.
Kassaalla kaksi henkilöä töissä ja kumpikin puhui ainoastaan englantia. Vitu..aa kun ei enää suomella pärjää edes keskellä Helsinkiä. Juu ja osaan kysyä tuon myös englanniksi, mutta periaatteessa kyllä asiakkaan pitäisi omassa kotimaassaan pystyä pärjäämään omalla kielellään.
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin jättänyt vaatteet kassalle.
No lähelllä oli
-7-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että perusfraasit ja -sanat olisi helppo opettaa myyjille työhön perehdytyksen yhteydessä. Ei siinä mitään vikaa ole, että ulkomaalaisia palkataan, mutta mielestäni pitäisi edes yrittää suomeksi.
"Only english" tokaisi kassa tyttö minulle. Ei edes yrittänyt puhua suomea.
Sano hänelle suomeksi, " vain suomea kiitos" jos ei suomi onnistu niin esimies paikalle ja kysytään hänen mielipiteensä asiasta. tai Zaran Suomen toimarilta mitä on mieltä. ja valitus perään ja hyvityksen vaatiminen huonosta palvelusta.
Kuvitteletko, ettei tuo ole osa liikkeen (toki pskaa) brändiä?
Pahoittelen, mutta en ymmärrä kysymystäsi.. siis ettei mikä ole liikkeen brändiä??
Se kuuma miesmyyjä suoraan esimieheksi, suomi täydellinen ja käytös täysi 10+
Mä sain samassa liikkeessä tosi tökeröä "palvelua" myös vain englantia puhuvalta naiselta, laitoin Zaralle sähköpostia ensin suomeksi, jolloin sain viestiä että laittaisinko saman englanniksi, noh laitoin ja tämän jälkeen vielä 3 viestiä kun asia ei edennyt ja aina uusi henkilö vastasi, lopputulos oli se etten tiedä menikö palautteeni ikinä perille edes...
Jos kassa ei puhu suomea, pitäis sen etsiä kolleega joka puhuu suomea. Näin asiakaspalvelussa jossa ruotsinkielinen vaatii ruotsiksi palvelua.
Aikoinaan tiedeyliopistossa vetelehtiessäni, meillä oli tilanne jossa laskuharjoituksissa oli 13 opiskelijaa ja assistentti. Kaksitoista opiskelijoita oli syntyperäisiä suomalaisia, samoin assistentti. Mutta koska yksi ainoa opiskelija oli venäläinen, joka ei suostunut / osannut puhua suomenkieltä, kaikki puhuivat kiltisti englantia. Oltiin siis suorittamassa suomalaista perustutkintoa, suomalaisessa korkeakoulussa, suomalaisten veronmaksajien rahoilla.
Tämä venäläinen oli asunut AINAKIN 8 vuotta Suomessa, mutta hän ei ollut tässä ajassa suostunut opettelemaan edes auttavaa suomenkielen taitoa. On hyvä ymmmärtää, että kyseessä oli älykäs, akateeminen ihminen, ei mikään kouluttamaton turvapaikan hakija. Jos tämä sama tilanne olisi tapahtunut esim. Ranskassa tai Yhdysvalloissa, venäläinen olisi vaatimuksineen heitetty pihalla koko halvatun paikasta.
Ei ole rekrytoinnissa ihan terävintä porukkaa, tuskin tuosta ollaan edes ylemmällä tasolla tietoisia.
Vierailija kirjoitti:
viimeksi mua palveli niin kuuma miespuolinen Zaran myyjä ja ihan suomeksi, ,että oksat pois. sanoi vielä jotain kohteliasta, ainiin, "sulla on kaunis käsiala" p-kortin allekirjoituksestani. ei mitään valittamista
Siitä on kyllä kauan kun pankkikorttimaksu piti allekirjoituksella varmentaa. Ettet nyt sepittäisi vähän satuja?
Meilläkin on töissä ihmisiä, jotka on Suomessa asunut jo vuosia, eikä kiinnosta edes opetella suomea. Raivostuttavaa. Ja pakko on kääntää ettei virheitä satu.
Minulle kävi näin Aleksin Massimo Duttissa.
En ostanut mitään koska ajatuskin, että en saa palvelua maan virallisella ykköskielellä on mielestäni ylimielisyyden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viimeksi mua palveli niin kuuma miespuolinen Zaran myyjä ja ihan suomeksi, ,että oksat pois. sanoi vielä jotain kohteliasta, ainiin, "sulla on kaunis käsiala" p-kortin allekirjoituksestani. ei mitään valittamista
Siitä on kyllä kauan kun pankkikorttimaksu piti allekirjoituksella varmentaa. Ettet nyt sepittäisi vähän satuja?
oisko ollut palautuskuitti johon kirjoitetaan tiedot? joka tapauksessa käsialani miellytti myyjää ja tämä miellytti minua kovasti.
Vierailija kirjoitti:
En ostanut mitään koska ajatuskin, että en saa palvelua maan virallisella ykköskielellä on mielestäni ylimielisyyden huippu.
Aika kummallista. Palkataanko näitä kv-myyjiä turistien vuoksi vai mikä onkaan syy tähän englanti-invaasioon? Kuvitelkaapa vastaava skenaario esimerkiksi Pariisiin, ei menisi ikipäivänä läpi että palvelua saisi vain englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
itsehän olen niin erikoinen, että alan keskustelella asiasta. " on se aika ihmeellistä ettei Suomessa voi käydä kauppaa suomeksi jne, mitäs mieltä itse olet jos Ruotsissa aletaan tehdä kauppaa venäjäksi tms" minusta vähintä mitä voi tehdä on avata suunsa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva nähdä Pariisissa, Berliinissä, Roomassa, Madridissa etc. kun joku kassalla yrittäis palvella vain enkuksi. Ei taitas onnistua hurjimmissa kuvitelmissakaan, mutta Suomessa asiakkaitakin kyykytetään niin että palvelua ei tarjota edes maan virallisella valtakielellä.
Tai Lontoossa kassatyttö sanois että no english, vain espanjaksi. Olis etusivun juttu heidän keltaisessa lehdistössä.
Minua ärsyttää lähinnä se, että suurin osa näistä ulkomaalaisvahvistuksista puhuu erittäin huonosti englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viimeks tänään 3 ihmistä joutui niin tekemään. Olivat ulkolaisia.
Myyjä, mutta ei Zaran
Aikoinaan kun Espoossa avattiin Ikean myymälä niin alkuvaiheessa sieltä ei saanut palvelua suomen kielellä. Kun kysyin jotain huonekaluista myyjältä niin se oli vaan että "Va?"
Sittemmin sieltäkin on saanut palvelua myös suomeksi.
Minusta on aivan pöyristyttävää että tällainen menee edes läpi Suomessa! Kun opiskelin aikoinaan Saksassa en olisi saanut edes siivojan töitä ilman hyvää saksankielentaitoa. Minusta on raivostuttavaa että omassa kotimaassaan törmää tällaiseen, esimerkiski tuo numero 34 yliopistoepisodi on ihan törkeyden huipentuma, mietikääpä jos suomalainen opiskelija olisi vaatinut samaa Venäjällä vastaavassa tilanteessa tai missä tahansa muualla maailmassa. Meidän ei todellakaan pidä suostua tällaiseen kyykyttämiseen, vaan vaatia perusoikeuksiamme!
Palautetta Zaralle myös.